Författare Ämne: BT: Roger Waters Globen 2007-04-27  (läst 1950 gånger)

Utloggad Fredrik

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 940
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
BT: Roger Waters Globen 2007-04-27
« skrivet: 29 april, 2007, 22:12:59 »
Två olika inspelningar från fredagens konsert, Dime och Yeeshkul.

Postaren på Dime skriver:

Citera
I will just say this. I have only ever seen one show that was better than this. I´ve seen way over 300 concerts in different genres over the past 15 years so that´s saying something.

The set, the sound, the show - all is perfect. There´s no need to say anymore about it.

Själv kan jag bara jämföra med Pink Floyds spelning på Ullevi '94. Jag håller nog det som en bättre show (lasereffekterna var maffiga) men det här som en större musikalisk händelse. Och Waters bjöd på show han med, dom där bomberna han brännde av värmde ända fram till mig på rad 5. Höjdpunkterna enligt mig var slutet på Eclipse, då kändes det som hela Golfbollen skulle rämna och så Vera/Bring the boys back home/Comfortably Numb. Herregud sicken avslutning!
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Högmodets Fot

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • E-post
SV: BT: Roger Waters Globen 2007-04-27
« Svar #1 skrivet: 05 maj, 2007, 15:49:25 »
Jag håller med dig helt: Dylan överträffade mina förväntningar härförleden, men denna kväll övertygade på ett tämligen förkrossande vis. Att slutligen få höra Sheep live var en tonårsdröm som sent omsider gick i uppfyllelse, det makalösa ljudsystemet gjorde ett förmodat pausnummer som On The Run till en mäktig upplevelse och som du påpekar lämnade The Wall finalen föga att tillägga. Och det är häpnadsväckande vilken estradör människan har blivit på äldre dagar. Jag uppskattade särskilt U-båtskaptenspantomimen under Perfect Sense part II. Skall jag prompt beklaga något hade det varit trevligt att höra mer solomateria.

Jag var också på plats i Göteborg sensommaren 1994 och håller det som en av mina mäktigare konsertupplevelser. Jag minns laserljus i de lätta regnsjoken tidigt under konserten, sanslöst stiliga filmklipp och de veritabla ljusexplosionerna framåt finalen med Run Like Hell. Musiken var långt ifrån dum den heller, men främst minns jag kvällen som en bedövande sinnesupplevelse. Musikaliskt håller jag absolut förra veckans konsert väl så högt. Scenshowen må ha varit i mindre skala men utan att på något vis behöva skämmas för sig. Jag var långt ifrån lika imponerad efter Waters förra besök i Globen 2002, men denna gång stod jag med hatten i hand.

Stort tack för länkarna.
« Senast ändrad: 07 mars, 2009, 14:34:45 av Högmodets Fot »
Here endeth the lesson. Man can do what he please, but only till that enormous Monty Pythonesque foot that monitors pride comes down from heaven and splats him. - Michael Gray