Författare Ämne: Kris Kristofferson till Sverige  (läst 4822 gånger)

Utloggad RidingIntoOmaha

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Kris Kristofferson till Sverige
« Svar #15 skrivet: 12 juli, 2010, 22:09:31 »
Alkohol är ju en sällskaplig stimulans, gudskelov finns det annat här i världen, som t.ex. musik.  :rolleyes:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5810
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #16 skrivet: 12 juli, 2010, 23:51:37 »
Alkohol är ju en sällskaplig stimulans, gudskelov finns det annat här i världen, som t.ex. musik.  :rolleyes:

Jag vet inte exakt vad du vill ha sagt, men det är inte så att jag bedriver något korståg mot alkoholen. Många medlemmar kan vittna om att jag sällan säger nej till en öl eller annan alkoholhaltig dryck i samband med konsert eller fest. Däremot tycker jag att man även i konsertsammanhang kan försöka uppträda med ett minimum av respekt gentemot sin närmaste omgivning, även om man själv inte är särskilt intresserad av musiken.
Jag hade nog förlåtit allt om deras lust att leva om på något sätt hade varit kopplat till entusiasm inför framförandet de betalat pengar för att se. Så var dock inte fallet. De var uppenbart ointressanta av framträdandet. Möjligen var de intresserade av att kunna säga att de sett Kristofferson, även om de inte visste något om honom eller mindes något av konserten.
Kris hade för övrigt lite kul mellansnack om berusade personer i publiken. Han berättade om en kvinna som hade närvarat vid hans närmast förgående konsert, i Göteborg. Hon satt på en stol i första raden och satt hopsjunken under de fem första låtarna och verkade inte röra sig överhuvudtaget. Hon tittade inte ens upp. Efter fem låtar tittade hon till slut upp och Kristofferson blev glad. "Kanske framför jag äntligen någon hon gillar" tänkte han. Det tog mindre än en sekund innan han togs ur sin vanföreställning, då det visade sig att kvinnan bara lyft på huvudet som en förberedelse för att kasta upp. Det kanske var en rövarhistoria, men lite kul var det i alla fall.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6910
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #17 skrivet: 13 juli, 2010, 01:04:16 »
Jag ska inte svära på att jag inte själv vid något konserttillfälle kan, i berusat sammanhang, ha varit störande.
Så var det sagt.
Och i så fall ber jag om ursäkt.
Och vågar nog säga att jag för det allra mesta brukar visa det minimum av respekt som du talar om, Tobias.

Men visst, det kan vara svårt att dra gränsen mellan ett acceptabelt tjoande och klappande, och ett liknande beteende, som stör. Ibland vill artisten att publiken ska sjunga med, och sen kan samma artist framföra en känslig ballad, och man då bör veta att man ska hålla tyst.
Som någorlunda nykter brukar man förstå var gränsen går. Som rejält packad kan man hamna fel ......
 :d4:

Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #18 skrivet: 13 juli, 2010, 10:33:05 »

Tyvärr stördes upplevelsen för min del lite av att jag i min omedelbara närhet hade några extremt berusade personer, som tycktes helt ointresserade av musiken men desto mer intresserade av att prata i telefon, snacka skit med varandra och att klappa i otakt och busvissla när ingen annan gjorde det. Trots upprepade tillsägelser fortsatte de hålla på. Det är märkligt hur vissa kan lägga stora pengar på konsertbiljetter och vara så totalt ointresserade av konserten de betalat för. Jag lyckades tack och lov för det mesta stänga dem ute från mitt medvetande.

Har varit på Katalin några gånger och delar av publiken har varje gång varit överförfriskad så jag tror inte att det var något speciellt för att det var KK, mer att det är sommar, extremt varmt med mera. Tråkigt är det hur som helst när man är där för att lyssna på musik.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad RidingIntoOmaha

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 juli, 2010, 13:22:44 »
Vi vana bootleglyssnare vet väl också hur lätt det blir att konversationer förevigas på tejper.

Annat var det för den andäktiga publiken i Carnegie och Town Hall 1963, på inspelningar kan man mitt i låtarna höra om inte en knappnål falla så i alla fall det försiktiga knarrandet från skruven i munspelshållaren.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1896
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #21 skrivet: 19 juni, 2012, 17:16:22 »
Detta kunde ju vara något i höstmörkret ?
Väääldigt fin akustik därinne när jag såg Ryan Adams häromåret.

Kris Kristoffeson
Sankt Johanneskyrkan
Malmö 16/11
Presenteras av Kulturbolaget

Singer songwritern Kris Kristofferson till Sverige!

En av countrymusikens främsta, Kris Kristofferson kommer till Sverige för solokonsert.
Kris Kristofferson är känd utanför alla ramar och kategorier och har sålt miljontals skivor, delat scen och studio med de flesta legender och har även medverkat i ett otal filmer. Mest känd är Kristofferson för magnifika hits som ”Me And Bobby McGee”, ”Help Me Make It Through The Night”, ”Sunday Mornin' Comin' Down” och klassiska kultfilmer som ”Convoy”, ”A Star Is Born” (med Barbara Streisand) och ”Flash Point”.

Grammy Award vinnande Kris Kristoffersons rötter är lika mycket country som Nashville och hans låtar har nått en bredare publik genom åren. Bland de mer än 400 artister som inspirerats av Kris låtskatt och gjort egna versioner av hans låtar finner man Elvis Presley, Peggy Lee, Gladys Knight och Maria Carey.

Kris Kristofferson är en stor Sverigevän och responsen från den svenska publiken har varit en stor positiv överraskning för honom. 2008 blev han utsedd till hedersambassadör för Dalarna – landskapet där hans farfar växte upp (stora Tuna). Vid en ceremoni i samband med hans konsert i Dalhalla 28 juli 2008 mottog en rörd Kris Kristofferson både hedersutmärkelsen och en dalahäst ur landshövdingens ställföreträdares hand.

Senast Kris Kristofferson släppte ett album var 2009, ”Closer To The Bone”, som hyllades av tidningar som Rolling Stone, Uncut och No Depression. Även då besökte han Sverige och spelade inför förväntansfulla fans. 2010 förärade han Sverige med en kortare sommarturné och i höst kan vi åter möta denne legendar.

Med empati och en unik känsla för mänskliga relationer talar Kris Kristofferson från själen via sina låtar. Genom att göra så, talar han verkligen för oss alla. Kris Kristofferson är en singer songwriter och storyteller i ordens rätta bemärkelse.

Biljettsläpp 26/6 kl 10:00
Pris: 485:- inklusive serviceavgift

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #22 skrivet: 26 januari, 2017, 08:58:59 »
I sommar ger Kris Kristofferson två konserter i Sverige. Den 13 juni besöker han Uppsala Konsert & Kongress och dagen därpå står han på Lisebergs scen.
www.livenation.se/artist/kris-kristofferson-tickets

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #23 skrivet: 12 juni, 2018, 14:24:21 »
På Rootsy kan man läsa en något sorgsen text om Kris Kristoffersons konsert i Rättvik i helgen.
https://rootsy.nu/artikel.php?id=351

-Homer Simpson