Författare Ämne: Grateful Dead  (läst 34609 gånger)

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #30 skrivet: 23 februari, 2011, 12:08:29 »
På arkivet. Streamat, sen nedladdningen togs bort och nedladdningsbart audience. Månadsskiftet feb-mars -69, endast strömmande nuför tiden men jävlar i Jerrys hatt vad kaninerna hoppade
Obegripligt som vanligt.
Förtydligande: På archive.org finns såar, floder och oceaner av Grateful Dead (of fö en mängd annat nerladdningsbart godis). Vad gäller Dead så togs nedladdningen av soundboards bort för några år sedan, ryktesvis låg Bob Weir bakom, men Phil Lesh som hade använt sig av arkivet medan han skrev sin självbiografi och gråtit till Jerrys sköra stämma såg till att audienceinspelningarna fick ligga kvar för nerladdning, och att soundboarden fick vara kvar strömmande. Och det var till den strömmade versionen av månadsskiftet februari-mars -69 jag hänvisade. Men, jag kollade inte! Eftersom den här helgen gavs ut nån gång under första hälften av 2000talet i en limiterad utgåva som snabbt sålde slut och nu kasjar för en så där us$800 på ebajjen så går den inte att lyssna på. Rhino gav ut en digest, 3 cd som jag tror finns kvar för inköp, och stora delar av Live Dead är plockat från dessa konserter. Finns den 3cdboxen kvar är det ett rekommenderat inköp och då slipper man oxå all dead meat från åren efter -78!
Ett gäng finns, alla i Deadarkivet, strömmande, och för nerladdningsbara i alla fall sa länken det. Jag har inte kollat vart länkarna leder, men med lite tur så trillar kaninerna ur högtalarna!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Garcia678

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 februari, 2011, 15:39:01 »
På arkivet. Streamat, sen nedladdningen togs bort och nedladdningsbart audience. Månadsskiftet feb-mars -69, endast strömmande nuför tiden men jävlar i Jerrys hatt vad kaninerna hoppade
Obegripligt som vanligt.
Förtydligande: På archive.org finns såar, floder och oceaner av Grateful Dead (of fö en mängd annat nerladdningsbart godis). Vad gäller Dead så togs nedladdningen av soundboards bort för några år sedan, ryktesvis låg Bob Weir bakom, men Phil Lesh som hade använt sig av arkivet medan han skrev sin självbiografi och gråtit till Jerrys sköra stämma såg till att audienceinspelningarna fick ligga kvar för nerladdning, och att soundboarden fick vara kvar strömmande. Och det var till den strömmade versionen av månadsskiftet februari-mars -69 jag hänvisade. Men, jag kollade inte! Eftersom den här helgen gavs ut nån gång under första hälften av 2000talet i en limiterad utgåva som snabbt sålde slut och nu kasjar för en så där us$800 på ebajjen så går den inte att lyssna på. Rhino gav ut en digest, 3 cd som jag tror finns kvar för inköp, och stora delar av Live Dead är plockat från dessa konserter. Finns den 3cdboxen kvar är det ett rekommenderat inköp och då slipper man oxå all dead meat från åren efter -78!
Ett gäng finns, alla i Deadarkivet, strömmande, och för nerladdningsbara i alla fall sa länken det. Jag har inte kollat vart länkarna leder, men med lite tur så trillar kaninerna ur högtalarna!

Vem sa att det inte går att ladda ner soundboardarna :mellow:

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #32 skrivet: 23 februari, 2011, 15:54:09 »
Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta dom, bla Lossless Legs har ofta mycket SBDs och matrixes, men SBD på arkivet går inte längre i lossless vad jag vet. Men things have changed tidigare oxå

Utloggad tofe

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 62
  • Deadhead
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 23 februari, 2011, 18:29:07 »
Finns även mycket sbd att ladda på bt.etree.org

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #34 skrivet: 23 februari, 2011, 19:27:19 »
Finns även mycket sbd att ladda på bt.etree.org
Jag glömmer alltid bort etree av nån dum anledning

Garcia678

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 februari, 2011, 19:33:21 »
Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta dom, bla Lossless Legs har ofta mycket SBDs och matrixes, men SBD på arkivet går inte längre i lossless vad jag vet. Men things have changed tidigare oxå

Det går att få ner SBDs i ogg på arkivet.

Utloggad Fajersson

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #36 skrivet: 26 februari, 2011, 11:36:34 »
Hittade några fina Dead-klipp på Youtube. Framförallt de här två från 1994 grep tag i mig ordentligt.

So Many Roads
http://www.youtube.com/watch?v=gfGD94CchJU&feature=youtube_gdata_player

Pretty Peggy-O
http://www.youtube.com/watch?v=AX9Vhv4akxc&feature=youtube_gdata_player
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Garcia678

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 februari, 2011, 23:45:49 »
Hittade några fina Dead-klipp på Youtube. Framförallt de här två från 1994 grep tag i mig ordentligt.

So Many Roads
http://www.youtube.com/watch?v=gfGD94CchJU&feature=youtube_gdata_player

Pretty Peggy-O
http://www.youtube.com/watch?v=AX9Vhv4akxc&feature=youtube_gdata_player

Underbara klipp, tack för dom. Not Dark yet but it's getting there...

Utloggad he_porter

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #38 skrivet: 01 mars, 2011, 12:19:40 »
Utan tvekan är bandet beroendeframkallande när man väl fallit för dom.
Efter maratonrockspelniongen på tv 1981 föll jag delvis för dom när jag insåg att de ändrat spelstil sen plattan Live/Dead som var den enda jag hade hört fram till dess.
Jag tyckte och tycker fortfarande att t.ex "Sugaree" var fullständigt fantastisk.
När jag långt senare hörde plattan deadicated där andra artister gör deras låtar insåg jag att det fanns många låtar i den kalibern.

En av deras bästa (om inte den allra bästa) turné ges nu ut i sin helhet via deras site www.dead.net
Det innebär över 60diskar...

Janne K.

Utloggad Fajersson

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #39 skrivet: 12 mars, 2011, 16:10:36 »
Sedan den här tråden postades har jag haft en svårartad Deadfrossa. Satan, vad mycket bra det finns. Som den här från Jerrys sista konsert.
Se den utan att få en klump i halsen,  och du har ett stenhjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=6sFyRQPraJ8
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Garcia678

• Gäst
« Svar #40 skrivet: 13 mars, 2011, 18:35:48 »
Sedan den här tråden postades har jag haft en svårartad Deadfrossa. Satan, vad mycket bra det finns. Som den här från Jerrys sista konsert.
Se den utan att få en klump i halsen,  och du har ett stenhjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=6sFyRQPraJ8

Härlig term, 'Deadfrossa', tycker den borde tas upp i SAOB vid nästa revidering -_-

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1668
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #41 skrivet: 26 april, 2013, 17:01:30 »
Fiskar upp en Grateful Dead-tråd.
För kännedom: Bob Weir kollapsade på scen igår. Furthur (utsökt band med Weir o Lesh o co) spelade och en underligt disig Weir sluddrade sig igenom första set, framför allt i Me And My Uncle.
När bandet gick på för andrasetet hade de bytt setlista radikalt - alla Weirvocalslåtar var väck. Under Leshs Unbroken Chain (underbart att de kör sånt!) ramlar Weir ihop och får hjälp upp på en stol medan bandet jammar vidare.
"Too much painkiller efter att ha skadat sig på gymmet."  :rolleyes:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Garcia678

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 26 april, 2013, 17:04:04 »
Aj aj, hoppas han bättrar på sig.

Edit: Video här. Förrädisk kroppslutning förebådar definitivt vad som komma skall: http://www.rollingstone.com/music/videos/bob-weir-falls-onstage-during-furthur-show-20130426
« Senast ändrad: 26 april, 2013, 17:09:56 av Garcia678 »

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1668
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #43 skrivet: 26 april, 2013, 17:20:47 »
Ja det är helt crazy.
Diskussion och mer film:

http://ratdog.org/community/viewtopic.php?f=1&t=308791

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fu7rugK4vJE

Trodde inte han var så nere i burkarna - hoppas det bara är en oneoff. För både Furthur och Phil Lesh & Friends har ju varit helt utsökta, intressantare än vad Grateful Dead faktiskt var de sista åren.

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6015
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #44 skrivet: 27 april, 2013, 08:24:59 »
Bob Weir är för övrigt inbokad på de fyra första spelningarna under sommarens Americanarama-turné med Dylan, My Morning Jacket och Wilco.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson