Författare Ämne: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?  (läst 13247 gånger)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #15 skrivet: 09 april, 2009, 08:56:12 »
Överhuvudtaget är första intryck i mitt tycke ofta överskattade.

Ändå är det många gånger det som bestämmer, ögonblicket när man såg sin älskling första gången. Eller när man matt stapplar ut från konsertlokalen ett par timmar efter första intrycket. Eller för nåt åt andra hållet- dom där första sekunderna när man möter sin nya chef och magen reagerar vilt
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #16 skrivet: 09 april, 2009, 09:30:57 »

Nån som vet ifall vinylen kommer finnas i affär den 28e? Ibland släpar ju vinylsläppet något?
Cocaine improves your tennis

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #17 skrivet: 09 april, 2009, 10:40:43 »
Överhuvudtaget är första intryck i mitt tycke ofta överskattade.

;-) De gäller inte för mig.... jag tycker tvärtom.... att det är viktigt att lyssna till sitt undermedvetna....
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #18 skrivet: 09 april, 2009, 20:22:17 »
Något jag slås av är att alla verkar vilja stänga in sig och lyssna ensamma.

Eftersom jag redan i annan tråd just strollat nerför mitt samlarlivs Memory Lane, så minns jag att vi "på den tiden" var ett gäng som avnjöt dessa högtidsstunder tillsammans, antingen det gällde en nyanländ konserttejp eller en ny skiva.
Man samlades hos någon av oss, bunkrade upp med diverse drycker (som sällan inkluderade kaffe ...) och så satt man koncentrerat och lyssnade, tillsammans.
Är det verkligen ingen här på forumet som gör så nuförtiden?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #19 skrivet: 09 april, 2009, 21:47:41 »
Jag sätter in den i närmsta CD-spelare (för det är inte vinyl som gäller längre) och trycker på Play.  :rolleyes:
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #20 skrivet: 09 april, 2009, 22:24:40 »
Jag sätter in den i närmsta CD-spelare (för det är inte vinyl som gäller längre) och trycker på Play.  :rolleyes:

Svårare än så brukar det faktiskt inte vara.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #21 skrivet: 09 april, 2009, 23:53:54 »
Något jag slås av är att alla verkar vilja stänga in sig och lyssna ensamma.

Eftersom jag redan i annan tråd just strollat nerför mitt samlarlivs Memory Lane, så minns jag att vi "på den tiden" var ett gäng som avnjöt dessa högtidsstunder tillsammans, antingen det gällde en nyanländ konserttejp eller en ny skiva.
Man samlades hos någon av oss, bunkrade upp med diverse drycker (som sällan inkluderade kaffe ...) och så satt man koncentrerat och lyssnade, tillsammans.
Är det verkligen ingen här på forumet som gör så nuförtiden?

Nej tack. Jag skulle tacka nej om någon erbjöd en sådan lyssning och är helt övertygad om att jag kan dö lycklig utan att någonsin delta i en dylik aktivitet. Sådana upplevelser överlåter jag med glädje åt de reportrar som numera får förhandslyssna genom få en skiva uppspelad på ett kontor och sedan tvingas skriva recensioner som granskas till sista stavelsen av artistens fans.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #22 skrivet: 10 april, 2009, 00:01:57 »
Något jag slås av är att alla verkar vilja stänga in sig och lyssna ensamma.

Eftersom jag redan i annan tråd just strollat nerför mitt samlarlivs Memory Lane, så minns jag att vi "på den tiden" var ett gäng som avnjöt dessa högtidsstunder tillsammans, antingen det gällde en nyanländ konserttejp eller en ny skiva.
Man samlades hos någon av oss, bunkrade upp med diverse drycker (som sällan inkluderade kaffe ...) och så satt man koncentrerat och lyssnade, tillsammans.
Är det verkligen ingen här på forumet som gör så nuförtiden?

Nej tack. Jag skulle tacka nej om någon erbjöd en sådan lyssning och är helt övertygad om att jag kan dö lycklig utan att någonsin delta i en dylik aktivitet. Sådana upplevelser överlåter jag med glädje åt de reportrar som numera får förhandslyssna genom få en skiva uppspelad på ett kontor och sedan tvingas skriva recensioner som granskas till sista stavelsen av artistens fans.

Jag tar det som ett nej   -_-

Men undrar lite över dina associationer. Det du beskriver har nämligen inte minsta beröringspunkt med våra träffar, då när det begav sig. Inte kan väl själva tanken på att lyssna på musik tillsammans med några goda vänner vara skrämmande för dig?

Får medge att jag inte förstår din kommentar.
« Senast ändrad: 10 april, 2009, 00:06:03 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #23 skrivet: 10 april, 2009, 00:05:22 »
Något jag slås av är att alla verkar vilja stänga in sig och lyssna ensamma.

Eftersom jag redan i annan tråd just strollat nerför mitt samlarlivs Memory Lane, så minns jag att vi "på den tiden" var ett gäng som avnjöt dessa högtidsstunder tillsammans, antingen det gällde en nyanländ konserttejp eller en ny skiva.
Man samlades hos någon av oss, bunkrade upp med diverse drycker (som sällan inkluderade kaffe ...) och så satt man koncentrerat och lyssnade, tillsammans.
Är det verkligen ingen här på forumet som gör så nuförtiden?
Nej, för fan! Jag behöver inte sitta ensam; det har bara blivit så med de tre senaste skivorna. Anyday now sätter jag mig i ett rum med dig och andra nördar, med kaffe och avec, och avnjuter den nya.
Låt oss se om vi kan få till något... :d6:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #24 skrivet: 10 april, 2009, 00:10:08 »
Jag sitter helst ensam, men det får gärna vara andra i samma rum som lyssnar med samma intresse som jag...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #25 skrivet: 10 april, 2009, 00:25:04 »
Jag tar det som ett nej   -_-

Men undrar lite över dina associationer. Det du beskriver har nämligen inte minsta beröringspunkt med våra träffar, då när det begav sig. Inte kan väl själva tanken på att lyssna på musik tillsammans med några goda vänner vara skrämmande för dig?

Nja, så skrämmande är det egentligen inte, men jag är erkänt antisocial och föredrar enskild lyssning och tycker den ofta blir mest rättvis. Att först lyssna på en skiva i sällskap med andra fanatiker kan lätt bli väldigt konstigt. Efter avslutad genomlyssning uppstår en stunds tystnad, där man väntas lägga sin första kommentar. I det sällskapet blir det nästan omöjligt att ge en rättvis kommentar. Grupptrycket blir enormt och det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Det blir lika svårt att kritisera det usla som att prisa det lysande.
Sedan kan denna lilla fobi också förstås hänga ihop med att jag tyvärr aldrig umgåtts så mycket med personer med samma musiksmak, med undantag för mitt umgänge med L&T-are på senare år. Att faktiskt diskutera musik utifrån liknande utgångspunkter, det har för min del mest skett skriftligt.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #26 skrivet: 10 april, 2009, 00:28:56 »
Jag tar det som ett nej   -_-

Men undrar lite över dina associationer. Det du beskriver har nämligen inte minsta beröringspunkt med våra träffar, då när det begav sig. Inte kan väl själva tanken på att lyssna på musik tillsammans med några goda vänner vara skrämmande för dig?

Nja, så skrämmande är det egentligen inte, men jag är erkänt antisocial och föredrar enskild lyssning och tycker den ofta blir mest rättvis. Att först lyssna på en skiva i sällskap med andra fanatiker kan lätt bli väldigt konstigt. Efter avslutad genomlyssning uppstår en stunds tystnad, där man väntas lägga sin första kommentar. I det sällskapet blir det nästan omöjligt att ge en rättvis kommentar. Grupptrycket blir enormt och det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Det blir lika svårt att kritisera det usla som att prisa det lysande.
Sedan kan denna lilla fobi också förstås hänga ihop med att jag tyvärr aldrig umgåtts så mycket med personer med samma musiksmak, med undantag för mitt umgänge med L&T-are på senare år. Att faktiskt diskutera musik utifrån liknande utgångspunkter, det har för min del mest skett skriftligt.

Det är lugnt, Tobias.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #27 skrivet: 10 april, 2009, 02:32:38 »
Jag har ingen speciell procedur. De senaste skivorna har jag kunnat lyssna på i förväg; antingen låt efter låt på nätet eller så hela plattan i mp3. Finns det nåt nytt med Dylan vill jag lyssna direkt.

När sen den officiella plattan finns tillgänglig åker den förstås på direkt. Det vanliga brukar vara att jag (och frugan) lagar mat och lyssnar samtidigt. Dylan får liksom hållas i bakgrunden (och smyga sig in i det undermedvetna, humlan). Sådär brukar det vara de första lyssningarna; Dylan får måla sina bilder på avstånd så att jag kan närma mig dem i min takt.

Efter några lyssningar brukar vissa låtar kräva mer uppmärksamhet än andra och då, först då, börjar jag försöka ta in VAD det är han sjunger. Precis som Leif lyssnar jag bara på helheten till en början. Soundet, rösten, fraseringen..., ja ni vet.

Därefter tycker jag det är minst lika viktigt att få ta del av vad han gör med låtarna live. Hur dom utvecklas och får nytt liv.
Med Modern Times var det fyra låtar (Workingman’s Blues #2, Nettie Moore, The Levee’s Gonna Break och Ain’t Talkin’) som jag blev "stungen av" (tack Bengt) direkt via plattan. De andra var lite mer "vaga" till en början. Men sen när konsertinspelningarna började dyka upp var det framförallt Spirit on the Water, When the Deal Goes Down och Beyond the Horizon som jag förstod att uppskatta. Tycker just de tre gjorts betydligt bättre live än på skivan.

Det finns många såna exempel där liveversioner fått mig att "förstå" låtarna och förstå hur bra dom är på ett sätt som studioversionerna inte lyckats med. Av den anledningen tycker jag det ska bli intressant att se vilka låtar han plockar med i repertoaren framöver och vad det blir av dem.

Men först ska vi se vad det är för låtar, och det ska bli spännande. De två jag hört hittills låter väldigt bra...  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #28 skrivet: 10 april, 2009, 09:55:25 »
Oj ! oj oj..... laga till mat och lyssna på en sprillans ny Dylan platta ;-) jösses ! det blir alldeles för svårt för en enkel humla....
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Högmodets Fot

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #29 skrivet: 10 april, 2009, 15:49:53 »
Eftersom jag redan i annan tråd just strollat nerför mitt samlarlivs Memory Lane, så minns jag att vi "på den tiden" var ett gäng som avnjöt dessa högtidsstunder tillsammans, antingen det gällde en nyanländ konserttejp eller en ny skiva.
Man samlades hos någon av oss, bunkrade upp med diverse drycker (som sällan inkluderade kaffe ...) och så satt man koncentrerat och lyssnade, tillsammans.
IRL? :huh:
Here endeth the lesson. Man can do what he please, but only till that enormous Monty Pythonesque foot that monitors pride comes down from heaven and splats him. - Michael Gray