Författare Ämne: Statistik Early/Mid/Late  (läst 16477 gånger)

JANNE

  • Gäst
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #45 skrivet: 18 augusti, 2008, 19:36:59 »
Jag måste säga att Bob har ryckt upp sig de sista två spelningarna vad setlistorna beträffar och kastat in låtar han inte spelat på länge som Lenny Bruce och I believe in you. Ser fram mot att lyssna på Atlantic City-spelningen  som finns ute på Dime. Problemet och orsaken till väggkollisionen är inte Bob, problemet är bandet som får det mesta att låta ganska lika.

Utloggad mickesam

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 285
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #46 skrivet: 19 augusti, 2008, 00:00:55 »
Doktorer emellan måste testa medikamenten på varandra så ofta som möjligt, i alla fall så länge vi inte har några självklara försöksdjur tillhands. Warzawa ligger på dörrmattan innan helgen.

Dr. Samuelsson, Göteborg

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #47 skrivet: 19 augusti, 2008, 01:05:00 »
You're a doctor, and it's true!
 :d2:  :d5:  :d4:  :d3:  :party:

Samtidigt som begreppet  "självklara försöksdjur tillhands" låter som nåt ur någon av min favoritförfattare John Ajvide Lindqvists böcker. Kanske läser du också honom?
 :d4:
« Senast ändrad: 19 augusti, 2008, 01:08:56 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

JANNE

  • Gäst
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #48 skrivet: 19 augusti, 2008, 10:17:45 »
Att Dr Samuelsson har koll på medikamenterna vet jag av erfarenhet.  :d5: :d6:

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #49 skrivet: 19 augusti, 2008, 10:32:30 »
Jag förstår inte varför alla knorrar. Visst var det roligare setlistor för en fem-åtta år sedan, visst var det ett roligare band också, men jag har med stort nöje lyssnat på sommarens inspelningar (ffa Warszawa och Bergamo, samt min egenkomponerade samling med det bästa från Europaturnén). Dylan 08 är betydligt vassare än det mesta från perioden 04-07, så det så.

Jag är också grymt trött på att tjata om att han inte spelar några "midperiod"-låtar. Släpp det. Hans konserter består av nytt material till hälften. Bra material det mesta, dessutom. OK, jag hade gärna hört mer låtar från 70- och 80-talen, men nu är det inte så. Jag skulle haft betydigt svårare att försvara setlistor bestående av uteslutande 60-tals material (vilket faktiskt skedde ganska ofta under åren 89-90). Dylan är en verksam och kreativ artist som låter det nya materialet ta plats i konserterna. Ett material som dessutom ofta kan mäta sig med låtar från den mytomspunna och fantastiska "midperioden". Jag vägrar att klaga på det i alla fall.

Rock on!
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #50 skrivet: 19 augusti, 2008, 12:10:25 »
Jag förstår inte varför alla knorrar. Visst var det roligare setlistor för en fem-åtta år sedan, visst var det ett roligare band också, men jag har med stort nöje lyssnat på sommarens inspelningar (ffa Warszawa och Bergamo, samt min egenkomponerade samling med det bästa från Europaturnén). Dylan 08 är betydligt vassare än det mesta från perioden 04-07, så det så.

Jag är också grymt trött på att tjata om att han inte spelar några "midperiod"-låtar. Släpp det. Hans konserter består av nytt material till hälften. Bra material det mesta, dessutom. OK, jag hade gärna hört mer låtar från 70- och 80-talen, men nu är det inte så. Jag skulle haft betydigt svårare att försvara setlistor bestående av uteslutande 60-tals material (vilket faktiskt skedde ganska ofta under åren 89-90). Dylan är en verksam och kreativ artist som låter det nya materialet ta plats i konserterna. Ett material som dessutom ofta kan mäta sig med låtar från den mytomspunna och fantastiska "midperioden". Jag vägrar att klaga på det i alla fall.

Rock on!

Hear hear!   :d2:  :party:  :d5:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #51 skrivet: 19 augusti, 2008, 17:31:50 »
Släpp det. Hans konserter består av nytt material till hälften. OK, jag hade gärna hört mer låtar från 70- och 80-talen, men nu är det inte så. Dylan är en verksam och kreativ artist som låter det nya materialet ta plats i konserterna. Ett material som dessutom ofta kan mäta sig med låtar från den mytomspunna och fantastiska "midperioden".
Allt är ju relativt så med en snart 50-årig artistkarriär kan man kalla mer än de tre sista plattorna nytt material.
Han kan väl köra lite annat 90/00-tal än de tre plattorna kanske?
Det finns fler låtar än Cats in the Well på UTRS.
Good As I Been To You och World Gone Wrong kan gärna också plockas låtar ifrån.
Vad hände med alla andra soundtracklåtar förutom Things Have Changed? Varför bara den år efter år och aldrig någon annan?
Covers - vad hände med dem? Contemporary eller traditional - varför inte något sånt någon gång numera?
Kreativ artist? Jo jag hoppas det. Än.
Det är bara lite för lätt att kanske eventuellt få för sig att tycka att det är en väldig brist på kreativitet när det bara är Cats, TUIB och de tre heliga nyskivorna som ska köras kväll efter kväll förutom sixties. Och så det där bandet... Och så den där keyboarden... Blir lite ledsen i ögat när den där Bruce Springsteen mer och mer med åren blandar sina setlistor så de alltid består av varierande låtar. Från alla perioder. Plus covers. (Nästan så man kan börja gå och se honom igen. Vilket jag aldrig skulle ha en tanke på om han bara kört sin mest populära periods låtar typ Born in the USA-skivan och de tre senaste albumen...)
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #52 skrivet: 20 augusti, 2008, 00:44:57 »
Alltså ... om du nu tycker att Bobs val av låtar är så himla viktigt ... och Bob uppenbarligen inte håller med ... är inte Fajerssons medicin nåt att tänka sig? Att släppa detta, och sluta hetsa upp dig över saken?

Gör nåt annat så länge.
Vilket jag iofs hoppas att du också gör.
Men onekligen undrar jag varför det är såååå himla viktigt för dig vad för låtar Bob spelar på sina konserter   :huh:
« Senast ändrad: 20 augusti, 2008, 00:53:53 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #53 skrivet: 20 augusti, 2008, 02:04:37 »
Alltså ... om du nu tycker att Bobs val av låtar är så himla viktigt ... och Bob uppenbarligen inte håller med ...
Men onekligen undrar jag varför det är såååå himla viktigt för dig vad för låtar Bob spelar på sina konserter   :huh:
Jag antar att Bob också tycker det är viktigt vilka låtar han spelar.
Ja ibland skriver vi om sprit eller fotboll eller Cohen och nya Bootleg Series men mest av allt diskuterar vi Dylans konserter här på forumet.
Låtversioner som knäcker, favoritår, setlistor etc.
Såna där artister som kör identiska setlistor i identiska versioner är inte speciellt intressanta att debattera på ett forum, och det är därför vi skriver så mycket här för vi gillar vår Bob som den liveartist han är - ever changing. Unik.
Vi är många som jublar över en Handy Dandy eller en comebackande Baby Blue och Lenny Bruce så jag antar att det tyder på att många lägger en rejäl vikt vid vad Bob spelar. Och hur det spelas.
Vill bara kunna bli ordentligt överraskad över setlistan ibland. Han kan ju skoja till det med bara 62-66:or en spelning eller bara 3 sista skivorna + en Amy LaVere-cover en spelning eller bara TUIB och Cats in the Well i långa jamversioner en spelning. Eller nåt...

...eller bara sätta sig på en pall med en akustisk gitarr, Garnier på ståbas och blanda och ge från de skivor han gjort...
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #54 skrivet: 20 augusti, 2008, 09:43:02 »
I sak håller jag med dig, men varför inte glädja sig åt konserternas förhållandevis höga kvalitet istället. Bob är just nu bättre än han varit de senaste fem åren och du gnäller för att du inte får höra Unbelievable eller Man gave name to the animals  :rolleyes:

Visst kan man drömma, men låt det inte stå ivägen för att uppskatta konserterna.

Edit: stavfel
« Senast ändrad: 20 augusti, 2008, 13:35:26 av Fajersson »
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #55 skrivet: 20 augusti, 2008, 10:10:59 »
I sak håller jag med dig, men varför inte glädja sig åt konserternas förhållandevis höga kvalitet istället.
Det där är ju en smaksak och många åsikter blir det...
Men visst kan man glädjas över att Bob verkar satsa på fler udda nygamlisar i höst: Love Minus Zero, This Wheel's On Fire, Shooting Star och Under The Red Sky comebackade igår.
Intressantaste leget på några år månne?
Gott så!  -_-
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #56 skrivet: 21 augusti, 2008, 12:51:34 »
Jag förstår inte varför alla knorrar. Visst var det roligare setlistor för en fem-åtta år sedan, visst var det ett roligare band också, men jag har med stort nöje lyssnat på sommarens inspelningar (ffa Warszawa och Bergamo, samt min egenkomponerade samling med det bästa från Europaturnén). Dylan 08 är betydligt vassare än det mesta från perioden 04-07, så det så.

Jag är också grymt trött på att tjata om att han inte spelar några "midperiod"-låtar. Släpp det. Hans konserter består av nytt material till hälften. Bra material det mesta, dessutom. OK, jag hade gärna hört mer låtar från 70- och 80-talen, men nu är det inte så. Jag skulle haft betydigt svårare att försvara setlistor bestående av uteslutande 60-tals material (vilket faktiskt skedde ganska ofta under åren 89-90). Dylan är en verksam och kreativ artist som låter det nya materialet ta plats i konserterna. Ett material som dessutom ofta kan mäta sig med låtar från den mytomspunna och fantastiska "midperioden". Jag vägrar att klaga på det i alla fall.

Rock on!

Tack Fajersson, kunde inte sagt det bättre själv  :d2:

Mina favoriter så här långt är Warsawa, Grenoble, Toulouse, Andorra, Pamplona och Jaén.

Missa inte "Million Miles" från Andorra. Den är definitivt bland de bästa versioner jag hört, och att påstå att bandet är trist stämmer definitivt inte här. Mycket smakfullt kompat skulle jag vilja säga. Frågan är om inte den här versionen är uppe och förbi TOOM-versionen. I mina öron är det iaf målfoto.

Angående risken att gå in i den berömda väggen, så brukar jag aldrig lyssna på två konserter från samma turné efter varandra. Brukar alltid varva med nåt annat år/annan artist för omväxlingens skull. Nu senast fick det bli Belfast '91. Det var (också) fina grejjer...  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #57 skrivet: 29 augusti, 2008, 18:49:04 »
Lyssnade till senaste nedladdade konserten igår - 23 aug - och skrattade högt i en kvart, så oerhört underhållande, vilket iofs ger mig själv en liten hint om varför så mycket klagan görs här på länken, sådant jag finner underhållande kallar nämligen många för lågkvalitativt.. i övrigt förstår jag inte de negativa rösterna det minsta, antar att jag är väldigt mycket "i fas" med Bob 2008, för att använda ett inarbetat begrepp. Visst kan man alltid hitta saker att klaga på - setlistor: varför inte what was it you wanted/three angels/when the night comes falling from the sky osv, bandet: skulle gärna höra indienspökgitarren som tittar fram i Ballad of Hollis Brown då och då eller tyngre gitarrspelande av Freeman osv, men jag bryr mig inte ett dugg om det längre (såsom jag gjorde under 2007) för varje konsert skänker sådan glädje, älskar 2008.
The more I die, the more I live.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #58 skrivet: 06 augusti, 2009, 09:39:15 »
Det blir ju än mer markant då vi typ definierar earlyPeriod som upp till glappet efter New Morning/Watching the River Flow och latePeriod som bluesrocktrilogin nu posthjärtsjukdom.=
Early: ca 10 år
Mid: ca 25 år
Late: ca 10 år
Och ändå är Early & Late TOTALT dominerande...  :huh:

Jag tog fram ett diagram som visar den procentuella fördelningen mellan dessa perioder (där midPeriod definieras som 1972-1996) sedan 1974. Det bör betraktas med en synnerligen stor nypa salt eftersom det nog uppstod en del missar när jag försökte samköra listorna på hisbobness.info med informationen på bobdylan.com (som ju listar "copyrightår" och inte bara vilken skiva låtarna finns med på). Det är också många låtar som inte alls ingår i statistiken - framför allt covers tror jag, men kanske också annat. Hur som helst, allt som inte finns listat på "lyrics"-delen av Dylans hemsida, eller som finns listat men utan årtal (dvs varken copyright- eller releaseår).

Men även om diagrammet bara ger en ungefärlig bild, så bekräftar det i alla fall att midperioden fört en tynande tillvaro på sistone (år 2008 är konserterna fram till Mexico 29/2):




Med snart bara ett leg kvar 2009 är det kanske dags att uppdatera klonks eminenta men 18 månader gamla diagram? Februari '08 sträckte låtarna sig till då. Oavsett vad man tycker om sångerna är statistiken lite för mycket storverk för att rinna ut i intet.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Statistik Early/Mid/Late
« Svar #59 skrivet: 15 maj, 2018, 17:33:48 »
Wow time fades away och tänk att det redan är 10 år sedan den här diskussionen om Bobs ensidiga setlistor med bara 60-tal och senaste skivorna.
Numera är ju också åren 66-70 borta och insugna i det stora svarta hål där bara Tangled up in Blue får spelas.  :rolleyes:
Men mest skumt är att Neil Young tydligen hade statiska setlistor ett leg där, vilket fortfarande är ovanligt oavsett vilket band han spelar med.

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...