Författare Ämne: Melodifestivalen  (läst 25113 gånger)

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Melodifestivalen
« Svar #15 skrivet: 17 maj, 2009, 00:38:00 »
Jag har inte alls hört det förut, men jag är just nu häpen över hur dåligt Norges vinnande bidrag var.

Tycker själv det är skitbra.

Men smaken är som ................

-_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #16 skrivet: 17 maj, 2009, 00:45:01 »

Det har hon absolut, men hon är knappast helt opåverkad av att ha misslyckats så kapitalt, den enda gång då hennes röst prövats i ett "folkligt" sammanhang.
[/quote]

"Misslyckats så kapitalt"?

Tror inte hon upplever det så. Men vad vet jag?

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #17 skrivet: 17 maj, 2009, 00:45:37 »

Det har hon absolut, men hon är knappast helt opåverkad av att ha misslyckats så kapitalt, den enda gång då hennes röst prövats i ett "folkligt" sammanhang.
[/quote]

"Misslyckats så kapitalt"?

Tror inte hon upplever det så. Men vad vet jag?

[/quote]

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #18 skrivet: 17 maj, 2009, 00:48:34 »
Misslyckades tydligen med att svara här. Men ... hoppas ni fattar ...

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #19 skrivet: 17 maj, 2009, 01:03:21 »
Nu är festivalen över. Malena kommer att vandra vidare, det går bra för henne, hon har en annan väg att vandra. Norges snubbe kanske får en lyckosam karriär, som Abba fick, kanske inte.
Ingen låt är ju något jag kommer att komma ihåg speciellt länge, inte ens vinnaren, som var helt OK. Och inte heller Estlands bidrag, som var min favorit.

Nu begraver jag det här och lyssnar på den där remixade versionen av Brownsville Girl som jag inte hört ännu. Faktiskt.
Och ser fram emot Deportees nya skiva (håll utkik efter en ny tråd nära er, så småningom...)

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #20 skrivet: 17 maj, 2009, 19:09:51 »
Besvikelse?
Tror hon klarar sig alldeles utmärkt. Hon har liksom en annan karriär att ägna sig åt.

Känner inte Malena, och har ingen aning om hur besviken hon är. Eller inte.

Och att döma av de intervjuklipp jag sett idag så är hon det ... inte.   -_-

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #21 skrivet: 17 maj, 2009, 22:33:24 »
Skit i musiken. Jag gillar brudarna. Handklovar, någon??
bobi :mellow:

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #22 skrivet: 18 maj, 2009, 00:55:29 »
Jag har inte alls hört det förut, men jag är just nu häpen över hur dåligt Norges vinnande bidrag var.
hear hear
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #23 skrivet: 20 maj, 2009, 22:47:48 »
Ett ord i rättan tid från SvD:s Magnus Eriksson:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2915309.svd

Citera
SVT borde dra sig ur schlagertävlingen
Publicerad: 18 maj 2009, 15.45. Senast ändrad: 18 maj 2009, 15.46

KOLUMN | MAGNUS ERIKSSON
TV & RADIO

Så var eländet över. I lördags var det äntligen dags för den internationella finalen i Eurovision Song Contest. Jag tänker dock inte skriva om usla bidrag, stupid nationalism eller det röstfusk som initieras redan i den svenska kvaltävlingen, med instruktioner till juryerna att inte rösta på vissa typer av tävlingsbidrag.

Låt mig i all anspråkslöshet blott åter aktualisera frågan om det inte vore på sin plats att SVT drog sig ur tävlingen. ESC är, liksom det svenska kvalet Melodifestivalen, en renodlat kommersiell produkt. I Sverige styrs den dessutom av en marknadsaktör, Christer Björkman.

Det är inte en public service-uppgift att låta flera veckors programtablåer styras av sådan kommersialism. Det är inte heller en public service-uppgift att hålla liv i tynande popkarriärer eller att ge fjolårets Idolfynd en ny chans att synas i tv.

Tyvärr arrangeras spektaklet av EBU, alltså de europeiska public service-bolagens organisation. Det kan alltså inte dumpas på de slaskkanaler där det rätteligen hör hemma. Men numera är EBU öppet även för public service-liknande företag, och TV4 är medlem. Bolagets kanaler är så pass slaskiga, att Melodifestivalen inte skulle kompromettera bolaget nämnvärt.

Det är alltså dags för en transfer. SVT och dess föregångare har härbärgerat festivalen så länge att Bosmandomen bör gälla.

Men tittarsiffrorna! ropar någon. Ja, vad är det med dem? Det vore tacknämligt om SVT slutade stirra på sådana. Ett public service-företag har sitt uppdrag på trots mot kortsiktiga tittaropinioner. Tittarsiffrorna har som enda syfte att sälja reklamtid.

SVT skall i stället stå för kvalitet och försvara kulturarvet. En påminnelse om att bolaget också har stått för detta får vi på söndagarna då Hedebyborna med manus av Sven Delblanc och i regi av Håkan Ersgård sänds i repris. Den trettio år gamla serien är bättre än det mesta som senare producerats av SVT:s drama- och underhållningsavdelningar. I slutet av 1970-talet producerade svensk public service även Keve Hjelms mästerliga och banbrytande tolkning av Ivar Lo-Johanssons roman Godnatt, jord.

För bara trettio år sedan vågade alltså svensk public service satsa på högklassig tv-dramtik. En del saker var bättre förr, åtminstone för den som inte håller till godo med menlösheter som Babben & co eller abderitisk underhållning som Grillad.

För övrigt ...
... blev jag beklämd av inslaget om EU-avgiften i söndagens Rapport. Att varje invånare i Säffle betalar 2571 kronor ställdes mot hur summan kunde användas i den kommunala ekonomin. Sedan fördes allt upp på riksnivå. Det ältades bidrag, föga sades om ökad handel eller andra värden i EU-medlemskapet. Det var populism på Sverigedemokraternas nivå. Det har knappast i Rapport att göra.

Missa inte ...

Plats på toppen, Jack Claytons fina filmatisering av John Braines bok, onsdag kl 14.05 på SVT1.

"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #24 skrivet: 21 maj, 2009, 20:40:16 »
Ord i rättan tid? Tror vi kan hitta praktiskt taget identiskt formulerade artiklar från vartenda år (och det är många ...) som Melodifestivalen sänts.
Ja, allra flest artiklar i samma anda, och en smula fler och mer aggressiva   :wacko:  var det väl på 70-talet.

Själv är jag fortsatt fascinerad över att  de som tycker så illa om Melodifestivalen måste hetsa upp sig så. Varför kan man inte bara låta bli att titta?

Kanske förlorar folk intresset för Festivalen nån gång, men traditioner som satt sig så här fast brukar ha en förmåga att överleva det mesta. Och det lär inte aldrig så många indignerade artiklar typ den ovanstående ändra på.
Och ... so what?

Edit: Smärre omformuleringar.

« Senast ändrad: 21 maj, 2009, 20:42:09 av Elston »

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #25 skrivet: 22 maj, 2009, 20:09:35 »
Ord i rättan tid? Tror vi kan hitta praktiskt taget identiskt formulerade artiklar från vartenda år (och det är många ...) som Melodifestivalen sänts.
Ja, allra flest artiklar i samma anda, och en smula fler och mer aggressiva   :wacko:  var det väl på 70-talet.

Själv är jag fortsatt fascinerad över att  de som tycker så illa om Melodifestivalen måste hetsa upp sig så. Varför kan man inte bara låta bli att titta?

Frågan är egentligen inte så mycket om huruvida evenemanget är bra underhållning eller ej, utan om detta är något som rimligen ska ligga inom SVT:s revir och huruvida miljontals kronor (den exakta summan är hemlig) av de licenspengar praktiskt taget varje svensk måste betala, ska läggas på detta evenemang, som rimligen är mer än brett nog att finansieras av en kommersiell aktör. Det är också högst tveksamt om en kommersiell aktör (läs TV4) på något sätt skulle sköta det sämre.
Jag själv är lite road av evenemanget (även om de dåliga stunderna är fler än de bra, men det är okej), men jag tycker dessa frågor är relevanta.

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #26 skrivet: 22 maj, 2009, 21:03:02 »

Frågan är egentligen inte så mycket om huruvida evenemanget är bra underhållning eller ej, utan om detta är något som rimligen ska ligga inom SVT:s revir och huruvida miljontals kronor (den exakta summan är hemlig) av de licenspengar praktiskt taget varje svensk måste betala, ska läggas på detta evenemang, som rimligen är mer än brett nog att finansieras av en kommersiell aktör. Det är också högst tveksamt om en kommersiell aktör (läs TV4) på något sätt skulle sköta det sämre.
Jag själv är lite road av evenemanget (även om de dåliga stunderna är fler än de bra, men det är okej), men jag tycker dessa frågor är relevanta.

Visst, frågan om SVT som s k Public service-kanal, och vad det ska innebära, den kan man ju ägna en tanke ibland. Och då handlar det förstås inte bara om Melodifestivalen.
Sen det där ekonomiska, det är jag inte kvalificerad att bedöma. Hur mycket licenspengar man beräknar att faktiskt få in just för att man sänder Melodifestivalen, jämfört med vad det kostar.
Och så själva den idologiska kärnpunkten, om SVT överhuvudtaget ska resonera så, eller bara se till den s k kvaliteten på programmen?

Det är den ena frågan.
(Eller om det var två frågor ...)
Den andra är ändå varför just denna rätt oskyldiga musiktävling, som jag själv nu följt i ofattbara 50 år (drygt, tror jag till och med) väcker såna känslor! För det gjorde den ju även på den tiden när det inte fanns någon "kommersiell aktör" för SVT att konkurrera med.

Edit: Stavfel och understrykningsfel.

« Senast ändrad: 22 maj, 2009, 21:05:41 av Elston »

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #27 skrivet: 22 maj, 2009, 21:09:03 »
Den andra är ändå varför just denna rätt oskyldiga musiktävling, som jag själv nu följt i ofattbara 50 år (drygt, tror jag till och med) väcker såna känslor! För det gjorde den ju även på den tiden när det inte fanns någon "kommersiell aktör" för SVT att konkurrera med.

Det vore ju kanske värre om den inte väckte starka känslor för och emot? Det som inte väcker några känslor alls brukar väl inte vara så intressant?
Andra populärmusikaliska fenomen som också väcker starka känslor är Bob Dylan och Carola (av vilka en har en har en naturlig koppling till ämnet för denna tråd), bland många andra.

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #28 skrivet: 22 maj, 2009, 21:27:44 »

Det vore ju kanske värre om den inte väckte starka känslor för och emot? Det som inte väcker några känslor alls brukar väl inte vara så intressant?
Andra populärmusikaliska fenomen som också väcker starka känslor är Bob Dylan och Carola (av vilka en har en har en naturlig koppling till ämnet för denna tråd), bland många andra.

Fast det är väl det som Melodifestivalen egentligen inte är? Intressant alltså. I alla fall inte musikaliskt. Och definitivt inte som TV-program. Så det intressanta är kanske varför nåt så måttligt intresssant ändå engagerar - för och emot.
Men det har det säkert skrivits avhandlingar om.
Själv är jag glad att det är bortåt ett år till nästa gång. Och då sitter jag väl där igen ...
 :rolleyes:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #29 skrivet: 22 maj, 2009, 21:42:51 »

Fast det är väl det som Melodifestivalen egentligen inte är? Intressant alltså. I alla fall inte musikaliskt. Och definitivt inte som TV-program. Så det intressanta är kanske varför nåt så måttligt intresssant ändå engagerar - för och emot.
Men det har det säkert skrivits avhandlingar om.
Själv är jag glad att det är bortåt ett år till nästa gång. Och då sitter jag väl där igen ...
 :rolleyes:

Du har förstås helt rätt i att evenemanget sällan bjuder på något intressant musikaliskt eller tv-mässigt. Troligen har de starka känslorna mycket att göra med att Melodifestivalen är en av få populärkulturella händelser alla "måste" förhålla sig till. Vi har numera alla möjliga kanaler och kan strunta i "Idol 2009", "Allsång på Skansen", diverse idrottshändelser och "Robinson", men vi kan inte ignorera Melodifestivalen, i dess varierande versioner (nationella deltävlingar, nationell final, internationella deltävlingar, internationell final). Troligen har det att göra med att praktiskt taget alla svenskar yngre än 65 år vuxit upp med Melodifestivalen och Eurovisionsschlagerfestivalen som viktiga händelser. Antingen omfamnar man denna genuint folkliga händelse eller så förkastar man den.
Det är i alla fall mina spekulationer. Och det är inte mer än 8-9 månader innan vi tvingas förhålla oss till detta igen under 3-4 månader...

-Homer Simpson