Författare Ämne: Anders F Rönnblom  (läst 31368 gånger)

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1597
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #30 skrivet: 04 maj, 2012, 13:14:55 »
Skål på Södermalm idag: Ramlösa-LP:n körs i för första gången i unplugged version.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad gerbos

• Landlord
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #31 skrivet: 11 maj, 2012, 23:02:02 »
Skål på Södermalm idag: Ramlösa-LP:n körs i för första gången i unplugged version.
Det hade jag verkligen velat se. Men nu sitter jag i en stuga vid havet utanför Nyköping och skriver istället, det är rogivande i alla fall. Jag antar att det var riktigt bra?

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #32 skrivet: 05 juli, 2012, 12:34:49 »
Dags igen.  :mellow:
http://www.blidosundsbolaget.se/
Tisdag 10 juli.
Årets första årsmöte.
Finliriga gitarrvävsjam, svidande steel, krossarfräck rytmsektion.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #33 skrivet: 26 juli, 2012, 12:28:11 »
Bryter dagens stiltje med en några år gammal pryl jag precis ramlade över (när jag sökte efter rockklubben Kingside.)

En resa med Rönnblom
Musik 2010-10-09 Smålandsposten

2001 ANLADE Bob Dylan en tjusig Errol Flynn-mustasch. Men Anders F Rönnblom var 30 år före honom.
Men när han i kvällens femte låt – Mamma hjälp mig från debutalbumet Din barndom kan aldrig dö – hänger på sig akustisk gitarr och munspelshållare, är likheten med Dylan inte bara utseendemässig och man måste tillstå att det flödat influenser även i motsatt riktning.
Anders F tänjer rytmiken när han pratsjunger bildrika associationsflöden. Texterna är narrativa, det är mycket ”jag sa” och ”hon sa”, karaktärer återkommer och det är korsrefererande sånger om sånger.
Men språket är Anders F Rönnbloms helt eget.
Han kan vara lekfullt naivistisk, absurt surrealistisk, romantisk och politisk, sorgsen och ilsken. Och han utgår från sig själv: ”Vi har kommit långt bort från Kingside och Harlem, långt bort från ljusen i staden, långt bort från den ringlande raden av alla dom som älskade Annabeenox... Annabeenox...” med referenser till spelställen och ett 60-talsband från Stockholm.

DEN PUBLIK som lockats till Kafé De Luxe denna kväll är inte ställets vanliga. Och F-heads är inte en vanlig publik.
För min del är jag kallsinning till Lundell, Plura, Winnerbäck och Hellström – men med Anders F är det något annat. Han har oförtröttligt verkat i periferin och det är där vi vill vara med honom. Inte i Allsång.

Setet består av material från bägge ändar av den fyra sekel långa produktionen. Fokus ligger på det första, vilket han själv kommenterar:
”Det blir mycket gammalt i kväll. Men vår tid påminner om 1970-talet och de låtarna är lättare att spela idag än 80-talslåtarna. Det var något som hände där.”

TRE SÄRSKILDA höjdpunkter är Guds rosor (från Alternativ rock’n’roll cirkus, 1974), Mer än Amerika (från Våld, 1991) och Komedia (från Komedia - En tripp nerför Tarschan Boulevard, 1978) där låtarna rymmer ur sina ramar och svävar iväg i långa jam.
Bandet består också av rutinerat folk. Peter R Ericson har som vanligt sin stärkare på lite för högt och dominerar ljudbilden, vilket är förlåtet denne giftige gitarrist. Jesper Lindbergs steelguitar ger ett särskilt sound – när han inte spelar banjo eller mandolin.

Även om Anders F denna kväll hoppar över ”hitsen” (enda undantaget är Jag kysste henne våldsamt) och heller inte spelar en enda låt från min favorit-lp, Det hysteriska draget (1977), bjuder han på en väldigt generös konsert. Många av de 17 låtarna är sådana som man tidigare inte fastnat för – om man hört dem – men nu upptäcker styrkan i.

Anders F Rönnbloms konsert blev inte vad jag förväntat – men överträffade med råge mina förhoppningar.

Bo Ströberg

FAKTA
ANDERS F RÖNNBLOM
Kafé De Luxe, Torsdag 7/10
Längd: 1 timme, 45 minuter.
Publik: 80.
Bäst: Guds rosor och Ramlösa kvarn.
Saknade mest: Skratta tills tåget går och Långfingret.

Låtarna Anders F Rönnblom spelade:

1 Lång tid
2 Välkommen till verkligheten
3 Dimman ligger tät
4 Eld och vatten
5 Mamma hjälp mig
6 Jag kysste henne våldsamt
7 Guds rosor
8 Desoto
9 Din barndom ska aldrig dö
10 Ramlösa kvarn
11 Vildhonung
12 Shopping center
13 Annabeenox
14 Mer än Amerika
15 Tolv tiggare

Extranummer:

16 Komedia
17 Drömde

Foto: Per-Erik Sandebäck
Anders F Rönnbloms band kokade av spelglädje: till vänster multiinstrumentalisten Jesper Lindberg, från Grus i dojjan, och i bakgrunden basisten Björn Aggemyr. Han var med i Råg i ryggen, vars tunga album från 1975 är en av den svenska proggerans mest eftersökta rariteter.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #34 skrivet: 08 augusti, 2012, 14:15:05 »
Lite uppdatering för F-headsen. Spelningarna ramlar in. Catch them where you can. Don't you dare miss it. Ny samlingsbox (4 cd) och F-biografi (550 sid) i sept/okt.

AFR Band - andra halvåret 2012

6 juli JÄRNSTA
7 juli LJUSDAL
10 juli STOCKHOLM, blidösund
11 juli HALMSTAD
12 juli KORNHULT
13 juli NÄSBY, ÖLAND
14 juli NÄSBY, ÖLAND
15 juli TORÖ BYGDEGÅRD
17 aug SEGMON
18 aug VÄSTERÅS
19 aug ÖREBRO
24 aug SALA (afr & calle e)
31 aug STOCKHOLM, skål
13 sep STOCKHOLM, blidösund
14 sep KARLSTAD
15 sep SKEBOBRUK
28 sep HJO
29 sep GÖTEBORG
3 okt BOLLNÄS (prel.)
4 okt ÄLANDSBRO
5 okt LULEÅ
6 okt UMEÅ (prel.)
7 okt GÄVLE (prel.)
13 okt STOCKHOLM, fotografiska (prel.)
18 okt VISBY
19 okt VISBY
20 okt VÄXJÖ
27 okt SKOTTVÅNG
17 nov STHLM-ÅLAND rock-at-sea

Fler spelningar tillkommer.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #35 skrivet: 31 augusti, 2012, 12:43:31 »
Tips för ouppbokade stockholmare - F:et med sitt AFR Band på Skål ikväll.

http://www.skaal.nu/
"...men redan på fredag 31/8 får vi celebert besök av Anders F. Rönnblom, som återkommer till skål för att göra ett av sina fantastiska gig. Ett gott råd är att ringa och boka bord, 08-720 79 13, och att komma i tid. Vi ger nu 20 % rabatt på hela menyn mellan 17 och 19, så det lönar sig att ta sig tid inför spelningen."

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #36 skrivet: 14 september, 2012, 17:28:08 »
BLIDÖSUND 13 sept 2012

1. ROSEN I REGNET
2. TAMBOURINES & LOVERS
3. MITT LIV
4. DIN BARNDOM SKALL ALDRIG DÖ
5. STOFÉSEXPANDYL
6. DEN FASTA PAVILJONGEN I SÄTER
7. INGA GRÄNSER
8. RAMLÖSALAND
9. EN ÖRN ÖVER SOUTH DAKOTA
10. DRÖMGUIDE
11. ÖMHETSDESPERADO
12. JAG KYSSTE HENNE VÅLDSAMT
Set 2:
1. GÖR VAD NI VILL
2. DET SKA INTE BLI NÅGOT MERA TRAMS I DIN TRÄDGÅRD
3. FEM ÅR PÅ TORKEN
4. CAMILLAS SÅNG
5. TA VÄL HAND OM LOUIS
6. DÅ FLYR VI TILLSAMMANS
7. ANNABEENOX
8. TOLV TIGGARE
9. LAGOM HÅRT
10. TUNN TUNN TRÅD
Extra:
1. DET FINNS STUNDER I DETTA LAND
2. DET ÄR INTE SNÖN SOM FALLER /
3. OSÅRBAR

Fint akustiskt set 1-9. Med flera riktiga rariteter tex två låtar som aldrig spelats sedan setlistestatistikens/AFR:s Never Ending Tours start (1989).
Otippade låtar dessutom!  :d2:
Drömguide väldigt effektiv som adrenalinkick när bandet piskade igång halvvägs in. Stenhårt.  :wacko:
En halv Ramlösaskiva fick vi, också där inte bara de mest kända spåren.
Tolv Tiggare uppåt tio minuter med bandpresentationer och solon.
Och så var ju slutet skoj med en för årstiden ovanlig och kvickt avklarad Snön - inga instrumentalpassager - som i avslaget tas ner till halvtempo av Rothstein, bandet hänger på och kör några vändor och vips är vi sömlöst inne i Osårbar

Roade mig med att tjuvkika i F-biografin (finns snart) och fann dessa siffror i antal-livespelade-listan (1989-juni 2012) för detta 33:e Blidösundårsmötes låtar:
SET 1:
11
5
0
148
12
0
16
57
3
9
124
251
SET 2:
6
13
6
7
6
6
39
145
132
12
---------
1
179
219

Härligt nörderi...  :rolleyes:

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #37 skrivet: 18 oktober, 2012, 17:23:19 »
Och nu är den faktiskt färdig i fysisk form; F-biografin. Intervjuades i Vänersborgs-/Trollhättetidningen (med det obegripliga namnet TTELA) häromdagen. Händer ju inte var dag så när dom frågade om en digital bild kom jag på att det har jag ju ingen mer än den som är Hibbitt här tex.
Årets julklapp.  :mellow:
http://ttela.se/nojekultur/musik/1.1801087-en-biografi-med-stort-f

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #38 skrivet: 19 oktober, 2012, 15:35:44 »
Uppsnappat angående gårdagens Visbyspelning:

Skrivet: Fre Okt 19, 2012 10:27 am   
Rubrik: Recension av konsert 18/10 på Länsteatern, Visby.   
--------------------------------------------------------------------------------
Anders Folke Rönnblom med band framförde i afton en alldeles lysande konsert på Länsteatern. Och för er som inte var där ikväll finns det en chans till imorgon.
Riktigt jävla bra!

Och bandet.
HerrefuckingJesus, bandet!
Här vankades det toner i Knopfler-land, Dylan-territoriet kring Rolling Thunder Revue-perioden och en massa annat godis från Rönnbloms katalog. Jesper Lindberg på pedal steel, banjo, mandolin, steel guitar och vanlig elgitarr glänste mer än han någonsin gjort på scen med Eldkvarn. Att Peter R Ericson (Baklänges på Nilen) var så innihelvitte kompetent elgitarrist hade åtminstone jag ingen aning om! På bas; Björn Aggemyr från Råg I Ryggen. En uppenbarelse i ZZ Top-skägg, cowboyhatt och genuin coolness. Batterist var ingen mindre än good old Rothstein från Miklagård.
Å så Anders F själv on top...
Magic!

Två och en halv timme för en knapp tvåhundring i Visby i oktober? Come on! Don't you fucking dare miss it.

Tack för en bländande uppvisning, Anders F Rönnblom!

av TOBBE STUHRE

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #39 skrivet: 26 oktober, 2012, 11:40:31 »
Ännu en stad som förvånades.  :mellow:  Växjökonserten förra veckan genererade såna här rader i Smålandsposten:

”Det amerikanska bandet Grateful Dead ligger nära till hands som musikalisk referens. Egentligen en sorts musik som svenska band närmast undantagslöst inte behärskar, hur gärna de än försöker.”

”Både låtlistor och arrangemang varieras från kväll till kväll för att hålla musiken levande. Det går inte på rutin i någon låt. Det svänger rejält redan i inledningen.”

”Lång tid är bilåkarbluesrock av bästa märke, så tajt och högoktanig att den rent av hade platsat på den gode Bob Dylans Highway 61 revisited. Hon sköt en yuppie i dag börjar mer än snarlikt Neil Youngs Down by the river och har ett gitarrsolo från Rönnblom som nästan håller Youngklass både vad gäller enkelhet och skönhet.”

”Det är ingen tvekan om att Rönnblom och hans band sitter långt in i hjärtat på dem som samlats. Bakom mig är det någon som säger: Jag tycker han gör det jävligt bra faktiskt. Ja, där bortåt befinner vi oss denna kväll.”

http://www.smp.se/noje_o_kultur/konsert/det-svanger-rejalt-ingen-lat-gar-pa-rutin-(3488375).gm

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #40 skrivet: 11 december, 2012, 12:00:48 »
Ett hektiskt halvår - F-biografin, F-samlingen och mängder av spelningar - avslutas traditionsenligt gratis på Akkurat i Sthlm.
20.00 är gigtid - lär bli fullt så kom i tid tipsar tomtefar. Söndag 16:e.  :santa2:
http://www.andersf.com/indexpages/FSiteCenter.html :
Dessutom är det roligt att höra att AFR Band för första gången just blivit inbjudna till en stor festival:  :santa3:
http://peaceandlove.se/program/event/686

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #41 skrivet: 15 december, 2012, 15:34:08 »
Ett hektiskt halvår - F-biografin, F-samlingen och mängder av spelningar - avslutas traditionsenligt gratis på Akkurat i Sthlm.
20.00 är gigtid - lär bli fullt så kom i tid tipsar tomtefar. Söndag 16:e.  :santa2:
http://www.andersf.com/indexpages/FSiteCenter.html :
Dessutom är det roligt att höra att AFR Band för första gången just blivit inbjudna till en stor festival:  :santa3:
http://peaceandlove.se/program/event/686

F i en kvällstidning wow! AB skriver om boken idag:
"F-nördarnas julafton"  :mellow:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article15935370.ab

Och Gradvall uppmärksammar splitternya samlingsskivan med en blänkare i DI:
"F-SAMLINGEN (F-Records), Anders F Rönnblom.
Fråga First Aid Kit om deras svenska favoritartister – och systrarna börjar sjunga låtar av Anders F Rönnblom som de har lärt sig utantill. Fin box med fyra cd med låtar från 1971 till 2012."

Trevligt trevligt.
Både bok och box finns förstås att julklappshandla på Akkurat på söndag.  :santa2:
« Senast ändrad: 15 december, 2012, 15:37:13 av Hibbitt »

Utloggad gerbos

• Landlord
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #42 skrivet: 18 december, 2012, 14:47:49 »
Spelningen på Akkurat var otroligt bra, precis som deras spelningar alltid brukar vara. Anders F. med band är något extra, något helt unikt. Nog för att lårmaterialet är helt enormt, men live kan bandet lyfta vilken låt som helst till ännu högre nivåer. Men aldrig på samma sätt som förra gången. Man vet aldrig riktigt vad som kommer att hända utan medlemmarna kommunicerar och känner in varandra på scen och hittar ett gemensamt låtuttryck som alltid är unikt för kvällen.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #43 skrivet: 19 december, 2012, 21:21:19 »
Alltid möter man nån L&T:are - kul att ses Gerbos!  :d2: Och det var som du säger glimrande som alltid. Nu är det vinteruppehåll på F:s NET också.

Utloggad Fabian

• Landlord
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
« Svar #44 skrivet: 02 januari, 2013, 18:12:43 »
Om tomten missade detta, rekommenderar jag att ni införskaffar F-biografin och F-samlingen.
Jag har läst, lyssnat och recenserat. Vår egen Hibbitt har gjort ett fantastiskt arbete både i boken och på skivan.
Skål för honom!!!!!!  :d2:

http://obladoo.se/blog/musik/2012/12/30/anders-f-ronnblom-samlar-sig/
« Senast ändrad: 02 januari, 2013, 18:22:22 av Fabian »
- Yes, this is Wilson Smith.