Författare Ämne: Värdelöst vetande/kuriosa  (läst 130052 gånger)

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5902
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #450 skrivet: 05 juli, 2017, 17:41:20 »
Tidningen Starlet ägnade 1977 en sida åt en idolbild på Dylan från Bangladesh-galan 1971. De kallade artisten på bilden "Bruce Springstein".
https://www.instagram.com/p/BWI729VjRv-/?taken-by=toblev
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #451 skrivet: 07 augusti, 2017, 07:07:17 »
Sedan början av 90-talet cirkulerar en inspelning av ett elektriskt set, som ansetts komma från Berkeley 4 december 1965. Det visar sig nu att den inspelningen inte alls är från Berkeley, utan från San José 12 december samma år.
I Stanfords universitetsbibliotek förvaras delar av Allen Ginsbergs kvarlåtenskap. Där finns bland två nästan kompletta konsertinspelningar med Dylan, San Francisco 11 december och San José 12 december 1965. Allen Ginsberg spelade in konserterna från publiken, med en för den tiden väldigt bra bandspelare. Rullbanden innehåller också samtal Dylan och Ginsberg höll backstage i samband med båda konserterna. Det elektriska setet från San José är samma inspelning som cirkulerat som Berkeley, fast enligt uppgift i bättre kvalitet.
http://forums.stevehoffman.tv/threads/bob-dylan-the-1966-live-recordings-sony-36-cd-box-set-november-11.599685/page-266#post-16566558

San Francisco 11 december 1965: https://www.youtube.com/watch?v=_sSoVMQhivY

San José 12 december 1965: https://www.youtube.com/watch?v=77QeVTNvfcI

-Homer Simpson

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2123
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #452 skrivet: 09 augusti, 2017, 16:59:43 »
...och den där Starlet är nog nerlagd, eller..... :rolleyes:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #453 skrivet: 11 augusti, 2017, 06:55:47 »
...och den där Starlet är nog nerlagd, eller..... :rolleyes:

Ja, men den var ganska långlivad. Långt tidigare hade Dylan faktiskt prytt omslaget till Starlet, med rubriken "Protestpopens störste". Omslaget kan ses här: https://kulturinatur.blogspot.se/2017/01/bob-i-starlet.html

-Homer Simpson

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1943
    • Visa profil
    • E-post

Utloggad bobi

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #455 skrivet: 07 september, 2017, 13:21:31 »
Jo.Synd att den är begagnad och jag drar nog xxl.... :party:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #456 skrivet: 16 oktober, 2017, 10:32:28 »
Det är när jag skriver detta på dagen 25 år sedan The 30th Anniversary Concert Celebration i Madison Square Garden, då Dylan hyllades av artisteliten och till synes något motvilligt själv avslutade evenemanget. Svensk tid hade det redan blivit den 17 oktober när Sveriges Radios direktsändning inleddes. Jag satt förstås uppe den natten, lyssnade och spelade in det hela på kassett. De kassetterna lyssnade jag sedan rätt flitigt på, fram tills det officiella släppet kom. Höjdpunkterna spelade jag in på andra kassetter, båda för eget och andras bruk.

-Homer Simpson

Utloggad Neverendingfan

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #457 skrivet: 16 oktober, 2017, 14:30:58 »
Det är när jag skriver detta på dagen 25 år sedan The 30th Anniversary Concert Celebration i Madison Square Garden, då Dylan hyllades av artisteliten och till synes något motvilligt själv avslutade evenemanget. Svensk tid hade det redan blivit den 17 oktober när Sveriges Radios direktsändning inleddes. Jag satt förstås uppe den natten, lyssnade och spelade in det hela på kassett. De kassetterna lyssnade jag sedan rätt flitigt på, fram tills det officiella släppet kom. Höjdpunkterna spelade jag in på andra kassetter, båda för eget och andras bruk.

Minns att jag beställde TV 1000 bara för konsertens skull!
Dom sände ju live! Har den fortfarande inspelad på vhs, men är nog 24 år sen man tittade på de banden!  :ph34r:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #458 skrivet: 17 oktober, 2017, 13:41:23 »
I dag är det precis 50 år sedan den första av de tre studiosessioner som ledde till albumet John Wesley Harding. Tre låtar spelades in, nämligen Drifter's Escape, I Dreamed I Sqaw St. Augustine och The Ballad of Frankie Lee & Judas Priest. För den sistnämnda låten behövdes bara en enda tagning.

Det är också precis 30 år sedan Dylan avslutade Temples In Flames-turnén med Tom Petty & The Heartbreakers (plus Roger McGuinn och ett kort gästspel av George Harrison) i Wembley Arena i London. Nästa gång Dylan skulle ge en konsert var det med ett kraftigt nedbantat band lett av GE Smith och det som blivit känt som The Never Ending Tour tog sin början.

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #460 skrivet: 27 december, 2017, 21:22:05 »
Enligt officiella uppgifter släppte Dylan John Wesley Harding, sitt åttonde album, den 27 december 1967. Det innebär att denna mästerliga skiva fyller 50 år när jag skriver detta, vilket jag tycker är värt att uppmärksamma.

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3450
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #461 skrivet: 28 december, 2017, 08:38:31 »
Enligt officiella uppgifter släppte Dylan John Wesley Harding, sitt åttonde album, den 27 december 1967. Det innebär att denna mästerliga skiva fyller 50 år när jag skriver detta, vilket jag tycker är värt att uppmärksamma.

Hurra hurra! Det måste förresten var en av de skivor han spelar minst live, eller? Watchtower förstås som undantag, och kanske I'll be you baby tonight. Sen var Drifters escape en riktig rökare för 17-18 år sedan (tiden går!). Wicked Messenger också. Cool! Men annars?

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4157
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #462 skrivet: 28 december, 2017, 09:04:55 »

Hurra hurra! Det måste förresten var en av de skivor han spelar minst live, eller? Watchtower förstås som undantag, och kanske I'll be you baby tonight. Sen var Drifters escape en riktig rökare för 17-18 år sedan (tiden går!). Wicked Messenger också. Cool! Men annars?

Vi fick en raritet i Cork 2011: en riktigt fin I Dreamed I Saw St. Augustine    ^_^
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad bobi

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #463 skrivet: 28 december, 2017, 14:14:18 »
Just det, Joakim! Synd om dig som inte var där! Men Leif och Jörgen och jag och några till var där.....Puss o gott slut önskar Bobi er alla! :d2: ^_^

Utloggad bobi

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #464 skrivet: 28 december, 2017, 14:22:50 »
...och förutom pastorn körde Dignity sina moves på den tiden och Elston fick det märkligaste "ryggskott" ever seen. Och författaren var med och vi fick några rader om medelålders män som snart återgick till sina familjeliv men Elston fick ett helt kapitel eller två men det är honom väl unt för Lager bjöd på Dylanköttbullar när vi väl kommit hem. Sug på dem! God början på 2018 sålunda önskat/ bobi