Författare Ämne: Brian Wilson till Sverige  (läst 1363 gånger)

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1949
    • Visa profil
    • E-post
Brian Wilson till Sverige
« skrivet: 03 maj, 2007, 15:40:21 »
Jojo, nu ramlar trevligheterna in här nere i Skåne. Kanske lite styvt pris, men men...

Brian Wilson med band
KB, Malmö Måndag 18 Juni

Öppettider 20:00-24:00
På scen: 21:00
Pris 750:- ink se avg
Förköp: www.ticnet.se
Biljettsläpp 7/5 klockan 09:00
Åldersgräns 13 år

www.brianwilson.com 

Det finns alltid artister som man ofantligt gärna skulle vilja se på KB. Återförenade rockband som rimmar på ixies, Diana Ross eller någon annan legend som inte hunnit avlida. Och så finns det de som man skulle kunna donera sina höftkulor för att få uppleva på Bergsgatan 29. Brian Wilson är ett bra exempel.

The Beach Boys huvudperson Brian Wilson är en av de absolut största bland producenter och kompositörer genom tiderna. Hans stora förebilder och ideal var den två dagar äldre Paul McCartney och demonproducenten Phil Spector – som också drev honom till vansinne med en besatthet att lyckas överträffa de båda med det fulländade popalbumet. En tanke som helt och hållet tog över hans huvud och tidigt tvingade honom att hoppa av som turnerande musiker i Beach Boys och istället tillbringa den mesta tiden på sitt sovrum - djupt deprimerad och kokainberoende.

När Beatles släppte ”Rubber Soul” 1965, följde ett fullkomligt utmattande arbete för Brian Wilson som resulterade i världens bästa popalbum - ”Pet Sounds”. Att Beatles därefter kontrade med ”Sgt Pepper” påverkade inte hans psykiska ohälsa positivt på något sätt.

När Brian Wilson sitter vid pianot på KB den 18 juni finns bland annat originalmedlemmen Al Jardine från Beach Boys i bandet.

En unik klubbspelning och en milstolpe i KB:s 25-åriga historia.

:d2:

Utloggad Högmodets Fot

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • E-post
SV: Brian Wilson till Sverige
« Svar #1 skrivet: 05 maj, 2007, 15:43:06 »
För tio år sedan bodde jag i en lägenhet vid Möllevångstorget och lyssnade under en längre tid på föga annat än The Beach Boys. Hade utsikten att en dag få möjligheten att se Brian Wilson på KBs scen då förts på tal hade jag nog inte varit ensam om att avfärda den som en tämligen förbryllande vanföreställning. Bara att bjudas ett så pass ordinärt livstecken som Imagination var kittlande, att förutspå att han inom ett fåtal år skulle turnera regelbundet, framföra Pet Sounds live och presentera en version av Smile hade krävt en tämligen frodig fantasi.

Oavsett vad som skedde med Brian Wilson och gruppen menar jag att The Beach Boys än i dag är bedrövligt underskattade. Att gruppen kommit att vidhäftas ett tämligen lättviktigt rykte må i varje fall delvis vara självförvållat genom senare karriärsval, men deras 60-talsproduktion – i synnerhet men inte uteslutande under Brian Wilsons förmodade storhetstid – är i mina ögon ojämförlig. Häpnadsväckande harmonier med synnerligen säregna skiftningar mellan solsken och skugga om några uppenbara metaforer kan ursäktas. En hel del fantastisk musik och en fascinerande om än i slutänden ganska sorgsen historia: The Beach Boys handlade inte bara om matchande, randiga skjortor.

Frikostiga genietiketter gör ingen glad, men jag vill i varje fall påstå att Brian Wilson var i besittning av en unik talang. Såväl triumf som tragik följde onekligen i dess spår, och att han i våra dagar faktiskt turnerar får väl ses som en i varje fall bitterljuv epilog.

Det kommer säkert bli en minnesvärd kväll. Bodde jag kvar i södern skulle jag gladeligen ge vika inför frestelsen att åderlåta plånboken ytterligare en smula. Ser fram emot en rapport framöver.
Here endeth the lesson. Man can do what he please, but only till that enormous Monty Pythonesque foot that monitors pride comes down from heaven and splats him. - Michael Gray