Författare Ämne: Vad läser ni nu?  (läst 51194 gånger)

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #15 skrivet: 24 juni, 2010, 00:05:32 »
Richard Dawkins: Illusionen Om Gud...

Kul att fler läser Dawkins. Har även läst hans The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution och när jag ändå var i farten fick det bli Darwins idé av Staffan Ulfstrand. Jag är oerhört fascinerad av evolutionen, inte minst människans.

Efter det fick det bli Still on the Road av Clinton Heylin (rekommenderas varmt till alla Dylanologarkivister), och just nu läser jag Just Kids av Patti Smith.  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #16 skrivet: 24 juni, 2010, 00:16:43 »
Richard Dawkins: Illusionen Om Gud...

Kul att fler läser Dawkins. Har även läst hans The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution och när jag ändå var i farten fick det bli Darwins idé av Staffan Ulfstrand.

Vore kul att höra hur Bob Dylan ställer sig inför dessa titlar.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #17 skrivet: 24 juni, 2010, 01:11:51 »
Ja, det vore skoj. Glömde säga att jag även plöjt igenom Christopher Hitchens God Is Not Great. Den vore "verkligen" intressant att höra vad Bob tycker om.
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad rainydaycat

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #18 skrivet: 25 juni, 2010, 23:39:41 »
Richard Dawkins: Illusionen Om Gud...

Kul att fler läser Dawkins. Har även läst hans The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution och när jag ändå var i farten fick det bli Darwins idé av Staffan Ulfstrand. Jag är oerhört fascinerad av evolutionen, inte minst människans.

Efter det fick det bli Still on the Road av Clinton Heylin (rekommenderas varmt till alla Dylanologarkivister), och just nu läser jag Just Kids av Patti Smith.  :party:
Just kids är intressant läsning, men den handlar mer om Mapplethorpe än Smith. Måste varit väldigt starka band o djup tolerans för att klara ett sånt förhållande.
Rainydaycat

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #19 skrivet: 05 augusti, 2010, 22:29:51 »
Även om tråden om "The third policeman" tidigare ringlat sig under annan rubrik så är det ändå här den hör hemma.

Ja, jag läste den, 2gruv, men kan tyvärr inte dela din entusiasm. Jag var dock tillräckligt fascinerad för att läsa ut den, även om jag får erkänna att jag mot slutet snabbskummade de allt längre fotnötterna.

Visst, fantasifull var den ju. Och absurd. Men några avtryck i mitt sinne och min själ gjorde den inte.
Tack för tipset ändå!  :d2:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #20 skrivet: 05 augusti, 2010, 22:45:18 »
Även om tråden om "The third policeman" tidigare ringlat sig under annan rubrik så är det ändå här den hör hemma.

Ja, jag läste den, 2gruv, men kan tyvärr inte dela din entusiasm. Jag var dock tillräckligt fascinerad för att läsa ut den, även om jag får erkänna att jag mot slutet snabbskummade de allt längre fotnötterna.

Visst, fantasifull var den ju. Och absurd. Men några avtryck i mitt sinne och min själ gjorde den inte.
Tack för tipset ändå!  :d2:
Ack Jörgen, jag som hoppades att du skulle se storheten i för många flaskor Guinness och den ljuvliga irländska humorn. Det är inte många beröringspunkter vi har utanför det här med bobban förståss-
Det gör inget- Jag gillar dig ändå  :d2:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #21 skrivet: 08 augusti, 2010, 11:51:20 »
Jag är otroligt dålig på att läsa saker. På mitt nattduksbord ryms i stort sett bara kataloger från Clas Ohlson, Jula och Kjell & Co (ja, sån är jag :) )
Men i sommar har jag tagit mig igenom "Hello Sweden, I'm Johnny Cash" av Börje Lundberg och Lasse Lindfors. Boken är upplagd på ungefär samma sätt som Dylan-boken "Visa oss vinden - Bob Dylan i Sverige", dvs den går igenom de olika tillfällen som Cash besökte landet. Boken känns dock mer personlig än "Visa oss vinden", mycket beroende på ass Lindfors fick en så nära relation med Cash. Dessutom vimlar det att kuriosa, bilder och skiv- och låttips. Klart läsvärd tycker jag.

Enligt boken så imiterade Ted Åström och Örjan Ramberg bl.a. Elvis, Bob Dylan, Cash, Bryan Ferry i "Fattighuskabarén" under 70-talet. Någon som bevittnade det och kan rapportera?
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #22 skrivet: 19 december, 2010, 15:30:35 »
Jag läser, William L. Shirer; The Rise and Fall of the Third Reich, den svenska översättningen dock, från 1989. Fyra pocket böcker som jag fått -89, men aldrig läst tills nu, intressant läsning... lite bilder också... :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rise_and_Fall_of_the_Third_Reich
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #23 skrivet: 19 december, 2010, 16:34:21 »
Jonathan Franzen - Freedom
Har inte läst en bättre bok i år. Rekommenderas varmt.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #24 skrivet: 26 december, 2010, 11:09:39 »
Keith biografi som jag fick i julklapp. I början, efterkrigs-London. Det är fan mig inte dåligt; verkligen inte dåligt..... hur gör dom? Intervjuar Fox via bandspelare o sen skriver och feed-back.......Fina grejer är det.
bobi

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #25 skrivet: 22 februari, 2011, 20:03:58 »
Jag läser denna fascinerande blogg:
http://rulltrappereparatoren.blogg.se/
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #26 skrivet: 14 april, 2012, 18:51:00 »
Kajsa Grytts , Boken Om Mig Själv , som pocket

Förvånande läsvärt om/av en artist som har och haft en spretig karriär med många episoder.
Har spelat både i Nordkorea (i) och i USA som Aunt Fuzz :mellow:

Innehåller även några rader om när hon upplevde Dylan live i New York

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Garcia678

  • Gäst
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #27 skrivet: 18 juli, 2012, 16:54:06 »
Phil Lesh, Searching for the Sound - My Life with the Grateful Dead:



http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0316154490

Underbar läsning. En frisk och sval vind blåser genom hjärnan och rensar ut slaggen.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #28 skrivet: 18 juli, 2012, 20:10:32 »
Jon French  Through The Eyes Of Magic

En tegelsten om , bland annat,  hans upplevelser av Captain Beefheart , både på och av scenen.

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #29 skrivet: 18 augusti, 2012, 19:42:53 »
Willy Vlautin (Richmond Fontaine) - Norrut/Northline med medföljande cd med soundtracket

Finns hos Bakhåll

Han kan verkligen skriva WV, rekommenderas

Vlautin’s second novel, Northline (2008), is the heartbreaking tale of Allison Johnson, an alcoholic waitress who flees Las Vegas in search of a new beginning in Reno. Plagued by weakness, anxiety, and loneliness, she seeks comfort in imaginary conversations with Paul Newman. The first edition of the novel is accompanied by a CD soundtrack of instrumental songs as gloriously sad as the novel itself.

The Seattle Post-Intelligencer says “Northline heralds the emergence of a major realist talent”. Northline made The San Francisco Chronicle’s Top Ten Bestseller list and was picked by George Pelecanos as his favorite book of the decade.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.