Författare Ämne: Bra på TV  (läst 107698 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #150 skrivet: 12 augusti, 2013, 20:05:32 »
Jag rekommenderar alla att se dokumentären Bombay Beach på SVT Play. Så bra som texten lovar.

Bombay beach är ett av Kaliforniens fattigaste områden. Här lever udda existenser som Benny, CeeJay och Red tätt ihop vid en konstgjord strand mitt i öknen. I skuggan av den amerikanska drömmen har filmaren Alma Har'el skapat en dokumentärupplevelse utöver det vanliga. Flerfaldigt prisbelönt, med musik av bla Bob Dylan och Beirut.

http://www.svt.se/dox/se-program/article108377.svt?autostart=true

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #151 skrivet: 12 augusti, 2013, 20:52:57 »
Jag rekommenderar alla att se dokumentären Bombay Beach på SVT Play. Så bra som texten lovar.

Bombay beach är ett av Kaliforniens fattigaste områden. Här lever udda existenser som Benny, CeeJay och Red tätt ihop vid en konstgjord strand mitt i öknen. I skuggan av den amerikanska drömmen har filmaren Alma Har'el skapat en dokumentärupplevelse utöver det vanliga. Flerfaldigt prisbelönt, med musik av bla Bob Dylan och Beirut.

http://www.svt.se/dox/se-program/article108377.svt?autostart=true

Den ska jag definitivt se. Tack för tipset!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #152 skrivet: 13 augusti, 2013, 00:01:55 »
SVT2 ikväll kl. 22.15. "Sarnos". För alla er som sett filmen "Fäbodjäntan"   :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  ^_^

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4bodj%C3%A4ntan

Visst. Fin film. Fin bild av Joe och hans fru. Men ... att utelämna den enda film som folk känner till? För att den inte alls passade in i den bild man fick av honom som filmmakare, eller???
Nåja .......
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #153 skrivet: 14 augusti, 2013, 13:30:07 »
Nattlek i natt (mitt under Velvet Underground-prylen utanför Stockholmsoperan...) och Elston i DN.  :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #154 skrivet: 14 augusti, 2013, 13:36:20 »
Nattlek i natt (mitt under Velvet Underground-prylen utanför Stockholmsoperan...) och Elston i DN.  :d2:

Ja, jag tog precis en bild.  -_-

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Bra på TV
« Svar #155 skrivet: 14 augusti, 2013, 13:43:47 »
Nattlek i natt (mitt under Velvet Underground-prylen utanför Stockholmsoperan...) och Elston i DN.  :d2:

Ja, jag tog precis en bild.  -_-

Otroligt! Denna vill jag inte missa...inte utan att man kan se att det är självaste Elston på bilden...Hade en barndomspolare som var med i TV-serien 'Markerells i Wadköping' men detta smäller ju högre...Keve Hjelm är min absoluta favorit..... :d5:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #156 skrivet: 14 augusti, 2013, 13:55:04 »
Ja minsann, nu kör de den gamla rullen igen.    :party:  -_-
Och visst var det häftigt att träffa Keve, även om vi av naturliga skäl inte hade några gemensamma scener. Minns att han ville ha tips om vilka skivor han skulle ge sin trumintresserade son, och jag föreslog The Four Pennies och The Sorrows.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #157 skrivet: 15 augusti, 2013, 08:39:56 »
Intressant scen med Naima Wifstrand spelande munspel medan elden flammade med Elton som fascinerad publik. Något tändes, eller hur? Tur att det blev en munspelare och inte en pyroman av Elton. :d5:

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #158 skrivet: 15 augusti, 2013, 09:11:16 »
Intressant scen med Naima Wifstrand spelande munspel medan elden flammade med Elton som fascinerad publik. Något tändes, eller hur? Tur att det blev en munspelare och inte en pyroman av Elton. :d5:

Prövade en karriär som pyroman, men valde som tur var munspel till sist.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Bra på TV
« Svar #159 skrivet: 15 augusti, 2013, 09:30:05 »
Tänkte också på det när munspelsscenen kom... -_- Nu måste jag villigt erkänna att jag gick till sängs efter cirka 1 timma av filmen...(det var när Elston började sminka sig) den där typen av filmer är mycket sevärda ur cinemastisk historisk synpunkt, men måste de sändas så sent?

Kul hur som helst...hur mycket av din tid tog den här inspelningen Jörgen? En månad eller två eller? och hur fick du rollen? Anmälde du dig till en audition?

Det var en klasskompis till mig som anmälde sig för rollen som Bombi Bitt när det begav sig (Stellan Skarsgård fick den) och han var andreman när det till slut var klart. Han anmälde sig också till Rasmus med Edwall, och Mästerdetektiven Blomqvist men fick aldrig någon roll. Han blev sedermera chaufför... :party:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #160 skrivet: 15 augusti, 2013, 09:42:41 »
Tänkte också på det när munspelsscenen kom... -_- Nu måste jag villigt erkänna att jag gick till sängs efter cirka 1 timma av filmen...(det var när Elston började sminka sig) den där typen av filmer är mycket sevärda ur cinemastisk historisk synpunkt, men måste de sändas så sent?

Kul hur som helst...hur mycket av din tid tog den här inspelningen Jörgen? En månad eller två eller? och hur fick du rollen? Anmälde du dig till en audition?

Det var en klasskompis till mig som anmälde sig för rollen som Bombi Bitt när det begav sig (Stellan Skarsgård fick den) och han var andreman när det till slut var klart. Han anmälde sig också till Rasmus med Edwall, och Mästerdetektiven Blomqvist men fick aldrig någon roll. Han blev sedermera chaufför... :party:

Vi höll väl på ett par månader, kan jag tro. Och jag hade varit barnskådespelare sedan jag var 5 1/2. Jan i "Nattlek" var en av de sista roller jag gjorde.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Bra på TV
« Svar #161 skrivet: 15 augusti, 2013, 09:50:28 »
Glöm inte Persona Jörgen...den kom senare... :d2:

Barnskådis som 5-åring...fick du vara med i 'Sigges Cirkus' då eller?
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #162 skrivet: 15 augusti, 2013, 09:57:00 »
Glöm inte Persona Jörgen...den kom senare... :d2:

Barnskådis som 5-åring...fick du vara med i 'Sigges Cirkus' då eller?

Tror inte jag var med i Sigges Cirkus nån gång. Men var med i en serie som hette "Titta får ni se" med Lasse Sarri, en serie som ingen kommer ihåg längre. Och en julkalender. Och en del gånger i Stora famnen och Hylands hörna.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
SV: Bra på TV
« Svar #163 skrivet: 17 augusti, 2013, 18:44:50 »
Tänkte också på det när munspelsscenen kom... -_- Nu måste jag villigt erkänna att jag gick till sängs efter cirka 1 timma av filmen...(det var när Elston började sminka sig) den där typen av filmer är mycket sevärda ur cinemastisk historisk synpunkt, men måste de sändas så sent?

Kul hur som helst...hur mycket av din tid tog den här inspelningen Jörgen? En månad eller två eller? och hur fick du rollen? Anmälde du dig till en audition?

Det var en klasskompis till mig som anmälde sig för rollen som Bombi Bitt när det begav sig (Stellan Skarsgård fick den) och han var andreman när det till slut var klart. Han anmälde sig också till Rasmus med Edwall, och Mästerdetektiven Blomqvist men fick aldrig någon roll. Han blev sedermera chaufför... :party:

Vi höll väl på ett par månader, kan jag tro. Och jag hade varit barnskådespelare sedan jag var 5 1/2. Jan i "Nattlek" var en av de sista roller jag gjorde.

Världens kortaste sammanfattning:
http://www.flm.nu/tag/jorgen-lindstrom/
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bra på TV
« Svar #164 skrivet: 01 september, 2013, 01:04:23 »
Får säga att jag ikväll såg "Searching for sugarman" helt utan förväntningar. Nåja, kanske lite då. Men kan bara säga att den grep mig något oerhört. Värd alla priser och fina recensioner, verkligen. Svår att ta sig igenom utan att få liten tår i ögat. Gillade hur han inte ville sova i fina sängen på lyxhotellet i Sydafrika, utan istället kröp ihop i soffan, för att han inte tyckte de skulle behöva bädda den där fina sängen för hans skull ......
Riktigt, riktigt bra film!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you