Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 264731 gånger)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #300 skrivet: 11 april, 2010, 13:31:02 »
As for the fine liquids of life, really anything from Brewdog is well-worth the investment.

Instämmer, Brewdog brukar sällan göra mig besviken  :d2:

Är det någon som testat deras nya Sink the Bismarck??

"We are wheeling out the big guns this time. Sink the Bismarck is a quadruple IPA that contains four times the hops, four times the bitterness and frozen four times to create at a staggering 41% ABV.

This is IPA amplified, the most evocative style of the craft beer resistance with the volume cranked off the scale. Kettle hopped, dry hopped then freeze hopped for a deep fruit, resinous and spicy aroma. A full out attack on your taste-buds ensues as the incredibly smooth liquid delivers  a crescendo of malt, sweet honey, hop oils and a torpedo of hop bitterness which lasts and lasts
."

41%!!! Man blir lite nyfiken på hur den smakar, och vad den kostar... :party:
Det starkaste öl jag har druckit är "Samuel Adams Triple Bock" och den påminde rätt mycket om portvin  :d6:

Sammys bock ja, den är stark och portvinsgod, men kanske inte riktigt vad jag menar med öl. Snarare designer-drug  :d1:
Brewdogs Sink är väl tja jag vet inte om jag vill prova, tyskarna har ju destillerat öl till likör eller brandy eller nåt och det känns för mig som ett rimligare vis att boosta alkoholhalten i bira  :d4:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #301 skrivet: 16 april, 2010, 16:58:02 »
Kanske är jag en smula "biased" efter förra årets semesterresa till Bretagne, men jag är väldigt förtjust i den nya Bretonska maltwhisky som nu finns på Bolaget, Armorik. Jag har förstått att det finns de som inte håller med mig. Men pröva, vetja!
Mmmmmmmm ........ försvinnande god ......   :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #302 skrivet: 16 april, 2010, 17:03:06 »
Jag ska chockera och meddela att jag varit vit i 8 månader snart. Därav mycket sannolikt förklaringen till frånvaron av underliga inlagor på detta forum  :party:

Men detta kanske var fel tråd att meddela sig via, som att svära i kyrkan  :mellow:

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #303 skrivet: 16 april, 2010, 19:42:47 »
Jag ska chockera och meddela att jag varit vit i 8 månader snart. Därav mycket sannolikt förklaringen till frånvaron av underliga inlagor på detta forum  :party:

Men detta kanske var fel tråd att meddela sig via, som att svära i kyrkan  :mellow:

Du får väl starta Den alkoholfria tråden   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #304 skrivet: 17 april, 2010, 00:03:52 »
Jag ska chockera och meddela att jag varit vit i 8 månader snart. Därav mycket sannolikt förklaringen till frånvaron av underliga inlagor på detta forum  :party:

Men detta kanske var fel tråd att meddela sig via, som att svära i kyrkan  :mellow:

Du får väl starta Den alkoholfria tråden   -_-

Tanken slog mig, men jag vill inte moralisera :mellow:

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #305 skrivet: 17 april, 2010, 19:45:27 »
Jag ska chockera och meddela att jag varit vit i 8 månader snart. Därav mycket sannolikt förklaringen till frånvaron av underliga inlagor på detta forum  :party:

Men detta kanske var fel tråd att meddela sig via, som att svära i kyrkan  :mellow:

Du får väl starta Den alkoholfria tråden   -_-

Tanken slog mig, men jag vill inte moralisera :mellow:
Det skulle väl inte vara att moralisera, där kunde vi tex skriva om Brämhults morotsjuice, eller grape-apelsin-klementinjuicen jag pressade till frukost i morse, Och vill man va  riktigt exklusiv om olika höjder att skörda Oolong på
Intet gott skall vara oss främmande...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #306 skrivet: 17 april, 2010, 22:55:25 »
Jag ska chockera och meddela att jag varit vit i 8 månader snart. Därav mycket sannolikt förklaringen till frånvaron av underliga inlagor på detta forum  :party:

Men detta kanske var fel tråd att meddela sig via, som att svära i kyrkan  :mellow:

Du får väl starta Den alkoholfria tråden   -_-

Tanken slog mig, men jag vill inte moralisera :mellow:
Det skulle väl inte vara att moralisera, där kunde vi tex skriva om Brämhults morotsjuice, eller grape-apelsin-klementinjuicen jag pressade till frukost i morse, Och vill man va  riktigt exklusiv om olika höjder att skörda Oolong på
Intet gott skall vara oss främmande...
Ja, alla fantastsika téer, och för att inte tala om kaffe... Mmmm, det finns mycket i den alkoholfria dryckesvägen som är värt att lyfta fram.  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #307 skrivet: 17 april, 2010, 23:22:17 »
Kanske är jag en smula "biased" efter förra årets semesterresa till Bretagne, men jag är väldigt förtjust i den nya Bretonska maltwhisky som nu finns på Bolaget, Armorik. Jag har förstått att det finns de som inte håller med mig. Men pröva, vetja!
Mmmmmmmm ........ försvinnande god ......   :rolleyes:

Lustigt, när jag besökte systemet förra veckan i avsikt att köpa en single malt fick jag, efter lite funderande, syn på "Armorik" med undertexten "Whisky Single Malt de Bretagne" och tänkte; vafasen, fransk maltwhisky...?! det måååste bara testas, och i euforin plockade jag med mig två franska lager...

"Armorik" är över förväntan, MYCKET över... visst, den är inte i närheten av Skottarnas bästa, men jag har definitivt smakar skottar som varit sämre.

Den är mjuk, söt och fin, inte speciellt komplex, men har lite vanilj över sig, och jag tycker nog att den vinner på att vara ovattnad  :d4:

Passar fint som alternativ till tungviktarna när man "bara" behöver en god whisky.  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #308 skrivet: 18 april, 2010, 14:59:50 »
Citera
Det skulle väl inte vara att moralisera, där kunde vi tex skriva om Brämhults morotsjuice, eller grape-apelsin-klementinjuicen jag pressade till frukost i morse, Och vill man va  riktigt exklusiv om olika höjder att skörda Oolong på
Intet gott skall vara oss främmande...

Sant! Oolong är ju teernas bourgogne. Vilket osökt får mig att tänka på denna utmärkta leverantör: http://www.gronateimporten.se.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #309 skrivet: 18 april, 2010, 15:49:17 »
Kanske är jag en smula "biased" efter förra årets semesterresa till Bretagne, men jag är väldigt förtjust i den nya Bretonska maltwhisky som nu finns på Bolaget, Armorik. Jag har förstått att det finns de som inte håller med mig. Men pröva, vetja!
Mmmmmmmm ........ försvinnande god ......   :rolleyes:

Lustigt, när jag besökte systemet förra veckan i avsikt att köpa en single malt fick jag, efter lite funderande, syn på "Armorik" med undertexten "Whisky Single Malt de Bretagne" och tänkte; vafasen, fransk maltwhisky...?! det måååste bara testas, och i euforin plockade jag med mig två franska lager...

"Armorik" är över förväntan, MYCKET över... visst, den är inte i närheten av Skottarnas bästa, men jag har definitivt smakar skottar som varit sämre.

Den är mjuk, söt och fin, inte speciellt komplex, men har lite vanilj över sig, och jag tycker nog att den vinner på att vara ovattnad  :d4:

Passar fint som alternativ till tungviktarna när man "bara" behöver en god whisky.  :party:

Det var roligt att höra att du gillar den! Och jag vet inte ... komplex?? Tycker jag kan känna både fruktighet (aprikos?), sälta och lätt rökighet. Kanske lite kola/knäck. Nog är den tillräckligt komplex för min enkla smak, alltid.

A votre santé, mes amis!   :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #310 skrivet: 19 april, 2010, 16:00:30 »
Koreansk bira som jag har inte testat tidigare: Hite (Cool & Fresh!), Max, Cass, OB, Cass lemon, Cass extra... Alla utom citronen smakar ljus lager. Citronen smakar citron. Men halva priset mot importerad Budweiser o dylikt. Valet ar inte tufft. Nu vet ni detta.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #311 skrivet: 19 april, 2010, 17:00:21 »
Koreansk bira som jag har inte testat tidigare: Hite (Cool & Fresh!), Max, Cass, OB, Cass lemon, Cass extra... Alla utom citronen smakar ljus lager. Citronen smakar citron. Men halva priset mot importerad Budweiser o dylikt. Valet ar inte tufft. Nu vet ni detta.
Gjord för kimchi och den där starka koreanska pepparn antar jag
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #312 skrivet: 20 april, 2010, 15:04:05 »
Koreansk bira som jag har inte testat tidigare: Hite (Cool & Fresh!), Max, Cass, OB, Cass lemon, Cass extra... Alla utom citronen smakar ljus lager. Citronen smakar citron. Men halva priset mot importerad Budweiser o dylikt. Valet ar inte tufft. Nu vet ni detta.
Gjord för kimchi och den där starka koreanska pepparn antar jag

Jajamen, fint till kimichi. Annars är soju väldigt vanligt här. Det är för den som inte vet så noga, någon slags rissprit tror jag, smakar ungefär som lite söt vattenutspädd vodka. Inte så farligt som det låter. Mycket gott till maten, men vi brukar dricka det on the rocks till snacks. Som sake, med is, också gott. Har även provat både japanskt och sydkoreanskt vitt vin, men dessvärre har jag bara provat ganska billiga varianter så jag vill inte uttala mig så mycket om kvalitén. Godkänt kan jag säga och troligen mycket gott till maten här. En aning söta, låg syra, ganska tunn smak.

Men i dag på hotellet så är det holländskt tema på buffén så i dag har jag ätit potatismos, surkål, kött och brunsås!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #313 skrivet: 05 maj, 2010, 17:55:57 »
Tidigare Mackmyraprodukter har inte imponerat nämnvärt på mig, men just i denna stund avnjuter jag de första sipparna av den nyutkomna Special:04.
Och denna utgåva kan jag inte nog prisa. Nu har de uppfyllt förväntningarna, de där Gästrikarna, i alla fall i min gom.
Detta är en alldeles fullkomligt delikat maltwhisky, och värd varenda öre (som inte heller är alltför många) som den kostar.

Köp och njuuuuuuuuuuuuuuuut!!!!!!!   :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #314 skrivet: 05 maj, 2010, 21:22:04 »
En liten påminnelse om dalarnas stolthet, Oppigårds, som har två ljuvliga brygder ute nu- Slåtteröl och Summer Twist som bägge är en fin fortsättning på början på en fin tradition
Summer Twist drack jag dessutom igår på macken och på fat håller den fint för flera pint utan att tappa i uppmärksamhet (sen hade dom en smörpundet oxå, verkligen inte att förringa
Skäl till skål vänner  :d5:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today