Författare Ämne: Grateful Dead  (läst 35694 gånger)

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #15 skrivet: 18 februari, 2011, 15:59:09 »
Brent var alltid lite för MOR enligt mig. I sångstilen, i keyboardsoundet.

MOR indeed, här har vi honom i sitt esse -_-

http://open.spotify.com/track/7nPqtzeERDWVDUBR0kxYTc

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #16 skrivet: 19 februari, 2011, 00:46:25 »
Har inte försökt, vet (egentligen) ingenting om det här bandet... men jag kanske borde ge dem en chans...
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #17 skrivet: 19 februari, 2011, 08:27:22 »
Gör det, men börja inte med plattorna. Försök hitta in via perioden 70-72. Sedan kan du gå vidare både framåt och bakåt.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad salle

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • MSN Messenger - pingis66@hotmail.coml
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #18 skrivet: 19 februari, 2011, 10:33:43 »
en väldigt bra ingång är Europe 72, studio plattorna gick jag igenom långt senare
,Dead är ett band som är lika spännande att analysera som Dylan på grund utav
alla variationer på låtar kväll efter kväll , framför allt hela 70 talet...
Salle GBG

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #19 skrivet: 19 februari, 2011, 12:44:08 »
Har inte försökt, vet (egentligen) ingenting om det här bandet... men jag kanske borde ge dem en chans...

Jag är inget stort fan av Best Of-plattor, men min första kontakt med bandet var faktiskt Skeletons From The Closet, samlingen från 1974, det är ingen tokig ingång heller.

« Senast ändrad: 19 februari, 2011, 12:46:29 av Garcia678 »

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #20 skrivet: 19 februari, 2011, 16:22:05 »
Köpte "SKELETONS" på LP minns jag, men sålde den. Har försökt digga dem, men de är som Pink Floyd (efter Syd) för mig. Förstår inte storheten riktigt. Känns lite "mossigt".
Däremot har jag hittat ett "nytt" favvoband med mer "mölja", och med urläckra omslag, nämligen: HAWKWIND! Vilka pöjkar...ujujuj...
Micke B.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #21 skrivet: 19 februari, 2011, 16:46:02 »
Gör det, men börja inte med plattorna. Försök hitta in via perioden 70-72. Sedan kan du gå vidare både framåt och bakåt.

Jäpp! 70-73 är finfina år! Det nyfunna folksingerarvet mixat med en energi, entusiasm och nyfikenhet de aldrig riktigt toppade senare.
Åren 75-77 är finfina också med fler nya låtar och det mer komplexa jazzrockiga tänket insprängt i americanan.
Livetaper från 70-77 kan liksom aldrig vara svaga. Dyk ner och fiska, dyk ner någon annanstans, simma vidare och dyk igen!
Men också de reguljära skivorna - dock ojämna - innehåller många fina guldkorn de här åren.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #22 skrivet: 19 februari, 2011, 20:20:06 »
Jag hade ju lyckan att få en specialgjord samling av Anders Fajersson. Och den fick mig att fatta .....
Och om inte Anders har den kvar så bränner jag gärna den åt hugad GD-virgin   -_-  :mellow:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #23 skrivet: 19 februari, 2011, 23:48:21 »
Även för mig tog det ett bra tag innan jag fattade vad GD höll på med. Nu är det ju inte så att jag sitter här med någon jättesamling GD-plattor, men några har jag allt.
Det är framförallt deras eskapader live som jag njuter av. Jag minns att det var "Sing me back home" (Merle Haggard´s låt) från någon spelning i augusti 1972 (kanske Veneta County Fairgrounds)  som öppnade låset för min del. Huga, vilken cover!!

Den versionen åker nu upp på min Spotify-lista.  :d5:

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #24 skrivet: 20 februari, 2011, 00:33:14 »
Tack för tips. Ska göra ett försök, och Fajerssons samling kanske kanske kan vara en dörröppnare. Funkade det för Elston så...
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #25 skrivet: 20 februari, 2011, 00:39:35 »
Tack för tips. Ska göra ett försök, och Fajerssons samling kanske kanske kan vara en dörröppnare. Funkade det för Elston så...

En hel del i den samlingen var hämtad från den fantastiska boxen "So many roads".
5 CD kan låta mycket, men jag tycker inte att du, Anders, ska tveka. Finns den boxen fortfarande att köpa så är det bara att slå till.
En ny värld kommer att öppna sig ....   
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #26 skrivet: 20 februari, 2011, 09:55:00 »
Tänk att en snart tio år gammal (Time is a jet plane...) gåbortpresent kan få ett sådant liv :party:. Hursomhelst, jag har också kvar en kopia av den där samlingen ifall någon vill ha.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #27 skrivet: 21 februari, 2011, 19:19:59 »
På arkivet. Streamat, sen nedladdningen togs bort och nedladdningsbart audience. Månadsskiftet feb-mars -69, endast strömmande nuför tiden men jävlar i Jerrys hatt vad kaninerna hoppade
« Senast ändrad: 21 februari, 2011, 19:22:10 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #28 skrivet: 21 februari, 2011, 19:58:50 »
Tack för tips. Ska göra ett försök, och Fajerssons samling kanske kanske kan vara en dörröppnare. Funkade det för Elston så...

En hel del i den samlingen var hämtad från den fantastiska boxen "So many roads".
5 CD kan låta mycket, men jag tycker inte att du, Anders, ska tveka. Finns den boxen fortfarande att köpa så är det bara att slå till.
En ny värld kommer att öppna sig ....   

Ja ska man äga en enda (varför man nu bara skulle det) Deadprodukt så är detta den. Oöverträffad sammanfattning av hela resans utveckling med välvalda finversioner av var spår.
En på ebay för en fyrhundring just nu:
http://viewitem.eim.ebay.se/Grateful-Dead-So-Many-Roads-19651995-5-CD-Box-Set-b/230585621381/item
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #29 skrivet: 21 februari, 2011, 20:32:24 »
Tack för tips. Ska göra ett försök, och Fajerssons samling kanske kanske kan vara en dörröppnare. Funkade det för Elston så...

En hel del i den samlingen var hämtad från den fantastiska boxen "So many roads".
5 CD kan låta mycket, men jag tycker inte att du, Anders, ska tveka. Finns den boxen fortfarande att köpa så är det bara att slå till.
En ny värld kommer att öppna sig ....    

Ja ska man äga en enda (varför man nu bara skulle det) Deadprodukt så är detta den. Oöverträffad sammanfattning av hela resans utveckling med välvalda finversioner av var spår.
En på ebay för en fyrhundring just nu:
http://viewitem.eim.ebay.se/Grateful-Dead-So-Many-Roads-19651995-5-CD-Box-Set-b/230585621381/item

Finns från 40$ plus porto på amazon. Ännu billigare.
Edit: 312 spänn totalt med dagens kurs. Skamligt billigt   :mellow:

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B000028TUT/ref=sr_1_1_olp?ie=UTF8&qid=1298316619&sr=8-1&condition=used
« Senast ändrad: 21 februari, 2011, 20:35:08 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you