Författare Ämne: Rapport från repetitionerna i USA!  (läst 7761 gånger)

Utloggad Coffeemaker

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Rapport från repetitionerna i USA!
« skrivet: 21 mars, 2007, 19:42:44 »
Eh...det här kanske inte tas emot särskilt väl, men jag fick en rapport från Dylan-lägret i morse.
Min informant har bevistat Dylan och bandets repetitioner i USA och säger att herr D inte har mycket kvar av rösten.
Ännu mindre än vanligt, alltså. Hon meddelar också att nytillskotten i bandet är rätt tråkiga - att de inte får musiken att lyfta -
och att de senaste konserterna i USA var riktigt tråkiga. Dock påstår hon att gossarna ser fram emot att spela i Europa
eftersom det är första gången låtarna från "Modern Times" spelas live. Och dessutom har de vilat från turnerandet ett tag,
så de kan mycket väl vara riktigt spelsugna nu. Låt oss hoppas det! Och låt oss hoppas att mannens röst hämtar sig!

Utloggad PeterP

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Rapport från repetitionerna i USA!
« Svar #1 skrivet: 21 mars, 2007, 19:51:10 »
Det fanns möjligen inte nåt om vilka låtar som väljs ut till Europa turnen?
Mvh
Peter

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 21 mars, 2007, 20:34:29 »
Eh...det här kanske inte tas emot särskilt väl, men jag fick en rapport från Dylan-lägret i morse.
Min informant har bevistat Dylan och bandets repetitioner i USA och säger att herr D inte har mycket kvar av rösten.
Ännu mindre än vanligt, alltså. Hon meddelar också att nytillskotten i bandet är rätt tråkiga - att de inte får musiken att lyfta -
och att de senaste konserterna i USA var riktigt tråkiga. Dock påstår hon att gossarna ser fram emot att spela i Europa
eftersom det är första gången låtarna från "Modern Times" spelas live. Och dessutom har de vilat från turnerandet ett tag,
så de kan mycket väl vara riktigt spelsugna nu. Låt oss hoppas det! Och låt oss hoppas att mannens röst hämtar sig!

Att de senaste konserterna i USA varit tråkiga håller jag definitivt inte med om. Men det är väl en smaksak, antar jag.
Och vad menas med "nytillskotten i bandet"? Innebär det att nya musiker tillkommit sen i höstas?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 21 mars, 2007, 20:45:07 »
Jag tycker det är bra, ja, utmärkt, med en frontrapport. Tack för det. Och snart får vi höra själva. ( En gång för inte så många år sedan fick jag en rapport om att Dylan inte spelade gura längre. Det var bra för mitt psyke att jag visste det i förväg! )
En fråga då: När spelade Bob gitarr på en konsert senast (sist??)  ??

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5956
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 21 mars, 2007, 20:54:57 »
En fråga då: När spelade Bob gitarr på en konsert senast (sist??)  ??

Under början av Europa-turnén hösten 2003 (bl a vid de svenska spelningarna) spelade Dylan gitarr under några låtar vid varje konsert. Någon gång lite senare under turnén valde han att börja spendera all tid på scenen vid sitt lila elpiano (synt?). Sedan dess har det varit extremt ovanligt at han setts med en gura. I Santa Clara den 14 oktober 2004 tog han fram gitarren för en instrumental blueslåt som på ett okonventionellt sätt inledde konserten. Sedan dess har han bara setts med gitarr i en reklamfilm för iPod, där "Someday Baby" spelas. På "Modern Times" spelar han gitarr på några spår och kan ses på bild med en akustisk gitarr i häftet till deluxe-utgåvan (den med en extra dvd) av "Modern Times".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 21 mars, 2007, 20:57:29 »

Tja, det tar givetvis ett tag att spela in ett nytt band, och helt fel är det naturligtvis inte i mina ögon, sista bandet var väl bra i kompet men de lyfte inte i solistinslag. Vad gäller de sena konserterna tycker jag att de är riktigt, riktigt bra som egentligen hela sista turnén. Vad gäller rösten så tror jag att man inte ska fästa sig vid någon utsaga utan göra sin egen bedömning. Det är ju inte sällan folk har gnällt på Bobs röst, i mina öron har han gått från klarhet (om man nu kan tala om klarhet när Bobs röst är på tapeten) till klarhet de sista åren. Frasering och timing är enastående, och samma gäller ofta gamla bluesgubbar, och äldre sångare öht, omfång o.a som fanns hos den unge kompenseras av den som är en mästersångare, som ju faktiskt Bob är med en emotionell mognad och ett djup som man aldrig hittar hos unga vokalister.
Ska bli intressant att se vad det är för band han åker runt med nu, verkligen spännande  :party: ^_^
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4445
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 21 mars, 2007, 21:22:50 »

Tja, det tar givetvis ett tag att spela in ett nytt band, och helt fel är det naturligtvis inte i mina ögon, sista bandet var väl bra i kompet men de lyfte inte i solistinslag. Vad gäller de sena konserterna tycker jag att de är riktigt, riktigt bra som egentligen hela sista turnén. Vad gäller rösten så tror jag att man inte ska fästa sig vid någon utsaga utan göra sin egen bedömning. Det är ju inte sällan folk har gnällt på Bobs röst, i mina öron har han gått från klarhet (om man nu kan tala om klarhet när Bobs röst är på tapeten) till klarhet de sista åren. Frasering och timing är enastående, och samma gäller ofta gamla bluesgubbar, och äldre sångare öht, omfång o.a som fanns hos den unge kompenseras av den som är en mästersångare, som ju faktiskt Bob är med en emotionell mognad och ett djup som man aldrig hittar hos unga vokalister.
Ska bli intressant att se vad det är för band han åker runt med nu, verkligen spännande  :party: ^_^

Tack för det inlägget 2gruv. Håller med i varenda stavelse  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad I&I

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 21 mars, 2007, 21:24:19 »
Att Dylans bandmedlemmar på senare år har varit tråkiga är väl omdömen som hörts från flera håll. Ett byte skulle troligen få många att bli lyckliga, om så bara pga förändringen som sådan.

Den som låg närmast tillhands att byta ut kändes väl som om det var Stu. Då syftar jag mest på de tillfällen då han fick "the evil eye" och beordrades att sluta spela under ett par låtar vid flera konserter.

Samtidigt fick jag känslan när jag läste första inlägget i tråden att de s.k. "nytillskotten" mycket väl hade kunnat vara just de bandmedlemmar som Dylan redan kört med några turnéer nu, men det kanske bara var min (fel-) tolkning.

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4445
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 21 mars, 2007, 21:25:47 »
så de kan mycket väl vara riktigt spelsugna nu. Låt oss hoppas det! Och låt oss hoppas att mannens röst hämtar sig.

Tackar för rapporten!! :party:

edit: Borttagen text pga missförstånd. Sorry...
« Senast ändrad: 21 mars, 2007, 21:29:16 av Anders Söderberg »
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad I&I

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #9 skrivet: 21 mars, 2007, 21:28:29 »
Vad gäller rösten så tror jag att man inte ska fästa sig vid någon utsaga utan göra sin egen bedömning. Det är ju inte sällan folk har gnällt på Bobs röst, i mina öron har han gått från klarhet (om man nu kan tala om klarhet när Bobs röst är på tapeten) till klarhet de sista åren. Frasering och timing är enastående, och samma gäller ofta gamla bluesgubbar, och äldre sångare öht, omfång o.a som fanns hos den unge kompenseras av den som är en mästersångare, som ju faktiskt Bob är med en emotionell mognad och ett djup som man aldrig hittar hos unga vokalister.
Jag var riktigt orolig för Bobs röst under några månader under framför allt USA-turnén 2003. Då Mr. Wolfman framträdde med sina mest frekventa avgrundsläten. Sen dess har det blivit alltmer kontrollerade grymtanden igen och nu är Dylans sånginsatser lika tjusiga som nånsin förr. Same same. But different. Om än med fler svackor i konserterna än under de år när frekvensomfånget var större.
« Senast ändrad: 21 mars, 2007, 21:33:24 av I&I »

RidingIntoOmaha

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 mars, 2007, 21:32:34 »
Låt oss hoppas att dagens strida ström av självuttalade experter så småningom tystnar.  :d1:

Utloggad I&I

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 21 mars, 2007, 21:33:48 »
Låt oss hoppas att dagens strida ström av självuttalade experter så småningom tystnar.  :d1:
Vilket betydde?

Anledningen till att jag frågar är att det vore inte första gången som jag hade stött på folk som ifrågasätter att man får diskutera saker som rör ett diskussionsforums huvudperson eller -ämne. Eller hemska tanke, uttrycka personliga åsikter, inklusive såna som är delvis negativa. Och alla dessa som tänker så har någonstans i grunden missförstått ett diskussionsforums syfte. Men du kanske menade något helt annat?
« Senast ändrad: 21 mars, 2007, 21:43:39 av I&I »

Utloggad Hjorten

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
    • www.orjanhjorth.blogspot.se
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 21 mars, 2007, 21:53:42 »

Låt mig se om jag förstått det hela rätt, du har alltså kontakt med någon som faktiskt befunnit sig i Bobs replokal under pågående repetition och som dessutom haft möjlighet att snacka med bandmedlemmar som av någon märklig anledning inte kommer ihåg att dom spelade en jäkla massa MT låtar på förra turnén!?:huh:

Örjan

Utloggad I&I

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #13 skrivet: 21 mars, 2007, 22:08:20 »
Låt mig se om jag förstått det hela rätt, du har alltså kontakt med någon som faktiskt befunnit sig i Bobs replokal under pågående repetition och som dessutom haft möjlighet att snacka med bandmedlemmar som av någon märklig anledning inte kommer ihåg att dom spelade en jäkla massa MT låtar på förra turnén!?:huh:

Örjan
Jag har redan skrivit det här inlägget en gång, men suddade när Anders korrigerade sitt inlägg ovan.  ^_^

Jag tror i alla fall att man ska läsa det där som att de tycker att det ska bli roligt att spela de nya låtarna i Europa för första gången. Med lite god vilja.  :rolleyes:

Utloggad Hjorten

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
    • www.orjanhjorth.blogspot.se
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 21 mars, 2007, 22:21:08 »

Örjan
Jag har redan skrivit det här inlägget en gång, men suddade när Anders korrigerade sitt inlägg ovan.  ^_^

Jag tror i alla fall att man ska läsa det där som att de tycker att det ska bli roligt att spela de nya låtarna i Europa för första gången. Med lite god vilja.  :rolleyes:

Är rädd att jag inte riktigt förstår... :huh:

Örjan