Författare Ämne: Si Tu Dois Partir  (läst 2144 gånger)

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
Si Tu Dois Partir
« skrivet: 28 december, 2003, 17:37:08 »
Jaha ja, här kommer mitt första inlägg på den nya listan.

Har lyssnat en hel del på Genuine Basement Tapes under julhelgen och då i A Tree With Roots versionen och kan konstatera att denna version är klart mer njutbar än tidigare GBT och inte då så mycket i låtordningen som det talats så mycket om men mer gällande ljudet som ju är avsevärt bättre på Tree versionen.
Och The Band måste bara vara Dylan främsta medmusikanter genom åren (Sexton who?)

Läste John Howells kommentarer om GBT under mina avlyssningar och reagerade som förut på hans rader om att Dylan var på väg att skriva på ett nytt kontrakt med MGM Records och att de 14 sånger som först hamnade på bootleg var exakt det antal som Dylan var skyldig Columbia vid denna tid.

Genuine Basement Tapes

Vet någon om halten av sannolikhet i dessa MGM teorier? , jag vet att jag läst mer om det själv men kommer inte ihåg var för tillfället

Kan det även finnas mer av outgivet material från BT inspelningarna som Dylan eller någon kvarlevande The Band medlem sitter inne med , Levon Helm har ju antytt att det spelades in betydligt mer än det som nu finns ute.

Ämnestiteln då:
BT avhandlas rätt så ingående i decembernumret av Mojo och där finns att läsa att Fairport Convention spelade in Si Tu Dois Partir till albumet Unhalfbricking. Det tog mig en stund att komma på vilken Dylan låt det gällde men ni här som är lite mer bevandrade i franskan fixar det säkert på direkten!
Anders G.

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5906
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Si Tu Dois Partir
« Svar #1 skrivet: 28 december, 2003, 18:49:24 »
Enligt Bob Spitz Dylan-biografi, skrev Dylan faktiskt på ett kontrakt med MGM, men de högsta chefterna vägrade att godkänna det, då den ökände Allen Klein fått tag på Bobs försäljningssiffror av Columbia-chefen Clive Davies och visat dessa för MGM:s chefer. Dessa siffror var lägre än någon hade trott, så kontraktet var oförmånligt för MGM. Columbia lär ha velat behålla Bob främst p g a hans status och rykte, inte hans kommersiella framgångar.  Det gav Columbia viss status att ha Dylan bland sina artister.

(Låten du frågade efter är förstås If You Gotta Go, Go Now.)  
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson