Författare Ämne: Trolig setlista  (läst 6390 gånger)

Utloggad PeterP

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Trolig setlista
« skrivet: 12 mars, 2007, 13:41:01 »
Hej
Mitt namn är Peter och detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum.
Jag blev medlem av två orsaker.
1. Jag gillar Dylan.
2. Vill ha hjälp med en grej, skulle vilja ha förslag på den "troligaste" setlistan för konserten i Gbg.
(var är lämpligast att undra det om inte här?!)

Tack så länge, ser fram emot förslag
Peter

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #1 skrivet: 12 mars, 2007, 14:10:06 »
Du vill alltså tillbaka till ämnet. -_- Först och främst, välkommen! Inte lätt att svara på frågan dock. Det varierar kraftigt och man kan bara gissa. Men vissa låtar spelar han väldigt ofta. Här kan du i alla fall se vilka låtar han spelade under senaste turnésvängen: http://my.execpc.com/~billp61/dates25c.html


Hej
Mitt namn är Peter och detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum.
Jag blev medlem av två orsaker.
1. Jag gillar Dylan.
2. Vill ha hjälp med en grej, skulle vilja ha förslag på den "troligaste" setlistan för konserten i Gbg.
(var är lämpligast att undra det om inte här?!)

Tack så länge, ser fram emot förslag
Peter


Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #2 skrivet: 12 mars, 2007, 14:13:06 »

2. Vill ha hjälp med en grej, skulle vilja ha förslag på den "troligaste" setlistan för konserten i Gbg.
(var är lämpligast att undra det om inte här?!)


Välkommen! Det är svårt att komma med någon setlista som kan anses "troligast", då årets turnerande inte har börjat än och vi inte har sett vilken struktur konserterna kommer att ha i år. Dessutom finns det ganska många låtar i standardrepertoaren och ett närmast oändligt sätt att variera dessa. Ganska säkra kan vi vara att få höra "Like a Rolling Stone" och "All Along the Watchtower" som extranummer.
En någorlunda rimlig setlista, utifrån höstens konserter, skulle t ex kunna se ut så här:

1. Maggie's Farm
2. She Belongs to Me
3. Tweedle Dee & Tweedle Dum
4. Positively 4th Street
5. It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)
6. When the Deal Goes Down
7. Highway 61 Revisited
8. Simple Twist of Fate
9. Rollin' and Tumblin'
10. Desolation Row
11. Tangled Up in Blue
12. Nettie Moore
13. Summer Days
14. Thunder on the Mountain
15. Like a Rolling Stone
16. All Along the Watchtower

Det finns som sagt ett oändligt antal varianter, men ovanstående (fiktiva) setlista är nog en så god gissning som någon.
De tio mest spelade låtarna på förra turnén var:

Like a Rolling Stone  
Highway 61 Revisited    
Thunder On the Mountain      
All Along the Watchtower    
Summer Days
Rollin' and Tumblin'      
Tangled Up in Blue    
When the Deal Goes Down      
Nettie Moore
It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad PeterP

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Trolig setlista
« Svar #3 skrivet: 12 mars, 2007, 14:53:38 »
Hej
Härligt med många vettiga och nyttiga svar så fort.
Det var värdefullt!
Förstår att det är svårt att ge en setlista för en konsertomgång spm inte kört igång än  ;)
Är det troligt att det finns nåt att hämta genom att titta på tidigare setlistor? (tack egoBen för länken)
Jag gör det enkelt för mig och anamar Tobias setlista så länge. (Tackar & Bockar)
Snart är ju den 28/3 å då vet vi  -_-

Min flickvän (som inte lyssnat på Dylan som en annan gjort) skall med på konserten och vill gärna lyssna in sig innan!

Mvh
Peter

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #4 skrivet: 12 mars, 2007, 16:19:41 »
Jag förstår helt klart syftet med att kolla ungefär vilka låtar som kommer att spelas så att man kan lyssna in sig och det är alltid bra. Tänk bara på att informera din flickvän om att de gamla låtarna inte live kommer att låta som de låter på skiva. Det kan man knappt ens garantera att låtarna från Modern times kommer att göra. Att lyssna in sig på Modern times är förresten bra, det kommer säkert att spelas minst två tre låtar från den skivan.

Det där med varning är förresten också bra. Många som går och ser Dylan för första gången tycker att det är katastrof. Låtarna låter inte som de gör på skiva. Han sjunger skrovligt och illa. Att det är olidligt tråkigt. Han säger inget mellan låtarna, inte ett enda tack... Och så vidare. Inte helt fel att ha i åtanke att vissa uppfattar Dylan-konserter på detta sätt.
« Senast ändrad: 12 mars, 2007, 16:28:20 av egoBen »

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #5 skrivet: 13 mars, 2007, 14:43:42 »
Jag vet inte om det har någon betydelse för den troliga setlistan, men en välunderrättad källa har berättat för mig att Bob och bandet kommer till Stockholm redan tre dagar före konserten. En del av de dagarna kommer de att ägna åt repetitioner inför turnén. Tror inte sånt är alltför vanligt, eller? Men låter onekligen väldigt trevligt    :rolleyes:  :mellow:  -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #6 skrivet: 13 mars, 2007, 15:01:49 »
Jag vet inte om det har någon betydelse för den troliga setlistan, men en välunderrättad källa har berättat för mig att Bob och bandet kommer till Stockholm redan tre dagar före konserten. En del av de dagarna kommer de att ägna åt repetitioner inför turnén. Tror inte sånt är alltför vanligt, eller? Men låter onekligen väldigt trevligt    :rolleyes:  :mellow:  -_-

Det innebär åtminstone att han innan första konserten hunnit ställa om till tidsskillnaden.
Repetitioner brukar förekomma inför varje turné (åtminstone när det varit en längre paus i schemat eller nya bandmedlemmar ska läras upp), men de brukar ju ofta till stor del ägnas åt låtar som inte spelas under följande turné.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #7 skrivet: 13 mars, 2007, 15:04:40 »
En gissning är att "Someday Baby" spelas för första gången under någon av de första Europa-spelningarna. Den låten gav ju Dylan ytterligare en Grammy att ställa i troféskåpet.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #8 skrivet: 13 mars, 2007, 16:33:17 »
Jag vet inte om det har någon betydelse för den troliga setlistan, men en välunderrättad källa har berättat för mig att Bob och bandet kommer till Stockholm redan tre dagar före konserten. En del av de dagarna kommer de att ägna åt repetitioner inför turnén. Tror inte sånt är alltför vanligt, eller? Men låter onekligen väldigt trevligt    :rolleyes:  :mellow:  -_-

Det innebär åtminstone att han innan första konserten hunnit ställa om till tidsskillnaden.
Repetitioner brukar förekomma inför varje turné (åtminstone när det varit en längre paus i schemat eller nya bandmedlemmar ska läras upp), men de brukar ju ofta till stor del ägnas åt låtar som inte spelas under följande turné.

Men är det nån som vet (du t ex) när Bob senast hade pre-tour rehearsals i Stockholm? Det är väl ändå ett tag sen ? ? ?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #9 skrivet: 13 mars, 2007, 16:38:33 »

Men är det nån som vet (du t ex) när Bob senast hade pre-tour rehearsals i Stockholm? Det är väl ändå ett tag sen ? ? ?

Nej, det har jag aldrig hört talas om att det hänt förut.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad PeterP

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Trolig setlista
« Svar #10 skrivet: 13 mars, 2007, 18:39:16 »
Elston skrev
Citera
Jag vet inte om det har någon betydelse för den troliga setlistan, men en välunderrättad källa har berättat för mig att Bob och bandet kommer till Stockholm redan tre dagar före konserten. En del av de dagarna kommer de att ägna åt repetitioner inför turnén. Tror inte sånt är alltför vanligt, eller? Men låter onekligen väldigt trevligt

Det var mkt intressant, "nån" får gärna lägga ut låtvalet från repetionen så fort det är möjligt! Om det är möjligt så klart!

Tobias Så "Someday Baby" är ingen högoddsare med andra ord  -_-

Mvh
Peter

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #11 skrivet: 13 mars, 2007, 19:13:03 »
Tror ni inte alls på nått från TOOM? Vad som vore trevligt....
Bobi :d2:

Utloggad PeterP

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Trolig setlista
« Svar #12 skrivet: 13 mars, 2007, 19:47:55 »
bobi skrev
Citera
Tror ni inte alls på nått från TOOM? Vad som vore trevligt....

Eftersom konserten börjar 19:30 (tror jag) kunde han ju inleda med "Not Dark Yet"  :mellow:

Mvh
Peter

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Trolig setlista
« Svar #13 skrivet: 13 mars, 2007, 20:21:35 »
Elston skrev
Citera
Jag vet inte om det har någon betydelse för den troliga setlistan, men en välunderrättad källa har berättat för mig att Bob och bandet kommer till Stockholm redan tre dagar före konserten. En del av de dagarna kommer de att ägna åt repetitioner inför turnén. Tror inte sånt är alltför vanligt, eller? Men låter onekligen väldigt trevligt

Det var mkt intressant, "nån" får gärna lägga ut låtvalet från repetionen så fort det är möjligt! Om det är möjligt så klart!

Tobias Så "Someday Baby" är ingen högoddsare med andra ord  -_-

Mvh
Peter


Okej, jag bor nära Globen så jag får väl smyga omkring bolleländet med spetsade öron   :rolleyes:

Haha.    :mellow:
Allvarligt talat så lär repetitionerna ske innanför väl stängda dörrar, var de nu överhuvudtaget äger rum.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
SV: Trolig setlista
« Svar #14 skrivet: 14 mars, 2007, 08:36:12 »
Allvarligt talat så lär repetitionerna ske innanför väl stängda dörrar, var de nu överhuvudtaget äger rum.

Kronobergshäktet  :mellow:

----
På Cirkus uppträder Johan Rheborg (ensam?) den 26/3 kl.19.30, annars är inget bokat där strax före turnéstarten.
Så Cirkus kanske?
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!