Författare Ämne: Vad läser ni nu?  (läst 51198 gånger)

Utloggad Pirke.Avot

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
Vad läser ni nu?
« skrivet: 19 maj, 2010, 10:55:11 »
Kanske det finns en liknande tråd, men jag hittade ingen. Dock är jag ganska bortkommen på internet och hittar sällan det jag söker.

Jag tänkte att vi här kunde tala om litteratur - berätta vad vi läser just nu och ge varandra tips på bra litteratur.


För tillfället läser jag Cormac McCarthy's Vägen.
Oerhört bra bok. Far- och sonberättelse som utspelar sig i ett postapokalyptiskt och eldhärjat USA. Gillar man sådana teman torde boken passa utmärkt.

Efter denna bok tänkte jag läsa Jakten på Johnny Bode av Ingmar Norlén.

Kom gärna med andra tips! :d5:
The only thing we knew for sure about Henry Porter was that he's name wasn't Henry Porter.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #1 skrivet: 19 maj, 2010, 11:28:12 »
Jonathan Lethems Chronic City. Min favoritskildrare av New York. En tidigare barnstjärna som motor, med flickvän, astronauten fånge i rymden bakom kinesiska rymdminor i en rysk spaceshuttle, den tidigare Rolling Stone-skribenten och Criterion-liner note författaren Perkus i centrum, älskarinnan och spökskrivaren Oona och ett gäng överförmögna socializers, en tiger på rymmen och häckande örnar[
Läs också Motherless Brooklyn, en hårdkokt med yakuza och en hjälte med tourettes syndrom eller Fortress of Solitude, eller...

Fantastisk författare


Cormac McCarthy's Vägen.


Grep mig inte alls, välskriven &c men jag tyckte den var trist, förutsägbar
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #2 skrivet: 19 maj, 2010, 13:36:09 »
Marina Lewycka - We Are All Made Of Glue, av samma författare som skrev A Short History Of Tractors In Ukranian

Finns som pocket.

Oemotståndligt underhållande, uppmuntrar till maratonläsning. Absurd humor, söta men skarpa iakttagelser av den mänskliga naturen och väst kontra öst. 
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #3 skrivet: 19 maj, 2010, 19:55:51 »
Förutom att jag nyss läst boken "Louisiana rocks - The true genesis of rock & roll", som jag nog kommer att återkomma till i annan tråd. Eller denna. Ska bara läsa ut den helt först.

Ja.

Så har jag just läst del tre i Johan Theorins Ölandskvartett, "Blodläge". Inte omistligt, men spännande och ganska mörkt.

Och nu har jag just börjat läsa det senaste alstret från Jan Kjaerstad, "Jag är bröderna Walker".
Denne Kjaerstad har gett mig en av mitt livs största läsupplevelser med "Tecken till kärlek". Även den trilogi som kom före den boken var en resa utan dess like.
Sen blev den förra, "Kungen av Europa" en rejäl besvikelse. Och än så länge vet jag inte vad jag tycker om bröderna W.
Men en sak vet jag. Det kryllar av mycket tydliga Bobreferenser i den   -_-

Edit: Bra tråd, Pirke. Har det verkligen inte funnits en sådan förut? Kanske inte.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #4 skrivet: 19 maj, 2010, 21:16:04 »


Edit: Bra tråd, Pirke.
Som bibliotekarie och gammal litteraturtyckare (avgången, vill inte tycka så mycket längre) i pressen hade jag väl egentligen hoppats slippa en sån här tråd, men det är ju inte alla som tvångsmatas med böcker dagarna i ända... :angry:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #5 skrivet: 17 juni, 2010, 10:14:49 »
Växelvis med fotbolls-VM har jag sista veckan klämt några nordiska deckare. Först en med en känd kriminalpolis som fick Altzheimer, sen en spacad men litet tråkig Fossum och sist en med en mördare ikädd Dylan-tshirt. Märkligt. Dessutom hade han Dylanposter från Hovet på väggen.
bobi :huh:

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #6 skrivet: 17 juni, 2010, 10:19:25 »
en mördare ikädd Dylan-tshirt. Märkligt. Dessutom hade han Dylanposter från Hovet på väggen.
bobi :huh:
Ge nu inte nån några dumma ideer. Det är onödigt
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #7 skrivet: 17 juni, 2010, 21:59:02 »
Växelvis med fotbolls-VM har jag sista veckan klämt några nordiska deckare. Först en med en känd kriminalpolis som fick Altzheimer, sen en spacad men litet tråkig Fossum och sist en med en mördare ikädd Dylan-tshirt. Märkligt. Dessutom hade han Dylanposter från Hovet på väggen.
bobi :huh:

Fick mig att tänka på killen på Tasmanien som dödade sin mamma till One More Cup Of Coffee och avslutade det hela med att stänka snabbkaffe över henne...
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #8 skrivet: 18 juni, 2010, 12:40:20 »
Mycket bra, Anders. Överglänser klart min misslyckade mördare som dessutom något senare i historien hade en springsteenskjorta. Ja, men ändå, denna gång överträffar vekligheten dikten. Vilket i sig är rätt så ofta förekommande.
bobi

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #9 skrivet: 18 juni, 2010, 13:32:01 »
Tor Nörretranders: Märk Världen... "Med det är mycket viktigt att ha klart för sig att kriteriet på upplevelsen av kvalitet inte är om den är medveten! De flesta människor tycker att Bach, Beatles och Bob Dylan är kvalitet..."

Richard Dawkins: Illusionen Om Gud...


Craig Venter & Richard Dawkins


http://www.youtube.com/watch?gl=US&hl=en&hl=en&v=3E25jgPgmzk
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elmer Eliasson

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 445
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #10 skrivet: 19 juni, 2010, 12:39:54 »
Bobi, vilken bok (och författare) är det som blandar ihop Bob med dessa hemskheter?


Elmer

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #11 skrivet: 20 juni, 2010, 11:12:31 »
Mons Kallentoft; "Höstoffer". Tredje boken om polisen Malin, som är den törstigaste kvinnliga snut du träffat på.
Pocketförlaget. 2010.
bobi :d5:

Utloggad gope

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 258
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #12 skrivet: 21 juni, 2010, 08:01:51 »
På tal om törstiga snutar: Jag har just läst den åttonde Harry Hole-boken, Pansarhjärta, av Jo Nesbö, och läser nu Vårlik av Kallentoft med en för tillfället nykter Malin Fors.

 :d4:

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #13 skrivet: 21 juni, 2010, 21:23:27 »
Mojo och Uncut.
Micke B.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad läser ni nu?
« Svar #14 skrivet: 23 juni, 2010, 06:50:21 »
Jack Kerouac - Järnvägen Jorden (från Bakhåll) , mycket intressant novellsamling med hans berättelser från allehanda resor från samma förlag som nyligen även gav ut Dharmadårarna.

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.