Författare Ämne: Vad tittar ni på just nu?  (läst 35576 gånger)

Utloggad Hurricane

• Landlord
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #105 skrivet: 22 februari, 2011, 17:47:08 »
Var på bio i kväll och såg den hyllade "The King's Speech". En historisk film som centrerar kring stamning och logopedi kanske inte verkar det mest spännande man kan se, men filmen visade sig väl värd alla hyllningar. Colin Firth är magnifik som kung Georg VI och borde rimligen belönas för denna insats vid helgens Academy Awards-gala. Överhuvudtaget är det ett fenomenalt historiskt drama. Man kan lätt överse med att filmmakarna i några fall tagit sig friheter med det faktiska historiska förloppet.

Vilken fantastisk film! Men inte bara Firth är makalöst bra, utan även "talpedagogen" G. Rush är helt jävla lysande!  :d2:

Ja, "The King's Speech" var en mycket angenäm upplevelse. Firth och Rush var, som ni säger, väldigt bra och vore väl värda Oscars båda två. Rush bär ju filmen minst lika mycket som Firth och är en exemplarisk "actor in a supporting role". Även Helena Bonham Carter tycker jag gör ett bra jobb som Firths fru. För egen del skulle de tre gärna få ta hem sina skådespelarnomineringar på söndag.

Det enda riktiga minuset i filmen var att de valde att ha med Churchill, han blev en karikatyr och drog ner de scener han var med i. Han tillförde inte heller något till filmen, hade han gjort det så hade det kanske varit förlåtligt.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5940
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #106 skrivet: 22 februari, 2011, 18:14:10 »
Det enda riktiga minuset i filmen var att de valde att ha med Churchill, han blev en karikatyr och drog ner de scener han var med i. Han tillförde inte heller något till filmen, hade han gjort det så hade det kanske varit förlåtligt.

Ja, Timothy Spall har säkert sina förtjänster som skådespelare, men det var ett misstag att ge honom rollen som Winston Churchill. Och ja, Churchills roll i det historiska skeende som skildras ges överdrivet stor vikt i filmen. Jag skulle tro att han delvis fick vara med så mycket för att han är av få personer från den tiden de flesta känner till i dag. (Dessutom skildras hans roll i samband med Edward VIII:s abdikation på ett missvisande sätt, men det är en mindre anmärkning.)
I övrigt lyckades de utmärkt med rollbesättningen. Håller givetvis med om att även Rush briljerar i sin roll.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hurricane

• Landlord
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: 22 februari, 2011, 19:03:51 »

Ja, Timothy Spall har säkert sina förtjänster som skådespelare, men det var ett misstag att ge honom rollen som Winston Churchill. Och ja, Churchills roll i det historiska skeende som skildras ges överdrivet stor vikt i filmen. Jag skulle tro att han delvis fick vara med så mycket för att han är av få personer från den tiden de flesta känner till i dag. (Dessutom skildras hans roll i samband med Edward VIII:s abdikation på ett missvisande sätt, men det är en mindre anmärkning.)
I övrigt lyckades de utmärkt med rollbesättningen. Håller givetvis med om att även Rush briljerar i sin roll.

Det var en annan sak som var bra med filmen, man blev nyfiken på hur det var i verkligheten. Eller, jag blev det i alla fall. När man sen undersöker den saken närmre så hittar man ju som du skrev lite felaktigheter (Churchill och abdikeringen exempelvis) men jag fick ju en hel historia jag inte haft en aning om tidigare.

The King's Speech var första biobesöket på ett tag och även om filmen var hur bra som helst så känns det inte så lockande att besöka biografen igen. Ett gäng människor satt och skrattade åt stammandet i filmen (något smaklöst om ni frågar mig...), två mobiler ringde, radsgrannen tog varje liten humoristisk del av filmen som en möjlighet att skratta så högt han bara kunde till och med så att hela radens stolar skakade...  Osv... Fast man vet ju å andra sidan att det sker i salongerna. Men jag trodde faktiskt att en film som The King's Speech (som ju inte är varken skrattfest- eller godismoffarfilmen nummer ett) skulle vara något förskonad från det allra värsta.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5940
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #108 skrivet: 22 februari, 2011, 19:12:19 »
The King's Speech var första biobesöket på ett tag och även om filmen var hur bra som helst så känns det inte så lockande att besöka biografen igen. Ett gäng människor satt och skrattade åt stammandet i filmen (något smaklöst om ni frågar mig...), två mobiler ringde, radsgrannen tog varje liten humoristisk del av filmen som en möjlighet att skratta så högt han bara kunde till och med så att hela radens stolar skakade...  Osv... Fast man vet ju å andra sidan att det sker i salongerna. Men jag trodde faktiskt att en film som The King's Speech (som ju inte är varken skrattfest- eller godismoffarfilmen nummer ett) skulle vara något förskonad från det allra värsta.

Jodå, det känns igen. Ett knep kan ju vara att bara gå på vardagar och bara se filmer som gått ett tag och inte längre drar så mycket folk. Fast å andra sidan vill man gärna se filmer tidigt.
Det var relativt lugnt när jag såg "The King's Speech", men jag både stördes och fascinerades lite av att en person i raden framför hela tiden hade behov att kolla saker på sin iPhone.
Det absolut värsta jag varit med om var när en av de gamla "Star Wars"-filmerna återigen gått upp på bio på 90-talet. Strax bakom mig satt en kille och kände ett starkt behov att visa att han kunde alla repliker, så han sade dem en sekund innan de sades i filmen. Folk sade åt honom och han tystnade en stund, bara för att sedan börja igen efter en stund. Det hela upprepades ett par gånger. Vad jag minns gav han dock upp efter ungefär en timme. Kanske hade han uppfattat budskapet från andra besökare eller så tyckte han att han hade bevisat sin kunskap ordentligt.
« Senast ändrad: 22 februari, 2011, 19:14:34 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3455
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #109 skrivet: 22 februari, 2011, 22:04:58 »
Jag gillar inte folk som äter kebab på bio. Det är fel. Och folk som gör ljud om att dom håller med eller tycker något är fint. Så där prettoäckligt. Bio kan vara otäckt faktiskt.

Timothy Spall är annars en av mina favoritskådisar, med i min favoritfilm Hemligheter & Lögner av Mike Leigh.

Utloggad rainydaycat

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #110 skrivet: 14 mars, 2011, 11:13:54 »
Igår såg jag filmen " Black Swan" med Natalie Portman. Väldigt stark men bitvis otäck. Rättvist att N.P fick Oscar för bästa kvinnliga huvudroll!
Katten rekommenderar er att gå o titta på filmen.
Rainydaycat

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #111 skrivet: 07 april, 2011, 05:21:51 »
Filmen/dokumentären The Black Power Mixtape som är en beskrivning av hur svenska journalister/tv-inslag/intervjuer beskrev svartas situation mellan 1967-1975 med fokus på Black Power rörelsen och medborgarrättsrörelsen.

Mycket intressanta intervjuer med bland andra Angela Davis och Stokely Carmichael. Här ses också hur MLK:s vädjan om ickevålds aktioner ställs mot de yngre mer militanta nya språkrörens inriktning mot en beväpnad kamp.

http://www.svd.se/kultur/film/rykande-aktuellt-ur-arkivet_6055637.svd

http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/the-black-power-mixtape-19671975

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #112 skrivet: 16 juni, 2011, 17:41:21 »
SVT 16/5 21.00

"K special. Den legendariske skivproducenten Phil Spector, uppfinnare av "Wall of Sound" i ett unikt porträtt inspelat under hans första mordrättegång. Spector producerade bland andra Tina Turner, Ramones och Beatles. Utsläppt mot borgen ger han här den definitiva intervjun om uppgång och fall, inspelad i hans eget slott. "

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1949
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #113 skrivet: 24 augusti, 2011, 16:41:08 »
Lucinda Williams animerade Köpenhamnare http://news.twentyfourbit.com/2011/08/video-lucinda-williams-copenhagen/

När man ändå är på plats kan man lyssna på Ryan Adams single från kommande plattan, producerad av gamle Glyn Johns http://www.twentyfourbit.com/post/9309877324/listen-ryan-adams-lucky-now-ryan-adams-just

...eller kolla in Tom Waits' private listening party ^_^ http://www.twentyfourbit.com/post/9281894587/tom-waits-bad-as-me-tracklist-release-date Lite svårt att avgöra, men erbjuder karln prelistenings från en Volvo PV ? I så fall :wub:

Utloggad mb650918

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1818
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #114 skrivet: 05 september, 2011, 18:10:39 »
Janne Halldoffs "Korridoren"
Ett skönt tidsdokument från DDR-Sverige. Kolla in den störtcoola dansen efter ca 7 minuter:
http://svtplay.se/t/134301/langfilm_i_svt
Lars Amble rockar fett i sina brillor!
Micke B.

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #115 skrivet: 08 september, 2011, 21:19:32 »
Började just titta på kvällens "Vem vet mest". Första frågan var: Vilket är nästa ord i Bob Dylans sångtitel "Blowin' in the ...".

Och den svarande sa utan att tveka: "... air".

Ha!
 :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1949
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #116 skrivet: 19 september, 2011, 19:22:24 »

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #117 skrivet: 20 september, 2011, 21:55:08 »
Dokumentär i 1an om dom handikappade uteliggarna som repar i Kinshasas djurpark Staff Benda Bilili. Repriseras i morgon, återigen i 1an, kanske lite för tidigt för en del 1.00 men för att citera Don't you dare miss it
Lite sur på mig själv att jag inte orkade släpa mig till Göta Källare när dom var där på den turné som avslutar filmen Jävligt bra  :ph34r: :wacko: :ph34r:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Garcia678

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 01 november, 2011, 22:09:03 »
Filmen/dokumentären The Black Power Mixtape som är en beskrivning av hur svenska journalister/tv-inslag/intervjuer beskrev svartas situation mellan 1967-1975 med fokus på Black Power rörelsen och medborgarrättsrörelsen.

Mycket intressanta intervjuer med bland andra Angela Davis och Stokely Carmichael. Här ses också hur MLK:s vädjan om ickevålds aktioner ställs mot de yngre mer militanta nya språkrörens inriktning mot en beväpnad kamp.

http://www.svd.se/kultur/film/rykande-aktuellt-ur-arkivet_6055637.svd

http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/the-black-power-mixtape-19671975

Black Power Mixtape finns nu på SVT Play (t.o.m. 24 nov):

http://svtplay.se/v/2577951/dox/the_black_power_mixtape_1967-1975?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2577951/sb,p129798,1,f,-1

Garcia678

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 02 november, 2011, 14:05:00 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.