Författare Ämne: Anders F Rönnblom  (läst 52606 gånger)

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #90 skrivet: 28 augusti, 2015, 16:16:56 »
Live: Tex årsmöte 2 på ingång. Blidösund 10 september.  :d2:

Skiva: Sista delen i trilogin Landet Folket Jaget dvs the Subliminal Solo Inferno - släpps typ samtidigt. (Tre och en halv timme nyinspelad musik på två år!)
Mycket gitarrer på III:an. Anders F målar det mesta själv och det är en synnerlig ära att få vara med i gitarristlistan tillsammans med Peter R Ericson, Jesper Lindberg och Calle Ekerstam.  :mellow:

Coolt, du är med och spelar alltså?!

Jäpp. En låt. (Men de duktiga gitarristerna är också bara med på en/två typ.)
Jag och Anders kör lite simultanjamgitarrer modell Dylan/Jackson/Baxter eller Garcia/Weir/Lesh på låten Subliminal Solo Inferno Deluxe.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #91 skrivet: 09 september, 2015, 19:29:43 »
Följ med Musikbåten Blidösund på en härlig kvällskryssning! Färden går oftast ut mot Vaxholm på hemliga vägar eller också kanske vi tar en sväng ner i Skurusundet. Det händer även att Blidösund rundar Södermalm och går in i Mälaren för att passera Drottningholms Slott och vända åter genom Hammarbyslussen till Skeppsbron där kryssningen alltid avslutas klockan 22.15. Artisterna uppträder i Blidösunds aktersalong i två set, så oavsett om du äter på första eller andra dukningen finns alltid möjlighet att se artisterna.
10/9 Anders F Rönnblom; F-headsens årsmöte är när denne rockveteran  gästar Blidösund, varje spelning på båten blir omtalad länge efteråt… (1/7 & 10/9)


Ja ni vet...  ^_^
Årsmöte 39.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #92 skrivet: 15 september, 2015, 12:43:42 »
s/s Blidösund, Stockholm, orsdagen den 10 september 2015

 SET 1
 1. Bortom vett och sans och folkhemslycka
 2. En banad väg
 3. Cosmopolitan cupcake conspiracy
 4. Gratiserbjudande
 5. Vem styr landet 1
 6. Lindansaren
 7. Spränga en bank
 8. Ödeslyckan
 9. Det är för mörkt i mörkret
 10. Sången om Sveriges väl och ve
 11. Jag kysste henne våldsamt

 SET 2
 12. Bergsmassiv efter bergsmassiv 
 13. Åker på nitar
 14. Ramlösaland
 15. Kungarike
 16. Vildhonung
 17. Lång tid
 18. Förlorad tid
 19. Tambourines & lovers
 20. Stygg stygg whisky
 21. Ta väl hand om Louis
 22. The national hero / Peter R Ericson
 23. Europa brinner

 EXTRANUMMER:
 24. Jesus, Marx & Billy The Kid (Del 1)


Trevligt udda setlista igen.
En förstasetare som inleds med 9(!) färska låtar i avskalade versioner.
Sedan Sången om Sveriges väl och ve - gobiten från den där skivan som det aldrig spelas något från. (Agge lyckades instruera in Calle i ackordsvängarna under låtens gång så mot slutet satt det perfekt.  :mellow:)
Åsså en hit till slut.

Andra setet blandade runt. Noterbart: 70-talet ratades helt förutom två Ramlösalåtar.
Kungarike blev låten med de fina Anders F/Peter R-nyanserna i gitarrväven.
Lång Tid blev härligt lång och hetsigt rockig idag.
Otippat extranummer på en request - JM&BtK.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #93 skrivet: 18 december, 2015, 15:46:52 »
Den galna 15(!)-minutersversionen av Osårbar från Grateful Dead-hyllningen.
Slowamericanarock med tusen små blandade gitarrdetaljer och mästerlig sångfrasering.
https://www.youtube.com/watch?v=uIIEmz_qc_Y&feature=youtu.be
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #94 skrivet: 30 april, 2016, 16:46:47 »
http://www.katalin.com/index.php?mact=PDI_Events,cntnt01,detail,0&cntnt01event_id=2944&cntnt01detailtemplate=&cntnt01returnid=18
Dvd-inspelning på Katalin 6 maj.  :d2: ^_^



 :mellow: Och så ett saxat inlägg av AFR från forumet angående 2016/17:
 
Inlägg Skrivet: Mån Apr 25, 2016 8:56 am   
Här kommer lite ny information om det nya projektet. Men först:
 Återigen STORT TACK till alla ni som skickat in önskemål om vad ni vill höra på den kommande LIVEKONSERTEN 6 maj på Katalin i Uppsala, som kommer att videofilmas; och även tack för de fantastiska tips och råd jag har fått om hur den fortsatta skivproduktionen bör fortsätta... Very Happy

 Det nya projektet:
 Projektet FREAK SHOW jag startade vid årsskiftet inkluderade en CD och en DVD + tillhörande bok med konst. Till detta skulle en konstutställning visas vid tiden för release, nån gång på våren 2017.
 Tanken var också att några låtar + nån extra bonuslåt skulle brytas ut och släppas på en VINYL, eftersom det har varit många förfrågningar om vinylskivor.

 Men eftersom jag nu också har överraskats med en 70-årspresent från vänner och F-heads, i form av en dags inspelning och en dags mix i anrika studion Atlantis, så har jag fått revidera och komplettera projektet något… Men bara till det bättre.

 Inspelningen som vi gör på Atlantis den 24 maj blir av 4-5 specialskrivna kompositioner som kommer att inkorporeras tematiskt i det ursprungliga projektet FREAK SHOW. Men det blir denna analoga inspelning som kommer att graveras och ges ut på vinyl.

 Inspelningen på Atlantis kommer att ske inför en liten publik (ca 20-25 pers) och en speciell inbjudan kommer att skickas ut av Gudrun inom kort.

 Planen är sedan att denna vinyl kommer att släppas innan jul som ett första smakprov på det stora projektet FREAK SHOW. CD-DVD-Bok och utställning är sedan planerad för våren 2017.

 (F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!


...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #95 skrivet: 07 maj, 2016, 02:11:23 »
Så har jag gjort min Anders F-debut, då jag gick på fredagskvällens konsert på Katalin i Uppsala.
Jag är nästan helt obekant med Anders F Rönnbloms musik, vilket jag får skylla på en blandning av lättja och att det finns så mycket musik man ska eller kan lyssna på. Den enda låt jag riktigt kan är "det är inte snön som faller", som han inte körde i kväll. Under konserten visade de sig också att jag på något sätt var hyfsat bekant med "Europa brinner" och "Din barndom ska aldrig dö". Jag gillade dock det jag hörde i kväll. Inte så att jag blev helt hänförd, men det var bitvis riktigt bra.
Katalin är en trevlig konsertlokal. Hyfsat intim och det går att få riktigt bra ljud där. Jag är dock alltid lite rädd när jag går dit att den höga fyllenivån ska störa min konsertupplevelse, som under den Kris Kristofferson-konsert 2010 som delvis förstördes av extremt fulla och störiga personer i publiken. Det var inget problem i kväll. Den tyvärr inte direkt jättelika publiken verkade huvudsakligen bestå av fans som var genuint intresserade av framträdandet.
Anders F Rönnblom hade ett femmannaband med sig. I bandet fanns bland andra kör-/duettsångerskan Jenny Roos, gitarristerna Calle Ekerstam (som jag tidigare sett på samma scen med Ola Magnell) och halvt legendariske Peter R Ericson.  Missade namnen på basisten och trummisen, men de gjorde bra jobb och basisten hade ett Charlie Daniels-skägg som kunnat imponera på jultomten. Bas- och trumsolon imponerar vanligtvis inte, men med tanke hur mycket de tre gitarristerna fick briljera är det kanske inte orimligt att också ge rytmsektionen en minut eller två.
Hela konserten klockade in på ca 2 timmar och 20 minuter och alla inblandade körde 100% hela vägen. Kompmusikerna fick en liten paus när Anders F körde ett akustiskt set med Jenny Roos och Anders F fick en liten paus när bandet spelade två låtar, även om han då fick springa backstage och fixa en gitarr Calle Ekerstam spelat av en sträng på.
Det är djupt imponerande att Anders F och ett fullt kompband kan åka runt år efter år och spelar på småställen för i allra bästa fall 200 personer. Lönsamheten måste vara extremt låg i detta. Jag är imponerad. Long may he run!
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #96 skrivet: 07 maj, 2016, 02:23:03 »
Tack till Hibbitt (med sällskap!) för att han inspirerade mig att gå och för trevligt sällskap efter konserten när vi väntade på kollektivtrafik till våra respektive hemorter.
En sak vi diskuterade var våra möjligheter att se John Holm när han spelar på ett ställe ute i ingenstans utanför Gnesta i sommar. Det kräver antingen bil eller delad taxi till rimligt pris.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #97 skrivet: 10 maj, 2016, 11:45:49 »
Ja kul att du gillade vad du såg och hörde, Tobias! :d2: Trevlig kväll.
Klipper in F-forumets notis här också:


Precis som Dylan återstartade Rönnblom i slutet av 80-talet sitt konserttänk med en sorts neverendingtour. Med ett fast kompband med lösa tyglar gig efter gig år efter år, bytande låtlistor och angreppssätt och med huvudpersonen som en musiker i bandet. Då och då släpps lite skivor, då och då skolas en ny bandmedlem in.
Och med fans som följer. Till Uppsala hade F-heads från hela landet tagit sig – välkända ansikten från Svealand, Götaland och Norrland syntes på Katalin.
Japp liveinspelning igen!
Efter livedubbel-cd:n från Örebro 2005 och live-dvd:n från Malmö 2010 ska nu live-dvd:n (och cd:n?) från Uppsala 2016 komma.

Setlisteformalia:
24 låtar på två timmar och tjugo minuter.
4 titlar dubbleras från Örebro 2005 – Din barndom skall aldrig dö, Osårbar, Kungarike och Europa brinner.
3 titlar dubbleras från Malmö 2010 – Rosen i regnet, Annabeenox och Tolv tiggare.

Många av mer kända låtar spelades inte. Som Kysste henne våldsamt, Ramlösa kvarn, Det är inte snön som faller, Ulla hau, Skratta tills tåget går, Inga gränser, Mer än amerika, Drömde, Mamma hjälp mig, Skuggspel, Ramlösaland, Ömhetsdesperado, Billys väntan på isabell etc.
Många av de monumentala jamspåren kördes inte – Komedia, Grand hotel, Shopping center, Jesus marx & billy the kid, Caviar pizza, Välkommen till verkligheten, Drömguide, Jazz, Hon sköt en yuppie idag etc.
Men flera av dessa var ju med på de två tidigare livedokumentationerna av AFR-bandet och sen finns det ju så många låtar. Detta blev helt klart en dokumentation av 1) nyare låtar och 2) den senaste versionen av AFR-bandet med Jenny R och Calle E (istället för Jesper L och M Frontman.)
Men vi får väl se vad som verkligen kommer på filmen.
Decennier från Uppsala:
 70-tal: 3 låtar
 80-tal: 5 låtar
 90-tal: 2 låtar
 00-tal: 6 låtar
 10-tal: 6 låtar
 + 2 låtar av Peter R från 00/10-tal

Guds rosor fick en lång fin improvisationsperiod i sig. Också Lång tid pumpade på en lång tid i vackra trippelgitarrer. Långfingret var perfekt och ett litet akustiskt mittset är alltid kul. Vem styr landet är en modern klassiker som känns relevant oavsett vem som styr landet. Indianer och En banad väg också väl värda att dokumenteras.
Hög standard som alltid på F:et, bandet, låtarna.
Med extra plus för Peter R som var hårt på den här kvällen, hemmaplan och allt.  :mellow:
Vilket ju ändå var lite lustigt – här skulle Calle-versionen av bandet dokumenteras och aldrig har vi sett en så (relativt) nertonad Calle. Och nu korthårig och allt.

Kul också att Dagens Nyheter uppmärksammade 70-årsjubilaren 9 maj:  :d2:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/anders-f-ronnblom-70-ar-jag-bara-kor-pa-som-vanligt/

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #98 skrivet: 23 maj, 2016, 10:58:05 »
...och i dessa biljetttippstider: Notera folks, notera, att det bara är ett enda årsmöte detta år!
Låter ju helt crazy med ett årsmöte per år men det är väl undantaget som bekräftar tidens fräcka opålitlighet och konstnärliga frihet.
Dagens tips sålunda - lär bli tjockt på den där höstbåten.
http://www.blidosundsbolaget.se/musikbaten/#/anders-f-ronnblom-3
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #99 skrivet: 10 augusti, 2016, 13:09:33 »
...och i dessa biljetttippstider: Notera folks, notera, att det bara är ett enda årsmöte detta år!
Låter ju helt crazy med ett årsmöte per år men det är väl undantaget som bekräftar tidens fräcka opålitlighet och konstnärliga frihet.
Dagens tips sålunda - lär bli tjockt på den där höstbåten.
http://www.blidosundsbolaget.se/musikbaten/#/anders-f-ronnblom-3
Don't you dare miss it.  :d2:
Här kommer en finfin Komedia. Live i Nora 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=oibblWzDMdw
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #100 skrivet: 11 augusti, 2016, 08:34:19 »
Och detta är så jäkla bra!
Mer än Amerika i spöregn och storm i Jönköping 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=n3MchIKtxtM

Släng på vid 3.00, den som inte vill se hela låten:

Mittrefrängen med sina inslumpade textrader från olika refränger.
Sen solot; trippelgitarroväsendet - Ekerstam, Ericson, Rönnblom ojojoj!
Sen slutrefrängerna där andra varvet bara blir ett improviserat:

”Hon älskar honom mer än Dylan på flaket!
Mer än fyllan och Dylan och myllan på flaket!”


Ordkaskaderna skickas ut i vinden, regnet piskar, de tre gitarrerna väsnas och svider, Rothstein och Aggemyr pumpar på följsamt totally live.
 :d2:




Refrängtexterna som de är på konvoloutet:

Och hon älskar honom mer än myllan på flaket på hennes pickup truck
Mer än en tidig Arizonamorgon just när solen har gått upp
Mer än tornadon som nästan sliter hjärtat ur hennes bröst
Ja mer än Amerika

Och hon älskar honom mer än myllan på flaket på hennes pickup truck
Mer än två dikter av Sam Shepard, lästa just när solen har gått upp
Mer än pannkakor till frukost och mer än det svarta kaffets tröst
Mer än Amerika

Ja hon älskar honom mer än myllan på flaket på hennes pickup truck
Mer än alla präriehimlar som vilar just när solen har gått upp
Mer än radion med all country och en ensam sårad röst
Ja mer än Amerika
[/i]
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #101 skrivet: 10 oktober, 2016, 16:07:39 »
Skrivet: Fre Sep 09, 2016 8:28 am   
Rubrik: SETLISTA BLIDÖSUND, Årsmöte 40, 8:e sept

 1
 STOCKHOLMSDRÖM
 MINNESBILDER
 GRATISERBJUDANDE
 VEM STYR LANDET
 VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN
 EN VISKNING FRÅN NASTASSJA KINSKI
 LINDANSAREN
 MER ÄN AMERIKA
 CAVIAR PIZZA
 GUDS ROSOR

 2
 DIN BARNDOM SKALL ALDRIG DÖ (AFR solo)
 HAR DU SETT MIN BRODER JOSEF (AFR solo)
 LÅNGFINGRET (AFR & Peter R)
 BILLYS VÄNTAN PÅ ISABELL
 JAG BEHÖVER DITT STÖD
 DELIKATESSER (Jenny Roos sång)
 ANNABEENOX
 EUROPA BRINNER
 TOLV TIGGARE
 DET ÄR FÖR MÖRKT I MÖRKRET
 DRÖMGUIDE

 extra
 VIT FLAGG 

 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #102 skrivet: 30 november, 2016, 20:27:27 »
1.
I decembernumret av Situation Stockholm finns ett stort reportage om F-heads.  :d2:
Jo jag figurerar då grejen baserades på den konsert i Västerås i november som jag råkade befinna mig på.
(En ny intervju med Bruce S - som är på omslaget - finnes också.)

2.
Don't you dare miss det legendariska AFR BAND på Akkurat nu på söndag 4 december.  :d2:
Gratis som alltid, livs levande livemusik prick 20.00 (dvs fullsatt en bit innan dess).

3.
Nya LP:n (ja vinyl) 'Historien ligger framför oss' innehåller bara 5 låtar men har en speltid på trekvart.  :mellow:
(Mycket fina saker, kvalitetslåtar i superb förpackning.)
Finns att köpa på Akkurat antar jag.

4.
Ja här är en notis från Trollhättan/Vänersborg tidigare i höstas:
http://www.ttela.se/kultur/musik/skaparkraft-med-stort-f-1.3729444
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #103 skrivet: 16 december, 2016, 13:22:09 »
Inspelningsapparaterna stod som spön i den så kallade backen.
 Anders F Rönnblom med ännu en helt unik konsert. 🎶
Återigen några bäst-någonsin-versioner.
 Inte minst gigantiska tagningar av Guds Rosor, Caviar Pizza, Lång Tid och den numera sällsynta Yuppien.
 Trångt och trevligt.
 :d2:

Setlista AKKURAT 4/12

 1.
 VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN
 VILDHONUNG
 VEM STYR LANDET
 MER ÄN AMERIKA
 DIMMAN LIGGER TÄT
 ANNABEENOX
 CAVIAR PIZZA
 JAG KYSSTE HENNE VÅLDSAMT
 DRÖMGUIDE

 2.
 RAMLÖSA KVARN (AFR & Jenny Roos)
 HISTORIEN
 DOWN ON FREAK STREET
 HON SKÖT EN YUPPIE IDAG
 LÅNG TID
 EUROPA BRINNER
 FÖR MÖRKT I MÖRKRET
 STYGG STYGG WHISKY
 (Anders Löwstedt trumpet och Charlie Malmberg barytonsx)
 TA VÄL HAND OM LOUIS
 (Anders Löwstedt trumpet och Charlie Malmberg barytonsx)
 DET ÄR INTE SNÖN SOM FALLER
 (Anders Löwstedt trumpet och Charlie Malmberg barytonsx)

 Extra
 DIN BARNDOM SKALL ALDRIG DÖ (AFR & Jenny Roos)
 GUDS ROSOR
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Anders F Rönnblom
« Svar #104 skrivet: 10 maj, 2017, 19:59:11 »
Årsmötet någon?
Den mest unika F-konserten för året.
Musikbiljetterna nästan slut så hugg medan chans är.  :d2:
http://www.blidosundsbolaget.se/musikbaten/#/anders-f-ronnblom-3
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...