Författare Ämne: Köpes: Vinyl i bra skick  (läst 4295 gånger)

Utloggad Motorpsycho

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
    • E-post
Köpes: Vinyl i bra skick
« skrivet: 17 augusti, 2006, 18:37:57 »
För 10 år sen sålde jag mina 2000 vinylskivor till en skivsamlare i Täby för en spottstyver. CD:n hade ju frälst världen med sitt rena- och knasterfria ljud och behändiga format. Med åren har ångrat mig mycket. Väldigt mycket. Så vinylskivans levande, sköna ljudbild har gjort comeback i mitt hem! Med vinylen följer dessutom stora, snygga (i bästa fall)  omslag. Jag hade nästan glömt hur härligt det är att sitta och kolla på ett fint LP-omslag!

En annan vinylaspekt som jag inte tänkt på innan CD:n tog över är hur man la låtarna. Var och en av vinylsidorna är ju sin egen resa. Sitt eget verk. Med en egen början och ett eget slut. Har t ex svårt att tänka mig att Bob skulle lagt de två helt olika versionerna av Forever Young på Planet Waves som två spår i rad på en CD. Men som ett slut på sid 1 och som en start på sid 2 funkar det ju perfekt!

Cd-plastens kalla, kliniska ljud och små, trista förpackningar står just nu lågt i kurs här på Björkstigen. Därför har en ny Technics SL 1200 inhandlats. Vilken nostalgitripp! Släcker man ner inomhus och låter augustikvällens skymning svepa in rummet och lägger på en LP med Bob i skenet från spelarens magiska röda stroboskoplampa och den lilla fyren som lyser på den gult floucerande Ortofon-pickupen, känns livet fullkomligt för en stund. For the times they are a-changin'. Amen.

Nu skulle jag, till att börja med, hemskt gärna vilja köpa följande LP:n:

Blonde on Blonde
Highway 61
Planet Waves
Blood on the tracks
Infidels
Street Legal
Slow Train
MTV Unplugged
Under the Red sky
Lofe and theft

Andra band som jag gärna köper vinyler av är The Smiths, Morrissey, New Order (och NO-hobbybanden Electronic & Monaco) , Happy Mondays och annat som är Factory-relaterat. Även maxisinglar (12:or) är jätteintressant.

Skicket måste minst vara VG/G. PM:a eller maila vilken/vilka vinyler du vill sälja och vad du vill ha för dem. Är du osäker på värdet kolla på Tradera och internationella Ebay - där finns det mesta!.

/Pär








Everybody is making love
Or else expecting rain