Författare Ämne: Lennart Persson R.I.P.  (läst 6002 gånger)

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
Lennart Persson R.I.P.
« skrivet: 19 maj, 2009, 15:54:55 »
Välkänd musikskribent har lyssnat på sin sista sång, http://www.kvp.se/nyheter/1.1574629/lennart-persson-dod
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #1 skrivet: 19 maj, 2009, 16:06:20 »
Trist! Suverän skribent. Ingen ålder alls.
Micke B.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #2 skrivet: 19 maj, 2009, 16:43:23 »
Usch så outsägligt sorgligt. Alldeles för tidigt, ja. Han var bäst i Sverige när det gäller att skriva om musik.
Jag kommer att sakna honom mycket. Tack, Lennart. RIP.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #3 skrivet: 19 maj, 2009, 17:29:12 »
Usch. Sorgligt.
Tack var en av våra medlemmar på forumet fick han iaf se Dylankonserten i Malmö. Som han ju skrev en positiv recension om.

http://www.expressen.se/noje/musik/1.1515291/bob-dylan-malmo-arena
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #4 skrivet: 19 maj, 2009, 19:07:04 »
Nej fy fanken vad trist. Tänk vad stor del av min skivsamling han har tipsat om. Nu plockar jag fram hans senaste bok och lyssnar på den där Staxsamlingen han satte samman för några år sedan. Sveriges bästa musikjournalist... by far.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #5 skrivet: 19 maj, 2009, 20:37:06 »
Detta skrev han om Modern Times:

BOB DYLAN
Modern Times
Columbia/Sony BMG

Bob Dylan är irriterad på sakernas tillstånd, fortfarande. I en femton år gammal dagstidningsintervju oroar han sig för att om folk förr i tiden hade gemensamma hjältar och förenades av samma myter, legender och värderingar så är det i vår tid bara McDonalds och Walt Disney som för folk samman. Och sedan den intervjun har vår man befunnit sig på ett ändlöst korståg i kamp för traditionen, sägnerna, den uråldriga musiken och, möjligen, den ursprungliga värdegemenskap han tycks förknippa sextiotalet med.

Omfamnandet av det bottenlösa amerikanska musikarvet hade han med sig redan när han lämnade Hibbing. Det aktiva återerövrandet av det började med de underskattade bluesalbumen »Good As I Been to You« och »World Gone Wrong« i början av nittiotalet. (Hans version av The Mississippi Sheiks »I’ve Got Blood in My Eyes« på det senare skulle suttit perfekt på »Modern Times«.) Men redan på det bespottade albumet »Down In the Groove« hade han gjort kärleksfulla nedslag i bland annat Wilbert Harrisons »Let’s Stick Together«, Arthur Alexanders »Sally Sue Brown« och Hank Snows »Ninety Miles an Hour (Down a Dead End Street)«. Och jag har minst nio bootlegvolymer med bara de covers han hittills har spelat under sin »Never Ending Tour«. Så den som fortfarande tror att Dylan bara snott från och inspirerats av Woody Guthrie ska nog tänka om.

Hans never ending radioshow på satellitkanalen XM är på samma vis en enda lång, glädjefull hyllning till samma arv.

Som vanligt är det så klart svårt att veta vad den illmarige, cyniske och längst in djupt humanistiske mannen egentligen vill säga. Men nog vilar det en stämning av undergång över »Modern Times«, och inte bara för att Dylan i sina texter nämner både den 11 september-attentaten och orkanen Katrina. Kanske är detta en apokalyptisk blues, en nattsvart lägesrapport klädd i sekelgamla bilder, dofter, vägsträckningar och fördomar (»I want a real good woman to do just what I say«)? Kanske är det tredje delen i en ångestriden dödsmässa?

Men förmodligen är det inget annat än den bästa, svängigaste lilla rock’n’roll-platta Dylan kan och vill göra just nu; en egen kärleksförklaring till den musik han låg i sängen och lyssnade till när han var femton. Och alla som söker en moral eller ett sammanfattande budskap kan lika gärna skjuta sig själva i knäna.

Man har åtminstone inte tråkigt en enda sekund. Och man kommer gång på gång på sig själv med att digga musiken innan man hört texten; det var länge sedan. Rocklåtarna rör sig framåt som ett hangarfartyg i balettskor och de förbluffande välsjungna balladerna skulle definitivt kunna få ut dansbandspubliken på banorna. De vaknaste av världens politiker borde dessutom ha ett och annat att lära av den avslutande, iskalla niominutersvandringen genom vår förtäckta samtid.

Man kan överraskas av att Dylan i dag anses så »hipp« att han inte redan slaktats på grund av sin ålder. Man kan förundras över hur trendkänsliga popskribenter ens kan sänka sig till att lyssna på ett så här extremt »gubbrockigt« album, man kan undra hur de lyckas handskas med en textmassa som så obönhörligt refererar till en tid då inte ens deras föräldrar var födda. Man kan också bara glädjas över att de gör det. Och över att detta album säljer som om slutet vore nära och det inte fanns något annat att köpa. Men hipp var han nog senast för sådär fyrtio år sedan.

Men bandet han gjort skivan med och som han har turnerat med ett antal år nu är det bästa han haft sedan han då for världen runt och designade om sextiotalet med The Hawks. Mest av allt för att det så icke-neurotiskt och glädjefullt vilar i just traditionen, i det som mindre vetande kallar »gubbrock«. Det här gänget gillar sin blues och rockabilly, och skäms inte för det. Eller för att de så till den milda grad hört, älskat och förundrats över Baby Face Leroy-versionen av »Rollin’ and Tumblin’«, inspelad för snart 57 år sedan, att de gör sitt yttersta för att återskapa kraften i den. Man måste älska dem även om de misslyckas.

Och glädjas över att Dylan ännu inte verkar mogen för att möta Elvis i den stora jukeboxen i himlen. Han har andra saker att tänka på:

I’ve got troubles so hard
I just can’t stand the strain
some young lazy slut has
charmed away my brains

Man ser framför sig hur han ler ett snett, liderligt leende när han levererar sin text. Som en Howlin’ Wolf, en Ronnie Hawkins eller en Little Richard.

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Högmodets Fot

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #6 skrivet: 19 maj, 2009, 21:24:47 »
En mycket sympatisk man. Jag drar mig med glädje och en smula vemod till minnes de många stunder jag i yngre år nyfiken men pank hängde över vinylhyllorna på Musik och Konst utan att någonsin känna tillstymmelse till skarpa blickar från kassan i ryggen. En institution att minnas. 
Here endeth the lesson. Man can do what he please, but only till that enormous Monty Pythonesque foot that monitors pride comes down from heaven and splats him. - Michael Gray

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #7 skrivet: 19 maj, 2009, 21:50:52 »
Min favorit bland svenska musikskribenter. Hans recensioner och artiklar i POP och andra publikationer betydde mycket för min skivsamlings utseende. Utan honom hade jag varit åtskilliga favoritartister fattigare. Han fick mig t ex att upptäcka Merle Haggard.
På senare tid har han haft en förträfflig hemsida, http://www.lennartpersson.se/ , där han samlat gamla och nya texter och dessutom gjort streamad musik tillgänglig.
Att han i en recension en gång ordagrannt använde flera stycken jag skrivit i ett mejl till honom, det kan jag lätt överse med.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #8 skrivet: 19 maj, 2009, 23:18:17 »
Min favorit bland svenska musikskribenter. Hans recensioner och artiklar i POP och andra publikationer betydde mycket för min skivsamlings utseende. Utan honom hade jag varit åtskilliga favoritartister fattigare. Han fick mig t ex att upptäcka Merle Haggard.
På senare tid har han haft en förträfflig hemsida, http://www.lennartpersson.se/ , där han samlat gamla och nya texter och dessutom gjort streamad musik tillgänglig.
Att han i en recension en gång ordagrannt använde flera stycken jag skrivit i ett mejl till honom, det kan jag lätt överse med.

Du får uppleva det som en ära.

Ja, som sagt, bra musikrecensenter växer inte på träd. Så nog lämnar han ett tomrum efter sig.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #9 skrivet: 19 maj, 2009, 23:35:43 »
Horror vacui

Vad efter LP, sämre ljud, mera skit av samma

vif
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #10 skrivet: 22 maj, 2009, 21:46:16 »
Jan Gradvall, kollega på legendariska sajten feber.se, minns sin vän och förebild:
http://www.expressen.se/kultur/1.1575781/livets-musik
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #11 skrivet: 23 maj, 2009, 09:08:38 »
Jan Gradvall, kollega på legendariska sajten feber.se, minns sin vän och förebild:
http://www.expressen.se/kultur/1.1575781/livets-musik


En jäkla månad! :huh: Fy sjutton. Ta vara på livet där ute!
Micke B.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #12 skrivet: 24 maj, 2009, 14:26:43 »
"Cancer vet ingenting om blues" skriver Mats Olsson i dagens Expressen:
http://www.expressen.se/sport/1.1580501/olsson-cancer-vet-ingenting-om-blues
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #13 skrivet: 28 maj, 2009, 00:27:59 »
Sorgligt, förbannat sorgligt...

Citat från: Andres Lokko i SvD
Som inspiratör med ett unikt musikhjärta var Lennart Sveriges John Peel, ingen sade det egentligen någonsin. Det behövdes liksom inte. Han förstod magin. Men det är precis som Janne skrev på omslaget till en antologi med Lennarts texter:

”Ingen artist har betytt lika mycket för mitt musiklyssnande som Lennart Persson.”

Ett farväl till Lennart Persson
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lennart Persson R.I.P.
« Svar #14 skrivet: 31 maj, 2009, 00:29:04 »
Plura om Lennart Persson

"Förra måndagen spelade jag och Carla på Blidösund, i pausen ringde telefonen, Hallå det är Stefan, Lennart Persson har dött, han dog klockan fyra, Peter ringde och grät och berättade det för mig, han är död.

Jag gick ut och spelade, jag började andra set med att berätta för publiken att den störste musikjournalisten vi haft här i Sverige hade avlidit för några timmar sedan. Sedan tillägnade jag hela andra set till Lennart.  Jag visste inte ens om att han var sjuk, cancer igen. Sist vi sågs var i september i Malmö, jag och Maria var uppe tidigt och tog en kaffe på gågatan utanför Victoria. Det var ganska folktomt på gatan, då ser jag hur Lennart kommer cyklande från Triangeln med bärkassar på styret, han stannar fem meter innan oss och går in i en näröppetbutik, han ser inte mig, jag tänker att han måste se jävligt dåligt. Han kommer ut och ser fortfarande inte mig, vi är nu en meter från varandra, jag, han och Maria på en helt öde gata och han ser mig inte. Jag ropar, Lennart och då ser han oss, vi pratar och han ber om att bli uppskriven på gästlistan. Sen hade vi mailkontakt om Petsoundsboken och jag skrev nånting i den. Sedan är han död. Mannen som satte Eldkvarn på kartan, han som uppfann svensk rockjournalistik, han som jag omfamnade på KB år 2000 för att jag älskade honom, han såg förvånad ut."
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.