Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 264204 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #675 skrivet: 25 mars, 2014, 16:12:54 »
En liten sammanställning över mitt hembryggande  :d6:

Det är vansinnigt roligt, och lärorikt. Fascinerande att man kan förändra ölets karaktär så pass mycket bara genom att skruva en aning på parametrarna malt, humle och jäst  :party:

Övre raden från vänster:
Belgisk Dubbel (7,3 %) tappad 28/1 – än så länge en besvikelse. Tog en del överbliven malt från stouten, för att ”bättra på”. Men det verkar inte ha varit någon god idé… Svårt att beskriva smaken, men den smakar inte som nån belgare. Gör om, gör rätt!

Best Bitter (5,2 %) tappad 6/12 – väldigt skum- och kolsyrefattig vid första avsmakningen efter 3-4 veckor, men det har definitivt blivit bättre och bättre med lagring. Nu är den helt ok, dock lite i starkaste och mörkaste laget för öltypen. Nästa gång ska jag dra ner på den mörkaste malten.

American Barleywine (10,5 %) tappad 29/12 – smakade av den första gången den 15/3. Helt klart över förväntan. Obefintligt med kolsyra eller skum, men det är väl som det ska vara. Smaken är riktigt bra, den drar åt torkad frukt, russin eller fikon. Påminner om portvin eller sherry, som jag hade hoppats på. Humlad med Columbus och Cascade. Vi avnjöt den till grönmögelost och kex. Kalasgod, helt enkelt!

Down Under - Pale Ale (5,3 %) tappad 9/3 – Humlad på den Australienska humlen Galaxy och den Nya Zeeländska humlen Wai-iti. Ej ännu provsmakad!

Empire - English IPA (5,9 %) tappad 5/3 – Ej ännu provsmakad!

Caledonian - Scottish Export 80/- (4,3 %) tappad 10/1 – Nja… visst ska den vara maltsöt med minimal humlesmak, men den här blev nog i sötaste laget. Skummet försvinner även onödigt fort. Sötblaskigt, skulle man kunna sammanfatta den. Hoppas det vinner på ytterligare lagring.

Nedre raden från vänster:
Cappuccino Stout – Sweet Stout (4,7 %) tappad 21/1 – På grund av jag placerade vågen galet mätte jag upp och krossade på tok för mycket svartmalt. Väääldigt mycket kaffesmak, men ganska ok… trots allt! Funkar utmärkt till chokladtårta!

Lindäng Lager – Modern Lager (4,5 %) tappad 5/12 – Liten besvikelse i början. Precis som med Bittern så var den väldigt skum- och kolsyrefattig första veckorna. Kallagrade den i kylskåp vid 0-2 grader i 4-5 veckor, och med tiden utvecklades både smak och skum. De sista 8-10 flaskorna var riktigt bra. Humlad enbart på den Nya Zeeländska humlen Nelson Sauvin!

Black IPA (6,6 %) tappad 31/1 – Häftig öl och en häftig smakupplevelse! Svart som en stout, men smakar som en IPA. Kanske blev den lite för rostad i min smak. Tillförde ”svartmalten” när det återstod 15 minuter av mäskningen. Nästa gång ska jag nog korta den tiden en aning för att hålla nere smaken men behålla färgen. Humlad med Columbus, Cascade och Amarillo.

American Red Ale (5,6 %) tappad 26/2 – Testade den efter tre veckor på flaska, och den var definitivt över förväntan! Ville försöka brygga en kopia av North Coast Brewing’s Red Seal Ale, och utan att ha jämfört dem bredvid varandra känns det som jag har landat ganska nära. Riktigt kul! Humlad med Centennial och Amarillo. Den här kommer jag helt klart brygga på nytt!

Liquorice – American Brown Ale (6,2 %) tappad 15/12 – Blev riktigt lyckad! Inte lika söt och stark som den första (Pacifica Brown Ale) jag gjorde. Lite annorlunda maltsammasättning, amerikansk och engelsk humle istället för Nya Zeeländsk, lite lägre mäsktemperatur och 2 msk lakritspulver är skillnaden. Ganska stor skillnad, och till det bättre!

American Wheat - Amerikansk Veteöl (4,9 %) tappad 5/1 – Blev också väldigt lyckad. Innehåller drygt 50 % vetemalt, Amarillo som både bitterhumle och aromhumle och slutligen amerikansk veteölsjäst. Prajmade med lite extra socker för kolsyrans och skummet skull. Ska göras på nytt i vår!

Linddalens Löljis – ”Modern Folköl” (3,1 %) tappad 29/12 – Kalasgod Pale Ale som helt klart skall bryggas på nytt. Relativt mycket Münchnermalt och en aning karamellmalt för färg och smak. Humlad med engelsk bitterhumle, tysk smakhumle och amerikansk aromhumle. Gött mos!


Urdruckna - ej med på bild:
Pacifica – American Brown Ale (6,8 %) tappad 16/9 – Första helmaltsbryggning jag gjorde och den blev ganska lyckad (med mina mått mätt). En hel del chokladsmak, ganska söt och med lite citrustoner från den Nya Zeeländska humlen Pacifica.

Källmossens Kölsch (4,7 %) tappad 13/10 – Skeptisk efter första provsmakningen. Kändes lite väl torr och sträv, typ. Men med fortsatt lagring utvecklades och balanserades smakerna, och de sista flaskorna dracks men andakt. Ska nog snart bryggas igen!

Columbus – American Pale Ale (5,8 %) tappad 23/11 – Min första APA/IPA och den är jag också väldigt nöjd med. Smakerna satt nästan från början. Rejält humlad, enbart med Columbus. Ska göra en variant på denna i vår!

 :d3:

Otroligt imponerande samling! Kanske dags för att besöka SM 5 april i Linköping för att reka konkurrensen till nästa år? Tror man lär sig enormt mycket av att bara vara med och snacka öl med andra hembryggare.

Tyvärr kan jag inte gå i år för jag är på resa men jag rekommenderar alla att besöka denna fantastiska tillställning! Åk!

http://www.shbf.se/artikelarkiv/39-evenemang/347-2014-04-05-sm-i-linkoeping

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #676 skrivet: 26 mars, 2014, 00:26:40 »
Hembryggning
Låter som en kul hobby, nyttigare än korvstoppning och helt klart besläktad med surdegsbak kan vara en lämplig partner till musikhoardingen
Hur utrymmeskrävande är det?

Det är inte alls så utrymmeskrävande, om man nu håller sig till hembryggning!

Det som tar mest plats för min del är bryggrytan på 29 liter, men den har ju å andra sidan en inbyggd termostat vilket gör att den är mobil!
Jag brygger vanligtvis 10-12 liter (20-25 liter, när det gäller folköl), vilket gör att vörten får plats i en normal jäshink på 30 liter.

Vill man brygga mindre satser går det säkert att använda sig av en stor kastrull och hålla till på spisen  :d2:
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #677 skrivet: 26 mars, 2014, 00:35:44 »
Hembryggning
Låter som en kul hobby, nyttigare än korvstoppning och helt klart besläktad med surdegsbak kan vara en lämplig partner till musikhoardingen

Jag är även en hängiven surdegsbagare, FIY  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #678 skrivet: 26 mars, 2014, 00:39:27 »
Snacka om att längta efter bärplockning     -_-  ^_^  :rolleyes:  :d5:

Hoppas bjuda på nåt gott då! Det blir i alla händelser bättre än ölen från Coopers ölsatser jag bjöd dig på i somras  :d6:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #679 skrivet: 26 mars, 2014, 00:51:18 »
Otroligt imponerande samling! Kanske dags för att besöka SM 5 april i Linköping för att reka konkurrensen till nästa år? Tror man lär sig enormt mycket av att bara vara med och snacka öl med andra hembryggare.

Tack Joakim! Kan tyvärr inte heller vara på plats i Linköping, men är väääldigt sugen  :d5:

Än så länge känner jag mig bara som en glad amatör, som håller på att lära mig ölbryggning och upptäcka ölvärlden. Men jag kommer helt klart att uppsöka festivaler och tävlingar framöver. Som du säger, tror man kan lära sig mycket när man är på plats  :d6:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #680 skrivet: 12 april, 2014, 10:05:58 »
Oj ,Anders, det var imponerande, tycker jag. Vår globala moderator skickar upp en ölballong av klass. Lycka till i fortsättningen-vi är många som motser rapporter!/bobi :d5:

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #681 skrivet: 12 april, 2014, 13:47:49 »
Oj ,Anders, det var imponerande, tycker jag. Vår globala moderator skickar upp en ölballong av klass. Lycka till i fortsättningen-vi är många som motser rapporter!/bobi :d5:

Hahaha, tack bobi  :party:

Just nu står det två jäshinkar i jordkällaren (ölkällaren, börjar den mer och mer kallas), där temperaturen ligger runt 10 grader och är perfekt för underjästa öl (lager).
Det är en tjeckisk pilsner och en Dortmunder export, som jag hoppas på till sommaren  :d5:
« Senast ändrad: 12 april, 2014, 23:12:06 av Anders S »
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #682 skrivet: 23 april, 2014, 17:53:03 »
Det var länge sen jag köpte en japansk maltwhisky, men idag fick jag lust att pröva igen. Och den jag valde, The Hakushu, visade sig vara ett litet fynd för sina 565 kronor.
Som även denne bloggare tycker:

http://snubbelfot.wordpress.com/2009/04/10/hakushu-12-arig-single-malt-whisky/

Är inte så bra på att beskriva smaker, men visst finns i denna whisky, förutom det som nämns ovan, en trivsam sälta och en lätt, men tydlig, rökighet.

Rekommenderas!
 -_-   :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad janne

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 828
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #683 skrivet: 26 april, 2014, 08:29:24 »
Som älskare av engelsk cask conditioned bitter måste jag säga att Skebo lyckats mycket bra med sin Heartbeat Bitter som endast serveras på Akkurat och Oliver Twist.  :d5: :d6:

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #684 skrivet: 26 april, 2014, 21:39:48 »
Som älskare av engelsk cask conditioned bitter måste jag säga att Skebo lyckats mycket bra med sin Heartbeat Bitter som endast serveras på Akkurat och Oliver Twist.  :d5: :d6:

Härligt  :party: :d6: :d5:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #685 skrivet: 15 maj, 2014, 23:04:45 »
Ny Tekniks webb-TV: Christer Johansson på Nynäshamns Ångbryggeri bjuder på en vandring från maltkrossen till tapp-anläggningen  :d5: :d6:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/under_skalet/article3826274.ece

Skulle också vilja ha ett riktigt bryggeri  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #686 skrivet: 15 juni, 2014, 09:58:19 »
Äntligen har jag fått hem en flaska av den senaste ardbegen. Ardbeg Auriverdes.
En Ardbeg lite som den smakade på 70-talet, kan jag tycka. En påminnelse om den första Ardbeg-förälskelsen.
Lite mindre intensivt rökig. Även om de flesta kanske inte skulle hålla med. Klart den är rökig som f-n, annars vore det inte en Ardbeg   :rolleyes:
Men, tycker den är lite rundare, lite mer ... aromatisk ...
Vaniljen från fatet är definitivt där. Och även kaffet från de rostade fatlocken  (?!?)

En ljuvlig dryck är det. Värd varenda öre. Och redan när jag tar av korken sprids doften i hela mitt kök.
Mmmmmmmmmmm .........

Kan tänka mig att tillgången är begränsad, så .....
Don't you dare miss it!

http://www.ardbeg.com/ardbeg/auriverdes


Sa jag godmorgon?

 -_-  -_-  -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #687 skrivet: 18 juni, 2014, 00:31:52 »
är väldigt sugen på att besöka http://www.brewdogbar.se/baren-goteborg/

Citera
Välkommen till BrewDog Bar Göteborg

Hos oss kommer du inte att hitta en enda industrilager, inte något ”crafty*” nonsens med mängder av marknadsföringspengar i ryggen, utan enbart härlig, underbar craft beer i 20 olika kranar från Sverige och hela världen som ska fukta era torra strupar på Kungshöjd i Göteborg och bjuda på fenomenala smakupplevelser från BrewDog och gästbryggerier från hela världen


*Crafty är ett uttryck som tolkas inom craft beer industrin som en öl som försöker vara craft beer men som är bryggd av ett gigantiskt bryggeri som huvudsakligen brygger industrilager fast med en fräck etikett. Skillnaden ligger i de smaker som riktig craft beer kan ge eftersom den alltid är bryggd med kärlek och passion
.
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #688 skrivet: 18 juni, 2014, 15:18:29 »
Som ölälskare och Kalmarrit vill jag slå ett slag för det lokala bryggeriet här i stan, Ängö kvartersbryggeri, som bara ligger ett stenkast ifrån där jag bor. Och mitt tips till er idag i sommarvärmen är Ängöl Lata dagars IPA, 6%. Perfekt vid grillen eller i goda vänners sällskap. Bra blandning i smakerna och en lättdrucken öl. Beställningsvara för er som valt att inte bo vid Smålands pärla :mellow:


When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #689 skrivet: 18 juni, 2014, 15:34:06 »
är väldigt sugen på att besöka http://www.brewdogbar.se/baren-goteborg/

Citera
Välkommen till BrewDog Bar Göteborg

Hos oss kommer du inte att hitta en enda industrilager, inte något ”crafty*” nonsens med mängder av marknadsföringspengar i ryggen, utan enbart härlig, underbar craft beer i 20 olika kranar från Sverige och hela världen som ska fukta era torra strupar på Kungshöjd i Göteborg och bjuda på fenomenala smakupplevelser från BrewDog och gästbryggerier från hela världen


*Crafty är ett uttryck som tolkas inom craft beer industrin som en öl som försöker vara craft beer men som är bryggd av ett gigantiskt bryggeri som huvudsakligen brygger industrilager fast med en fräck etikett. Skillnaden ligger i de smaker som riktig craft beer kan ge eftersom den alltid är bryggd med kärlek och passion
.

Trevligt för göteborgarna! Göteborg har redan många fina ölbarer men Brewdog lär kunna erbjuda mycket nytt. Brewdog Bar i Stockholm visade sig bli långt mycket bättre än vad jag trodde på förhand, nu är det utan tvekan det ställe jag går oftast till är jag är sugen på en öl av finare snitt, vilket är ganska ofta.