Författare Ämne: Berns 2009 - en cirkel ska slutas (SDC)  (läst 7540 gånger)

Utloggad Fabian

• Landlord
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
Berns 2009 - en cirkel ska slutas (SDC)
« skrivet: 16 mars, 2009, 20:19:20 »
Jag tänkte göra några reflektioner inför söndagens konsert på Berns (ifall ni stöter på mig, och undrar varför jag verkar mer sentimental än vanligt....). Har mer och mer insett att det är en mycket viktig konsert, eller, ja, en viktig dag i livet rent av. Jag upptäckte Dan Andersson och Bob ungefär samtidigt, runt 1982-83. Jag vet inte vad som är mest suspekt i ett litet brukssamhälle i Bergslagen -  att som 13-åring läsa poesi när kompisarna läser Bröderna Hardy, Vi fem och Hans-Olof Hellberg, eller att lyssna på Bob Dylan när de lyssnade på Judas Priest och Accept. Dan Andersson hade visserligen alltid funnits med i bilden, Svalans klassikervolym fanns hemma i bokhyllan, dit kommen genom Bra Böckers Bokklubb som fyllt mången 40-talists bokhylla, och alla insjungningar av Gunde Johansson, Hootenanny Singers med flera, fanns såklart alltid med. Men sen började jag läsa Dan Andersson själv, och drabbades som alla unga nybörjare allra hårdast av Sizzi, den om den stackars haren som blir skjuten av en jägare, en rätt bespottad dikt som jag tycker förtjänar upprättelse.
Sen har de följt mig genom livet, Dan och Bob, ibland mer intensivt, ibland mindre. Båda två. Sida vid sida ibland, ibland har någon fått välförtjänt vila en stund. En son har jag döpt efter Dylan.

Ibland slås jag av beröringspunkterna mellan Dan och Bob. Som i textrader som
"Pain sure brings out the best in people, doesn´t it?" och
"Jag vet ej om fullare fröjd står att nå, än när pannan av ångest är våt".
Det är inga konstigheter, båda är människor, med samma funderingar, så jag menar inte att det är något övernaturligt, men jag gillar beröringspunkterna. De gör mig gott. Eller likheterna mellan Omkring Tiggarn Från Luossa (som den egentligen namnlösa dikte kallas, och som numera citeras så gott som varje dag i någon dödsannons - kolla själva) och Mr Tambourine Man - Vandringsmannen/Tamburinmannen som berättar sina sanningar för de som lyssnar. Hittade förresten en hyfsad översättning av språkvetaren och författaren Ola Wikander. Så, ifall du read this Bob, och tänkte dig try a cover, here´s the lyrics:

Round the beggar from Luossa
Round the beggar from Luossa people gathered in a ring,
by the campfire they sat and heard his song.
And of wayfarers and mendicants and every wondrous thing
and of his longing he sang to them all night long.

“There is something beyond mountains, beyond flowers, beyond singing,
there is something there behind the star, behind my burning heart.
Hearken, something goes there whispering, goes there calling me and praying
‘come to us, for of this earthly kingdom you are not a part.’

I have listened to the tranquil waves that roll against the beach,
to dream of wild seas’ rest has been my lot.
And in spirit I have hastened towards the formless lands
where the dearest thing we knew shall be forgot.

To a wild, eternal longing we were born by pallid mothers,
from the labour pains of troubles rose our first and anguished cry.
We were thrown on plains and mountains then, to play with all our brothers,
and we played there elk and lion, beggar, god and butterfly.

I sat silent by her side, she whose heart was like to mine,
with hands so soft she tended to our nest.
But I heard my heart then calling: ‘what thou ownest is not thine’
and the spirit came and bore me off to rest.

What I love is far away beyond, concealed in distant darkness,
and high and wonderful is my true way.
And amid this clamour I am called to pray before the Heavens:
What no-one has I want to own, take all the earth away!

Follow, brother, beyond mountains, to the cool and peaceful rivers,
where in beds of mountain garlands all sea slowly goes to sleep.
Somewhere there beyond the heavens is my home, I have my mother,
in the golden-sprinkled mists, dressed in rosy mantle deep.

May the black and salty waters cool the cheeks that burn with fever,
let’s be miles away from life before the morning breaks above!
Not of this world was I, brother; hardships without end I suffered
for the sake of worries, faithlessness and of my burning love.

By a shore all dressed in seashells stands a gate of roses heavy,
therein sleep the mouldered shipwrecks, and the tired men find rest.
Songs unheard and high there sing like violins in distant echoes
under arches where eternal children live forever blessed.

- copyright Ola Wikander -

Kan inte heller låta bli att fascineras av att slumpen faktiskt förde Dan Andersson till Duluth. När Dan var 14 åkte han ensam till Amerika för att undersöka möjligheten för familjen att emigrera från fattigdomen (det blev aldrig så), och vid hemresan skänkte han sina sista slantar till en tiggare i Duluth. Bobs födelsestad. 1902. Så till och med Dan skulle kunna stämma in i rader som..."walking the hills of old Duluth".

Dan dog en för tidig död, som det brukar heta, en septemberdag 1920. Han stod hemma i sitt nya hus i Gonäs utanför Ludvika, och spikade upp tidningar som fodring. Han skulle till Stockholm denna dag, men hade haft en så konstig dröm att han funderade på att ställa in det hela. Men så bestämde han sig, for iväg, och checkade in på Hotell Hellman på Bryggaregatan. På kvällen, den 15 september, träffade han ett par vänner och de tillbringade kvällen på Berns, där de satt på en av balkongerna. Ett stenkast bort, på Styckjunkargatan, hade han tidvis bott i kollektivform hos några konstnärsvänner. Lite rund under fötterna följde han en av vännerna till Engelbrektsplan, och vandrade sen till sitt hotell. Där hade man rökt mot ohyra dagen innan, men inte vädrat madrasserna ordentligt, så Dan vaknade aldrig igen.

Så. Livet går. Med sina uppgångar och nedgångar, dalar och toppar. Och en del vardag...
Och nu är det alltså så att tiden, tillfälligheter (och, inte minst, Elston! :d2:) sammanför oss tre på söndag.
Det känns riktigt skönt. Pusselbitar faller på plats. På en front kan man finna lite frid.   

Vi ses där! :d4:
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad RidingIntoOmaha

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Berns 2009 - en cirkel ska slutas (SDC)
« Svar #1 skrivet: 16 mars, 2009, 21:34:00 »
Tackar för fin läsning. Sedan jag läst ditt inlägg kommer den gamla byggnaden stråla mot mig i ett delvis annat ljus på söndag!

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4194
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 16 mars, 2009, 22:04:10 »
Jag bugar, Fabian.
Fantastiskt fint skrivet, skön läsning. Tack.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Fabian

• Landlord
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 17 mars, 2009, 11:09:11 »
Kul, tack för responsen!

Kom på en liten lustig detalj till.
Sommaren när Bob var 28 år umgicks han flitigt med en granne vid namn David Amramm...
Sommaren när Dan var 28 år skrev han på sin självbiografiska roman om sitt alter ego David Ramm...
 :rolleyes:

Utloggad 650918

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 227
  • "He not busy being born is busy dying"
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 17 mars, 2009, 13:01:28 »
Så, ifall du read this Bob, och tänkte dig try a cover
Eller "Open Ländscapes"
Micke B.

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 17 mars, 2009, 13:15:48 »
Tack Per. Fint skrivet. Ha en bra Dan/Bobkväll på söndag!

På söndag ....... ja jävlar vad nära det är ...   :rolleyes:  :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Jack Fate

• Landlord
  • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 17 mars, 2009, 15:34:05 »
What goes around, comes around. Intressant läsning... -_-
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2125
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 17 mars, 2009, 18:02:26 »
Amramm .....Ram...
Märkligt.
Tack, Per!
bobi :d5:

Utloggad Högmodets Fot

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 18 mars, 2009, 15:02:02 »
Mycket fin, läsvärd post. Som Fabian redan känner till håller även jag Dan Andersson högt, även om jag inte är någon konnässör. Jag kände inte till historien om hans besök i Duluth, men den utgör tvivelsutan en i det närmaste osannolik länk mellan honom och Dylan.

Även om jag håller med om att det finns många beröringspunkter i deras verk – inte minst i personliga om än sinsemellan ganska olika uttryck av mysticism – finner jag också mycket som skiljer dem åt och att jag i mångt och mycket uppskattar dem på olika grunder. De båda må i hög grad ha varit självlärda, men i mitt tycke har Dan Anderssons poesi en mer okonstlad och – i positiv bemärkelse – naiv grundton. Stunder som Jungman Jansson åsido har den ironi och de litterära blinkningarna som präglar mycket av Dylans gärning knappast någon framskjuten plats. Det finns också något jordnära uppriktigt i Anderssons själva hantverk, där rader som "Slängdes vi på berg och slätter för att tumla om och leka/och vi lekte älg och lejon, fjäril, tiggare och gud" vackert skaver i örat på ett sätt som Dylans eller för den delen Vreeswijks ordvändningar sällan gör. Därtill har Anderssons känsla för människoöden och naturskildringar få motsvarigheter hos Dylan. 

Men även om jag personligen inte ser de båda som själabröder tänker jag mig gärna Dan Andersson som någonting i stil med Dylans avlägsne farfadersbror i den gamla världen. Jag gillar verkligen bilderna från Anderssons yngre år i finnmarkerna, där hans familj ser väl så kärvt garvade ut som en skara ur vilken Westernskröna som helst.

Särskilt ovanstående familjeporträtt – där Dan med en något skygg uppsyn håller upp en lätt malplacerad fiol bakom den imposante fadern Adolf – ser ut som en illustration direkt tagen ur Anthology Of American Folk Music och skulle säkert ha kunnat inspirera till en källarsång eller två. I mitt tycke går också Anderssons rustika, lakoniska drama Per Ols Per Erik med dess sakliga om än något bistert spefulla hållning till huvudpersonens stora gest och hans eftermäle helt i stil med något som skulle ha kunnat platsa bland Dylans tidigaste inspelningar eller för den delen Good As I Been To You och World Gone Wrong

Så: jag tänker mig gärna att Dylan skulle ha kunnat inspireras av Dan Anderssons verk men även levnadsöde. Det finns försiktiga drag av en blueslegend över hans liv, en säregen talang från knappa förhållanden som kämpade med såväl självtvivel som sin omvärld och först efter en nära nog långsökt förtida död nådde sin vidsträckta ryktbarhet. Nog låter det som en historia Dylan skulle kunna uppskatta, och jag håller med om att det blir en stor tilldragelse i det lilla att i andanom se de bådas vägar möts på Berns på söndag.

Hur som helst: Tack för god läsning och intressanta reflektioner. Hoppas cirkelslutningen blir till din belåtenhet.
Here endeth the lesson. Man can do what he please, but only till that enormous Monty Pythonesque foot that monitors pride comes down from heaven and splats him. - Michael Gray

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5942
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #9 skrivet: 18 mars, 2009, 21:54:55 »
På söndag ....... ja j-lar vad nära det är ...

Ja, det är nära. Kan ingen be Bob skjuta upp det hela ett tag? Jag känner mig inte riktigt redo att gå på konsert än....

Tack för den här intressanta tråden, förresten.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 18 mars, 2009, 22:49:18 »

Ja, det är nära. Kan ingen be Bob skjuta upp det hela ett tag? Jag känner mig inte riktigt redo att gå på konsert än....

Nä, vem f-n är redo?

Men plötsligt står vi där ändå, med Dan A eller vad vi nu har snurrande i huvet, och så släcks lyset och så kommer nån röst från intet och säger nåt som vi inte hör för alla skriker och applåderar så mycket, och som avslutas med orden "Would you please welcome ... "

Ja, ni vet.

Det var nog lugnare på Dans tid ...
« Senast ändrad: 18 mars, 2009, 23:43:39 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 19 mars, 2009, 06:28:08 »

Nä, vem f-n är redo?

Men plötsligt står vi där ändå, med Dan A eller vad vi nu har snurrande i huvet, och så släcks lyset och så kommer nån röst från intet och säger nåt som vi inte hör för alla skriker och applåderar så mycket, och som avslutas med orden "Would you please welcome ... "

Ja, ni vet.

Det var nog lugnare på Dans tid ...

Nu kan vi ju börja tänka på NÄSTA turné då han spelar sånger från TTL , något han troligen tyvärr inte gör denna sväng.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Fabian

• Landlord
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 19 mars, 2009, 06:39:12 »
Citera
Men även om jag personligen inte ser de båda som själabröder tänker jag mig gärna Dan Andersson som någonting i stil med Dylans avlägsne farfadersbror i den gamla världen.

Ungefär som jag tänker mig dem! Närmre går nog inte att komma, för de levde trots allt under väldigt olika förhållanden - den ene i svensk fattigbygd under 1800-talet/början av 1900-talet, den andre i ett spirande efterkrigs-USA. Men båda var unga män, med drömmar om att skriva/sjunga, båda hade sina kärleksbekymmer, religionsfunderingar o s v. Och det kanske är det som gör båda så bra - att de skrev om det de visste nåt om. Dans känsla för fattiga och människoöden bottnar såklart i att han bodde bland dem, de utstötta, de tokiga, de fattiga. Det var hårt i finnmarken - Dan hade alltid en revolver att skydda sig med. Ett av de mest omskrivna morden i början på 1900-talet var det sk "Uvbergsmordet", ett blodigt svartsjukedrama. Mördaren försvann sedan mystiskt, ryktesvis dränkt av grannar och med länsmans goda minne. Uvbergsmördaren - det är förresten han som i egen hög person tagit fotot på familjen i inlägget... :mellow:

Och så malplacerad vet jag inte om fiolen är förresten...melodier som Jungman Jansson, Till Min Syster och En Spelmans Jordafärd har han ju faktiskt komponerat själv, så spela kunde han nog...

Utloggad Fabian

• Landlord
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
« Svar #13 skrivet: 19 mars, 2009, 06:45:26 »
Citera

"Would you please welcome ... Bonnier writing artist....Dan Andersson..."?

Utloggad Fabian

• Landlord
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 19 mars, 2009, 07:04:25 »
Hey, Mr Tambourine Man, play a song for me,
I´m not sleepy and there is no place I´m going to.
Hey, Mr Tambourine Man, play a song for me,
in the jingle, jangle morning I´ll come following you

Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring,
och vid lägerelden hörde de hans sång.
Och om bettlare och vägmän och om underbara ting,
och om sin längtan sjöng han hela natten lång.

:d1: :d1: :d1: