Författare Ämne: Officiellt material  (läst 4424 gånger)

Utloggad Fredrik

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 940
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
Officiellt material
« skrivet: 01 april, 2004, 21:47:07 »
Uppdaterade netiketten med text om att det inte är tillåtet att hantera kopior av officiella utgåvor i forumet. Min inställning är att om man har råd att samla på sig boots har man också råd att betala för de officiella utgåvor man vill ha. Eller har jag fel...? Kommentera gärna!

/F
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5942
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Officiellt material
« Svar #1 skrivet: 01 april, 2004, 22:05:41 »
I princip har du kanske rätt. Det finns dock många svåra gränsdragningsproblem. Vad ska man säga om utgånget material eller t ex delvis utgivna inspelningar ("Completely Unplugged", för att ta ett exempel)? När det gäller samlingar som "Hard To Find" 1-7 och "On the Tracks" blandas utgivet och outgivet material.
Det måste stå var och en fritt att själv avgöra om man gång på gång vill lägga ut bortåt 200:- för skivor med ett intressant spår eller kopiera av dessa skivor. Man kan nästan hävda att skivindustrin genom ständig återanvändning och spridning av intressanta inspelningar ber om piratkopiering.
Så länge kopieringen sker med endast ett par personer inblandade och utan att pengar byter ägare kan den inte anses göra någon skada (det blir knepigare när det sker genom fildelning med närmast obegränsad spridningspotential). Det är sådant utbyte kassettbanden kom till för och vi betalar idag avgift på cdr-skivor för att ersätta rättighetsinnehavare för förluster genom piratkopiering. Piratkopiering är sålunda mer eller mindre accepterat och ingen kan egentligen göra någonting för att hindra oss från att kopiera varandras skivor.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad I&I

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 02 april, 2004, 06:18:51 »
Problemet gäller väl (som du är inne på Tobias) framför allt soundtracks och annat som innehåller ETT spår man vill höra och där intresset att betala 150-180 kr för detta då är starkt begränsat.

Men vi kanske ska sköta såna diskussioner via privata mess istället. Det är väl troligen det bästa för alla parter.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5942
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 02 april, 2004, 09:35:13 »
Exakt. Det är soundtracken m m detta i första hand gäller. Det blir bara fler och fler av dessa släpp som innehåller ett intressant spår.
Det är ju inte direkt så att vi konspirerar mot Bob och Sony och försöker hitta sätt att slippa köpa albumen. Snarare är det ju så att flertalet som använder detta forum tillhör skivindustrins verkliga vänner, som köper betydligt fler skivor än genomsnittet. När det gäller Bob har nog alla här köpt åtminstone de flesta av hans skivor minst en gång. Många av oss har köpt stora delar av hans produktion flera gånger (LP, CD, SACD-remaster m fl format).
Jag är dock benägen att hålla med Fredrik om att ISO-inlägg o dyl inte är lämpligt när det gäller officiellt material, åtminstone sådant som är möjligt att få tag på.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Fredrik

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 02 april, 2004, 17:47:07 »
Citera
Jag är dock benägen att hålla med Fredrik om att ISO-inlägg o dyl inte är lämpligt när det gäller officiellt material, åtminstone sådant som är möjligt att få tag på.
Det var precis det jag tänkte på, även om jag inte lyckade uttrycka det.

Utloggad Fredrik

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 augusti, 2006, 08:46:06 »
Jag vill påpeka att det inte är tillåtet att via forumet sprida officiellt material. Endast länkar till icke officiellt material eller officiellt material som är utgånget är tillåtna.

/Fredrik

Utloggad Jack Fate

• Landlord
  • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 21 augusti, 2006, 11:51:52 »
Är det OK att länka till texter som inte e officiella - ännu?
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Fredrik

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 21 augusti, 2006, 13:42:22 »
Ja det är ok, det är ändå rätt stor skillnad mellan att sprida låtarna och att sprida texterna.