Författare Ämne: Brist på nya svenska artister  (läst 2191 gånger)

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
Brist på nya svenska artister
« skrivet: 24 januari, 2004, 15:15:31 »
"Jag kan uppleva att musiken förlorat sin särställning. När jag var grabb räckte det med att bära en Dylan-platta över skolgården. Nu är musiken bara en av alla fritidssysselsättningar eller accessoarer. Den är helt enkelt inte lika viktig för identitetsskapandet längre. Den som har något att säga har så många andra uttryck att välja bland."
säger Kjell Andersson EMI i en intervju från DN härom dagen:

Kjell Andersson om svenskt musikliv

Bland Anderssons finns:
Ulf Lundell, Gyllene Tider, Marie Fredriksson, Magnus Lindberg, Per Gessle, Wilmer X, Eldkvarn, Magnus Johansson, Toni Holgersson, Rebecka Törnqvist, Totta Näslund, Rikard Wolff och Kajsa Grytt är bara några av dem som Kjell Andersson upptäckt och/ eller arbetat med under sina trettio år på EMI.

• Kjell Andersson har också gjort samlingarna "Den flygande Holländaren", "Cirkus Broadway", "Vilda Fåglar", "För Amnesty", "Taube" och senaste "Barn på nytt" med Astrid Lingren-visor.
Anders G.

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Hynekism

• Landlord
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #1 skrivet: 24 januari, 2004, 16:27:42 »
Jag gillade artikeln trots att mycket av vad Kjell Andersson säger är rent och skärt nys. (Dock inte hur skivbolagen fungerar idag).  

Utloggad Hynekism

• Landlord
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 24 januari, 2004, 16:32:24 »
Ett exempel på en ny svensk artist som "vågar" sjunga på svenska är Minneslunden som öppnar på den första Chrysler-klubben. Till hans övriga alias/bandnamn hör Öppenhjärna (inte en aning om vad det är), Dimma (låter ungefär som rockbandet November), Mat åt Far (hip hop) samt 8:e inseglet (med Anders Rudström från The Chrysler, fint akustiskt). Så Kjell Andersson kanske blir lite skärrad av namnen, men känner någon karln så bjud med han.