Författare Ämne: Scandinavium 21/10  (läst 10354 gånger)

Utloggad Zimmermaniac

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« skrivet: 23 oktober, 2005, 01:24:23 »
Tacksam över att jag valt att se Dylan i Scandinavium i går!
Efter att ha avnjutit 15 konserter sedan 1978 är min bedömning att denna var en av de tre bästa jag sett!
Jag hade läst Globen-recensioner och var relativt nollställd fram till ca 19:35.
Då satt jag och mina två döttrar på parkett och blev angenämt belönade med en mycket inspirerad konsert, samspelta musiker och ett mycket smakfullt framträdande av Dylan själv. Känslan fanns där denna kväll, låtvalet var utsökt och tolkningarna mycket kreativa. Vissa versioner var bland de bästa jag hört i Live-sammanhang!
När han efter några lätta bugningar till oss, och med några  joggande steg ut från scenen (liksom för att visa att än finns det liv i gubben), stod vi där och det kändes som man varit med om något speciellt.
"Zimmermaniac"

Utloggad tangled up in blue

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #1 skrivet: 23 oktober, 2005, 03:06:40 »
Jag har precis samma känsla, det var magi. Helt otroligt. Tack Elston för platserna som var helt perfekta till en spelning som överträffade alla mina, och våra förväntningar

/karl och jens
One too many mornings...

Nothing is true - everything is permitted

Utloggad blizz

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #2 skrivet: 23 oktober, 2005, 12:26:46 »
Jag var alltså på min första Dylankonsert någonsin, och är mer än nöjd,  tyckte som flera andra den var magisk. Dylan sjöng med sån innerlighet och riktigt fint(förutom en del riktigt pinsamt kraxande i början)och bandet var ju bra.
Jag har ju då inte andra konserter att jämföra med, men det som slog mig var att jag tror att man måste ha ett visst tålamod och inlevelseförmåga för att kunna ta in och förstå en sån här konsert om man inte redan är väldigt insatt i allt material och Dylanfrälst.
 Min uppfattning är att det definitivt inte är något slarvjobb som Dylan ägnar sig åt, det verkar väldigt noggrannt och avvägt i mina öron. Och jag gillar  hans dynamiska och utmanande sätt att sjunga. Sen fick jag en ny favorit, Love Sick som jag inte hade hört förut. Gud vad jag rös av den.

Sen måste jag säga att valet av pub före konserten var super. Det blir nu min stampub när jag besöker Göteborg. Vilket mysigt ställe.

Hälsning till "Dignity" och de andra som vi kom att dela bord med

Utloggad Kalle_P

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #3 skrivet: 23 oktober, 2005, 15:46:41 »
Hejsan allihopa!
Är ny på det här forumet och det är väl inte mer än rätt att jag presenterar mig lite grann innan jag säger mitt om hur jag upplevde Gbg och Aalborg.

Kalle_P är förkortning för mitt fulla namn Karl Pettersson. Jag är 22 år gammal och studerar bioteknik på LTH i Lund. Har redan avverkat två hela år och är inne på mitt tredje. Faktum är att jag skrev en tenta samma dag som jag såg Bob i Gbg. Det var lite svårt att fokusera på skrivningen om vi säger så... :rolleyes:
 Hur som helst väcktes mitt Dylan-intresse i samband med polarpris-utdelningen. Jag tyckte då att Dylan var den coolaste person jag någonsin sett, där han satt och inte rörde en min när Sveriges "artist-elit" hyllade honom. Så jag antar att jag är ett relativt nytillkommet fan om man jämför med många av er gamla rävar ;) .
 
Jaja, det var en liten kort introduktion innan vi kommer till väsentligheterna :) .

Gbg-giget var min sjätte Dylan-koncert och mina förväntningar var som för många andra gissar jag efter totalsågningen i AB, inte allt för höga. Av erfarenhet vet jag dock att vissa recensenter helt enkelt inte förstår Dylan och försöker ta vara på varje chans att såga honom längs med fotknölarna. Så jag visste att uselt skulle det inte vara, men magiskt? Det hade jag aldrig vågat drömma om.
Jag vet inte vad ni tycker, men hans röst verkade vara i mycket bättre form, än när han besökte oss för två år sedan. Mindre grymtningar (wolfman på engelska  :) )och bättre frasering överlag.

Det inledande country-partiet tycker jag funkade mycket bra och framför allt I'll be your baby tonight var fin med ett vackert munspelssolo framme vid scenen.
Just like a woman var också en trevlig överraskning med ännu ett bra munspel för att avrunda sången och det är alltid komiskt när publiken försöker sjunga med Bob. Det kan inte bli annat än ett misslyckande :D.
Många verkar tycka att Cry a while var fantastisk och jag håller med om att den var bra, men tycker nästan det var mer ös i den för två år sedan. Fortfarande jävligt bra. En positiv överraskning var hur väl han framförde Make you feel my love. När jag hörde vilken låt han började spela grimaserade jag lite och tänkte att nu blir det julafton "up-singing"-fantasterna om det finns några sådana, men det lät faktiskt riktigt bra. För Highway 61 som följde saknar jag egentligen ord för att uttrycka hur bra det var. Och att sedan få en helt magisk version av Love Sick direkt efter denna urladdning var för bra för att vara sant. Sedan förväntade jag mig Honest with me eller TD&TD, men vi bjöds istället på en stabil tagning av I don't believe you. Därefter kom min personliga favorit Desolation row och även om Dylan missade några rader här och där var det en undebar version. Om avslutande summer days och extranumrena kan jag egentligen inte säga så mycket. Det var stabila versioner av sånger man hört kanske lite väl många gånger på diverse bootlegs och konserter för den delen.

Jag tänkte säga några ord om Aalborg-koncerten här också, men hinner inte just nu. Dessutom hör den hemma i en anna tråd.
Hur som helst  verkar ni vara ett trevligt gäng hela bunten, till skillnad från poolen där folk bara verkar trakassera varandra och säga hur kass Bob Dylan modell 2005 är. Efter dessa konserter vet jag att det bara är skitsnack.
 
So you can have your beauty
It's skin deep and it only lies
And you can have your youth
It'll rot before your eyes


Bob Dylan 1962

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
Scandinavium 21/10
« Svar #4 skrivet: 23 oktober, 2005, 15:47:08 »
Citera
Hälsning till "Dignity" och de andra som vi kom att dela bord med
Aha, så det var du som satt längst in och liksom jag gick ut och rökte ibland. Några andra från det här forumet var the_changed_guard och Olof Björner (som dock inte varit inne på länge, glömt lösenordet sa han!).
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad tangled up in blue

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #5 skrivet: 23 oktober, 2005, 16:18:41 »
Citera
Faktum är att jag skrev en tenta samma dag som jag såg Bob i Gbg. Det var lite svårt att fokusera på skrivningen om vi säger så...
Jag hade precis samma problem. Hade det stora nöjet att skriva tenta dagen efter (lördagen) i Lund, nattbussen till Malmö på natten var dessutom riktigt egendomlig med folk som insjuknade till höger och vänster med än det ena än det andra symptomet.

Bra sammanfattning av spelningen, håller med dig till hundra procent i det du skriver om låtarna. Tycker både Lay, Lady, Lay, Just Like a Woman och Make You Feel My Love bjöds i riktigt vackra och välsjungna versioner, något jag inte tycker alltid var fallet under vårturnén.

/karl
One too many mornings...

Nothing is true - everything is permitted

Utloggad blizz

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #6 skrivet: 23 oktober, 2005, 16:27:07 »
Citera
Aha, så det var du som satt längst in och liksom jag gick ut och rökte ibland. Några andra från det här forumet var the_changed_guard och Olof Björner (som dock inte varit inne på länge, glömt lösenordet sa han!).

Japp, det var jag! Inser nu att jag som sprang ut och in borde bytt plats med icke-rökarna. Tyvärr har jag lite svårt att komma ihåg namn, men dignity är ju lätt att komma ihåg  ;)  

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
Scandinavium 21/10
« Svar #7 skrivet: 23 oktober, 2005, 16:58:36 »
Hörde att Expressen gav en fyra i gbg. Men har inte hittat den recensionen. Kan nån hjälpa mej?
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #8 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:09:53 »
Japp, fyra fyrar och en lite överambitiös recension. Finns den inte på gp's hemsida?

Scandinavium var.. sömnig i början. Detta kan ha att göra med de spårlöst försvunna front row-biljetterna och timmen av panikångest som höll i sig ända till minuten innan ljuset släcktes då vi äntligen fick våra platser.
Som sagt, min bild av ofokusering i början kan ha att göra med att jag inte var så värst fokuserad själv.

Öppningen med Maggie var ok - jag var positivt överraskad av det klara krispiga ljudet, något som jag och fler med mig tyckte var lite muddigt i Karlstad - iaf Bobs mikrofon. Här fick vi i alla fall en snyggt balanserad ljudbild.
Lay Lady Lay gick mig obemärkt förbi, och jag kom på mig själv med att gäspa under Mobile. (en låt jag iofs aldrig hört funka riktigt riktigt bra)
Just Like A Woman är alltid kul att höra just för att det är Just like a woman.. men den gav mig inte ståpäls och återigen kom jag på mig själv att tänka på annat.

MEN - så kommer Cry a While och äntligen kunde jag släppa taget om verkligheten. Detta URSNYGGA arrangemang med LÖJLIGT ruggiga breaks gjorde mig tokglad. Nu var det inte slentrianmässigt blippande och nickande längre - bandet var på helspänn och Bobs knyckningar och minspel var obetalbart. Jag hoppas VERKLIGEN att denna spelglädje kommer höras på en efterlängtad tejp så småningom för er som inte var där.
Cry a While var min stora höjdpunkt i Gbg - just för Närvaron hos såväl Bob och band som publik. Tack.

Jag tror att ovanstående gjorde Bob varm i kläderna för pärlbandet av fina framträdanden efter detta levererades just med den magi som bara Bob är så bra på. Vi fick en ödmjuk Make You Feel My Love, en iskall Love Sick och inte minst kvällens andra höjdpunkt Desolation Row som tycktes vara i evighet. I en av de sista versarna sjabblar Bob bort sig lite, halvmumlar något til lsubstitut, sjunger ett par rader rätt och tycks sedan komma ihåg sin fadäs och vänder sig då till Donnie och skrattar och skakar lite på huvudet. Publiken jublar, och månne är det detta som gör den sylvassa fraseringen:
"...all these people that you mention - Yes, I know them, they're quite... (paus)... lame .."
Ja, jag får känslan av att det var en spark i magen åt dessa människor som står på knä för honom och svimmar bara han skrattar.

Nåväl. En tight Summer Days följs av extranumrena: en fin Don't think twice och sedvanliga AATW som en bra avslutning till åtminstone ett par lyckliga Dylanfans.
Standin' in the doorway - smiling ;)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #9 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:19:09 »
Tack för att du delade med dig av dina intryck från Gbg Linnea. Jag återkommer med kommentarer när jag har "screwed my head back on".

Men jag älskar ditt uttryck "släppa taget om verkligheten". Det är en befrielse att få göra det ibland...
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Johan Lindqvist

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #10 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:30:51 »
Göteborgs-Posten och Expressen/GT är förstås inte samma tidning. Min "överambitiösa recension", ett ganska lustig anmärkning på ett extremt ambitiöst och milt uttryckt penetrerande forum  :whistle: , finns på www.gp.se.

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #11 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:32:32 »
Lustig för dig, Johan.

Felläsning ang tidningar av mig dock vilket jag ber så hemskt mycket om ursäkt för.
Standin' in the doorway - smiling ;)

Utloggad Johan Lindqvist

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #12 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:44:03 »
Det är lugnt. Vad var det som var överambitiöst då?

Bluesman

  • Gäst
Scandinavium 21/10
« Svar #13 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:46:27 »
Johan - jag läste din artikel till frukost på hotellet och bara LOG. Den fick mej på bra humör ...ett humör som gjorde att jag orkade igenom lördan  trots att den bjöd på en del mentala tjyvknep - inte minst ösregnet i Kungsbacka på hemvägen B) Vi var HELT klart på samma konsert! TACK för din optimism, och din välvilja gentemot Bob o bandet! Jag förstår Linnea - vi satt vid samma bord - och anmärkingen var egentligen min.....och andemeningen var att man sällan ser en sån lyrisk recension..inget annat :-)


/Richard
« Senast ändrad: 23 oktober, 2005, 19:48:53 av Bluesman »

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
Scandinavium 21/10
« Svar #14 skrivet: 23 oktober, 2005, 19:54:48 »
Vi behöver inte hi-jacka tråden, men jag fick precis samma känsla som Fabian så smidigt uttryckte i en annan tråd att "dissekerar man recensionerna så verkar det snarare vara fenomenet Bob Dylan som är betygssatt; memoarerna kanske, Scorsese-dokumentären, eller bara lång och trogen tjänst."

Ibland blir folk som sprattlande fiskar bara av att mannen därfamme stavar sitt namn D-Y-L-A-N och ska man dessutom skriva nåt om det är det lätt hänt att man fläskar på utav bara helvete för att inte döda ikonen.

Men vi var på samma konsert alla tre, Bluesman och Johan. Och se på mitt tidigare inlägg häruppe. Jag har också en tendens att i min eufori fläska på rätt bra.
« Senast ändrad: 23 oktober, 2005, 19:58:16 av Linnea »
Standin' in the doorway - smiling ;)