Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 264900 gånger)

Utloggad Neverendingfan

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #495 skrivet: 17 november, 2011, 15:56:01 »
Julöl:
Japp, nu är årets "skörd" av julöl släppt på Bolaget! Har investerat i ett tiotal men bara smakat av en, än så länge. Blev en Sigtuna vinterlager till England-Sverige i tisdags! Helt okej men inte världsklass, om man säger så. I fjol låg nog Grebbestad mig närmast om hjärtat!
Vilka julöl-favoriter har ni andra? Förr som nu?
Utbudet är ju fantastiskt om man jämför med 10-15 år sedan......

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #496 skrivet: 17 november, 2011, 16:24:25 »
Julöl:
Japp, nu är årets "skörd" av julöl släppt på Bolaget! Har investerat i ett tiotal men bara smakat av en, än så länge. Blev en Sigtuna vinterlager till England-Sverige i tisdags! Helt okej men inte världsklass, om man säger så. I fjol låg nog Grebbestad mig närmast om hjärtat!
Vilka julöl-favoriter har ni andra? Förr som nu?
Utbudet är ju fantastiskt om man jämför med 10-15 år sedan......

Jag tycker alltid att Nils Oscar och Oppigård är bra. Jämtlands också. Till mat kan det ibland vara bättre med något annat. Men en Nils Oscar till Janssons frestelse är jäkligt fint. Känns klassiskt. En del specialjulöl går kanske inte så bra ihop med sill, till kött är det enklare. Sen kan man ju alltid njuta en öl i egen majestät. Har hört att det fungerar också. Personligen föredrar jag julöl som inte är allt för experimentell, inte heller för söt, men gärna besk och smakrik!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #497 skrivet: 17 november, 2011, 23:47:38 »
Har hittills köpt Hibernation och Corsendonk. Men dom står till sig till nästa jul, under skrivbordet på jobbet, mörkt, jämn, men för hög tempratur. Har provat Gouden Carolus, söt och god. Till fruktkakan, till nötterna och chokladen, till cigarren.
Mer senare, om jag säger så  :santa3:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #498 skrivet: 26 november, 2011, 00:21:02 »
Köper av nyfikenhet, och kanske viss patriotism, alla nya utgåvor som Mackmyra släpper. Somliga gillar jag mer, somliga mindre.
Den nya, nr. 7, gillar jag definitivt mer.

Inte vet jag om jag anar det hjortronvin(!) som ska ha funnits i de fat den här whiskyn lagrats i, men nog skulle jag kalla den här whiskyn för fruktig, eller bärig. Samtidigt som den har en viss stramhet, som nog kommer från trät i fatet. Inbillar jag mig i alla fall.
En härligt drickvänlig och smakfull Mackmyrautgåva är det i alla fall. Den klart bästa sen fyran, om ni frågar mig. Köp och njut!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #499 skrivet: 27 november, 2011, 14:06:50 »
Av de jul/winterales jag hittills prövat, tycker jag Jämtlands är mycket bra. Så bra att jag prövat två gånger...
bobi :d4:

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #500 skrivet: 16 december, 2011, 07:44:43 »
Jag sitter gärna tillbakalutad med en upptappad 'Makers Mark' i ena näven och en gängse och iskall Norrland Export i andra lyssnandes på 'Modern Times' eller annat epokgörande Dylan-gods... :d6:

Dessa drycker är något jag ytterst ogärna varierar eftersom jag efter mångårigt handlande på systembolaget sakta men säkert nystat fram vad som är toppklass...

Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #501 skrivet: 16 december, 2011, 18:09:19 »
Efter att ha hållit upp i sju dagar så är det fredag igen men jag känner inte något större sug. En riktigt god öl skulle kanske vara gott, en färsk och frisk india pale ale som blommar och sjunger. Men knappt ens det lockar idag. Jag tror jag tar ett glas vatten så länge.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #502 skrivet: 15 februari, 2012, 17:25:37 »
Vaknade i morse,glatt medveten om, att jag tagit ledigt i två dar; för att uträtta privata ting. Börjar med att köra bilen till verkstad,.nära hemmet-väl där ( hemma) dricker jag en flaska gott vitt vin-har på sistone höjt mina insatser till 80-100 kr, vilket är ett lyft. Innan hustru och barn ens hunnit gå till jobben, ringer verkstan och meddelar, att allt kommer att kosta mer än 20 000 spänn. Taxa,maxa, tänker jag, och de får 20 papp som limit. Nu går mina anhöriga,och jag konstaterar samtidigt, att min tid på banken är kl ett och inte tio som jag trodde. Tar därför en finfin vinare till och spelar Dylan på full volym. Vaknar 13.15 av att  nån kretin från jobbet ringer och frågar nått obegripligt som jag säger ja till. Fattar att det är knas, ringer banken,sätter på mig brallorna, rusar ner på Karlaplan och får en bulle. Målet är Mörby C och förarn är becksvart, vilket jag tycker är kul. Han gillar Zimbabwe och tycker det är ok för en viting att vara där, men Nigeria är ingen höjdare...Låga 200 för trippen och hej då och in på banken för att prata pension. Jag är full som en alika men dom är artiga som vanligt och efter nån timme stapplar jag ut med papper, brochyrer och hela kittet. Tar hissen ner till garaget, undrar var bilen är, men kommer på, att den har jag ju på annan adress. Hiss till T-planet och iväg. Väl i hemkvrteren tar jag mig in på Systemet och köper ett lager justa vitviner samt. det jag skulle komma till: min livs dyraste pilsner: Carnegie Jubileum, 99 spänn. Men så j-a len och god!!
bobi :d3:

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #503 skrivet: 15 februari, 2012, 18:58:52 »
Vaknade i morse,glatt medveten om, att jag tagit ledigt i två dar; för att uträtta privata ting. Börjar med att köra bilen till verkstad,.nära hemmet-väl där ( hemma) dricker jag en flaska gott vitt vin-har på sistone höjt mina insatser till 80-100 kr, vilket är ett lyft. Innan hustru och barn ens hunnit gå till jobben, ringer verkstan och meddelar, att allt kommer att kosta mer än 20 000 spänn. Taxa,maxa, tänker jag, och de får 20 papp som limit. Nu går mina anhöriga,och jag konstaterar samtidigt, att min tid på banken är kl ett och inte tio som jag trodde. Tar därför en finfin vinare till och spelar Dylan på full volym. Vaknar 13.15 av att  nån kretin från jobbet ringer och frågar nått obegripligt som jag säger ja till. Fattar att det är knas, ringer banken,sätter på mig brallorna, rusar ner på Karlaplan och får en bulle. Målet är Mörby C och förarn är becksvart, vilket jag tycker är kul. Han gillar Zimbabwe och tycker det är ok för en viting att vara där, men Nigeria är ingen höjdare...Låga 200 för trippen och hej då och in på banken för att prata pension. Jag är full som en alika men dom är artiga som vanligt och efter nån timme stapplar jag ut med papper, brochyrer och hela kittet. Tar hissen ner till garaget, undrar var bilen är, men kommer på, att den har jag ju på annan adress. Hiss till T-planet och iväg. Väl i hemkvrteren tar jag mig in på Systemet och köper ett lager justa vitviner samt. det jag skulle komma till: min livs dyraste pilsner: Carnegie Jubileum, 99 spänn. Men så j-a len och god!!
bobi :d3:

Jag saluterar dig, din Carnegie och dina bankaffärer med en Ardbeg 10  :d1:  :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
SV: Alkoholtråden
« Svar #504 skrivet: 20 februari, 2012, 14:56:00 »
Vaknade i morse,glatt medveten om, att jag tagit ledigt i två dar; för att uträtta privata ting. Börjar med att köra bilen till verkstad,.nära hemmet-väl där ( hemma) dricker jag en flaska gott vitt vin-har på sistone höjt mina insatser till 80-100 kr, vilket är ett lyft. Innan hustru och barn ens hunnit gå till jobben, ringer verkstan och meddelar, att allt kommer att kosta mer än 20 000 spänn. Taxa,maxa, tänker jag, och de får 20 papp som limit. Nu går mina anhöriga,och jag konstaterar samtidigt, att min tid på banken är kl ett och inte tio som jag trodde. Tar därför en finfin vinare till och spelar Dylan på full volym. Vaknar 13.15 av att  nån kretin från jobbet ringer och frågar nått obegripligt som jag säger ja till. Fattar att det är knas, ringer banken,sätter på mig brallorna, rusar ner på Karlaplan och får en bulle. Målet är Mörby C och förarn är becksvart, vilket jag tycker är kul. Han gillar Zimbabwe och tycker det är ok för en viting att vara där, men Nigeria är ingen höjdare...Låga 200 för trippen och hej då och in på banken för att prata pension. Jag är full som en alika men dom är artiga som vanligt och efter nån timme stapplar jag ut med papper, brochyrer och hela kittet. Tar hissen ner till garaget, undrar var bilen är, men kommer på, att den har jag ju på annan adress. Hiss till T-planet och iväg. Väl i hemkvrteren tar jag mig in på Systemet och köper ett lager justa vitviner samt. det jag skulle komma till: min livs dyraste pilsner: Carnegie Jubileum, 99 spänn. Men så j-a len och god!!
bobi :d3:

Bobi, Bobi!! Sådana dagsresor klarar jag inte av längre, speciellt inte om jag har ett antal viktiga uppdrag längs vägen!! (Och nu syftar jag inte på ekonomi utan på kvantiteter... reslängder t ex och lite annat.) Dags för en sund Bob-runda snart... Brasilien, Argentina, Chile kanske?!  :party:
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #505 skrivet: 31 maj, 2012, 16:22:25 »
Det borde vara förbjudet att sälja öl på mindre flaskor än 75cl  :d3: :d6: :party:


http://www.st-feuillien.com/FbieresENG.html Gott !! Blonde 75cl min första flaska det lär bli flera...
« Senast ändrad: 31 maj, 2012, 16:37:31 av Humlan »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #506 skrivet: 31 maj, 2012, 18:22:56 »
JUste pilsner, Humlan!
Väl humlad!
bobi :d1:

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #507 skrivet: 31 maj, 2012, 18:29:23 »
JUste pilsner, Humlan!
Väl humlad!
bobi :d1:

 :d2: :d3: :d1: :d6: :party: 75cl ! (Hör ni det, ni besluts- fattare (som DN skulle skriva det) och ta hit Sophie Hunger med för- band Hindi Zahra !!)  :d1:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #508 skrivet: 01 juni, 2012, 01:17:16 »
Det borde vara förbjudet att sälja öl på mindre flaskor än 75cl  :d3: :d6: :party:


http://www.st-feuillien.com/FbieresENG.html Gott !! Blonde 75cl min första flaska det lär bli flera...
Blir lätt en vana, och så finns det dom säger att storleken inte har nån betydelse... :d4: men det finns goda småflaskor oxå
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #509 skrivet: 01 juni, 2012, 09:43:10 »
Det borde vara förbjudet att sälja öl på mindre flaskor än 75cl  :d3: :d6: :party:


http://www.st-feuillien.com/FbieresENG.html Gott !! Blonde 75cl min första flaska det lär bli flera...
Blir lätt en vana, och så finns det dom säger att storleken inte har nån betydelse... :d4: men det finns goda småflaskor oxå


Så är det ju, storleken har betydelse ! jag har druckit en sån där liten en och fann även den god  :d6: på Måndag så lär det finnas lite nytt öl bla en lagrad belgare så har det sagts iaf  :d5: Idag blir det ett par eller så... stora pilsner  :d2: :d3: :d6:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"