Författare Ämne: Grateful Dead  (läst 35674 gånger)

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #75 skrivet: 18 maj, 2015, 09:49:14 »
Stor remembering Jerry Garcia-baluns härom nyssens.
Dead-medlemmar och andra i olika konstellationer.
http://baltimorepostexaminer.com/dear-jerry-you-should-have-been-there/2015/05/15

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #76 skrivet: 18 maj, 2015, 17:48:23 »
Stor remembering Jerry Garcia-baluns härom nyssens.
Dead-medlemmar och andra i olika konstellationer.
http://baltimorepostexaminer.com/dear-jerry-you-should-have-been-there/2015/05/15

The Deadheads — now comprised of three generations — freely smoked and shared pot, a few drew-up lines of coke and others dropped acid while standing in line to purchase $35 T-shirts and $40 limited-edition posters. Much of the drug use was in clear view of officers, who on this day for the most part, appeared to let the Deadheads dance their night away.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #77 skrivet: 28 maj, 2015, 10:05:05 »
http://www.rollingstone.com/music/lists/my-favorite-grateful-dead-song-dave-matthews-black-keys-and-more-20150527
Musiker väljer sin Dead-favorit.
 :d2:
Bra saker på det hele.
Doin’ that Rag var otippad.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #78 skrivet: 28 maj, 2015, 10:42:00 »
http://www.rollingstone.com/music/lists/my-favorite-grateful-dead-song-dave-matthews-black-keys-and-more-20150527
Musiker väljer sin Dead-favorit.
 :d2:
Bra saker på det hele.
Doin’ that Rag var otippad.

Ryan Adams målar fint kring sin favorit - den melankoliskt meditativa Wharf Rat:

When I was about 16, I was lying in the middle of a field in North Carolina with a couple of friends. I had just left home for the last time and I was sort of a vagabond. I was tripping — I don't remember if it was acid or mushrooms.
   When "Wharf Rat" came on the car stereo, it broke through my mind.
   An epiphany came over me.
   This was the late Eighties, early Nineties, the Me Generation, the Ayn Rand era. People were calling people "bums." And then here's the Dead, singing about this guy living on the street down by the wharf like he's a wizard, a mystical creature worthy of your time and respect.
   They were painting these unbelievable pictures.
   It felt like they were creating an actual geographic location in the music — I could feel the dense moisture in the air around this dock, and the guitar almost sounds like a tugboat moaning.
   What I felt was like the way people get into the world of Lord of the Rings or Harry Potter.
   "Wharf Rat" made San Francisco feel like some beautiful, otherworldly place. Not everyone can do that — I'm not sure even Dylan's local color was as strong as what Hunter and Garcia and Weir were creating at their peak. It's some kind of half-dream place that I visit when I decide to let my mind go there. There's magick, with a k, all over all of the Dead's stuff.


...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #79 skrivet: 28 maj, 2015, 22:22:45 »
På Netflix finns en nygjord, väldigt rörande dokumentär om Bob Weir. The Other One: The Long Strange Trip of Bob Weir. Mycket Dead förstås, fina liveklipp både med bandet och Weir solo. En sak som rörde mig när jag såg filmen var hur mycket Garcia betydde för Weir. Karl'n hade halva sitt hem fyllt med Jerry-memorabilia. Dessutom är det först efter JGs död som Weir bildar familj och söker upp sina biologiska föräldrar. Rekommenderas.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #80 skrivet: 28 maj, 2015, 23:37:18 »
På Netflix finns en nygjord, väldigt rörande dokumentär om Bob Weir. The Other One: The Long Strange Trip of Bob Weir. Mycket Dead förstås, fina liveklipp både med bandet och Weir solo. En sak som rörde mig när jag såg filmen var hur mycket Garcia betydde för Weir. Karl'n hade halva sitt hem fyllt med Jerry-memorabilia. Dessutom är det först efter JGs död som Weir bildar familj och söker upp sina biologiska föräldrar. Rekommenderas.

Tack för tipset, Anders!
Jag har Netflix så den dokumentären ska jag se i helgen.  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #81 skrivet: 29 maj, 2015, 22:20:52 »
På Netflix finns en nygjord, väldigt rörande dokumentär om Bob Weir. The Other One: The Long Strange Trip of Bob Weir. Mycket Dead förstås, fina liveklipp både med bandet och Weir solo. En sak som rörde mig när jag såg filmen var hur mycket Garcia betydde för Weir. Karl'n hade halva sitt hem fyllt med Jerry-memorabilia. Dessutom är det först efter JGs död som Weir bildar familj och söker upp sina biologiska föräldrar. Rekommenderas.

Tack för tips!

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #82 skrivet: 30 maj, 2015, 14:36:57 »
Det är otroligt att det gått 20 år sen Garcia gick bort. Var är alla åren? Och nog är det så, att modernmusicvärlden varit betydligt fattigare utan the dead (och the deadheads)? Och har ni inget annat för er, så ta in "Little red Roaster" med GD på Youtube. Det är ta mej fan inte dåligt!/bobi :d5:

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Grateful Dead
« Svar #83 skrivet: 06 juni, 2015, 09:17:42 »
Det är otroligt att det gått 20 år sen Garcia gick bort. Var är alla åren? Och nog är det så, att modernmusicvärlden varit betydligt fattigare utan the dead (och the deadheads)? Och har ni inget annat för er, så ta in "Little red Roaster" med GD på Youtube. Det är ta mej fan inte dåligt!/bobi :d5:

Jag fick ett mail om nått på Biograf Live nått med "kult"?

http://www.sf.se/nyheter/2015/06/Unik-konsert-med-kultbandet-Grateful-Dead/
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #84 skrivet: 07 juni, 2015, 08:06:28 »
Det får man ju inte missa.
« Senast ändrad: 07 juni, 2015, 08:13:30 av Fajersson »
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #85 skrivet: 27 juni, 2015, 10:16:03 »

Garcia678

  • Gäst
SV: Grateful Dead
« Svar #86 skrivet: 28 juni, 2015, 13:49:34 »

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #87 skrivet: 06 juli, 2015, 11:05:55 »
Det får man ju inte missa.
Är det ett gäng som ska på Rigoletto, Sthlm?
Candyman köpte biljetter så jag kommer.
Vår taktik tror jag är att undvika se setlitan innan. Funkat hittills.
Men man kanske blir för sugen... Eller hör snacket där på plats...
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #88 skrivet: 06 juli, 2015, 23:56:50 »
Det får man ju inte missa.
Är det ett gäng som ska på Rigoletto, Sthlm?
Candyman köpte biljetter så jag kommer.
Vår taktik tror jag är att undvika se setlitan innan. Funkat hittills.
Men man kanske blir för sugen... Eller hör snacket där på plats...
[/quote
In the secret space of dreams, where I dreaming lay amazed.
When the secrets all are told, and the petals all unfold.
When there was no dream of mine, you dreamed of me.

Ok.
Detta blev det sista som sjöngs i Deads namn. Attics of my life var otippad men välvald.
Tack Robert Hunter.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Grateful Dead
« Svar #89 skrivet: 07 juli, 2015, 13:06:04 »
Jo, det fick man tydligen missa. Befinner mig i den bohuslänska skärgården. Hoppas det var bra.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.