Författare Ämne: Bryan Ferry till Sverige  (läst 1496 gånger)

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2051
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bryan Ferry till Sverige
« Svar #15 skrivet: 16 juni, 2017, 11:10:39 »
Det var bra. Och som en annan medlem här på forumet sa: "Skönt med bara en Dylanhissmusiklåt". :d1:

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1510
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #16 skrivet: 17 juni, 2017, 01:01:44 »
Bryan Ferry gick på scenen några minuter innan utsatt tid. Sedan följde en fin, drygt 90 minuter lång föreställning med en Ferry i god form, inledd med The Main Thing och avslutad med Lennons Jealous Guy. Intressant och positivt var att så stor del av konserten ägnades åt riktigt tidiga Roxy Music-låtar som Re-make/Re-model och If There Is Something. Överlag var det väldigt mycket Roxy Music och ganska lite från de egna soloplattorna. Kvällens mest udda låtval var nog covern på Neil Youngs Like a Hurricane. Kul med Chris Spedding på gitarr, förresten.
Vid 71 års ålder är Bryan Ferry elegant och stilfull som alltid. Rösten är inte lika stark som den en gång var, vilket han ibland försöker maskera genom att låta den manlige körsångaren följa honom och så att säga fylla i. Åtminstone på lite håll är det ett av få tecken på åldrande man kan se och höra hos Ferry.
Då detta är ett Dylan-forum bör det nämnas att Ferry körde Simple Twist of Fate. Plus Wilbert Harrisons Let's Stick Together, som ju också Dylan spelat in.
Jag filmade en snutt av Virginia Plain:
https://www.youtube.com/watch?v=pyCulcp0LvY
Tack för recension Tobias. Mina ord om jag skulle skrivit något.  :d2:
Bara en detalj: den där Neil-covern var kanske inte så udda ändå. En ofta körd cover som gjordes redan på Avalon-turnén (finns på liveskivan), och kördes sist jag såg honom också (Liseberg 2011).
Men den passar ferrariserad också. Han har ju skrivit mängder av dessa 4-ackordvampar som går runt runt genom låten så Hurrikanen smälter in fint.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad gerbos

• Landlord
  • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #17 skrivet: 19 juni, 2017, 14:24:10 »
Det var bra. Och som en annan medlem här på forumet sa: "Skönt med bara en Dylanhissmusiklåt". :d1:
Haha  ^_^ Live var den dock ingen hissmusik utan överraskande bra.

På pappret var det här en konsert helt i min smak och på bootleg skulle det nog också vara det. Men där på plats var det som om något saknades. Funderade lite efter att jag kommit hem över varför mitt intryck var så splittrat, för å ena sidan var det ett bra framförande av en bra setlista, å andra sidan kunde jag aldrig känna konserten, utan enbart tycka kring den. Jag kom fram till att jag saknade en nerv och spontanitet som skulle ha lyft upplevelsen på plats. Det kändes helt enkelt lite för "tryggt". Men rent musikaliskt var det mycket bra. Dessutom gillade jag verkligen att han spelade så mycket Roxy Music.