Författare Ämne: Förhållningsregler  (läst 22079 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #15 skrivet: 29 april, 2009, 09:53:08 »
Här lämnar jag er i några veckor och upptäcker att det tydligen varit mer än livat än önskvärt när jag varit borta. Ack, dagens ungdomar...  -_-

Undrade just var du var, ännu en avhoppare?

Jag har varit i Norrland några veckor, med ofta väldigt begränsade möjligheter att surfa. Jag har därför helt missat alla TTL-diskussioner under tiden.
Även till Norrland hade dock TTL kommit och har gått varm i min cd-spelare under de senaste dagarna. Den andligt präglade "This Dream of You" kändes omedelbart som en ny Dylan-klassiker och jag kan inte sluta lyssna på "If You Ever Go To Houston", trots vad som kan tyckas som en lite monoton musikalisk inramning. Mina intryck av skivan (liksom min semester) ligger dock utanför ämnet för tråden, så jag sätter punkt och utvecklar det hela i annan tråd senare.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #16 skrivet: 29 april, 2009, 23:05:20 »
Även jag vill (helst) ha en redigeringsfunktion kvar. Dock inte till varje pris iofs. Men på andra forum jag skrivit mycket på tror jag att det har spärrats till en kvart vilket jag tycker är en bra gräns. Själv skriver jag alldeles för snabbt sett till min fingerfärdighet och der brukar bli en hel del kladd att rätta till under ett par minuter. Och visst kan jag läsa igenom allt tre gånger, men det brukar inte bli så. Jag tror hellre jag låter inläggen stå kladdiga och felstavade än går in och korrigerar mig i uppföljningsinlägg i alla fall.

Visst har jag också sett exempel på åtskilliga personer på diverse forum som älskar att provocera, men inte är alls lika duktiga på att ta de reaktioner som kommer från folk. Det är ju trots allt inte särskilt konstigt om majoriteten av deltagarna på ett forum uppskattar det som är forumets centrala samlingspunkt, i det här fallet en artist. Om man då skriver att denne är rent erbarmligt dålig, om så bara tillfälligt får man nog finna sig i att andra inte håller med.

Dessa reaktioner kan vara alltifrån milt ironiska till rakt sågande, men ärligt talat ser jag det här forumet som rena Bamseparken i jämförelse med vad man kan få stå ut med om man "skriver ner" vissa andra herrar på andra forum i det här landet. Väljer man att lägga sågningsribban högt får man acceptera skarpare reaktioner tillbaka, jag kan inte se det på annat sätt. Om man hoppar av en lista av de skäl jag har sett här tror jag inte man är riktigt i balans från början.

Jag kan tänka mig att en del kan få känslan av att inlägg från vissa skribenter har mer "vikt" än de från andra (om nån förstår mig). Men det är väl i så fall något man får ändra på. Respekt är för mig något man gör sig förtjänt av genom vad man skriver och hur man skriver det, det finns inga genvägar dit. Jag kan inte påstå att det är särskilt lätt att bli "utfryst" här om man inte verkligen anstränger sig lite (tänker på vissa signaturer från flera år tillbaka) eller kanske är tillfälligt lite känslig.

Trots det jag nu skrev så hoppas jag verkligen att de som nu kände sig manade att kliva av återkommer igen när de har lugnat ner sig lite. Jag tror faktiskt trots allt att de befinner sig "bland vänner" här även om inte man behöver dela alla åsikter hela tiden för det. Jag har själv gjort en pudel på forum som jag har känt tillräckligt starkt för efter liknande (fast i de fallen mitt tycke långt värre) dispyter medlemmar emellan. Något annat forum har jag helt enkelt avstått ifrån. Den kära Dylanpoolen t.ex. med sina eviga trådar fyllda med forumtroll i långa banor gick ju inte läsa över huvud taget och det verkar se ungefär likadant ut på något annat internationellt Dylanforum också så jag tycker att vi ska värna noga om det vi har här.

Nu hade jag tänkt skriva lite om TTL som jag hörde för första gången idag, men jag tror att jag lägger ner det.

Äsch,  ^_^
...den är behaglig. En 3+ från Iandi och troligen Rising.

* Nu skrev jag sådär snabbt och okontrollerat som jag brukar göra och om det inte går redigera i efterhand så får det gå som det går...  :d4:

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #17 skrivet: 30 april, 2009, 00:16:47 »
Tack Ingemar, kloka ord  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #18 skrivet: 30 april, 2009, 00:40:59 »
Stort tack Ingemar! Nu hamnade ditt mail inte i den där nya tråden som jag startade (även om du där lade in en kortversion), men huvudsaken är att det hamnade nånstans där det blir läst.

Jag är verkligen inte perfekt och varenda ord jag skriver är inte 100-procentigt genomtänkt.
Men det är jag, tycker jag ändå, heller inte helt ensam om.

Jag hoppas, som du skriver, att de krockar som man råkar ut för här på forumet, liksom i alla sammanhang i livet där människor umgås och har relationer av nåt slag, inte alltid måste leda till smäll i dörrar, utan att man kan fortsätta prata med varandra, när väl den första upprördheten lagts sig.

Peace, brothers and sisters!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Förhållningsregler
« Svar #19 skrivet: 09 maj, 2009, 18:31:50 »
Ok, på allmän begäran - redigeringsfunktionen är tillbaka. Det går nu att redigera sitt inlägg i 15 minuter. Därefter är inlägget låst.

/Fredrik
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #20 skrivet: 09 maj, 2009, 20:19:10 »
Ok, på allmän begäran - redigeringsfunktionen är tillbaka. Det går nu att redigera sitt inlägg i 15 minuter. Därefter är inlägget låst.

/Fredrik

Har sett, har testat. Än en gång tack Fredrik! King of the moderators!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #21 skrivet: 02 december, 2012, 09:11:39 »
Dags att lyfta fram Fredriks tråd om generella förhållningsregler...

  • det ska vara högt i tak här. Väldigt högt. Det är helt okej att säga att senaste plattan suger fett, att gårdagen konsert var det sämsta man sett och att Dylans band är då dåliga att dom inte ens platsar i Dansbandskampen. Men man måste också vara beredd att få mothugg då. "Don't talk the talk if you can't walk the walk", typ.
  • om det dyker upp någon på forumet som har en helt annan inställning till Dylans röst/arrangemang/setlista/skoval/frisyr än vad du själv har, gör gärna din röst hörd, men försök inte övertala någon att tycka som du. Sådana diskussioner blir ofta helt meningslösa. När jag själv trasslar in mig i sådana diskussioner (hände senast i helgen på ett helt annat forum), brukar jag ta ett steg tillbaka och ta till det gamla fina citatet "Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.". Då brukar det kännas bättre.
  • om någon medlem känner sig baktalad/påhoppad/motarbetad/mobbad bör han/hon/den/det snarast kontakte mig eller Anders så får vi reda ut det.


Tycker även att vi ska undvika VERSALER så långt som möjligt. Att använda VERSALER på internet tolkas som att du är upprörd eller skriker. Om du vill förstärka innebörden i ett ord kan du istället fetmarkera det, kursivera det eller understrecka ordet.
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #22 skrivet: 08 februari, 2013, 12:01:29 »
Skriver här så gott som ngt.hJÄLP: jAG SKRIVER LÅNGA VACKRA INLÄGG (SOM MED MIN METOD TAR TID!) men sen rätt som det är, kommer omöjlighet att sända mitt otroligt väsentliga svar till mänskligheten, bara bort..bort.bort.. allt iö normalt men mitt eminenta svar är borta...finns det en kvalitetsaspekt som sajten klarar av... nej, skämt åsido-har jag dataproblem, eller va fan..?/bobi with love :angry:

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Förhållningsregler
« Svar #23 skrivet: 08 februari, 2013, 15:13:42 »
Skriver här så gott som ngt.hJÄLP: jAG SKRIVER LÅNGA VACKRA INLÄGG (SOM MED MIN METOD TAR TID!) men sen rätt som det är, kommer omöjlighet att sända mitt otroligt väsentliga svar till mänskligheten, bara bort..bort.bort.. allt iö normalt men mitt eminenta svar är borta...finns det en kvalitetsaspekt som sajten klarar av... nej, skämt åsido-har jag dataproblem, eller va fan..?/bobi with love :angry:

En (omständig kanske?) metod skulle kunna vara att du skriver i något ordbehandlingsprogram där du sedan kopierar texten och klistrar in den när du vill posta ditt inlägg, vet inte om du gillar tanken på den metoden :-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Förhållningsregler
« Svar #24 skrivet: 08 februari, 2013, 20:11:55 »
Innan jag trycker på Posta brukar jag markera det jag skrivit och kopiera. Men jag brukar inte ha problem med att inläggen inte blir postade. Det är bara en gammal vana. Äpple A, Copy.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Förhållningsregler
« Svar #25 skrivet: 16 februari, 2013, 13:09:43 »
Innan jag trycker på Posta brukar jag markera det jag skrivit och kopiera. Men jag brukar inte ha problem med att inläggen inte blir postade. Det är bara en gammal vana. Äpple A, Copy.

Bra metod  :d5: :-) Jag brukar få problem från mobilen ibland men det är säkert bara ovana med en otroligt liten skärm, men om jag försöker posta något direkt efter ett inlägg då får jag en tillsägelse om att jag måste lugna mig en stund innan jag postar nått nytt   :d4:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Förhållningsregler
« Svar #26 skrivet: 05 februari, 2014, 15:29:26 »
Fredrik nu har jag skrivit 2ggr men det kommer inte in.Går det inte att skriva när någon annan skriver. Ursäkta min dumma fråga Fredrik