Författare Ämne: Indieaner på MTV  (läst 7897 gånger)

Pelle

  • Gäst
Indieaner på MTV
« skrivet: 13 februari, 2004, 12:40:43 »
På söndag visar MTV första avsnittet av "This is our music".
Lokko, Törncrantz, Johan Jacobsson (Sonic) och Lisa Millberg presenterar indieartister och bolag. Först ut är, som det står i dagens City:"(...) Fife och Fencekollektivet med King Creosote, Unpock och James Yorkston i spetsen."

Senare kommer ett program om det eminenta lilla bolaget HÄPNA, som bl.a ger ut Sagor & Swing.

Så här säger Lokko i ovannämnda tidning: "Istället för att sitta på ett hotellrum och göra promotionintervjuer har vi träffat dem i sin verklighet. De hämtar upp sina barn på dagis, trycker upp sina skivor själva, spelar på en pub och diskuterar politik med varandra."

Programmet sänds varje söndag och presenteras från Lokkos vardagsrum.

Låter som goda nyheter, i alla fall i min värld där inget av indievärde har visats i MTV sedan "120 minutes", någon gång runt -90, satte ännu en pinne på min kvalitetsstege med videon till ""This River Is Nearly Dry" med Moose.

Moose

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #1 skrivet: 13 februari, 2004, 13:15:19 »
Kan bli intressant. Stockholmsavsnittet ska självklart bli extra skoj att se. "This is our music", för övrigt en väldigt fin skiva av Galaxie 500.

Moose, lyssnade precis på en Tim Buckley-cover av dem. Borde höra mer tror jag, fast gärna tidigare prylar. Vad rekommenderas?

/Joakim

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #2 skrivet: 13 februari, 2004, 15:22:00 »
Citera
Kan bli intressant. Stockholmsavsnittet ska självklart bli extra skoj att se. "This is our music", för övrigt en väldigt fin skiva av Galaxie 500.
För att inte tala om att det är en väldigt fin skiva med Ornette Coleman.

Nästan parodiskt självgod intervju med Lokko: http://digfi.com/digfi/digfi?action=se.two...Article&id=4308
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #3 skrivet: 13 februari, 2004, 15:46:39 »
Tänk, jag var helt säker på att det inlägget om Ornette skulle följa direkt. Har dock ej hört den skivan.

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #4 skrivet: 13 februari, 2004, 16:15:14 »
Citera
Nästan parodiskt självgod intervju med Lokko: http://digfi.com/digfi/digfi?action=se.two...Article&id=4308
Andres Lokko - Skribenten som anser sig vara viktigare än musiken. Eller? Dock tycker jag att det nya programmet på MTV är ett steg i rätt riktning (men där är väl ett steg i vilken riktning som helst nödvändigt).
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #5 skrivet: 13 februari, 2004, 16:19:15 »
Citera
Tänk, jag var helt säker på att det inlägget om Ornette skulle följa direkt. Har dock ej hört den skivan.
 :D

Det får vi åtgärda vid tillfälle.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #6 skrivet: 13 februari, 2004, 16:20:12 »
Citera
För att inte tala om att det är en väldigt fin skiva med Ornette Coleman.
 
På tal om Ornette: Jag har hört att det ska finnas åtminstone en bra biografi om honom. Någon som har något tips? Jag har två spelningar med honom som jag gillar och en biografi kanske får stenen i rullning.
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #7 skrivet: 13 februari, 2004, 16:25:40 »
Jag har läst John Litweilers Ornette Coleman: A Harmolodic Life, den är rätt bra. Snygg avvägning mellan musik och personligt, gott om input från Ornette själv. Finns på stadsbibblan i Sthlm åtminstone.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #8 skrivet: 16 februari, 2004, 11:07:16 »
Så får man väl konstatera att programmet tyvärr levde upp till de låga förväntningarna. Hemma hos-reportage hos skotska indieskivbolag är en mysig grej och de ska ha en klapp på axeln för att de försöker - men om syftet är att lyfta fram ny musik får de väl för katten lyfta fram ny musik, inte bara 10-sekunderssnuttar. Det enda man lärde sig av programmet är att det regnar i Skottland och att indiemänniskor har långt hår, hur deras musik låter förblir ett mysterium. Hade de haft en timme på sig hade det varit mysigt, nu hade de bara drygt 20 minuter och då får man faktiskt gallra hårdare. Men men men, man kanske kan hoppas på bättre framöver.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #9 skrivet: 16 februari, 2004, 13:07:27 »
Jag hade ju då ganska höga förväntningar, och tyckte att det var ett rätt bra program. Tyckte att det var ganska mycket musik med, särskilt live. Albumprylar kan ju folk lyssna på hemma, framför datorn. Jag gillade förresten flera av snubbarna som sprattlade runt och fina bilder på får och hus och annat fick vi ju se. En ordentlig kontrast till kanalens övriga utbud kan man ju lugnt säga. Ser fram emot kommande program!

/Joakim
« Senast ändrad: 16 februari, 2004, 13:08:45 av egoBen »

Pelle

  • Gäst
Indieaner på MTV
« Svar #10 skrivet: 17 februari, 2004, 21:17:09 »
Jag såg inte hela - det krockade med Six Feet Under. Videoinspelning glömmer jag alltid bort. Det lilla jag hörde av musiken, från 3 artister/grupper tror jag, tyckte jag om. Yorkston gillar jag sedan tidigare (har bara hört förra plattan)...
 

Utloggad Hynekism

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #11 skrivet: 18 februari, 2004, 12:57:43 »
Citera
Citera
Nästan parodiskt självgod intervju med Lokko: http://digfi.com/digfi/digfi?action=se.two...Article&id=4308
Andres Lokko - Skribenten som anser sig vara viktigare än musiken. Eller? Dock tycker jag att det nya programmet på MTV är ett steg i rätt riktning (men där är väl ett steg i vilken riktning som helst nödvändigt).
Jag röker hellre crack än skriver under på det där. I MTVs fall är allt ett steg i rätt riktning, ja. Men när det gäller Lokko så är det där en alltför vanlig beskyllning. Vilka drivkrafterna har varit bakom projekt som Pop och Feber vet jag inte, men även om han ansett sin person vara viktigare än musiken så är det nog för mig. Resultatet visar om något att musiken är viktig för honom.
 Efter att ha läst Lokko i många år så kan man konstatera att när han lyckas bra så skriver han underhållande artiklar som når närmare och personligare till musik och intervjuoffer än många andra.  Att hans egen person ofta framkommer tydligare är - som med allt annat - ibland bra och ibland dåligt, men alltid bättre än de till recensioner förklädda pressreleaserna som ligger som ett tunt tunt lager över subjektivitetens "tycker jag" i nästan allt man läser här i landet.    

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #12 skrivet: 18 februari, 2004, 14:37:50 »
Citera
Citera
Citera
Nästan parodiskt självgod intervju med Lokko: http://digfi.com/digfi/digfi?action=se.two...Article&id=4308
Andres Lokko - Skribenten som anser sig vara viktigare än musiken. Eller? Dock tycker jag att det nya programmet på MTV är ett steg i rätt riktning (men där är väl ett steg i vilken riktning som helst nödvändigt).
Jag röker hellre crack än skriver under på det där. I MTVs fall är allt ett steg i rätt riktning, ja. Men när det gäller Lokko så är det där en alltför vanlig beskyllning. Vilka drivkrafterna har varit bakom projekt som Pop och Feber vet jag inte, men även om han ansett sin person vara viktigare än musiken så är det nog för mig. Resultatet visar om något att musiken är viktig för honom.
 Efter att ha läst Lokko i många år så kan man konstatera att när han lyckas bra så skriver han underhållande artiklar som når närmare och personligare till musik och intervjuoffer än många andra.  Att hans egen person ofta framkommer tydligare är - som med allt annat - ibland bra och ibland dåligt, men alltid bättre än de till recensioner förklädda pressreleaserna som ligger som ett tunt tunt lager över subjektivitetens "tycker jag" i nästan allt man läser här i landet.
Jag ska förtydliga att mitt luddiga inlägg mer var ställt som en fråga än ett påstående, då jag tyckt mig märka kritiska tongångar mot Lokko på detta forum. Jag var mest nyfiken på att höra era åsikter om honom. Men jag kanske har feltolkat åsikterna om Lokko här, möjligen beroende på att jag ofta hör negativa åsikter utanför detta forum. Jag har huvudsakligen läst Lokko på feber.se när det begav sig och även om jag tycker att han ofta framstår som självgod (men det framkommer mest i tv) tycker jag att han huvudsakligen skriver intressant och engagerat om musik (men jag instämmer förstås inte i alla hans åsikter).
Friends will arrive, friends will disappear

Pelle

  • Gäst
Indieaner på MTV
« Svar #13 skrivet: 18 februari, 2004, 15:05:09 »
Citera
Citera
Citera
Nästan parodiskt självgod intervju med Lokko: http://digfi.com/digfi/digfi?action=se.two...Article&id=4308
Andres Lokko - Skribenten som anser sig vara viktigare än musiken. Eller? Dock tycker jag att det nya programmet på MTV är ett steg i rätt riktning (men där är väl ett steg i vilken riktning som helst nödvändigt).
Jag röker hellre crack än skriver under på det där. I MTVs fall är allt ett steg i rätt riktning, ja. Men när det gäller Lokko så är det där en alltför vanlig beskyllning. Vilka drivkrafterna har varit bakom projekt som Pop och Feber vet jag inte, men även om han ansett sin person vara viktigare än musiken så är det nog för mig. Resultatet visar om något att musiken är viktig för honom.
 Efter att ha läst Lokko i många år så kan man konstatera att när han lyckas bra så skriver han underhållande artiklar som når närmare och personligare till musik och intervjuoffer än många andra.  Att hans egen person ofta framkommer tydligare är - som med allt annat - ibland bra och ibland dåligt, men alltid bättre än de till recensioner förklädda pressreleaserna som ligger som ett tunt tunt lager över subjektivitetens "tycker jag" i nästan allt man läser här i landet.
Instämmer.

Utloggad Hynekism

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
Indieaner på MTV
« Svar #14 skrivet: 18 februari, 2004, 17:49:00 »
Citera

Jag ska förtydliga att mitt luddiga inlägg mer var ställt som en fråga än ett påstående, då jag tyckt mig märka kritiska tongångar mot Lokko på detta forum. Jag var mest nyfiken på att höra era åsikter om honom. Men jag kanske har feltolkat åsikterna om Lokko här, möjligen beroende på att jag ofta hör negativa åsikter utanför detta forum. Jag har huvudsakligen läst Lokko på feber.se när det begav sig och även om jag tycker att han ofta framstår som självgod (men det framkommer mest i tv) tycker jag att han huvudsakligen skriver intressant och engagerat om musik (men jag instämmer förstås inte i alla hans åsikter).
Det har varit en del agg mot Lokko här vill jag minnas. Men jag skriver alls inte under på (det mesta av) vad som har skrivits. Särskilt inte kritiken av den Dylan-krönika som lyckades uppröra många.
Nå.
När det gäller Lokkos påstådda självgodhet: Efter att under ett par års tid ha haft tillgång till skivbolagens pressreleaser så vill jag istället påstå att de mer självgoda skribenterna i det här landet är de som tror att de är värda mellan 500 och 1000 kronor för att i praktiken skriva om dessa texter, med väl valda adjektiv inslängda här och var.  
Och säga vad man vill om Lokko - men det gör han inte. Visst är det på gott och ont; hans recension blir ibland stinkande dåliga, som i fallet med Cronenbergs film Spider, men mer ofta bland det bättre, personligare och mer läsvärda som skrivs inom musikjournalistiken i det här landet.

ns: testpressen av The Chryslers kommande 4-spårs vinylEp. Fantastiskt bra! Bättre ljud än vad jag hade hoppats på. Den 5e mars är det releasefest på Chrysler Club. Kajsa Grytt är gäst.