Författare Ämne: Ola Magnell  (läst 19879 gånger)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #30 skrivet: 08 oktober, 2011, 22:00:27 »
Jag blev aningen besviken igår faktiskt. Lite fumligt framträdande, och med en alldeles för drucken publik som:
1. Ibland bör hålla käften!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2. Som absolut inte behöver sms:a under ett akustiskt framträdande med pipet påslaget vid knapptryckning.
3. Inte behöver leka Woodstock 1968.
Ola inledde nervöst tyckte jag. Det blev klart bättre med många fina låtar från nya plattan, för att tyvärr ebba ut i ett "jag vill åka hem nu-känsla". Inte var det mycket reklam för ett återbesök inte. Bättre framträdanden har jag sett. Synd, men ska nog köpa nya plattan.

Här tipsar han iaf lite Spotifylåtar: http://arbetarbladet.se/noje/spellistan/1.3978368-ola-magnell-tipsar
Rec: http://gd.se/noje/musik/1.3981981-otis-gibbs-ar-kvallens-stjarna

Trist. Inte lätt för artisten/artisterna att komma till sin rätt under sådana omständigheter.
Du får se till att ha bättre pli på dina landsmän nästa gång   :d3:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #31 skrivet: 12 oktober, 2011, 22:11:24 »
Jag blev aningen besviken igår faktiskt. Lite fumligt framträdande, och med en alldeles för drucken publik som:
1. Ibland bör hålla käften!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2. Som absolut inte behöver sms:a under ett akustiskt framträdande med pipet påslaget vid knapptryckning.
3. Inte behöver leka Woodstock 1968.
Ola inledde nervöst tyckte jag. Det blev klart bättre med många fina låtar från nya plattan, för att tyvärr ebba ut i ett "jag vill åka hem nu-känsla". Inte var det mycket reklam för ett återbesök inte. Bättre framträdanden har jag sett. Synd, men ska nog köpa nya plattan.

Här tipsar han iaf lite Spotifylåtar: http://arbetarbladet.se/noje/spellistan/1.3978368-ola-magnell-tipsar
Rec: http://gd.se/noje/musik/1.3981981-otis-gibbs-ar-kvallens-stjarna

Nu läste jag recensionen. Tyvärr.

"Det blir för många trötta alster från senaste given ”Rolös”. Fjoskiga textrader som ”Kom och sätt dig vid min sängkant. Kom och värm mig med din längtan innan elden brunnit ut” säger allt om hur oengagerande detta material är även live."

Say what?
Det råkar vara en av mina absoluta favoritlåtar med Ola.
Här dessutom inte helt korrekt citerad.

Undrar vad den unge recensenten kräver för att rader ska engagera och inte vara "fjoskiga".   :huh:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #32 skrivet: 12 oktober, 2011, 22:12:56 »
Mr. Jones?
Micke B.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #33 skrivet: 12 oktober, 2011, 22:59:11 »
Mr. Jones?

Mr Jones Jr.
Kan man säga så?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #34 skrivet: 13 oktober, 2011, 08:17:07 »
Citera
Nu läste jag recensionen. Tyvärr.

"Det blir för många trötta alster från senaste given ”Rolös”. Fjoskiga textrader som ”Kom och sätt dig vid min sängkant. Kom och värm mig med din längtan innan elden brunnit ut” säger allt om hur oengagerande detta material är även live."

Say what?
Det råkar vara en av mina absoluta favoritlåtar med Ola.
Här dessutom inte helt korrekt citerad.

Undrar vad den unge recensenten kräver för att rader ska engagera och inte vara "fjoskiga".

Jag blir så oerhört trött, nästan provocerad, på den där stilen. Att kalla "Innan elden brunnit ut" för "fjoskig" borde slå tillbaka på honom själv, men det kommer det givetvis inte att göra. Han tillhör den curlade och ytliga generation där allt ska vara gratis och serverat. Faller det inte i smaken är det bara att fritt vräka ut sitt hat och förakt över det. Gillar han det, ska alla andra älska det också. Men blir det sen, Gud förbjude, mothugg blir man kränkt. Helvete, nu blev jag arg, på morgonkvisten redan. Googlade Palmeby och det verkar vara hans nivå, det finns en hemsk recension av Da Buzz nånstans därute.
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #35 skrivet: 13 oktober, 2011, 09:34:14 »
Citera
Nu läste jag recensionen. Tyvärr.

"Det blir för många trötta alster från senaste given ”Rolös”. Fjoskiga textrader som ”Kom och sätt dig vid min sängkant. Kom och värm mig med din längtan innan elden brunnit ut” säger allt om hur oengagerande detta material är även live."

Say what?
Det råkar vara en av mina absoluta favoritlåtar med Ola.
Här dessutom inte helt korrekt citerad.

Undrar vad den unge recensenten kräver för att rader ska engagera och inte vara "fjoskiga".

Jag blir så oerhört trött, nästan provocerad, på den där stilen. Att kalla "Innan elden brunnit ut" för "fjoskig" borde slå tillbaka på honom själv, men det kommer det givetvis inte att göra. Han tillhör den curlade och ytliga generation där allt ska vara gratis och serverat. Faller det inte i smaken är det bara att fritt vräka ut sitt hat och förakt över det. Gillar han det, ska alla andra älska det också. Men blir det sen, Gud förbjude, mothugg blir man kränkt. Helvete, nu blev jag arg, på morgonkvisten redan. Googlade Palmeby och det verkar vara hans nivå, det finns en hemsk recension av Da Buzz nånstans därute.

Da Buzz? Ah...  :rolleyes: Vet inget om detta mer än att namnet nämnts av vår nuvarande Landsfader i det Statsbärande Nya utförsäljande Arbetarpartiet som den största kulturupplevelsen i nån gallup.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #36 skrivet: 13 oktober, 2011, 10:21:52 »
För att förtydliga, Da Buzz är inte min grej, trots att de kommer härifrån Karlstad (tror jag), det är nivån på journalistiken som retar mig.
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #37 skrivet: 13 oktober, 2011, 10:36:41 »
För att förtydliga, Da Buzz är inte min grej, trots att de kommer härifrån Karlstad (tror jag), det är nivån på journalistiken som retar mig.

Googlade fram den nu. Och även om jag förmodligen skulle tycka som han om jag såg spektaklet, så tar han ju i med såpass väl klumpiga överformuleringar att trovärdigheten tappas.
Och istället för att ogilla hemskt dålig musik börjar man ogilla recensenten.
Han lär sig säkert med tiden.
Åter till Magnell i Magnelltråden.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #38 skrivet: 11 april, 2015, 00:48:57 »
Enligt uppgift har Tomas Andersson Wij skrivit en stor artikel om Ola Magnell till det kommande numret av Sonic Magazine.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #39 skrivet: 20 januari, 2016, 11:05:53 »
Ola Magnell fyller 70 år i dag, den 20 januari 2016. Grattis!
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #40 skrivet: 20 januari, 2016, 16:33:58 »
Ola Magnell fyller 70 år i dag, den 20 januari 2016. Grattis!

Ja, eller om det är imorgon ... detta kan ännu inte anses tillfyllest utrett. Men skit samma, vi hyllar honom både idag och imorgon   :party:  :d5:  :d2:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #41 skrivet: 20 januari, 2016, 16:38:18 »
Ola Magnell fyller 70 år i dag, den 20 januari 2016. Grattis!

Ja, eller om det är imorgon ... detta kan ännu inte anses tillfyllest utrett. Men skit samma, vi hyllar honom både idag och imorgon   :party:  :d5:  :d2:

Och just som jag skrivit detta ser jag vad jubilaren själv skrivit på FB. Det är alltså idag. Och här är hela texten:

"Tut tut, människor! Först klockan 22.55 i afton är det 70 år sen mandrom första gången slog upp ögonen i den förgängliga världen. Med skrock i sinnet brukar jag vänta med att fira fölsenatt tills detta klockslag passerats.
Min både ömma och stränga moder anförtrodde mig att det blev störtförlossning på BB:s badrumsgolv; en sjuksyrra hade tittat in, ropat "herregud" och vänt på klacken. På den tiden påskyndades ibland födslar, vilket i mitt fall var rätt coolt eftersom jag eljest blivit ett måndagsex. David Lynch föddes för övrigt samma dygn. I Frankrike avgick krigshjälten Charles de Gaulle som premiärminister. Och en minut efter midnatt den 21 januari 1946 påbörjade 750 000 amerikanska stålverksatbetare en generalstrejk sen US Steel nobbat slutbudet. Hur mycket tjänade en svensk lantarbetare på den tiden? Inte många hundralappar i månaden, tror jag mig veta.
Konceptionen måste ha skett ett par veckor före Tysklands slutgiltiga kapitulation i WW2 i maj 1945. Hemma på gården hade farbror Rudolf - fiolspelande vän till familjen - bett att få jobba extra i trädgården för att skingra sorgen över de ohyggliga grymheter hans släktingar utsattes för i Nazityskland. Men även i lilla Kalmar fanns nazianstuckna "tyskvänner". På den gamla jätteeken i allén vid den obevakade järnvägsövergången fick storebrorsan dagligen riva ner nazistaffischer. Tyska var fortfarande andra språk efter svenska och det hade gått vilt till på läroverkets skolgård när elever drabbade samman med högljutt marscherande ungnassar. Visserligen hade det blivit fred i Europa. Men gjorde vi nånsin upp med det bruna arvet? Det förefaller inte så, för att uttrycka sig milt.
Kanske bidrar ett diffust minne av kontakten med det föga välkomnande badrumsgolvet till en sorts upplevd släktskap med alla barn som fötts frysande till denna grymma, underbara, orättvisa och gåtfulla värld där de första prövningarna för mitt vidkommande bestod av kikhosta, falsk krupp, örsprång, mässling, vattenkoppor, Herrans tukt och förmaning och ständig verklighetsflykt. Men till skillnad från barnen i min föräldrageneration - tre av min mors syskon dog i späd ålder - kunde de allra flesta av oss i denna välmående vrå av världen överleva och få ett förhållandevis tryggt och drägligt liv. Är det ett kollektivt minne av svunnen ofärd och en nedärvd rädsla för att tvingas lämna bekvämlighetszonen i folkhemmets trygga famn och ånyo hamna i fattigdomsträsket som gör många av oss ovilliga att ta emot och bistå mänskor som tvingats lämna hus och hem i all hast och fly från förföljelse och krigets fasor? Sådana funderingar genomkorsar hjärnan denna förmiddag i det förskingrade folkhemmet.
Såklart är gränsen som passeras i natt imaginär. "Age is a matter of mind. If you don't mind, it does not matter." Efter fem år som ålderspensionär hade jag ändå önskat ägna lite mer tid åt reflektion och ta det lite coolare med gig och över huvud taget. Dessvärre omöjligt med så blygsam pension. Hej hopp alla glada entreprenörer, nu kör vi sista varvet!!
Oj, nu kommer blomsterbudet. Det ser tungt ut!!"
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #42 skrivet: 21 januari, 2016, 11:18:08 »
Ola! :d2:
Å vad man skulle vilja se en O-Box.
Få ut alla albumen i cd-format. Samlade. Men tjusig bok och livetagningar och demos som bonusspår.
 ^_^ ^_^ ^_^
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #43 skrivet: 24 januari, 2016, 14:39:38 »
Fick just tack vare länk från tidningen Jefferson syn på detta inslag i TV:s Minnenas magasin. Varmare än körv med Totta och Co från 1987. https://www.youtube.com/watch?v=hrJo6zAfgL8
Allt är se- och hörvärt. Ola Magnell kommer in efter 11 minuter och sjunger Isabell.

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ola Magnell
« Svar #44 skrivet: 24 januari, 2016, 14:53:50 »
Och missa inte avslutande Tight Connection med Totta!