Författare Ämne: Värdelöst vetande/kuriosa  (läst 115965 gånger)

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6914
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #30 skrivet: 20 mars, 2008, 14:06:55 »
Susan, som har hand om garderoben, får arbeta med 18 killar. Låt oss hoppas att hon inte behöver lite tjejsnack ibland...

Elmer

Ja, tänk att hon fortfarande jobbar för Bob. Minns att John Bauldie (tror jag det var) efter 86-turnén skrev att hon måste ha " a very warped sense of humour".

Ouch!   :huh:  :mellow:  :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4123
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #31 skrivet: 22 mars, 2008, 01:41:56 »
Snart är det 10 år sedan jag fick tag på en biljett på 6:e raden till Bobs magnifika konsert i Globen 1998.
Det var en märklig historia som ledde mig tillbaka till Bob efter ett antal år i ingenmansland. TOOM var ju början, ja början till nystart,
sedan kom Globen-spelningen 1998 dit jag fick en biljett på ren tur. Nja, det finns ingen slump...

Apropå abolut värdelöst vetande och egotripp...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5826
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #32 skrivet: 22 mars, 2008, 02:03:22 »
Susan, som har hand om garderoben, får arbeta med 18 killar. Låt oss hoppas att hon inte behöver lite tjejsnack ibland...

Elmer

Ja, tänk att hon fortfarande jobbar för Bob. Minns att John Bauldie (tror jag det var) efter 86-turnén skrev att hon måste ha " a very warped sense of humour".

Ouch!   :huh:  :mellow:  :rolleyes:

Jag vill minnas att Bauldie också i något sammanhang skrev att "she couldn't even dress a salad", men det kan också ha varit någon annan som var ansvarig för den raden. Susan Pullen har i alla fall klätt Dylan i ett ändlöst antal uppsättningar sanslösa kläder. Titta bara på bilder från 1986 och 1987, två väldigt olika år då Dylan närmast principiellt verkade vägra att klä sig i anständiga kläder. Även under åren 1988-93 var hans klädesval ibland väldigt märkliga. Under senare år har klädesvalen varit bättre, men det har inte saknats konstigheter...
Vad som var Susan Pullens val och vad som var Dylans personliga val kan vi förstås aldrig veta.
Hon är i alla fall en av få som två gånger  fått en sång tillägnad sig av Dylan från scenen. I Clarkston, Michigan 1986 tillägnades "All My Tomorrows" "Suzy, my dresser" och i Paris  1998 - på dagen 12 år senare - var hon förmodligen den som Dylan tillägnade "Happy Birthday" (han tillägnade den "Suzy").
« Senast ändrad: 22 mars, 2008, 14:42:12 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #33 skrivet: 22 mars, 2008, 12:32:13 »
Härligt att ta del av sådana oumbärliga fakta.   :d5:

Utloggad 650918

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 227
  • "He not busy being born is busy dying"
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #34 skrivet: 22 mars, 2008, 14:12:21 »
Hela ´87 måste vara Bobs stora re-idolperiod öht. Spana i -_-n den tyska Temples In Flames-boken!
Micke B.

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4263
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #35 skrivet: 25 mars, 2008, 23:19:03 »
Avdelningen "arkivnörderi"  :party:
--
Vad jag vet så är det bara en skiva som genomgått förändringar i innehållet efter utgivningen. Det är "Shot of Love", som när den släpptes på CD '91 även innehöll låten "The Groom's Still Waiting At The Altar". Den fanns dock sedan tidigare på singel och på samlingen "Biograph".

Sen finns det ett par skivor som ändrats från testpressning till slutgiltig utgivning, och den mest kända är nog "The Freewheelin' Bob Dylan". Den dök upp som "radio station promo copy" i april '63 med låtarna "Solid Road (Rocks & Gravel)", "Talkin' John Birch Society Blues", "Let Me Die In My Footsteps" och "Gamblin' Willie's Dead Man's Hand (Rambling Gambling Willie)". Därefter gick Dylan in i studion och spelade bl.a. in "Girl From The North Country", "Masters Of War", "Talking World War III Blues" och "Bob Dylan's Dream" som på den officiella utgåvan fick ersätta de andra fyra.

En, för mig, mindre känd testpressning återfinns i "Dylan" från '73. Det släpptes en testpress drygt en månad innan ordinarie släpp med låtarna "Runnin'" och "Alligator Man" istället för "Can't Help Falling In Love" och "Big Yellow Taxi".

Sen har vi ju förstås "Blood on the Tracks", men där byttes inga låttitlar ut. Icke desto mindre är det kanske den mest intressanta innehållsförändringen.

"Down in the Groove" släpptes i två olika promos/testpressningar. Den första med "Got Love If You Want It" och "Important Words", och den andra med "Got Love If You Want It" och "The Usual" istället för "Death Is Not The End" och "Had A Dream About You, Baby". Den andra varianten råkade man därefter släppa som officiell platta i Argentina.

Mer fel. Första stereoutgåvan i USA av "Highway 61 Revisited" innehöll en annan version av "From A Buick 6" än det var tänkt.

När "Biograph" släpptes i en "jewel case edition" i augusti '97 innehöll den några fel. "Baby, Let Me Follow You Down" var för kort, "I'll Be Your Baby Tonight" var längre (och "unfaded"), versionen av "I Don't Believe You" var från Manchester '66 istället för Belfast '66 och "Mixed Up Confusion" var inte den alternativa tagningen utan singeln som gavs ut '62. Alla fel utom "Mixed Up Confusion" rättades till i en ny utgåva två månader senare.

info från: http://www.searchingforagem.com
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

RidingIntoOmaha

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 mars, 2008, 01:09:01 »
>>> En, för mig, mindre känd testpressning återfinns i "Dylan" från '73. Det släpptes en testpress drygt en månad innan ordinarie släpp med låtarna "Runnin'" och "Alligator Man" istället för "Can't Help Falling In Love" och "Big Yellow Taxi".>>>

intressant! Var kan man hitta dessa låtar - Runnin' och Alligator man?

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #37 skrivet: 26 mars, 2008, 06:21:31 »
>>> En, för mig, mindre känd testpressning återfinns i "Dylan" från '73. Det släpptes en testpress drygt en månad innan ordinarie släpp med låtarna "Runnin'" och "Alligator Man" istället för "Can't Help Falling In Love" och "Big Yellow Taxi".>>>

intressant! Var kan man hitta dessa låtar - Runnin' och Alligator man?

Det blir nog svårt att hitta versioner av dessa låtar med Dylan, då de mig veterligen inte cirkulerar.
"Alligator Man" är en låt från början av 60-talet av cajun-countryveteranen Jimmy C. Newman (född 1927) och spelades in av Dylan under "New Morning"-sessionerna i juni 1970.
Ett framförande av låten med en för mig okänd grupp kallad Mélange finns här: http://www.youtube.com/watch?v=z8cM_Lj__VU
Det vore intressant att höra vad Dylan gjort med den låten.
"Runnin'" tros vara en låt av Floyd Tillman (1914-2003), som ju är mest känd för countryballaden "It Makes No Difference Now". Vad jag kan utröna finns det ingen låt med det namnet av Tillman. Däremot hade han en låt som hette "Running Away". Vad det än är för låt, den spelades in av Dylan under "Self Portrait"-sessionerna i april 1969.

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #38 skrivet: 11 april, 2008, 22:15:15 »
Läge att damma av den här tråden med lite irrelevant fakta om barnen...  :party:

Klippt från http://www.imdb.com och http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Dylan

Father of six children. His children are:
Maria Lowndes Dylan (born 21 October 1961; married to Peter Himmelman and a mother of four),
Jesse Byron Dylan (born 6 January 1966; married to Susan Traylor and father of William),
Anna Lea Dylan (born 11 July 1967; she is married, but has no children),
Samuel Isaac Abraham Dylan (born 30 July 1968; married to Stacy Hochheiser and father of Jonah),
Jakob Luke Dylan (born 9 December 1969; married to Nicole Denny and a father of three),
Desiree Gabrielle Dennis-Dylan (born 31 January 1986).

His eldest child, Maria, became his step-daughter when he married Sara Lowndes, and he later adopted her as his own.
His youngest daughter, Desiree, was born to his second wife, Carolyn Dennis.
His other four children were all with his first wife, Sara.

He has nine grandchildren - four from his step-daughter, Maria, one each from Jesse and Samuel, and three from Jakob Dylan.
He also has a "World's Greatest Grandpa" bumper sticker that he proudly displays on his car. (!!) (På tal om värdelöst vetande...)

Bob, Jesse och Maria (1968-69)

Bob, Sara, Jesse, Anna & Samuel (1968)

Jesse Dylan och här

Anna Dylan

Samuel Dylan

Jakob Dylan
« Senast ändrad: 13 april, 2008, 00:41:55 av Anders Söderberg »

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #39 skrivet: 11 april, 2008, 23:18:12 »
Tack Anders! Och i och med ditt imponerande och uttömmande inlägg kan vi kanske lägga klanen Dylan till handlingarna för tillfället?

Och istället konstatera att det idag är/var 47 år sedan våran Bob gjorde sin kanske första riktiga New York-debut. Som support till John Lee Hooker. Fem låtar lär han ha spelat och detta prestigefyllda engagemang fortsatte till den 25/4 1961.

Hade nog inte tänkt på saken om jag inte fått veta av min fästmö (som har bra koll på Bob åt mig) att det stod i dagens upplaga av tidningen Extra Östergötland.

:party:  :d5:  :party:

Utloggad Slim

• Landlord
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 13 februari, 2009, 19:18:19 »
Ny på forumet, men inte i Dylanvärlden. Hittade bl a den här gamla tråden som kan väckas upp igen¨, Värdelöst vetande: mitt favoritämne!

I följande låtar nämns en annan Dylanlåt i texten, fast inte avsiktligt såklart. (har exkluderat frekventa ord som t ex Farewell och Trouble). Finns säkert många fler.
Poor boy blues - Long distance operator
Mixed up confusion - Walkin´ down the line
Motorpsycho nitemare - Clean cut kid
Absolutely sweet Marie  - Where are you tonight
Temporary like Achilles - Solid rock
Sara - Sad-eyed lady of the lowlands
It takes a lot to laugh - I wanna be your lover
Phantom engineer - God knows
Visions of Johanna - Wallflower
Get your rocks off & Idiot wind - Down the highway
Sign on the window - California
Wedding song - Down in the flood
True love tens to forget - Under your spell
Stepchild - All over you
Don´t fall apart on me tonight - Saved
Need a woman - I want you
Neighborhood bully - License to kill

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #41 skrivet: 13 februari, 2009, 20:37:40 »
Välkommen slim! Du inledde din aktivitet i forumet med två härliga inlägg. Hoppas det blir fler.

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #42 skrivet: 13 februari, 2009, 21:10:03 »
Välkommen slim! Du inledde din aktivitet i forumet med två härliga inlägg. Hoppas det blir fler.

Håller med. Stark öppning, Slim!
Välkommen!
 :d2:  :d2:  :d2:

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #43 skrivet: 13 februari, 2009, 22:33:42 »
Ny på forumet, men inte i Dylanvärlden. Hittade bl a den här gamla tråden som kan väckas upp igen¨, Värdelöst vetande: mitt favoritämne!

I följande låtar nämns en annan Dylanlåt i texten, fast inte avsiktligt såklart. (har exkluderat frekventa ord som t ex Farewell och Trouble). Finns säkert många fler.
Poor boy blues - Long distance operator
Mixed up confusion - Walkin´ down the line
Motorpsycho nitemare - Clean cut kid
Absolutely sweet Marie  - Where are you tonight
Temporary like Achilles - Solid rock
Sara - Sad-eyed lady of the lowlands
It takes a lot to laugh - I wanna be your lover
Phantom engineer - God knows
Visions of Johanna - Wallflower
Get your rocks off & Idiot wind - Down the highway
Sign on the window - California
Wedding song - Down in the flood
True love tens to forget - Under your spell
Stepchild - All over you
Don´t fall apart on me tonight - Saved
Need a woman - I want you
Neighborhood bully - License to kill

Välkommen, och tack för ett klockrent inlägg.
För min del blev det rätt många "ja just det, ja" när jag följde låtlistan ovan  :party:

Utloggad Slim

• Landlord
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 14 februari, 2009, 13:28:21 »
Gammal info förvisso, men ändå fullständigt värdelös info för alla som inte är intresserade av gitarrer...och därmed värdefullt:
när Bob framförde Shelter from the storm på Hard Rain 1976 spelade han på en National Glenwood 99 av årgång 1964-1966, tillverkad i glasfiberkomposit, här riggad för slidespel.
Har dock inte sett bilder på denna gitarr från någon annan 76-konsert så jag vet inte om den bara spelades på TV filmen eller om den var standard när just denna låt skulle spelas.
Nån som vet? Efter att ha varit utlånad till Hard Rock Café i Dallas finns den idag på HRC i London.