Författare Ämne: Mott The Hoople reunion  (läst 5519 gånger)

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5869
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Mott The Hoople reunion
« Svar #30 skrivet: 06 juli, 2018, 23:23:43 »
den enda låt jag fångade i dess helhet var extranumret ”Saturday Gigs”.
https://youtu.be/zowSmJLi7uk

Hooples egen Morgan Fisher hittade min inspelning på YouTube och delade den på sin Facebook-sida med kommentaren:
Citera
GOODBYE, Goodbye, goodbye...
... to Sweden, to Spain, to England ...
To ALL of you who came from near and far. With love from me, Ian, Ariel, Dennis, Mark, Steve, Jim, Paul, Trudi and all the crew. Will we be back? After the FUN we've had, what do you think?!?
-_-
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1600
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #31 skrivet: 01 augusti, 2018, 12:43:02 »

/.../ Ian Hunter må vara 79 år gammal, men hans speciella rockröst är välbehållen och när man ser honom skutta fram längs scenen är det svårt att tro att han sedan länge är folkpensionär.
Ariel Bender (som officiellt heter Luther James Grosvenor) är en showman. Han dansar runt på scenen och intar de mest överdrivna gitarrhjälteposerna, samtidigt som hans gitarr knappt hörs alls i högtalarna. Han spelar mest luftgitarr, men med en riktig gitarr i handen. /.../

Har varit lite bortkopplad ett tag men du beskrev det så bra så, Tobias.
Morgan Fisher är en mycket kompetent och seriös gentleman och gjorde det hela perfekt på rent piano.
Ian är unik.
Ariel Bender... Ja det var ju egentligen grejen för mig att bara få se Ariel Bender. Island-Mott fick jag se 2009 och Morgan Fisher mötte jag då också plus att han var med i Queen på 82-turnén eller om det var 81. Och Hunter har jag sett överallt och Ronson var med några gånger också.

Men Ariel Bender hade jag aldrig fått se. Känd som extrovert tokstolle med begränsade musikaliska ideer under sin korta Mott-tid. Och sedan typ borta från musikscenen i 44 år...
Och plötsligt förstod man varför Hunter valt att ha kvar sina två vanliga gitarrister i detta glam-Mott. Bas och trummor från Hunters band var ju naturliga val då Griffin och Watts inte är med oss. Men två (tre med Ian) extra gitarrer bakom Ariel?
Jo Mastro spelar sax(!) hela tiden. Det är ju oerhört mycket sax på glam-Mott och i synnerhet the Hoople-spåren och det är ju 74-Mott som uppträder.
Den andra gitarristen - minns inte namnet nu - står längst bak och gör alla solon och riff som Ariel med stora gester posar rygg mot rygg med Hunter. Skitfräckt. Helt skamlöst. Men det är visuellt och komiskt och Ariel lever ut just like a Marionette och gitarren är iallafall ikopplad för nån gång hör jag faktiskt honom wow aha det där spelade faktiskt Bender!

Nåväl. Mycket bra. Ett äventyr, en upplevelse. Trots allt och just därför, eller bara för att det var så fräckt att få höra Alice, Marionette, Rose, Rest in Peace och sånt live 2018 med de som skrev och spelade in dem.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #32 skrivet: 13 april, 2019, 13:12:29 »
Mm Mott the Hoople 74 - som de annonseras som nu - har gjort ett par gigs igen, bla New York; 45 år sedan sist. Ja de gör grejen från Dalhalla igen med bara låtarna som kördes med Fisher/Bender-Mott. Lysande recensioner igen.

Och så har Ian Hunter stort fyradagars 80-årskonsertfirande med olika setlistor olika kvällar med klimax på själva 80-årsdagen 3 juni:
https://citywinery.com/newyork/ian-hunter-the-rant-band-performing-songs-of-ian-hunter-the-rant-band-6-3.html

Själv gläder jag mig i dagarna åt boxen Mental Train med Island-Mott 1969-1971 som jag äntligen skaffade. Älskar verkligen det Mott och speciellt musikerna - så snygg och personlig kemi mellan Watts/Griffin/Allen/Ralphs/Hunter.
http://www.superdeluxeedition.com/news/mott-the-hoople-mental-train-the-island-years-1969-1971/
 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1929
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #33 skrivet: 13 april, 2019, 13:48:34 »
Mm Mott the Hoople 74 - som de annonseras som nu - har gjort ett par gigs igen, bla New York; 45 år sedan sist. Ja de gör grejen från Dalhalla igen med bara låtarna som kördes med Fisher/Bender-Mott. Lysande recensioner igen.

Och så har Ian Hunter stort fyradagars 80-årskonsertfirande med olika setlistor olika kvällar med klimax på själva 80-årsdagen 3 juni:
https://citywinery.com/newyork/ian-hunter-the-rant-band-performing-songs-of-ian-hunter-the-rant-band-6-3.html

Själv gläder jag mig i dagarna åt boxen Mental Train med Island-Mott 1969-1971 som jag äntligen skaffade. Älskar verkligen det Mott och speciellt musikerna - så snygg och personlig kemi mellan Watts/Griffin/Allen/Ralphs/Hunter.
http://www.superdeluxeedition.com/news/mott-the-hoople-mental-train-the-island-years-1969-1971/

Jag skall se dem ett par ggr i Påsk när turnén kommer till UK  :d6: Det finns några roadmovies från USA-rundan på Youtube om man gillar sånt.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #34 skrivet: 14 april, 2019, 11:38:37 »

Jag skall se dem ett par ggr i Påsk när turnén kommer till UK  :d6: Det finns några roadmovies från USA-rundan på Youtube om man gillar sånt.
Å härligt! Var lite sugen jag med...
God tur!  :d2:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5869
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #35 skrivet: 14 april, 2019, 23:36:28 »
Var lite sugen jag med...

Kunde nästan tänka mig det. Jag var själv också sugen, men kan inte ta den utgiften just nu. Får istället tänka tillbaka på alla de varma minnena från Dalhalla i somras.
Och ja, ”Mental Train”-boxen är himla fin. En uppföljande och lika fin sammanställning av Hoople åren 1972-74 vore mycket välkommen.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad mickesam

• Landlord
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #36 skrivet: 15 april, 2019, 06:24:36 »
Jag ser de två London-spelningarna. Har hoppats på att få se dem live mycket länge, och just den perioden de spelar från är min favorit. Mott the Hoople Live (1974) anser jag är i topp bland officiella live-plattor.

Micke, Göteborg