Författare Ämne: Grateful Dead  (läst 35614 gånger)

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #60 skrivet: 09 februari, 2015, 15:57:30 »
Dead? Urk!

Hm blir alltid förvånad över sån där Grateful Dead-avsky.
Fnular på vad det är som är så hemskt.

Musiken rotad i all sorts olika americana?
De akustiska folksångsartade skivorna?
De högst varierade setlistorna?
Den jamartade attityden på vissa låtar?
Jerry Garcia som Dylans soulmate?
Garcias underbara ballader och varma röst?
Phil Leshs brillianta basspel?
Bob Weirs countryröst till sina countrycovers?
Robert Hunters fina texter i ganska så dylansk anda?
Grejen att väva in traditionals och covers bland det egna materialet live?
Osv osv...

Jag vet allt detta du skriver, Hibbitt. De är bara så jäkla trista att lyssna på. De är americanans Toto/Yes/Genesis ungefär, jätteduktiga men totalt intetsägande.
Oj... Väldigt oförstående här. Det låter som man skulle missta Dylan för Bryan Adams. Eller som att döma Bob efter att ha hört Empire Burlesque och Hearts of Fire.
Kanske du hört fel skivor? Studioplattorna efter 1975 är inte alltid kul alls och konserterna på 80/90-talen är ibland tröga.
Men att Workingmans Dead, Europe72, Bears Choice, Reckoning, American Beauty och alla fina Dicks Picks från 69 till 77 skulle låta Toto och Yes är svårt att greppa. Nåt som jag inte hört?

Reckoning är en smått magisk platta som förklarar Bobs kärlek till The Dead och i mångt och mycket är en föregångare till det Bob kom att göra runt 1988 och framåt. Min personliga Dead-favorit och den platta som fick mig att på allvar förstå vad Grateful Dead handlade om och var de kom från.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #61 skrivet: 09 februari, 2015, 21:53:29 »
Tog mig friheten att lyfta ut några inlägg från MusicCares-tråden och sammanfoga dem med ett par gamla Grateful Dead-trådar  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Grateful Dead
« Svar #62 skrivet: 09 februari, 2015, 21:56:35 »
Tog mig friheten att lyfta ut några inlägg från MusicCares-tråden och sammanfoga dem med ett par gamla Grateful Dead-trådar  :party:

 :d5:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #63 skrivet: 09 februari, 2015, 23:31:49 »
Tog mig friheten att lyfta ut några inlägg från MusicCares-tråden och sammanfoga dem med ett par gamla Grateful Dead-trådar  :party:

Dead-tråden enad! Perfekt Anders, tackar.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #64 skrivet: 10 februari, 2015, 08:25:00 »
Eventuella rykten om Bob Weirs eventuella brist på hälsa får sig en törn.  :d2:
Pigg förra veckan i en lätt nerslowad Truckin':
https://www.youtube.com/watch?v=nFSQExbSFKw
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Grateful Dead
« Svar #65 skrivet: 10 februari, 2015, 10:36:33 »
Jag skriver inte detta för att bli ovänner med någon men jag har tyvärr väldigt svårt för Bob Weir.Hans röst tycker jag som skrev innan är en katastrof och han har ngt som jag inte gillar.Det är väldigt underligt men jag gillar GD och har som sagt var en hel del skivor med dom.Dom tidiga är helt otroligt bra när Ron Pigpen McKernan var med.

Utloggad salle

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • MSN Messenger - pingis66@hotmail.coml
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #66 skrivet: 10 februari, 2015, 13:44:32 »
Jag älskar Grateful dead, men det tog många år innan jag hittade den röda tråden.
kan förstå att man inte gillar Dead, för det krävs att man lyssnar.
Salle GBG

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #67 skrivet: 10 februari, 2015, 14:52:47 »
Jag skriver inte detta för att bli ovänner med någon men jag har tyvärr väldigt svårt för Bob Weir.Hans röst tycker jag som skrev innan är en katastrof och han har ngt som jag inte gillar.Det är väldigt underligt men jag gillar GD och har som sagt var en hel del skivor med dom.Dom tidiga är helt otroligt bra när Ron Pigpen McKernan var med.

Haha nä Garcia var väl några resor intressantare än Weir.
Men framförallt är ju Dead kollektivet.
Tillsammans är de unika - Garcia, Lesh, Weir, Kreutzman, Hart tillsammans.
Och med Godchaux eller Pigpen på tangenter.

Men Weir är en unikt speciell rytmgitarrist som alldrig håller en rak rytm utan slänger luriga ackord och markerar ständigt varierat. (Lite som Dylan på pianot!)
Här är en inspelning med rätt högt mixad Weirgitarr (Skull&Roses-skivan).
Speciellt övergången från NFA är snygg. Från 2.30 och några minuter framåt.
Weir variationshugger och understöder Garcias slingor.

Och fantstiskt trumspel från Kreutzman. (Lesh lite för lågt mixad.)
Going down the road feeling bad. Vilket sväng!
Fjäderlätt bluegrassrock!
https://www.youtube.com/watch?v=REz4QFfjiM0
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Grateful Dead
« Svar #68 skrivet: 11 februari, 2015, 17:02:50 »
Hibbit  det är inte som gitarrist eller ngt annat som jag ogillar Weir det är som sångare.För mej när det gäller musik är rösten viktig hur betonar han orden,hur frasserar han ,vilken känsla har han för låten.I Weirs fall är det är det inte ngt nytt jag har hittat på det har varit så i flera år.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #69 skrivet: 13 februari, 2015, 15:39:13 »
Jag ska inte ge mig in i denna diskussion.
Jag ska inte ge mig in i denna diskussion.
Jag ska inte...
Micke B.

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #70 skrivet: 13 februari, 2015, 17:43:57 »
Tack Hibbitt! Nej, jag ska inte heller ge mig för djupt in i diskussionen, men det jag hörde var verkligen njutbart. Snygg övergång från Not Fade Away till Going Down The Road Feeling Bad. För egen del var det ett plus att jag har varit bekant med låtarna i 50 år. Och vilka fina semesterbilder från Sioux City och Yellowstone! Kul att se att det unga paret halsade sina Coca Cola och att den äldre damen drack prydligt ur ett glas.  :d4:

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #71 skrivet: 02 mars, 2015, 16:14:05 »
Börjar bli dyrt nu.
Tio miljoner svenska kronor för en biljett någon?
http://www.9news.com/story/entertainment/2015/02/28/grateful-dead-tickets-on-sale-for-1-million-on-stubhub/24189507/


Igår kunde vi läsa TT-meddelandet rörande medelprislappen på 17.000 kronor i en del tidningar:

Skulle du ha lust att punga ut 17 000 kronor för en konsert med Grateful Dead? Det är nämligen den genomsnittliga prislappen på andrahandsmarknaden för en biljett till bandets tre återföreningskonserter i Chicago i juli, skriver Forbes.
Biljetterna till de tre spelningarna sålde snabbt slut, och priserna på svartabörshandeln har stigit till skyhöga nivåer. Den som inte nöjer sig med en konsert kan dessutom köpa ett tredagarspass men får då hosta upp 37 000 kronor.
Gruppens fyra överlevande originalmedlemmar meddelade i januari att de skulle återförenas för att fira bandets 50-årsjubileum. Detta uppges bli sista gången som hippierörelsens flaggskepp uppträder. Förgrundsfiguren Jerry Garcia avled 1995.
TT
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #74 skrivet: 13 mars, 2015, 22:06:59 »