Författare Ämne: Pattis Twelve  (läst 2432 gånger)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
Pattis Twelve
« skrivet: 20 april, 2007, 17:51:11 »
Ja den har ju inte fått dom mest strålande recensioner, och det är lätt att förstå. Men tja räknar man bort några låtar som inte riktigt funkar så är det jävla bra- White Rabbit tex och Changing of the Guards, som vore kul om den dök upp i nån setlista snart. Så här skriver Patti om Changing of the Guards-
"When I left New York in 1978, Street Legal was the first Bob Dylan album I listened to in my new dwelling place of Detroit, Michigan. I wept hearing the song Changing of the Guards. In trying to understand the emotion that it produced in me, I decided to attempt it, stripping it down and focusing on the lyrics, as I would a poem, My daughter Jesse harmonized. The song was the most challenging of the twelve. Nine verses of images seeming to reflect the tarot of the Bohemians, the brief life of Joan of Arc, and somehow abstractly, Just Like Tom Thumb's Blues. Like Picasso, Bob Dylan has generously taken us through the ever-unfolding stages of his artistic and human evolution. His songs have often brought me to tears, yet still, I haven't completely discovered why."
Citera
Jag glömde "Changing Of The Guards".
Det vore fö ett intressant ämne för en egen uppsats att titta på hur "Street Legal" förebådar den kristna omvändelsen (även om jag vill minnas att Michael Gray skrev rätt utförligt om just detta i "Song & Dance Man III").
var väl anledningen till min skrivmaskinsövning, och "His songs have often brought me to tears, yet still, I haven't completely discovered why." är väl en sammanfattning som gäller mig oxå

Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Pattis Twelve
« Svar #1 skrivet: 20 april, 2007, 19:04:06 »
Fy fan, va vackert patti och ni andra skriver..
och snart live här i stan.
Varför är kritiken så ljum?
Jag tror recensiores vill ha nya snabba kickar, inte tolv riktigt fina låtar från, faktiskt, förr, från en uppvuxen artist.
Och samtidigt, ingen vågar riktigt, riktigt spola...

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Pattis Twelve
« Svar #2 skrivet: 20 april, 2007, 19:51:24 »
Bottennappet för mig är Helpless, den är så oerhört beroende av Neils sköra stämma, Patti är för stark, har för mycket power för den låten
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Pattis Twelve
« Svar #3 skrivet: 24 april, 2007, 20:18:28 »
Varför är kritiken så ljum?
Kanske för att Patti har en historia av att göra covers till något helt eget - "Gloria", "Land of a 1000 Dances", "My Generation" och för all del "Wicked Messenger"... och nu har hon gjort 12 kompetenta, trevliga men ofta ganska plikttrogna covers som låter ungefär som originalen. Inte dåligt på något vis, bara inte särskilt överraskande.

Men visst, live ska bli förbannat kul att se henne igen.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Pattis Twelve
« Svar #4 skrivet: 26 april, 2007, 09:51:15 »
Skulle hon inte ha med en Dead-låt också har jag för mig det sades i förhandssnacket?
Hon gjorde ju Black Peter på Stolen Roses men visst ryktades det om någon mer - eller den?
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...