Författare Ämne: Ännu en lista: De 101 bästa skivorna hittills  (läst 2013 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Ännu en lista: De 101 bästa skivorna hittills
« skrivet: 29 december, 2007, 05:16:09 »
Forumbesökarna på rootsy.ny har på på ett tämligen egalititärt fått rösta fram de 101 bästa skivorna någonsin, som presenteras här:
http://www.rootsy.nu/artikel.php?id=146
Vinnare blev Dylan, vilket knappast kan kan förvåna någon, men den övriga listan är en fascinerande sammanställning där de mest självklara klassikerna blandas med personliga favoriter inom diverse genrer. Jag tycker att det är en trevlig och överraskande lista, som täcker långt fler genrer än sådana här topplistor vanligtvis innehåller. Kanske kan den få andra inspirerade till inköp och nya upptäckter.
Det ska självklart påpekas att jag själv bidrog i röstningsprocessen och skrev hastverk till motiveringar till fyra skivor på listan.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ännu en lista: De 101 bästa skivorna hittills
« Svar #1 skrivet: 29 december, 2007, 09:55:10 »
Tack för länken !
Now, var fanken är den där gamla Long Ryders Lp:n ? Har för mig att jag gillade den mucho way back when.  :d4:

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ännu en lista: De 101 bästa skivorna hittills
« Svar #2 skrivet: 29 december, 2007, 17:56:24 »
Forumbesökarna på rootsy.ny har på på ett tämligen egalititärt fått rösta fram de 101 bästa skivorna någonsin, som presenteras här:
http://www.rootsy.nu/artikel.php?id=146
Vinnare blev Dylan, vilket knappast kan kan förvåna någon, men den övriga listan är en fascinerande sammanställning där de mest självklara klassikerna blandas med personliga favoriter inom diverse genrer. Jag tycker att det är en trevlig och överraskande lista, som täcker långt fler genrer än sådana här topplistor vanligtvis innehåller. Kanske kan den få andra inspirerade till inköp och nya upptäckter.
Det ska självklart påpekas att jag själv bidrog i röstningsprocessen och skrev hastverk till motiveringar till fyra skivor på listan.

Ja, tack för länken, Tobias! Och tack för påminnelsen om rootsy.nu. Det var länge sedan jag var inne där, den siten är ju underbar; har bara glömt bort den en tid, mitt i allt detta ohanterliga flöde av information. Nu blir jag en stadig besökare igen.

Och ja, definitivt en spännande lista, nu blir det till att spendera (och ladda ner ho-hum...)

 :d4:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ännu en lista: De 101 bästa skivorna hittills
« Svar #3 skrivet: 29 december, 2007, 21:50:41 »
Tack Tobias. Kan bara instämma i det du skriver om Gillian  :d2:

Kul att du lyfter fram The Louvin Brothers. Det lilla jag hört är ju kanonbra, och efter att ha läst om plattan "Tragic Songs of Life" blir jag väldigt sugen på att gräva vidare.  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Ännu en lista: De 101 bästa skivorna hittills
« Svar #4 skrivet: 06 januari, 2008, 01:37:28 »
Tack Tobias. Kan bara instämma i det du skriver om Gillian  :d2:

Kul att du lyfter fram The Louvin Brothers. Det lilla jag hört är ju kanonbra, och efter att ha läst om plattan "Tragic Songs of Life" blir jag väldigt sugen på att gräva vidare.  :party:

"Tragic Songs of Life" finns sedan en tid utgiven på cd som så kallad "two-fer" med den lika lysande och helreligiösa lp:n "Satan Is Real" på samma skiva. Skivbolaget är Raven Records och även om jag aldrig lyssnat på just denna utgåva och därmed inte kan kommentera ljud och allmän presentation (häfte m m), känns det svårt att inte å det starkaste rekommendera den. Louvin Brothers två bästa originalskivor på en cd, det kan inte bli fel.
Utöver denna utgåva kan jag rekommendera samlingen "When I Stop Dreaming", utgiven på Razor & Tie i mitten av 90-talet. På den hittas briljanta och nödvändiga singelspår som "When I Stop Dreaming", "I Don't Believe You've Met My Baby", "Cash On The Barrelhead", "My Baby's Gone" och "Must You Throw Dirt In My Face?", liksom fantastiska icke-hits som "Broad Minded" och den apokalyptiska "The Great Atomic Power".
Själv har jag det mesta jag behöver med bröderna på Bear Familys mastodontbox "Close Harmony", som innehåller alla deras studioinspelningar. Själv tycker jag det var en utmärkt investering, men jag tror att 200+ låtar och ett inköpspris på en bra bit över femtonhundra spänn är lite för mycket för en genomsnittlig lyssnare. Det enda väsentliga jag känner till som saknas på boxen är de fantastiska radioinspelningar från tidigt 50-tal som samlats på skivan "Songs That Tell A Story", utgiven av Rounder Records, som också rekommenderas varmt (men den har jag en känsla av att du har, Anders :-)).
F ö rekommenderas denna artikel, som främst fokuserar på skivan "Satan Is Real" men ger en bra bild av bröderna och deras musik:
http://www.killingthebuddha.com/dogma/high_lonesome.htm
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson