Författare Ämne: Chronicles  (läst 96394 gånger)

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8070
    • Visa profil
Chronicles
« Svar #390 skrivet: 16 oktober, 2004, 00:10:01 »
Citera
Har nån köpt Sean Penn versionen?
Nej men den verkar Ok med tanke på dom korta allmänt släppta bitarna...
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad mb650918

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1818
    • Visa profil
    • E-post
Chronicles
« Svar #391 skrivet: 16 oktober, 2004, 11:42:37 »
Mmm, han läser lika läckert som han spelar. Madonna gjorde ett snebyte.

159 kr tar Bokus för "Memoarer" inkl. leverans. Kommer om 25 dagar. Ska bli intressant och se vad man har missat på engelska. Billigt tycket jag!
De har en kommande billigare lyrics också på AdLibris för 194 kr.
Micke B.

Utloggad Jack Fate

• Landlord
  • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Chronicles
« Svar #392 skrivet: 17 oktober, 2004, 13:31:18 »
Titta han e med i svensk media!! (Men det blir kanske mer efter översättningen i nov.??)

http://www.expressen.se/index.jsp?a=195782
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5921
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #393 skrivet: 17 oktober, 2004, 13:53:04 »
Västerbottens-Kuriren upplät större delen av kultursidan i gårdagens tidning åt Chronicles, med en recension och en väl tilltagen återgivning av omslagsbilden till Freewheelin'. Recensionen kan läsas här: http://www.vk.se/kultur/artiklar/01.html
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

JANNE

• Gäst
Chronicles
« Svar #394 skrivet: 17 oktober, 2004, 18:11:38 »
Efter vad jag hört planeras ett gratis releasejippo på Kulturhuset den 24 november i samband med att den svenska översättningen släpps. Vet inga detaljer än.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #395 skrivet: 17 oktober, 2004, 23:22:48 »
Citera
Västerbottens-Kuriren upplät större delen av kultursidan i gårdagens tidning åt Chronicles, med en recension och en väl tilltagen återgivning av omslagsbilden till Freewheelin'. Recensionen kan läsas här: http://www.vk.se/kultur/artiklar/01.html
Om någon händelsevis skulle vilja läsa recensionen är ovanstående länk numera oduglig (den leder nu till en artikel om det iofs angelägna ämnet norrbottnisk populärteater). Pröva denna länk istället: http://www.vk.se/kultur/artiklar/19.html

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
Chronicles
« Svar #396 skrivet: 19 oktober, 2004, 17:55:45 »
Citera
Hörde demoversionen av "Dignity" i dag. Jäkligt fin tycker jag. Kommer faktiskt att tänka på "Ring them bells". Det är väl pianot antar jag...

skrev Hjorten och jisses vad bra denna version är som ligger på Chronicles samplern.

Högoktaning, högintensiv björnjaktsliknande sång från Dylan ensam vid pianot där han driver och forcerar ut texten

"Soul of a nation is under the knife. Death is standing in the doorway of life in a next room a man fighting with his wife over dignity"

Yes indeed!

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad judas

• Landlord
  • Antal inlägg: 324
    • MSN Messenger - peloe@kjellander.net
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Chronicles
« Svar #397 skrivet: 19 oktober, 2004, 20:22:28 »
bara en fråga: är det någon som hört om de kommer översätta boken? vem i så fall?

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #398 skrivet: 19 oktober, 2004, 20:49:27 »
Citera
bara en fråga: är det någon som hört om de kommer översätta boken? vem i så fall?
Om du går tillbaka till sidan 7 i denna tråd och kollar inläggen från den 13 september, då får du svar. Åtminstone om du menar översättning till svenska.
Verkar det för jobbigt att söka rätt på dessa inlägg i denna mycket långa tråd, då kan du gå hit: http://www.expectingrain.com/dok/div/metro-chronicles.jpg
« Senast ändrad: 19 oktober, 2004, 20:54:28 av Tobias »

-Homer Simpson

JANNE

• Gäst
Chronicles
« Svar #399 skrivet: 20 oktober, 2004, 06:41:34 »
Chronicles är recenserad i dagens SvD:
http://www.svd.se/recensioner/HTML/Page3.asp?ID=7476

I papperstidningen på kulturdelens förstasida finns det en stor bild från Konserthuset 1966.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #400 skrivet: 20 oktober, 2004, 12:05:42 »
F ö gillar jag boken ju mer jag läser. Efter att ha läst diverse utdrag var jag en smula skeptisk, men jag börjar allt mer uppskatta den i grunden sympatiske berättaren, nu när jag har boken i min hand. Han låter ofta tankarna och associationerna driva ganska fritt, antingen för att han har svårt att hålla tråden eller för att han insett att bästa sättet att föra en berättelse eller ett samtal framåt är att ge efter för lusten att driva in på stickspår.
I nästan alla självbiografier är gränsen mellan faktiska händelser och efterkonstruktioner otydlig, precis som när det gäller det mänskliga minnet. Här är gränsen ofta ännu mer suddig än vanligt.
Den inbitne dylanologen kan ibland bli frustrerad över vad Dylan inte avslöjar och vad han verkar avslöja. Den inbitne dylanologen bör man dock lämna utanför sovrumsdörren när man lägger sig ner med denna bok. Då kan den inbitne bokläsaren få en ganska trevlig stund.  

-Homer Simpson

Utloggad Jack Fate

• Landlord
  • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Chronicles
« Svar #401 skrivet: 20 oktober, 2004, 12:26:09 »
"en konsertscen i Schweiz där en plötslig musikalisk pånyttfödelse lyfter honom ur en långvarig svacka. " så står det i svd idag.

Jag har hört han säga det förr om schweiz.

Men när var det? Var det en annorlunda konsert på nått sätt? Någon som har lyssnat på den?
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #402 skrivet: 20 oktober, 2004, 12:33:53 »
Citera
"en konsertscen i Schweiz där en plötslig musikalisk pånyttfödelse lyfter honom ur en långvarig svacka. " så står det i svd idag.

Jag har hört han säga det förr om schweiz.

Men när var det? Var det en annorlunda konsert på nått sätt? Någon som har lyssnat på den?
Locarno, Schweiz 5 oktober 1987. Han nämnde första gången denna konsert som en vändpunkt i Newsweek-intervjun 1997 och fördjupar detta i Chronicles. Jag har aldrig hört inspelningen, men enligt kommentarer jag läst låter den som en ganska ordinär Temples In Flames-konsert. Jag är personligen av åsikten att han tycktes ha återupptäckt syftet med att spela live redan tidigare under turnén och har lite svårt att, utifrån de konserter jag hört, höra någon radikal uppryckning efter Locarno, men för Dylan betydde tydligen denna konsert, en månad in i Temples in Flames-turnén, mycket.

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6924
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
Chronicles
« Svar #403 skrivet: 20 oktober, 2004, 14:49:05 »
Locarno är väl ingen direkt häpnadsväckande konsert. Men den är jäkligt bra. Vilket om inte annat framgår när man tittar på videon. Som är mycket fascinerande, antingen Bob står och hör nåt i sitt huvud eller inte.

Men vem är då den här jazzsångaren som plötsligt nämns i boken??? Den har vi väl inte hört talas om förut. Finns han eller är detta en skröna???
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad dignity

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
Chronicles
« Svar #404 skrivet: 08 november, 2004, 20:19:54 »
Citera
:geek: Ja och det framgår tydligt att det är dom två olika S&S US och UK som ger ut dom intressant  :) vi får jämföra våra olika ex närtidges kanske över några öl hos hemma Elston  :party:  :smoke:
Gjort över en kopp te hemma hos elston i lördags.
Den amerikanska (elstons) har fula kanter på långsidan, som en sprättad häftad fast inbunden. Den engelska utgåvan (min) har fina, jämna kanter och tycks vara tryckt på bättre papper.
Dessutom är den engelska översättningen överlag betydligt bättre än originaltexten.  :P

Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!