Författare Ämne: Lars-Lillo Stenberg / Delillos  (läst 10933 gånger)

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« skrivet: 08 juli, 2009, 12:22:40 »
Fantastisk artist.
Väldigt fin John Martyn-hyllning (34 minuter in i klippet) här när Lars var förband till Neil Young härom veckan:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/503512
Och kikar man på publiksvepet efter just den låten får man en koppling till Love&Theft / Dylaniana också.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #1 skrivet: 25 maj, 2012, 18:57:31 »
Ny singel på g med världens bästa band.  :d2:
Albumet inspelat i Silence/Koppom kommer till hösten.  :d2:

http://www.delillos.no/

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #2 skrivet: 17 september, 2012, 16:33:56 »
Förra singeln Tapetser meg i gangen før du går var 9 minuter angst och gitarrmangel.  :mellow:
Nya singeln Nationaltheatret är finfin powerpop med Peoples Parties-texttema, kända skådisar och hur man uppgraderar festen från mousserande till brännvin.  :d4:
http://www.vgtv.no/#!id=56193
Videopremiär!

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #3 skrivet: 18 september, 2012, 07:38:02 »
Hade lite svårt att kunna kolla på länkarna hibbit...rotade fram den här på tuben och har följande fundering:

Vilket svenskt band skulle kunna motsvara 'delillos'?, Musikalsikt och stilmässigt alltså...eller finns det rent av ingen svensk motsvarighet som gör dem rättvisa...

http://www.youtube.com/watch?v=Js2RiqpucYU
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #4 skrivet: 18 september, 2012, 17:19:57 »
I början när de slog igenom som den naivistiska poptrion tänkte man man ju snabbt på Pontus & Amerikanerna som dök upp på samma skivbolag några år efteråt. Men deLillos hade ju så mycket mer i sina texter.
Sedan dess har de gjort Crazy Horse-oväsen och Teenage Fanclub-powerpop och Kinksiga småmelodier och Daniel Johnston-sköra visor och allt möjligt.
Svenska namn...
Hm...
Ett Beatligt popband med rötter i singersongwritervisa och saftigt elgitarrande på svenska?
Popsicle spelar Eldkvarn, John Holm och Fred Åkerström typ? Typ...  :rolleyes:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #5 skrivet: 18 september, 2012, 17:24:07 »
Jag tänkte också på Pontus & amerikanarna men de här är lite stökigare (inte fullt så stilrena) så kanske att bob hund kommer närmast...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #6 skrivet: 19 september, 2012, 13:58:03 »
Jag tänkte också på Pontus & amerikanarna men de här är lite stökigare (inte fullt så stilrena) så kanske att bob hund kommer närmast...

Just det! bob hund är inte alls dumt tänkt textmässigt. Vardagsmysterier i finurliga formuleringar.
Och också i bägge nandens pendling mellan sårbart naket och oväsen. Med reservation då att deLillos har aldrig trasslat sig upp i Kraftwerk/Pixies-bagen hittills.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #7 skrivet: 12 april, 2013, 12:50:11 »
http://www.nationaltheatret.no/deLillos+-+livet+er+en+liten+dings.b7C_wRjU3C.ips
Var i Oslo i helgen och kikade på deLillos nya grej - ett sorts skådespel/musikteater/konsert med band och skådespelare blandat.  8)
Med sånger och dessutom all dialog klippt rakt ur låttexterna.
Intressant och mestadels helt lyckat.
Framför allt ett tillfälle att höra en del mindre vanliga och några av de mer introverta lågmälda sakerna.
Det är Ole Anders Tandberg - i Sverige kanske mest känd för lyckade Mozartuppsättningar på Stockholmsoperan - som donat ihop det hela.
Passade på att lämna en F-Biografi till Lillo-Stenberg förstås.
http://www.vl.no/kultur/delillos-pa-liv-og-dod/
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #9 skrivet: 08 januari, 2014, 19:38:25 »
 
LARS LILLO-STENBERG - Synger Munchs Hjerteblod

Kom i posten idag. Spontan kommentar efter en förmiddags lyssning:
Glimrande!
Hur bra deLillos än är på superpophits och brutala rockattacker så är det så skönt när Lars L-S tar ner det till det lilla och kryper under huden på lyssnaren och sig själv.

Här får vi ljusaste kammarmusik, svarta ensamhjärnevindar, borgerlig soaré, experimentell ambient, melodiskt singersongwriterpiano, gitarr, harpa, fiol.
Och så den målande rösten som passar perfekt. Och det är slående hur de Lillofierade Munchtexterna blir just så karaktäristiskt Lillo-Stenberg att många av sångerna lätt skulle kunna glida in på vilken deLillosplatta som helst. Som den nakna introverta sången.
Som en Hjerne er allene, som en Ensom tenker, som en Ett annet sted, som en Uskyldig.
Som en sån sång som ofta varar i längden, vinner över rockdängorna.
Nu får vi en svit av såna stycken, små melodiska smycken, ibland enkelt sångbara, ibland stämningsmålande meditativa.
Och det är verkligen en svit - många titlar smälter över i varandra sömlöst - där kanske helheten är större än pusselbitarna.

Naturligtvis är det snyggt också att inte köra den enkla vägen och ha kända Munchtavlor på konvolutet och i häftet.
Som alla Lillo-produktioner är detta smakfullt, högst personligt och precis så egensinnigt det ska vara utan att disrespektera upphovsman och tradition.
Stiligt.
 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #10 skrivet: 05 november, 2014, 11:57:44 »
Lika bra att klistra in gårdagens recension av deLillos nya album Rett Og Slett Livet. Kanske nån som råkar höra den - eller blir sugen att.  :d2:


04 Nov 2014, 10:32
Nu har jag umgåtts med skivan över helgen. Tänkte jag skriva. Men sedan dess har jag varit i London och en massa annat. Och lyssnat på cd:n många gånger.
Egentligen gillar jag inte såna spår-för-spår-recensioner.
Men nu blev det så ändå.

RETT OCH SLETT LIVET
Den typiska öppningslåten på en deLillos-platta. Upptemposång förstås och den enda gitarrdrivna låten här. Listpoesi av enkel modell. En titelsång som inte har så mycket att göra med plattan i övrigt. Och som samtidigt likväl sätter temat för plattan – livet. Och därmed döden. Och alla tillfälligheter och valsituationer däremellan.
ALT STÅR I MIN MAKT
Inleds med en sorts invokation, intro, primalpampigt. Intressant komposition – samtidigt ett varierat avancerat melodibygge, samtidigt en trallig deLillos-standard och samtidigt den råaste vokalinsatsen. Rått men vackert. Många bitar i pusslet. Många facetter i sången. Att välja eller inte välja – det är frågan. Och varje ickeval är likväl ett lika stort val.
TERNINGAR
Mer av ödets tillfälligheter och val. Bygger upp mot en lång jamfade med ambientartad flygel och stråkar – ett tänk besläktat med Synger Munchs Hjerteblod. Dock – om jag måste välja den svagaste titeln på skivan så landar jag på denna.
ONKEL TICO
Fantastisk liten melodi. Besläktad med en sån Neil-typ-av-sång som Love In Mind. Naket sparsmakat. Och likväl melodiskt intrikat likt Joni Mitchells pianoharmonik kring Blue och For the Roses – framför allt i mittensektionen. Någon kanske hör folktonen i en Cornelis Vreeswijk kring 1970? Fantastisk.
MIN BESTE VENN
Genom vissa specifika ordval flaxar kanske någons tankar iväg bort mot Lillos gamle trumslagarvän Rune L, men det är ju Lundevall som gjort text och musik och sångmelodin påminner inledningsvis inte så lite om Big Stars Thirteen men sen svävar den ut över byn i sånt pianoflipprande igen a la Munch-plattan och vidare genom en jazzshufflig jamsektion. Detta jokkefierade jubileumsår är det dock omöjligt att inte tänka på Nielsens Bestevenner från Trygge Oslo med rader som till exempel ”alle veit hvor de penga gikk hen och selv om jeg fikk mangen nye var du fortsatt min beste venn.” Mycket bra alltihop. Hoppas bandet live utnyttjar instrumentalpassagen på slutet – väldigt tacksam slinga och takt att jamma loss på i ett helt nytt deLilloslandskap.
TVILEN ER MIN VENN
Beckströms första här. Någon tidning skrev att detta var en bottennappig bagatell. Men nejnej. Den växer och vill liksom inte sluta växa. Läckert rytmiskt intrikat mellan pianots, gitarrens och trummornas olika takter och ovanpå en snygg melodi och likt de flesta sånger här snuddar vi igen vid valmöjligheter och livets olika vägar.
KJAERE FATTERN
Fint och personligt. Alla dessa familjesånger, alla dessa sånger om livets olika faser. Väldigt perfekt solopassage, både melodiskt och arrangemangmässigt – melodisk fiol och sång och läckra mothugg av Lundevall.
TO PÅ CAFE
Och så kommer fatterns sång, en riktigt typisk Per-text och en mycket bra låt denna också. Drivande tempo och naturligt berättande melodi och en situation att känna igen sig i… En öl till och mitt liv hade tagit en helt annan väg. Perfekt finkonstruerat gitarrsolo. Någon kanske letar ledtrådar och funderar på varför sången sluter med att igen och igen upprepa titeln på Bjørg Viks 80-talsnovellsamling Snart er det høst. Någon kanske kikar i den boken och på första sidan läser ”til Lars”.
BARNEBARNAS BARNEBARN
Inleds med tematiken från min gamla favorit God Natt med sitt sitt-uppe-på-natten-tema; yes that’s me. Storslagen och samtidigt lågmäld. Beatles tänker jag att Lillo har lyssnat på nån gång. Beatles är bra. Någon kanske tänker ELO eller deLillosk traditionell powerballad. Alla får tänka vad de vill. Jorden är bra att ha. Lillo-Stenberg är bra att ha.
DRÖM
Å en exemplarisk avslutning och vilken bra låt! Perfekt framförd av Beckström nära mikrofonen och lyssnaren. Livet, döden. Makalöst bra i sin korthet. Livet är en dröm som Kalvik sjöng.


Så…
Varje spår är sitt eget spår. Och är ett helt ok eller skitbra spår.
Men framför allt känns det som att skivan är perfekt sekvenserad. Varje låt känns helt rätt efter den förra, varje uppbyggd instrumentalfade fyller sin funktion för att leda in mot nästa spår. Melodiskt suggestivt. Behagligt men också vackert scary.
Så som Munch-cd:n fungerade och även tex Huskeglemme hade en del av det tänket.

Att Lars L-S inte alls spelar elgitarr präglar förstås soundet. Intressant att se de stora linjerna när den stora historien ska skrivas – man ser ett övergripande flygeltänk på dessa två nämnda skivor.
Som kontrast till Kanke Snu-plattan som var den (hittills) mest gitarrdominanta plattan.

Jag är förvånad att jag gillar skivan så mycket som jag gör. Jag är inte den som brukar gilla keyboards.
Kan till och med tycka klaviaturinstrument förstör bland gitarrerna.
Jag gillar gitarrer – akustiska och elektriska och basar och mandoliner och banjos och ukuleler.
Men jag gillar skivan mycket. Spelar den gärna igen och igen.

Är övertygad om att gitarrerna kommer att komma tillbaka. På konserterna och på andra plattor. I grunden är ju deLillos är ett gitarrband med gitarrälskande medlemmar.

Sist men inte minst alls – alla dessa små detaljer. Som vanligt är produktionen pepprad med små små detaljer som knappt märkbart lyfter och förändrar soundet. Så viktigt! En liten lustig gitarrfras, ett litet slagverk på just de perfekta fyra takterna, en kort passage kör, en extrafigur på ett mellanspel, ett pling, ett skrap, ett dubbelslag, en accent, ett andetag.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #11 skrivet: 11 december, 2014, 14:52:32 »
deLillos - FAMILIEKONSERTEN Rockefeller 6 december 2014

Fugl i bur
Flink
Bröd
Min beibi dro avsted
Den feite mannen
Vår
Barnebarnas barnebarn
Kjaerlighet
Balladen om Kåre og Nelly
1984
Rett og slett livet
Töff i pyjamas
Neste sommer
Kokken Tor
----------------
Smak av honning


Floppy D och andra, tjohoo.
Öron- och ögonvittesskildring enligt följande:
Detta med familjekonserten var en ny erfarenhet. Julebrus och popcorn i baren och särskilda trappsteg så också de som är 1.28 långa kan beställa.
Fint också att lyssna på sångerna tillsammans med barn. Och hur bandet valt en passande setlista med teman stora och små barn kan känna igen sig i (att inte få vara med, burfågelfeeling, kjaerlighet) eller bara som är dråpligt crazy (feite män, mordhistorier).
Säkert extra spännande för en del små att få sjunga om dyre halvlitrer, aske och flasker overallt och jävel och fyfan och sånt. 
Fugl i bur unplugged.
Härlig stämning och utsålt.

(kopierat från deLillos-forumet)



deLillos - KVÄLLSKONSERTEN Rockefeller 6 december 2014

Tog
Kongepuddelen Odd
Flink
Bröd (kanske på fel plats men whatever)
Tärninger
Tvilen er min venn
Kjaere fattern
Nationaltheatret
Onkel Tico
Barnebarnas barnebarn
Töff i pyjamas
To på cafe
Vår
Min beste venn
Fullstendig oppslukt av frykt
1984
Dröm
Sveve over byen
Suser avgårde
Neste sommer
Kokken Tor
Min beibi dro avsted
Rett og slett livet
----------------------
Kjaerlighet
Smak av honning
Stum


Vet att de spelade Bröd på kvällen också men minns inte var. Kanske glömt någon mer?
Två härliga spelningar för en som ser deLillos lite för sällan.
Av Forumfolk var det inte så många. Jag och Dag vet i alla fall att vi var där på kvällen men om det var någon mer får någon annan hålla reda på.
 
Kvällen var inte helt utsåld men stämningen var på topp ändå. Säkert några av de vuxna i våra generationer som gick på familjekonserten och nöjde sig med det.
Och jag som lyckades vinna biljetter till kvällen på facebooktävlingen stod plötsligt med många biljetter men det löste sig.
Hela nya plattan spelades utmed kvällen.
Tog och Kongepuddelen Odd opluggade. Snyggt att inleda med några akustiska spår.
Kjaerlighet, Nationaltheatret och To på cafe några av de jag blev speciellt glad för.
Härliga gitarrpassager i Pyjamas och Bröd tex. Kokken Tor har förstås sina gitarrer men de är så specifikt kokkentoriga – andra sånger kan få mer personligt aparta gitarrsolon.
Och det kan aldrig bli för mycket gitarrer, Lars och Lars! Mere mere mere! 

Överraskas av att tycka att de kanske uttjatade Pyjamas och Smak av honning var så bra – av någon anledning kändes dessa två helt fräscha, som nya!
Snyggt arr på Vår också med mer bandfeeling och utdragen fade.
Och Min beste venn och Onkel Tico.
Och Suser avgårde förstås.
Så bra!
Bra också att låta en del kända spår vila. Nej alla ska inte spelas alltid och jag saknade inte tex Hjernen, Finnes det en kvinne och Glemte minner.
Mycket bättre med Odd, Bröd och Dröm. 
Signering - och god försäljning vad jag kunde se - efter båda giggen. Inga t-shirts denna gång.
Väl backstage långt efter midnatt var ölarna typ slut så det var inte jag. Och inte bandet. Hittade en öppen bar så det löste sig.

(kopierat från deLillos-forumet)
« Senast ändrad: 11 december, 2014, 14:55:30 av Hibbitt »
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #12 skrivet: 09 mars, 2015, 22:19:55 »
Boka in Oslo till hösten!
DeLillos ska fira sitt 30-årsjubileum med att spela alla låtar. Kommer ta en dryg vecka gissas det med konserter varje dag.
Fantastiskt! :d3:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #13 skrivet: 17 april, 2015, 14:15:42 »
Boka in Oslo till hösten!
DeLillos ska fira sitt 30-årsjubileum med att spela alla låtar. Kommer ta en dryg vecka gissas det med konserter varje dag.
Fantastiskt! :d3:
http://j.delillos.no/viewtopic.php?f=5&t=1213
Mm kanske ett par veckor...
15-16 studioalbum (varav två dubbla) eller vad det är och så mängder av soundtracklåtar, singlar och andra non album tracks.
Allt ska spelas.
I typ kronologisk ordning.
Mumma!
 :d2: :d2: :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lars-Lillo Stenberg / Delillos
« Svar #14 skrivet: 09 november, 2015, 11:26:15 »
Nu är det igång!
Kulturhappening (THE kulturhappening) november 2015: deLillos 30 år.
'15 album på 10 dagar'
http://www.dagsavisen.no/oslo/svever-over-30-%C3%A5r-1.387461

Som sagt: Under två veckor sker det otroliga att bandet kommer livespela precis alla sånger de någonsin spelat in.
10 gigs med typ 25 nya låtar varje kväll. Bättre än så blir det förstås inte. Be there or missa det.
Och parollen '15 album på 10 dagar' är blygsam och fel – två album är dubbla och förstås ska alla 30-40 låtar (EP:s, soundtracklåtar etc) som inte kom på albumen också spelas.
Allt.
I kronologisk ordning.
Två album per kväll typ.
 :d2:
Många deForum-mennesker går ju på alla. (Allt blir ju spännande jamenar World Gone Wrong och Infidels och New Morning är olika om Bob skulle göra en sån här pryl.) Jag kör 3 kvällar – tid och pengar kostar, inte minst i Norge.
Och förstås är detta inte så mångas tekopp här i Sverige  :angry:  men det är en så makalöspryl att jag måste nämna det. Har man metikulöst följt det här gänget sedan 1986 är det större än stort.
 :wub: :wub: :wub:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...