Författare Ämne: Chronicles  (läst 141345 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #30 skrivet: 25 augusti, 2004, 13:56:09 »
Nag Champa, polar'n!
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
Chronicles
« Svar #31 skrivet: 25 augusti, 2004, 14:03:35 »
:smoke: Nag Champa ....Tobias.... Nag Champa :smoke:  allt väl hoppas jag där borta i Uppsala..... ?

http://www.starpeopledesign.nu  :smoke:  
« Senast ändrad: 25 augusti, 2004, 14:06:51 av Humlan »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #32 skrivet: 25 augusti, 2004, 16:47:17 »
Apropå Chronicles vol 1 så fick jag just reda på att det kommer en svensk översättning i november på bokförlaget Prisma.  :)  :gulp:
Nag Champa!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
Chronicles
« Svar #33 skrivet: 25 augusti, 2004, 17:03:58 »
Jösses det var snabbt ! Vet du vem som översätter ? ganska nyfiken  :D  
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #34 skrivet: 25 augusti, 2004, 17:18:01 »
Nej, återkommer då jag vet mer. Förhoppningsvid är det inte Hans Björkegren, hans översättning av Sounes bok var inte lyckad.
Verkar som om en rad olika bokförlag ger ut översättningar av boken ungefär samtidigt.  

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
Chronicles
« Svar #35 skrivet: 25 augusti, 2004, 18:29:11 »
Citera
Jösses det var snabbt ! Vet du vem som översätter ? ganska nyfiken  :D
Det måste röra sej om en sån där automatisk weböversättning.
Tror jag väljer det amerikanska originalet.  :D  

Pelle

  • Gäst
Chronicles
« Svar #36 skrivet: 25 augusti, 2004, 19:12:55 »
Det har ju länge snackats om att det har funnits eller i alla fall påbörjats ett översättningsarbete runt om i Europa.
Snackades om en italiensk översättning och för något halvår sedan listade ett tyskt förlag med boken i sin kommande utgivning och översättarens namn uppgavs.

Jag antar att du bedömer de uppgifter du har fått som trovärdiga eftersom du postar det här. Kan du nämna något mer om varifrån beskedet kommer? Är det från Prisma?
« Senast ändrad: 25 augusti, 2004, 19:50:09 av Pelle »

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #37 skrivet: 25 augusti, 2004, 20:11:57 »
En kollega på kulturen har hört det från Prisma. De har dock inte fått upp det på sin hemsida än. Eftersom det även kommit uppgifter om att ett norskt förlag ska ge ut en översättning senare i höst så är det nog fråga om en koordinerad lansering av boken i olika översättningar och att  förlagen som du skriver haft tillgång till manus under en tid.

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #38 skrivet: 25 augusti, 2004, 20:25:23 »
Slutet av november är utgivningstid för den svenska översättningen. Hösten 2005 ska det komma en klippbok med teckningar och bilder av och med Bob. Vet dock inget mer om den sistnämnda boken.
Memoarer, klippbok, Scorseses projekt, museiutställningen som öppnar i höst i Seattle - mycket på gång framöver.  

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Chronicles
« Svar #39 skrivet: 25 augusti, 2004, 23:31:33 »
Jag tvivlar starkt på att manuset skickats till intresserade utländska förlag. När det gäller "högprofilmanus" brukar förläggarna numera vara ytterst försiktiga när det gäller vilka som får tillgång till dem. De har nämligen en tendens att läcka ut snabbare än man hinner blinka, vilket kan omkullkasta hela marknadsföringsplanen och i förlängningen kosta förlaget stora pengar.

Mycket är på gång. Intressant nog är praktiskt taget allt bakåtblickande, retrospektivt. För en man i Dylans ålder, med en stark medvetenhet om sin egen dödlighet, är det kanske inte konstigt att tankarnas fokus förflyttas till det som varit, men det är också lite motsägelsefullt för en artist som blivit intensivt förknippad med frasen "don't look back".
 
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Pelle

  • Gäst
Chronicles
« Svar #40 skrivet: 25 augusti, 2004, 23:53:57 »
Enligt Reuter nyhetsbyrå kommer boken släppas i USA den 12 oktober. 304 sidor tjock. 1 vecka senare kommer den nya LYRICS.

Läs här:
http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?t...storyID=6059347

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #41 skrivet: 26 augusti, 2004, 00:00:14 »
Citera
Jag tvivlar starkt på att manuset skickats till intresserade utländska förlag. När det gäller "högprofilmanus" brukar förläggarna numera vara ytterst försiktiga när det gäller vilka som får tillgång till dem. De har nämligen en tendens att läcka ut snabbare än man hinner blinka, vilket kan omkullkasta hela marknadsföringsplanen och i förlängningen kosta förlaget stora pengar.

 
Må så vara. Men om nu den amerikanska utgåvan kommer ut 12 oktober och en svensk översättning redan i slutet av november så borde ju översättaren, vem det nu är, ha rimlig tid för att utföra sitt arbete. Det rör sig ju ändå om en bok på drygt 300 sidor.
Skit samma, jag ser fram mot att få läsa boken på originalspråket.  :gulp:  :cheer:  

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #42 skrivet: 26 augusti, 2004, 08:27:47 »
Ska tillägga att Prisma även ska ge ut Lyrics i samband med utgivningen av Chronicles Vol 1 i november.

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
Chronicles
« Svar #43 skrivet: 26 augusti, 2004, 08:28:55 »
Citera
Ska tillägga att Prisma även ska ge ut Lyrics i samband med utgivningen av Chronicles Vol 1 i november.
Översatt?   :ph34r: :cry:
« Senast ändrad: 26 augusti, 2004, 08:30:23 av I&I »

JANNE

  • Gäst
Chronicles
« Svar #44 skrivet: 26 augusti, 2004, 08:54:01 »
Det får vi verkligen inte hoppas. Vilket får mig att tänka på SVT:s visningar av Hard Rain och Renaldo & Clara en gång i tiden där sångtexterna översatts till svenska. :wacko: