Författare Ämne: Mavis Staples  (läst 18297 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
Mavis Staples
« skrivet: 24 april, 2007, 13:26:26 »
Jag är nyfiken på Mavis Staple´s nya cd "We´ll never turn back". Är det någon som hört den och som har några kommentarer?
« Senast ändrad: 24 april, 2007, 23:23:30 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #1 skrivet: 24 april, 2007, 14:15:29 »
Nej, jag har inte hört den än, men Mavis är av allt att döma fortfarande en fantastisk sångerska, så helt bortkastade pengar är en investering i denna skiva säkert inte. Jag är dock lika nyfiken som Leif på andras synpunkter om den.
Jag tar dock gärna tillfället i akt att rekommendera Staple Singers, om någon här missat dem. Jag såg dem på Lollipop-festivalen 1997, då de för enda gången uppträdde i Sverige, och det var bra, men deras studioinspelningar är vad som gäller.
"The Ultimate Staple Singers: A Family Affair 1955-1984" är en lysande samling, som dessutom är ganska lätt att tag på: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:j9fqxqesld0e
Kuriosa om Staple Singers-spelningen 1997: Johnny Cash uppträdde innan The Staples och Mavis stod i sceningången och såg större delen av hans konsert. När han var klar inleddes ett hjärtligt kramkalas mellan Johnny och Mavis.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #2 skrivet: 24 april, 2007, 14:47:47 »
Lennart Wretlind har spelat åtminstone 4 låtar i sina sista 2 klingor, och ytterligare en lpt spelades i vad-det-nu-heter-programmet som följer på Klingan i söndags
Det har låtit bra, skivan var veckans cd i Klingan den 15e, dvs 2 veckor före release, och Ry Cooder verkar vara mycket framträdande.
Men är man ordentligt inkörd på Staples Singers så är ju risken att man blir besviken. Vee Jay, Riverside och Stax-perioderna är väl mina favoriter, Epic är oxå mkt bra, men ändå inte riktigt i klass
Och egentligen gäller som alltid- Ju förr dess bättre  :ph34r:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #3 skrivet: 02 maj, 2007, 17:50:46 »
Förhoppningsvis föräras även övriga delar av Svea med ett besök.
Tyvärr ingen Tourinfo på hemsidan ännu.
Vore ju löjligt trevligt om Ry Cooder & Jim Keltner kunde masa sig med på turnén, men troligen inte va ?

Mavis Staples med band
KB, Malmö Onsdag 11 Juli

På scen 21:00
Öppettider 20:00-24:00
Pris 325:- ink se avg
Förköp www.ticnet.se
Åldersgräns 13 år
Biljettsläpp 4/5 klockan 09:00

www.mavisstaples.com
 
"Det är alltid stor souldramatik, men budskapen förs fram med små och subtila medel. Hon låter ofta så laddad med känslor att hennes flämtande andning sätt att ivrigt och passionerat bita av vissa fraser blir lika viktiga som rösten i sig. Det är en röst på miljonen". Så beskriver Lennart Persson en av de viktigaste souldrottningarna någonsin, i sin sju sidor långa hyllning i senaste numret av Sonic. 66-åriga Mavis Staples är aktuell med sitt album "We’ll Never Turn Back" där hon bland annat ger nytt liv till medborgarrättsrörelsen gamla kampsånger från den amerikanska södern. Producerat av den lika legendariske Ry Cooder (Buena Vista Social Club mm) och gränslöst hyllat av alla som hennes bästa album, tätt följt av det fjorton år gamla Prince-producerade "The Voice" och en handfull andra eviga klassiker.

Räkna inte med något mindre än en magisk kväll när drottning Mavis Staples kommer till KB tillsammans med sitt band i juli.

 :d2:
 

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #4 skrivet: 02 maj, 2007, 20:48:46 »
VAr har du sett det här?

Det här vill jag SE!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #5 skrivet: 02 maj, 2007, 21:48:12 »
Jag prenumererar på nyhetsbrev från Kulturbolaget, och det var i ett sådant som infon dök upp tidigare idag. Den lyckliga omständigheten kan numera även beskådas på Kulturbolagets hemsida http://www.kulturbolaget.se/?section=calendarium

 :d2:

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #6 skrivet: 04 maj, 2007, 14:22:47 »
Nu så har jag köpt biljetter till KB, som blir första konserten för mig i Malmö. Lund, Köpenhamn har haft den tvivelaktiga äran av att ha mig i publiken, och nu är det alltså Malmös tur. Det verkar som det blir enda konserten i Sverige.

Well, man kan ju alltid kombinera med ett besök i göingebygd, Köpenhamn och Louisiana

Ska bli kul med Mavis i alla fall, nu är det bara att hoppas på ett bra band, att det blir gänget på plattan är väl uteslutet. Mr Cooder sätter väl inte sin fot i en turnébuss längre antar jag, särskilt inte i Europa. Men å andra sidan bor ju fru Cooders bror i Sverige, så ett litet släktbesök kunde väl vara på sin plats...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #7 skrivet: 04 maj, 2007, 14:53:11 »
"Men å andra sidan bor ju fru Cooders bror i Sverige, så ett litet släktbesök kunde väl vara på sin plats..."

 :mellow: Long Distance Love? (låt gjord av??)

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

JANNE

  • Gäst
SV: Mavis Staples
« Svar #8 skrivet: 31 maj, 2007, 08:13:57 »
Såg att Mavis Staples är på Berns 12 juli. Den 5 juli är Nanci Griffith där.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #9 skrivet: 31 maj, 2007, 14:14:54 »
Då kan jag även passa på att påminna om Mavis spelning på KB i Malmö dagen innan Berns, som tidigare tagits upp här:
http://loveandtheft.se/smf/index.php?topic=3001.0
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Bluesman

  • Gäst
SV: Mavis Staples
« Svar #10 skrivet: 12 juli, 2007, 00:04:44 »
...och det bör ni också försöka göra på Berns i Stockholm imorron. Döda för en biljett!
Vi fick en och en halv timme riktig gospel/roots/soul från en av de riktigt stora...ett ytterligt kompetent band och ett sjujävla sväng som inte blev sämre av att Linnea fick sjunga i micken i en av låtarna ... vi stod såklart nästan inne på scenen....det röda håret i den nedre bilden...vems är det? :d5:





Go for it!


/R
« Senast ändrad: 12 juli, 2007, 00:21:08 av Bluesman »

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #11 skrivet: 12 juli, 2007, 00:16:50 »
...och det bör ni också försöka göra på Berns i Stockholm imorron. Döda för en biljett!
Vi fick en och en halv timme riktig gospel/roots/soul från en av de riktigt stora...ett ytterligt kompetent band och ett sjujävla sväng som inte blev sämre av att Linnea fick sjunga i micken i en av låtarna ... vi stod såklart nästan inne på scenen.... :d5:

Go for it!


/R




OH my GOD what a W O M A N !!!

..,there's no words that neeeeed to be said...!


Standin' in the doorway - smiling ;)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #12 skrivet: 12 juli, 2007, 01:12:00 »
"First Lady Of Gospel & Soul, Mavis Staples" står det på affischen som ligger här på golvet. Det är fan ett understatement !
Sicken tös, som vi sajer här i Skåne ! Slakta spargrisen och knalla iväg och handla biljett om du inte redan har en. Mavis tar dig med på en resa till ett ställe som man inte vill lämna. Grymt band, fanns absolut ingen anledning att stå och sakna Mr Cooder.

Några i sann Love & Theft-anda stulna ögonblick finns här http://rapidshare.com/files/42397468/20070711_Mavis_Staples_KB_Malmoe.zip

Varning: Kasst ljud, men skärpan är hygglig.

..och jag tror bestämt att jag fick med lite av det röda håret jag också.

 :d2:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Mavis Staples
« Svar #13 skrivet: 12 juli, 2007, 07:23:43 »
En morgon kan starta sämre !

Konserten finns uppe här http://www.dimeadozen.org/torrents-details.php?id=154165

Mavis Staples Live at Kulturbolaget, Malmoe Sweden July 11th 2007
R09-Sony mic-wav-FLAC8. 73mins.

Tracked but not titled!

 :d2:

Bluesman

  • Gäst
SV: Mavis Staples
« Svar #14 skrivet: 12 juli, 2007, 10:48:01 »
Ah....perfekt. Länge sen man tankade torrent, och det här är ju en guldgrej. Håller med SFL - man behöver inte sakna Cooder. Lyssna själva. Jösses så hon bjöd på sej själv, tant Mavis - inga divalater där inte. Fattar inte hur hon kan få till det där raspet i rösten i varenda låt...och hon tar i från tårna hela tiden. Läckert!
Sitter ni här och läser än? Iväg nu och handla biljetter medans det finns några kvar!  :mellow: /R