Författare Ämne: Grateful Dead  (läst 35613 gånger)

Utloggad salle

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • MSN Messenger - pingis66@hotmail.coml
    • Visa profil
    • E-post
Grateful Dead
« skrivet: 20 mars, 2008, 20:21:29 »
Hej på er...tänkte bara höra om någon vet om det finns något liknande forum Dead fans i sverige ?
Salle GBG

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #1 skrivet: 20 mars, 2008, 22:08:32 »
Detta kan nog Elston svara på , han har en svag punkt för Dead.  :mellow:

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #2 skrivet: 20 mars, 2008, 23:36:43 »
Min Deadpunkt är inte svag, Anders, snarare väldigt stark   :mellow:
Men jag har aldrig sökt något svenskt Deadforum. Det finns säkert, om man letar.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #3 skrivet: 20 mars, 2008, 23:55:41 »
Min Deadpunkt är inte svag, Anders, snarare väldigt stark   :mellow:
Men jag har aldrig sökt något svenskt Deadforum. Det finns säkert, om man letar.

Svag punkt skulle nog läsas som "a soft spot" i det här sammanhanget.  -_-

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #4 skrivet: 21 mars, 2008, 00:08:07 »
Min Deadpunkt är inte svag, Anders, snarare väldigt stark   :mellow:
Men jag har aldrig sökt något svenskt Deadforum. Det finns säkert, om man letar.

Svag punkt skulle nog läsas som "a soft spot" i det här sammanhanget.  -_-

Anders G.

Fattar jag väl. Alla vi Deadfans är inte dumma i hövvet, trots all marijuana vi har rökt och alla underliga tripper vi har tagit     :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:   :mellow:  :ph34r:  :party:  :wub:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #5 skrivet: 21 mars, 2008, 13:16:42 »
Lite kuriosa. Under sitt sista levnadsår fick Herbert Huncke sitt uppehälle betalt av Jerry Garcia. Garcia skickade pengar till mat och hyra på Chelsea Hotel men dom träffades aldrig. Fint gjort av Jerry.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #6 skrivet: 21 mars, 2008, 16:34:08 »
Garcia. Garcia???  Keep up the big smile, ta en långfredagspilsner, spela Bob och the dead. I deras gemensamma utgåva finns unika minuter...
bobi :d5:

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #7 skrivet: 21 mars, 2008, 17:38:11 »
Garcia. Garcia???  Keep up the big smile, ta en långfredagspilsner, spela Bob och the dead. I deras gemensamma utgåva finns unika minuter...
bobi :d5:
Ingen dum idé Bobi!  :d5: Slow Train tycker jag är en ypperlig version. Inte säker på att alla håller med dock  :mellow:

Glad påsk till alla  :d2:

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #8 skrivet: 26 mars, 2008, 09:41:36 »
Ja DeadDylan har blivit väl mycket sågad genom åren. I want you funkar utmärkt och Queen Jane och Slow Train är riktigt riktigt bra!  :d1:
Andrasidan på den gamla vinylen har några tristare låtval i versioner där inte mycket händer.)
Bob var ju inte i sin bästa voice i slutet av 80-talet... Vilket Jerry & co är högst oskyldiga till.
/Jack Straw
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #9 skrivet: 18 februari, 2011, 12:30:47 »
Vilken helt underbar räcka studioalbum pojkarna levererade mellan 73 och 78, omslagen inte att förglömma :party:



Wake Of The Flood (1973)



Grateful Dead From The Mars Hotel (1974)



Blues For Allah (1975)



Terrapin Station (1977)



Shakedown Street (1978)

Känslomässigt tycker jag de liknar Bobs dito period. Jag hade nästan tänkt säga att de färg- och kraftfältsmässigt överensstämmer med Bobs plattor under samma tidspann, men det hade väl blivit lite för introspektivt :mellow:

Jag måste också passa på att slå ett slag för konsertvideon/DVD'n Downhill From Here, inspelad i Alpine Valley 1989.



Deads senare period är skön den också, och Brent Mydland var en sjuhelskottas keyboardist, den bästa dom haft enligt min mening. Tyvärr bortgången bara ett år senare, endast några månader innan Sverige-besöket.

Och var man där? Nej, istället åkte jag ner en månad senare och såg Iron Maiden :rolleyes: Man lär sig av misstagen -_-

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #10 skrivet: 18 februari, 2011, 13:31:34 »
Hm, har försökt...men, nej, jag gillar dem inte. Det är nåt som tar emot. Men omslagen är snygga!
Micke B.

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #11 skrivet: 18 februari, 2011, 14:00:47 »
Hm, har försökt...men, nej, jag gillar dem inte. Det är nåt som tar emot. Men omslagen är snygga!

Ja det är ett mycket speciellt band. Jag känner igen det där. Första gången jag lyssnade tänkte jag att va fasen är det här, känns lite väl tamt och kraftlöst. Sen har det lagt sig och man har plockat fram nån platta igen efter ett tag, och då har det tagit sig lite. Sen har det gått i vågor fram tills dess att man tycker det är helt underbar musik. Så har det varit åtminstone för mig, men det kanske finns andra som haft nån slags Yes-upplevelse vid första kontakten?
« Senast ändrad: 18 februari, 2011, 14:06:24 av Garcia678 »

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #12 skrivet: 18 februari, 2011, 14:40:07 »
Hm, har försökt...men, nej, jag gillar dem inte. Det är nåt som tar emot. Men omslagen är snygga!

Ja det är ett mycket speciellt band. Jag känner igen det där. Första gången jag lyssnade tänkte jag att va fasen är det här, känns lite väl tamt och kraftlöst. Sen har det lagt sig och man har plockat fram nån platta igen efter ett tag, och då har det tagit sig lite. Sen har det gått i vågor fram tills dess att man tycker det är helt underbar musik. Så har det varit åtminstone för mig, men det kanske finns andra som haft nån slags Yes-upplevelse vid första kontakten?

Det tog, som jag nog nämnt, väldigt lång tid för mig innan polletten ramlade ner. Men jag är oerhört glad att den gjorde det till slut   :d1:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #13 skrivet: 18 februari, 2011, 15:52:28 »
Makalöst otroliga när de var som bäst.
Lite väl primitivt r&b-iga varvat med rent 60-talsflum de första åren. Men sedan med folkrootsplattorna 1970 och framåt med den unika mixen av bluegrass, jazz, rock, folk, improvisation wow wow.
Hela 70-talet är guld live. Keiths rena piano och bandet i toppform. Varje kväll helt unik.
Shakedown Street är tunnt producerad och egentligen en sämre skiva än uppföljaren Go To Heaven. Men den har ju fulare omslag...
Brent var alltid lite för MOR enligt mig. I sångstilen, i keyboardsoundet. Tycker den akustiska Reckoning är den enda riktigtriktigt bra plattan från senare år.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #14 skrivet: 18 februari, 2011, 15:53:43 »
Det tog, som jag nog nämnt, väldigt lång tid för mig innan polletten ramlade ner. Men jag är oerhört glad att den gjorde det till slut   :d1:

Och när den väl trillat ner, då blir man närmast beroende :party:
« Senast ändrad: 18 februari, 2011, 15:55:53 av Garcia678 »