Författare Ämne: Vad tittar ni på just nu?  (läst 50888 gånger)

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #30 skrivet: 14 mars, 2010, 19:55:54 »
Crazy Heart. Nej, jag tittar inte på den just nu och har inte sett mer än trailern: http://www.youtube.com/watch?v=9jBUaIHrqWM
Men jag har läst om den. Och hörde några låtar från Soundtracket idag, på Pet Sounds. Det lät inte fel.

Premiär i mars i Sverige, tydligen. Jeff Bridges i huvudrollen, en av mina absoluta favoritskådisar. I filmen spelar han en countrymusiker på, hm, fallrepet...  :mellow:
Don´t you dare miss it.

Såg den på Sture/Birger Jarl 41 igår onumrerat, tydligen ingen kioskvältare direkt, dock en riktigt bra film och Jeff Bridges är mycket bra och trovärdig. Ingen unik story direkt, countrysångare på dekis spelar på skitställen och åker åtskilliga mil för att komma dit och spela på fyllan och lite halvdant, träffar dock en kvinnlig journalist i vardande och tycke uppstår. Sedan går det både upp och ner med en del oväntade förvecklingar. Klart sevärd film och musiken är självklart ypperlig.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6015
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #31 skrivet: 15 mars, 2010, 22:09:25 »
Det kanske är en smula off topic i denna tråd att skriva om soundtrackskivan till en film, men då vi ändå är inne på "Crazy Heart" kan jag kanske ta mig den friheten. Soundtrackskivan till den filmen finns i två versioner. Den ena har 16 låtar, den andra 23. Båda är bra, men jag vill gärna särskilt rekommendera den längre varianten. Där finns flera fina låtar som inte finns på den kortare versionen. Särskilt förtjust är jag i Kitty Wells "Searching (For Someone Like You)" och "Mal Hombre" med tejano-sångerskan Lydia Mendoza. Henne hade jag aldrig hört tidigare och jag kände direkt att jag ville höra mer.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #32 skrivet: 16 mars, 2010, 06:57:03 »
Det kanske är en smula off topic i denna tråd att skriva om soundtrackskivan till en film, men då vi ändå är inne på "Crazy Heart" kan jag kanske ta mig den friheten. Soundtrackskivan till den filmen finns i två versioner. Den ena har 16 låtar, den andra 23. Båda är bra, men jag vill gärna särskilt rekommendera den längre varianten. Där finns flera fina låtar som inte finns på den kortare versionen. Särskilt förtjust är jag i Kitty Wells "Searching (For Someone Like You)" och "Mal Hombre" med tejano-sångerskan Lydia Mendoza. Henne hade jag aldrig hört tidigare och jag kände direkt att jag ville höra mer.

Kan inte instämma mer, är mycket förtjust i Delmore och Louvin brödernas bidrag samt Lightnin Hopkins plus mycket annat njutbart. Kitty Wells låten hade jag hört förut och den är mycket fin, Mal Hombre är en pärla.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #33 skrivet: 03 april, 2010, 20:54:28 »
På Axess TV 21.00, en film om Jack Keourac- "Jack Kerouacs Amerika"  http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=1033

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #34 skrivet: 05 april, 2010, 19:37:48 »
Cirkus Röd Ikväll 5/4 22.10 SVT2

" Caj Karlsson samlade stora delar av den svenska viseliten på Cirkus i Stockholm till en unik konsert. Turnén gick sedan vidare genom landet och filmaren Per Anders Rudelius har skildrat ett samhällsengagerat sällskap som med glimten i ögat åker runt i och analyserar ett samtida Sverige. Medverkar gör bl.a. Stefan Sundström, Anders F Rönnblom, Magnus Lindberg, Staffan Hellstrand, Johan Johansson och Cookies 'n' Beans

Även i SVT2 11/4

Textat sid. 299

BREDBILD"

Utloggad RidingIntoOmaha

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 05 april, 2010, 20:35:39 »
På Axess TV 21.00, en film om Jack Keourac- "Jack Kerouacs Amerika"  http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=1033

Jag råkade se sista kvarten av nämnda program, verkade vara utsökt så jag har skrivit in några repristider:
6/4 kl 19
8/4 kl 16

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #36 skrivet: 05 april, 2010, 23:15:59 »
Cirkus Röd Ikväll 5/4 22.10 SVT2

" Caj Karlsson samlade stora delar av den svenska viseliten på Cirkus i Stockholm till en unik konsert. Turnén gick sedan vidare genom landet och filmaren Per Anders Rudelius har skildrat ett samhällsengagerat sällskap som med glimten i ögat åker runt i och analyserar ett samtida Sverige. Medverkar gör bl.a. Stefan Sundström, Anders F Rönnblom, Magnus Lindberg, Staffan Hellstrand, Johan Johansson och Cookies 'n' Beans

Även i SVT2 11/4

Textat sid. 299

BREDBILD"

Tack för tipset. Lite lite Magnus Lindberg, tycker jag, annars bra ändå. ...och Sundström såg ju faktist ut som en stubbe ^_^ :mellow: :wub:

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #37 skrivet: 24 april, 2010, 20:19:51 »

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6015
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #38 skrivet: 24 april, 2010, 20:23:37 »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad rainydaycat

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #39 skrivet: 28 maj, 2010, 18:39:44 »
HETT TIPS IKVÄLL!! TV 1 kl.21   Trångt i kistan= MYCKET sevärd!!
Rainydaycat

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #40 skrivet: 07 juni, 2010, 06:55:12 »
Nya Fotografiska Museet vid Stadsgården, Slussen och pågående utställning med foton av Annie Leibovitz rekommenderas varmt speciellt då delen med bilder från 1990-2005, både den publika delen med alla från Johnny Cash med familj sittande på verandan till bilder från hennes egna yviga familj och från livet med Susan Sontag.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #41 skrivet: 03 juli, 2010, 10:00:35 »
Om nu någon inte sett denna tidigare och är trött på VM fotboll och sommarhettan

SVT2 3/7 22.40

Amerikansk-tysk långfilm från 2007. (I'm Not There) Ikonen Bob Dylan skildras i denna biografiska film under flera perioder av sitt liv och av olika skådespelare. Det är en poetisk film inspirerad av Dylans musik i uppbyggnaden och innehåller några av hans starkaste låtar. Regi: Todd Haynes. I rollerna: Christian Bale, Cate Blanchett, Marcus Carl Franklin, Richard Gere, Heath Ledger m.fl. Filmen presenteras av Fredrik Sahlin.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #42 skrivet: 20 juli, 2010, 10:27:44 »
The 70´s Premär nu i lördags

http://svt.se/2.130679/1.2049890/artistpusslet?lid=puff_2076303&lpos=extra_2

Speciellt tredje avsnittet rekommenderas för några medlemmar här:

Tredje programmet i serien handlar om politiska texter i pop och rock. Alice Cooper intervjuas med anledning av sin hit från året, School's out. Även Yoko Ono och medlemmarna Klaus Voormann och Alan White i Plastic Ono Band intervjuas. Och Mikael Wiehe, Lasse Tennander och musikjournalisten Mia Gerdin ger sin syn på genren ur ett svenskt perspektiv.

Del 1 finns på Svt.play http://svtplay.se/t/134579/the_seventies

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #43 skrivet: 27 augusti, 2010, 07:10:41 »
Exile On Main Street

http://svt.se/2.122744/1.2109000?lid=20100827&lpos=SVT1_0000_sitelink&from=tabla

På TV 27/8 , även på SVT Play

Brittisk dokumentär från 2010. 1969 lämnade Rolling Stones England på grund av skatteproblem. De levde i en villa på franska rivieran tillsammans med vackra kvinnor, musiker, tekniker, knarklangare, missbrukare och franska kockar. Under tiden skapades det musik i husets källare tidigt om morgnarna vilket resulterade i skivan "Exile on Main Street". Dokumentären ser tillbaka på den kaotiska tiden då gruppen också var väldigt kreativ. Nya intervjuer med The Rolling Stones blandas med arkivmaterial. John Battsek har producerat tillsammans med Mick Jagger och Keith Richards.

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #44 skrivet: 27 augusti, 2010, 07:51:13 »
Exile On Main Street

http://svt.se/2.122744/1.2109000?lid=20100827&lpos=SVT1_0000_sitelink&from=tabla

På TV 27/8 , även på SVT Play

Brittisk dokumentär från 2010. 1969 lämnade Rolling Stones England på grund av skatteproblem. De levde i en villa på franska rivieran tillsammans med vackra kvinnor, musiker, tekniker, knarklangare, missbrukare och franska kockar. Under tiden skapades det musik i husets källare tidigt om morgnarna vilket resulterade i skivan "Exile on Main Street". Dokumentären ser tillbaka på den kaotiska tiden då gruppen också var väldigt kreativ. Nya intervjuer med The Rolling Stones blandas med arkivmaterial. John Battsek har producerat tillsammans med Mick Jagger och Keith Richards.

Sändningstider: Rolling Stones - Exile on Main Street
SVT1 Fredag 27 aug 2010 kl 21.00
SVT1 Lördag 28 aug 2010 kl 00.00
SVT1 Söndag 29 aug 2010 kl 15.55

Av rättighetsskäl visas filmen under endast 7 dagar i SVT Play.
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today