Författare Ämne: "The Johnny Cash Show" på dvd (Dylan-innehåll)  (läst 1624 gånger)

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5928
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
"The Johnny Cash Show" på dvd (Dylan-innehåll)
« skrivet: 09 augusti, 2007, 12:12:49 »
Den 18 september släpper Columbia/Legacy (åtminstone i USA) en dubbel-dvd med framträdanden från "The Johnny Cash Show", den tv-show Johnny Cash var värd för under några år i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Där framträdde många av den tidens stora artister, naturligtvis med viss övervikt för countryartister.
Den första maj 1969 gjorde Bob Dylan ett av sina då ytterst sällsynta tv-framträdanden hos Johnny Cash. Två av de tre låtar han framförde kommer att finnas med på denna utgåva ("Living The Blues" saknas tyvärr).
Förutom Dylan och framföranden av Cash själv innehåller utgåvan låtar med Neil Young, George Jones, Waylon Jennings, Joni Mitchell, Creedence Clearwater Revival, Linda Ronstadt, Jerry Lee Lewis, Derek & The Dominos, Merle Haggard, Louis Armstrong, Pete Seeger och många andra.
En komplett låtlista för "The Best Of The Johnny Cash TV Show" finns här: http://tvshowsondvd.com/newsitem.cfm?NewsID=7810

"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: "The Johnny Cash Show" på dvd (Dylan-innehåll)
« Svar #1 skrivet: 10 augusti, 2007, 18:48:28 »
Imponerande att Cash hade ett så brett urval med sina gäster i sina TV shower!

DVD är klart intressant, mycket hör och sevärt.

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 01 oktober, 2007, 19:14:03 »
Denna utgåva är alldeles fantastisk. Främst naturligtvis för de många stora artister som jämsides med Cash hörs och syns under de nära fyra timmar denna dubbel-dvd räcker, men också som ett tidsdokument. Här finns ögongodis i form av tipstypiska, färggranna kläder och märkliga dekorer, men framför allt örongodis i form av massor av utmärkta liveframträdanden med många av tidens stora artister. Här samsas äldre musikaliska statsmän (och -kvinnor) som Louis Armstrong (som tillsammans med Cash framför en Jimmie Rodgers-låt där Armstrong spelat på originalet 40 år tidigare), Bill Monroe och Mother Maybelle Carter med yngre stjärnskott som Stevie Wonder, CCR och Linda Ronstadt, liksom många av countryns stora.
Utgåvan har en dokumentär prägel, där originalklippen varvas med att Kris Kristofferson, Johnny Cashs son John Carter Cash och flera personer som arbetade med programmen (däribland en stylist med namnet Penny Lane) berättar om såväl programmen, Johnny Cash själv som den tid dessa program gjordes i. Det blir emellanåt lite väl mycket av den varan. Det är ju trots allt originalklippen som åtminstone jag helst vill se. Det hade också varit intressant att få en känsla för hur ett avsnitt av programmet ursprungligen var upplagt, från början till slut, vilket denna samlingsutgåva inte riktigt ger. Detta känns dock som relativt obetydliga anmärkningar. Det här är en liten guldgruva.

-Homer Simpson

JANNE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 oktober, 2007, 05:14:33 »
Håller med, detta är en mycket fin och välproducerad utgåva. Jag nöjde mig dock med att köpa den komprimerade enkel-DVD-versionen där det mesta jag är intresserad av finns med. Kul att det just är Kris Kristofferson som är med och pratar mellan låtarna, Cash gör ju hans fina Sunday Morning Coming Down.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 02 oktober, 2007, 08:01:12 »
Enkelutgåvan fyller såklart sin funktion och verkar mer lättöverskådlig än dubbeln, men jag vill ändå varmt rekommendera just dubbeln (fast det är klart, för mig hade det gärna fått vara ännu fler skivor). En hel del godbitar saknas på enkel-dvd:n, däribland när Johnny Cash, Derek And The Dominos och Carl Perkins går loss på "Matchbox", Linda Ronstadts duett med Cash, Maybelle Carter, Tony Joe White och Dylans duett med Cash på "Girl From The North Country". Att "Blue Yodel "9" med Louis Armstrong också saknas är kanske det allra mest anmärkningsvärda.
Jag utgår här från att låtlistan för enkel-dvd:n på Ginzas sida är korrekt.

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 20 oktober, 2007, 00:34:09 »
I denna tråd kan jag också passa på att säga att en utökad version av Johnny Cashs halvt legendariska liveskiva "Johnny Cash på österåker" (inspelad 1972 och utgiven på vinyl 1973) snart kommer på cd. Denna gång får vi bl a höra Johnny Cash sjunga "Österåker, you've been living hell to me" i låten "San Quentin", ett framförande som inte kom med på originalskivan.
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=793505
Förresten, ni har väl inte missat "Hello Sweden, I'm Johnny Cash", en smått fantastisk bok av Börje Lundberg och Lasse Lindfors som behandlar Cashs många besök i Sverige, full med recensioner, anekdoter och fotografier. Jag är både glad och ledsen att jag fick se Cash allra sista gången han uppträdde i Sverige (glad för att jag fick se honom, ledsen att jag inte fick se honom fler gånger).

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4339
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 20 oktober, 2007, 10:57:33 »
Tack Tobias, för tips och info. Skall definitivt kollas upp  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!