Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 264190 gånger)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #30 skrivet: 10 december, 2005, 11:41:53 »
Citera
Citera
Citera
Plockade annars upp en 10-årig Ardbeg på Stansted, oöverträffad singelmalt enligt min mening. En totalupplevelse i doft och smak.
 
AMEN!    :rolleyes:
Amen x 2.

Jeg nyder selv Ardbeg TEN med stor velbehag. I min whiskysamling har jeg også en Ardbeg Uigeadail, som er en cask strength på 54,2% vol. To glas af den og en god koncert indspilning med Bob, så er livet perfekt!  :gulp:
Uigeadail drack jag första gången häromåret på The Ardbeg Room här i Gamla Stan i Stockholm, tillsammans med chefen för Ardbeg, Stuart Thomson. Gratis dessutom. Den du, Jesper, den är svår att slå    :rolleyes:   :P   B)  
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #31 skrivet: 23 december, 2005, 21:56:49 »
Vad vore julbordet utan julmumma?
Tråkigare, skulle jag säga  :gulp:

Det är kanske lite sent att komma med ett tips till julbordet så här timmarna innan julafton, men skitsamma.

Här är ett recept som vi plockat fram de senaste c:a 15 åren och det är alltid lika gott  :cheer:

-----------------
Carl Jans Julmumma

1 flaska julmust
1 flaska lager
1 flaska porter
1 dl madeira
1 dl gin

Allt blandas i en tillbringare och avnjutes till sillen, skinkan, doppet, rödbetssalladen, korvarna, köttbullarna, janssons eller vad ni vill  :party:  
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #32 skrivet: 23 december, 2005, 22:01:22 »
Tja verkar snabbt, gott och starkt verkande  :D  :gulp:  :cheer:  :gulp:  
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Pelle

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #33 skrivet: 23 december, 2005, 23:33:18 »
Har precis stoppat två Janssons i ugnen och under tiden som dessa lagats har jag druckit OP Andersson - världens godaste snaps. Nu är det snart dags för skinkan. God jul!

JANNE

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #34 skrivet: 24 december, 2005, 09:38:35 »
Håller med, OP är godast både till jul och midsommar.
Ölen till julmaten i dag får bli Young´s Winter Warmer.

Går vi en vecka framåt i tiden till nyårsafton kan jag som billigare alternativ till champagne rekommendera Jacob´s Creek Chardonnay Sparkling Wine. Så nära äkta skumpa i smaken som man kan komma.

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #35 skrivet: 24 december, 2005, 11:21:31 »
Håller med om att OP är en höjdare. Men jag tycker nästan att pors är strået vassare. Åtminstone tycks jag inte bli så bakis av den. :rolleyes:

I dag blir det Åbro julöl till maten. Inte så originellt, men trevligt nog. :P  
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #36 skrivet: 25 december, 2005, 16:18:43 »
Till sillen: Gammel Dansk - alltid rätt!
Till resten: Munkbo Julöl. Herregud vilken dryck!
När barnen lagt sig: Laphroaig mmmmmm
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #37 skrivet: 10 januari, 2006, 19:46:24 »
Hej o god fortsättning!
Lustigt det där med smak. Fredrik konstaterar att Munkbo julöl är en gudabenådad dryck.
Så här efter jul/nyår så rear dom julöl i Arningebolaget. Tog med mej två av de nämnda ölen hem.
Jesus! Det absolut värsta ölet jag nånsin smakat!!
Så det kan va´!! :cheer:  

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #38 skrivet: 11 januari, 2006, 16:43:30 »
Citera
Hej o god fortsättning!
Lustigt det där med smak. Fredrik konstaterar att Munkbo julöl är en gudabenådad dryck.
Så här efter jul/nyår så rear dom julöl i Arningebolaget. Tog med mej två av de nämnda ölen hem.
Jesus! Det absolut värsta ölet jag nånsin smakat!!
Så det kan va´!! :cheer:
Bobi & Fredrik: Jag tror inte jag provat Munkbo. Men jag undrar varför ni tycker det var gott respektive inte lika gott. Berätta, jämför och vilka andra öl/julöl gillar ni?
/Joakim

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #39 skrivet: 11 januari, 2006, 22:25:34 »
Det som utmärker Munkbo är att den smakar choklad. Och det passar faktiskt förvånansvärt bra in på julbordet! Däremot är det knappas en öl som man knäcker en fredag framför teven ;)
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #40 skrivet: 12 januari, 2006, 20:44:38 »
jUST. cHOKLAD. oCH JAG DRACK DET FREDAG, ( OCH TVINGADE I MEJ DEN ANDRA DAN EFTER FÖR JAG VAR LITE HÄNGIG) sÅLUNDA ÄR fREDRIK O JAG ÖVERENS. ( caps lock, sorry) Nåväl, egoben, jag är väl egentligen ingen julölsälskare. Men Winterwarmer och liknande Engelska ales är jättefina, men jag vet inte om det är julöl. Jag är inte så förtjust i för mkt extra kryddor, just för julen, är nog rätt ölkonservativ. Egentligen helst en Pilsen Urquell eller snustorra Jever, eller som sagt, nån av de alkoholstarkare engelska alen. ( har du hängt tavlan??) :punk:  :cheer:  :gulp:  

JANNE

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #41 skrivet: 11 april, 2006, 16:08:33 »
Härligt välsmakande tillskott i april till Systembolagets utbud av engelsk ale: Adnams The Bitter på burk. Eller Adnams SSB (Suffolk Special Bitter) som den egentligen heter. Nästan lika god som Fullers London Pride.
Låt mig så här inför påsken även rekommendera den svenska Oppigård Easter Ale.  Kan dock vara svår att få tag i. :cheer:  :gulp:  

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #42 skrivet: 11 april, 2006, 17:42:19 »
Youngs Oatmeal Stout för den som gillar det söta och mörka, men glöm inte bort beställningssortimentet och Unibroues kanadensiska godis! Man behöver inte beställa en back utan kan prova sig fram  :gulp:  
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #43 skrivet: 14 april, 2006, 03:06:25 »
Citera
jUST. cHOKLAD. oCH JAG DRACK DET FREDAG, ( OCH TVINGADE I MEJ DEN ANDRA DAN EFTER FÖR JAG VAR LITE HÄNGIG) sÅLUNDA ÄR fREDRIK O JAG ÖVERENS. ( caps lock, sorry) Nåväl, egoben, jag är väl egentligen ingen julölsälskare. Men Winterwarmer och liknande Engelska ales är jättefina, men jag vet inte om det är julöl. Jag är inte så förtjust i för mkt extra kryddor, just för julen, är nog rätt ölkonservativ. Egentligen helst en Pilsen Urquell eller snustorra Jever, eller som sagt, nån av de alkoholstarkare engelska alen. ( har du hängt tavlan??) :punk:  :cheer:  :gulp:

Härligt välsmakande tillskott i april till Systembolagets utbud av engelsk ale: Adnams The Bitter på burk. Eller Adnams SSB (Suffolk Special Bitter) som den egentligen heter. Nästan lika god som Fullers London Pride.
Låt mig så här inför påsken även rekommendera den svenska Oppigård Easter Ale. Kan dock vara svår att få tag i.
Adnams The Bitter provade jag faktiskt idag, till laxpaj. Jättegott. Tycker också mycket om Oppigård. Wisbys påsköl hann jag ej få tag på tyvärr, gillar annars Wisbys öl väldigt mycket, friska och udda, syrliga.

Bobi: Tvinga i sig öl ska man inte göra. Man ska inte tvinga i sig något även om jag såklart kan förstå dig i denna situation. Nä, bättre är att att antingen skippa helt eller vänta till ett lämpligare tillfälle. Men det allra bästa är att forska lite och hitta vad som passar bäst att äta till, då blir det som klyschan säger, 1+1=3. Tavlan står lutad mot ett fönster och jag ser den varje dag, även de som passerar utanför, men dom ser bara baksidan av naturliga skäl. Tack igen! :-)

För övrigt har jag gått och blivit vintokig. Hittar nya favoriter varje vecka. Valfri Sancerre och getost. Valfri Amarone med västerbottenost eller parmesan och glöm absolut inte att testa till mörk choklad. Yum.

http://www.systembolaget.se/Applikationer/...vhet:Fruktsyra:

http://www.systembolaget.se/Applikationer/...ghet:Fruktsyra:

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #44 skrivet: 14 april, 2006, 17:24:04 »
Har också smakat Adnams och Youngs Oatmeal Stout och det var verkligen fina grejer  :cheer:

Men bäst just nu är de här två Trappistölen, som även fungerar utmärkt till påskmaten   :party:

Rochefort 8   :gulp:  och Rochefort 10  :gulp:
« Senast ändrad: 14 april, 2006, 17:28:30 av Anders Söderberg »
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!