Författare Ämne: Vägen till Peking  (läst 23984 gånger)

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4564
    • Visa profil
    • E-post
Vägen till Peking
« skrivet: 26 augusti, 2009, 14:23:24 »
Det här blir inte så mycket en presentation, utan mer ett slags flyttkort  :party:

Jag hade iofs inte en aning om vart vägen skulle leda när jag började vandringen för ganska precis fem år sedan.

Men, nu har i alla fall mina studier lett till ett jobb som marinmeteorolog på SMHI.
Börjar den 2/11 och jag kommer att jobba med att producera globala väderprognoser till sjöfartsnäringen.

Hoppas Dylan besöker Himmelstalundshallen nästa gång han passerar Skandinavien...  :d5:

"Vägen från Peking" är för övrigt en alldeles utmärkt samlingsplatta med Eldkvarn, som jag lyssnade mycket på när den kom.

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Vägen till Peking
« Svar #1 skrivet: 26 augusti, 2009, 14:57:20 »
Oj, Lycka till då med ditt nya jobb och flytt, för det är väll inte tal om att pendla till Norrköping ? :-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 26 augusti, 2009, 19:27:52 »
Som öschötte i äxeijl- Vilken lycka att bli omgiven av den skönaste av dialekter. Och det är väl här du kommer att häcka när stormarna över nordsjön, eller stiltjen i Magellans sund tråkar ut dig antar jag...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6015
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 26 augusti, 2009, 20:11:35 »
Som öschötte i äxeijl- Vilken lycka att bli omgiven av den skönaste av dialekter. Och det är väl här du kommer att häcka när stormarna över nordsjön, eller stiltjen i Magellans sund tråkar ut dig antar jag...

Ja, Vaxkupan är en mycket trevlig butik, även om de inte verkar uppdatera hemsidan ofta. På sidan 2gruv diskret länkar till kan man läsa om personalens "CD favoriter 1998".
För övrigt så kan väl inte Norrköping nämnas utan en referens till Ulf Lundell. "Du kanske säger Norrköping, det är en jävla stad/Då har du aldrig gått på stadens södra promenad". Det är mycket riktigt ett trevligt stråk. Av någon anledning har jag alltid glömt att kolla om Halvars kiosk (som nämns i texten) finns kvar, de gånger jag gått där. Någon som vet?
Avslutningsvis måste jag förstås gratulera Anders till hans nya jobb! Jag antar att det är ganska naturligt för en gammal postiljon att intressera sig för meteorologi, då man i den branschen är så utsatt för väder och vind.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad gope

• Landlord
  • Antal inlägg: 258
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 26 augusti, 2009, 21:01:23 »
Välkommen till Norrköping!!

Visst finns Halvars Glass   kvar, om än i ny tappning.

« Senast ändrad: 26 augusti, 2009, 21:05:52 av gope »

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 26 augusti, 2009, 21:51:18 »
Välkommen till Norrköping! säger även jag, som ju numera är "till hälften öschöte".
Så hur ska detta fungera praktiskt då? Har ni lägenhet?
Nu är jag allt jäkligt nyfiken   :rolleyes:

I vilket fall som helst så ska det bli skoj att ses i min södra hemstad.   :d2:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 26 augusti, 2009, 22:31:26 »
Välkommen till Norrköping!!

Visst finns Halvars Glass   kvar, om än i ny tappning.

Där ser man. Jag har ju faktiskt passerat där flera gånger (på väg någon annanstans), men inte fäst uppmärksamhet vid skylten och därmed aldrig gjort kopplingen till Lundells låt. Förrän nu.
Tack för upplysningen.

-Homer Simpson

Utloggad Fredrik

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 944
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 augusti, 2009, 22:48:13 »
Välkommen till Schlätten, Anders.

Och på SMHI, där skulle jag kunna tänka mig att jobba, men jag orkar inte pendla, så jag håller mig i Linkeboda.
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 26 augusti, 2009, 23:24:08 »
Ja, det ska bli kul att träffas på Vaxkupan eller Halvars, eller varför inte i Stångåstan  :party:

Det lutar åt husköp, gärna en bit utanför. Så, det är mycket "hemnet.se", kartor och "Google Earth" som gäller just nu  :ph34r:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #9 skrivet: 26 augusti, 2009, 23:31:58 »
Ja, det ska bli kul att träffas på Vaxkupan eller Halvars, eller varför inte i Stångåstan  :party:

Det lutar åt husköp, gärna en bit utanför. Så, det är mycket "hemnet.se", kartor och "Google Earth" som gäller just nu  :ph34r:

Lägenhetspriserna i centrala Norrköping bör vara otroligt låga jämfört med vad du är van vid från Stockholm. Kommer du dessutom en bit utanför stan bör du hitta hyfsade boenden för vad som i Stockholm räknas som växelpengar. Satsa på ett bra hus eller ännu hellre ett radhus.

-Homer Simpson

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 26 augusti, 2009, 23:39:02 »
Pendla från Nanking...

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 26 augusti, 2009, 23:41:35 »

Lägenhetspriserna i centrala Norrköping bör vara otroligt låga jämfört med vad du är van vid från Stockholm. Kommer du dessutom en bit utanför stan bör du hitta hyfsade boenden för vad som i Stockholm räknas som växelpengar. Satsa på ett bra hus eller ännu hellre ett radhus.

Nu passar iofs den här flytten oss väldigt bra eftersom det känns som vi kan Stockholm vid det här laget, men även om man bara ser det strikt ekonomiskt går ju flyttlasset i rätt riktning.

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 26 augusti, 2009, 23:48:44 »

Nu passar iofs den här flytten oss väldigt bra eftersom det känns som vi kan Stockholm vid det här laget, men även om man bara ser det strikt ekonomiskt går ju flyttlasset i rätt riktning.
det går att pendla från Sthlm om surbullestan skulle bli för mycke blöt lovikavante...

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #13 skrivet: 27 augusti, 2009, 00:17:54 »

Om du fixar ett jobb även åt mig så hoppar jag på lasset   :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 27 augusti, 2009, 00:21:46 »
Om du fixar ett jobb även åt mig så hoppar jag på lasset   :rolleyes:

... och även jag vill ha jobb i Norrköping.
... eller var tusen som helst.

-Homer Simpson