Författare Ämne: John Hiatt  (läst 6193 gånger)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« skrivet: 10 oktober, 2005, 17:15:57 »
För alla som inte har järnkoll på vad som händer i byarna här i söder meddelas härmed att det nu är mindre än 4 timmar till John Hiatt går på KB's scen i Malmö för en "Solo Acoustic Show"  :wOOt:

Kanske någon är i närheten och tänker att.. "Va f-n, bättre sätt att investera 295 spänn denna Lördag kväll finns ju inte".

I Januari 2002 råkade jag anlända samtidigt som Bandets Van parkerade på sidogatan utanför samma klubb. Först ut genom sidodörren hoppade gitarristen Sonny Landreth, och jag tänkte att nu är det nog läge att hälsa.. Efter diverse artigheter och välkomnande tillbaka efter en massa år dök John upp med guran i näven. Han sa "Who's that you're talking to, Sonny?" "Ahh, just another Fan, John" blev svaret.  :huh:  Svar tillräckligt för att dissa dessa pågar va ? Hur som helst, bandet The Goners är ju numera kickade, så kanske tänkte John att.. "Bäst att droppa såna här Pågar i bandet som bara biter handen som föder mig".

 B)  Bengt

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #1 skrivet: 10 oktober, 2005, 17:22:03 »
:wacko: Sorry, Måndag kväll...

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #2 skrivet: 10 oktober, 2005, 18:36:35 »
Ha så kul! Såg honom göra en solospelning på Tranan i Stockholm för några år sedan... mycket trevligare än han någonsin varit med urtrista The Goners.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #3 skrivet: 11 oktober, 2005, 01:42:47 »
:wOOt:  Yes, Gonarna kan gott stanna hemma hädanefter säger jag ! JH solo var alldeles makalös i afton. Sången och texterna hamnar i fokus på ett annat sätt på det här viset. Tänk om Bob kunde köra en sån här kväll... Det plockades friskt ur katalogen från Bring The Family och framåt och vi fick ca 30 låtar under 2 timmar och 15 minuter. Favoriterna får bli de långsamma bitarna som River Knows Your Name, Lipstick Sunset, Icy Blue Heart, Crossing Muddy Waters, Tip Of My Tongue, nya Ain't Ever Going Back m fl.

Endast i Icy Blue Heart kördes el-gura.. en snygg röd Gretch-sak. John menade att " - I love this guitar, it always makes me think of George Harrison.. My favourite Beatle".

Jag lyckades t.o.m plocka gubben på ett plektrum och arrangören på en urtjusig Promo-affisch.

Är jag bara 3/4 så här nöjd efter Bob i Karlstad och Göteborg så...

Nu, mot bingen.

 B)  Bengt

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #4 skrivet: 12 oktober, 2005, 12:47:20 »
Jaha - var du också där. Då var det säkert dig jag skymde sikten för.  :P

Ja, det var ett ödmjukt och sympatiskt framträdande som var perfekt för intima KB.

Jag "plockade gubben" på TVÅ plektrum, jag minsann.   :smoke:
« Senast ändrad: 12 oktober, 2005, 12:48:36 av Linnea »
Standin' in the doorway - smiling ;)

Bluesman

  • Gäst
John Hiatt
« Svar #5 skrivet: 12 oktober, 2005, 15:28:40 »
Harkel..såhär får det inte fortsätta! Dags att kalla på PLEKTRUMPOLISEN!!!
 :wacko:  :D  :D

Hiatt som soloartist, ja....rösten, minspelet, rytmkänslan, gitarrspelet, pondusen. Wow. Intimt, sa Linnea. Javisst.
Snorbra, kort sagt.

/R
« Senast ändrad: 12 oktober, 2005, 15:36:59 av Bluesman »

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #6 skrivet: 13 oktober, 2005, 18:17:08 »
:ph34r: "Storebror Ser Dig"  :ph34r:  

:lol:  Ok, då kan jag antagligen lägga till en "L&T member nästan encounter" till listan. När jag lämnade ett vine till handa för några veckor sedan var endast Tangled Up In Blue's polare hemma, och nu är jag nästan säker på att det var Linnea som fick mig att också vilja sno plektrum i Måndags.

Du är mörkhårig, ung, inte så himla lång och du väntade med ditt tillslag till efter att sista extranumret Lipstick Sunset var färdigspelat. Ljuset släcktes och John hade nog knappt hunnit nerför trappan när du likt en vig katt liksom studsade upp på scenen, norpade de 2 synnerligen effektivt för att sedan försvinna snabbt som en avlöning ut i mörkret. Du var ju såklart strategiskt placerad till vänster under hela konserten. Eller har jag bara fel i allt det här ??

Har jag rätt så... Jo, jag stod bakom dig. Nej, du skymde inte min sikt. Jag är minst 190 cm lång.

 B)  Bengt

PS Jag grämer mig fortfarande, nästan dagligen  :whistle: , över att jag bara var hand nummer 2 på det plektrum som Keith Richards singlade iväg från lilla Babylon-scenen efter Little Queenie i Köpenhamn 1998.  :mad:  

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #7 skrivet: 13 oktober, 2005, 19:16:21 »
Egenhändigt skjuten bild under Tennessee Plates  :rolleyes:

Bergsgatans Johnny i Måndags (Bilden laddas hem en bit ner på sidan, Free)

Notera att Linnea ännu inte varit framme och roffat åt sig  :whistle:

 B)  Bengt

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
John Hiatt
« Svar #8 skrivet: 13 oktober, 2005, 19:56:08 »
Jovisst var det jag. :ph34r:

Fan, tre loveandtheftare på samma kvadratmeter.. det var inte illa.

Vilket bra foto du fick - mina blev lite suddiga..

Kolla här: http://195.178.239.50/home/eko/hiatt_2.jpg  
Standin' in the doorway - smiling ;)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Hiatt
« Svar #10 skrivet: 20 juli, 2014, 00:23:59 »
Nu platta på G :d6:

http://blogs.wsj.com/speakeasy/2014/05/28/john-hiatt-mulls-terms-of-my-surrender-song-premiere/

Och en jäkla fin platta - Terms of My Surrender - dessutom. Sitter och lyssnar på den ikväll/inatt och jag smälter. I Uncut beskriver recensenten skivan så här: "Its songs are blues-based reflections recalling the sauntering grooves of JJ Cale, the gritty swamp rock of Tony Joe White and Bob Dylan´s "Modern Times" throughout.

Vilket är ganska spot-on. Go listen. Nice stuff.

(Av någon anledning så har jag alltid kopplat ihop JJ Cale och John Hiatt. De är lika och väldigt olika, jag vet. Men de stampar samma mark. Bördig mark).
 :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Hiatt
« Svar #11 skrivet: 14 juli, 2015, 00:28:41 »
Hemma efter att ha sett John Hiatt & the Combo på Amager Bio i Köpenhamn. De körde ett 2 timmars greatest hits-set, för det är ju verkligen hits han har den gode John, egentligen. John har varit med mig live lika länge som Bob, sedan 1987. Han verkar pigg som tusan och jag hoppas se honom fler ggr, det är alltid kul  :d6:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Hiatt
« Svar #12 skrivet: 14 juli, 2015, 09:30:34 »
Hemma efter att ha sett John Hiatt & the Combo på Amager Bio i Köpenhamn. De körde ett 2 timmars greatest hits-set, för det är ju verkligen hits han har den gode John, egentligen. John har varit med mig live lika länge som Bob, sedan 1987. Han verkar pigg som tusan och jag hoppas se honom fler ggr, det är alltid kul  :d6:

Your Dad Did
Detroit Made
Perfectly Good Guitar
Face of God
Drive South
Like a Freight Train
Paper Thin
Real Fine Love
Tennessee Plates
Crossing Muddy Waters
Cry Love
Long Time Comin'
The Open Road
Thing Called Love
Feels Like Rain
Memphis in the Meantime

Encore:
Have a Little Faith in Me
Riding With the King

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Hiatt
« Svar #13 skrivet: 28 juni, 2018, 07:43:59 »
Idag för på pricken 7 år sedan var vi några som såg Bob i Funen village, Odense. Ikväll ser jag John Hiatt & the Goners i Skovdalen, Aalborg. Danmark ! Solen skiner redan varmt och gott i Köpenhamn. Smörrebröd och öl, så får det bli till lunch.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Hiatt
« Svar #14 skrivet: 07 augusti, 2018, 15:49:44 »
"Cry To Me" är första singeln från nya skivan "The Eclipse Sessions" som kommer 12 oktober  :d6:
https://www.youtube.com/watch?v=ApRwuWaIqI0&feature=youtu.be