Författare Ämne: Tempest  (läst 294995 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #600 skrivet: 08 september, 2012, 19:20:57 »
Det fanns också en Leo ombord på verklighetens Titanic, 29-årige tredjeklasspassageraren Leo Zimmermann från Tyskland. Ja, Zimmermann.
www.encyclopedia-titanica.org/titanic-victim/leo-zimmermann.html
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #601 skrivet: 08 september, 2012, 21:24:25 »
Nu har ni skrivit så mycket att ni säkert inte orkar med en till recension...men det skiter jag i. Här är min snabb-rec efter 6-7 genomlyssningar (kan tipsa om att höra skivan med olika hörlurar och i bilen och på jobbet osv. Den ger olika uttryck):

0: "Deluxe" fucking what? A complete rip off, Sony!  :huh: Vad ska jag med den boken till? Få den signerad av norrmännen? :angry:
1: DW: Charmig låt ändå. Det spritter i benen i denna americana. Skulle haft en tågvissla i början kanske? -_-
2:SAM: Ojojo...nykär blir jag. Såååå vacker. Var är frugan? :wub:
3: NW: Lite tjatig, men ändå ok. Har jag inte hört detta förr på L&T? -_-
4: LAWY: Brownsville Girl II? Nja...stor låt. Bob på riktigt. Vilken text. Läs och lyssna! -_-
5: PIB: Detta är ju en skönt eko av TT Blues ju! Jörgen: In med den på UTRS plattan! :rolleyes:
6: ST: Jajajajajjajajajaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! ^_^
7:ERK: Tyvärr lyssnade jag sönder den här på You Tube. Men en bra låt. Lite av del 2 från förra plattans MWHome Town va? -_-
8: TA: Jag döööööööööör...Vilken jävla låt! När jag körde bil vågade jag knappt andas, och jag och frugan sa inte ett jäkla ord till varandra. Tur att det var 10 minuter hem från stan. Bästa låten! ^_^
9: T:Jo, den är ju störtskön. har han gjort nåt sånt förr? Nä. Charmig och kul (!) att lyssna på. Tänker INTE hoppa över den. varför det? Vilken text! Vilken story Vilket öde! Bobs stora irländska ballad som han aldrig skrev på 20-talet. -_-
10: ROJ: Ja, vad säger man. Sorglig. Här skulle jag viljat se en inspelning från studion som en "fly on the wall". Att den kommer nu? Skulle passa in på TOOM faktiskt. Lyssnade på den första kvällen med hörlurar i ett kolsvart rum och la mig väldigt tagen. Sliten röst här. -_-

En stark 4, 5/6 på en tärning, MVG- och ett B i nya betygskalan! Skål!  :d2:
Micke B.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #602 skrivet: 08 september, 2012, 23:59:24 »
Jag måste ta in det Bob gör i en helhet. Åtminstone försöka göra så. Varje gång.

Soon after midnight - finns det någon därute som vill dansa med mig?
Hur cheerful kan det bli? Att dansa med mig.

Men jag kämpar på. Det här är en låt med många bottnar. Vad är det som händer här egentligen?

Hur vacker är inte den här låten? Hur jäkla vacker är den? Visst är den en killer? Rakt ner i de där killing floors.

Men vad är det som händer här, egentligen?

Jag vet inte.

Det här är en låt som knäcker vilken macho som helst.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #603 skrivet: 09 september, 2012, 00:21:44 »
Long and wasted years.

Har jag haft för många av.

Gitarrslingan på den här låten, den som bara letar sig nedåt, varifrån kommer den?
Varför kan en sådan skitsimpel liten utsmyckning få en ner på knä?

Och uppåt. Letar den sig. Låten. Och tillbaka, och sedan fram igen. Med en bräcklig början som kommer från en annan värld.

Bräckligt mitt i allt våld, mitt i all död på denna skiva. På något sätt ska jag förhålla mig till detta.

Makalöst.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #604 skrivet: 09 september, 2012, 00:44:21 »
Pay in Blood.

Här någonstans kan man börja snacka om rösten.
Ja, jag vet, man kan göra det varsom- och närsomhelst.

Jag gör det här, just här, och rockar lös i samma stund. Med eller utan Keith Richards.

Man can’t live by bread alone
I pay in blood, but not my own.

Nä, jag klarar definitivt inte av det, att bara leva på bröd. Det är omöjligt.
Så,  jag måste betala, alla måste betala, på ett eller annat sätt. Eller uttryckt på ett annat sätt, Gotta serve somebody.

Den här låten är kryddstark. Den här låten är som en besvärjelse och bön på en och samma gång. Den här låten är, så jäkla underbar men det räcker inte, det finns mer att uttrycka, vad ska jag säga, hjälp mig, vad är ordet?



« Senast ändrad: 09 september, 2012, 00:57:43 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #605 skrivet: 09 september, 2012, 01:00:07 »
-
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #606 skrivet: 09 september, 2012, 15:46:43 »
Tack för inlägg Leif. Och Michael också. Men ... vill man inte betala 20 futtiga kronor för häftet så måste man inte. Ripoff? Nej nej ...
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #607 skrivet: 09 september, 2012, 16:03:50 »
Tack för inlägg Leif. Och Michael också. Men ... vill man inte betala 20 futtiga kronor för häftet så måste man inte. Ripoff? Nej nej ...

Visserligen inte. Men att kalla det "deluxe"?
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #608 skrivet: 09 september, 2012, 18:34:26 »
vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?

Det är väl Bob som är the Watchman??

Hela låten är ju en dröm, förvisso full av verkliga/sannolika figurer hämtade ur en verklig händelse :d3:

Är det så? Bob the Watchman? Ja, kanske...

Men han var ingen bra watchman i alla fall. All sleeping and dreaming... :rolleyes: ^_^

Flera av de medverkande karaktärerna förekommer ju i James Camerons film om Titanic, bl.a Mr Astor. Bob kollade väl på filmen och somnade föga förvånande ifrån den. Bob är sålunda the watching.

För övrigt tycker jag deluxe-utgåvan var det största bluffen sedan Refats doktorshatt. En tom anteckningsbok. Vad fan är det?

edit: fixat citering

Tom? Det är bilder i min   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #609 skrivet: 09 september, 2012, 18:39:15 »
Tack för inlägg Leif. Och Michael också. Men ... vill man inte betala 20 futtiga kronor för häftet så måste man inte. Ripoff? Nej nej ...

Visserligen inte. Men att kalla det "deluxe"?

Nä, men ta det ordet som ett skämt.
Vill man inte ha omslagen som mina goda vänner Oddbjörn och Magne nu skickar ut över hela världen från sina samlingar så är det ju bara att låta bli att köpa denna utgåva för ett par tior extra. Det är valfritt.
Själv är jag jätteglad och imponerad över att ett par riktiga fans och samlare, och som sagt goda vänner till mig, fått bidra till en dylanplatta  -_-  Förstår inte denna negativitet   :huh:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #610 skrivet: 09 september, 2012, 19:03:52 »
Citat SVD:

"Vad är det Dylan vill säga genom att anföra ett hårt gäng med tuffingar i bandanas, en kvinna man kan uppfatta som prostituerad och en figur som klätt ut sig till en medlem i Kiss? Att han fortfarande är en rebell?"

Det är lite förbluffande att budskapet - Edgertons eller Bobs, eller en kombination, det låter jag vara osagt - i videon till Duquesne Whistle ska vara så svårt att se. Grabben kommer med en ros till tjejen, och vad får han, jo pepparsprej! Blomhandlaren kan inte ens bjuda på ett par rosor i den ungdomliga villfarelsens namn, utan påkallar polis. Butiksägaren som ramlar ner från stegen nöjer sig inte med att det mer eller mindre var en olyckshändelse, nej han får lov att hämnas genom att hyra ett gäng gangsters som slår knäskålarna av "förövaren"! Och allra sist kommer Bob med ett utspökat sällskap och lyfter inte ett ögonbryn när grabben ligger på gatan. Likgiltighet, cynism, ett kallt och hårt samhälle. Och att recensenten i SVD eventuellt tolkar detta som att Bob vill vara rebellisk, det är väl just en reflektion av allt videon vill förmedla. Åter igen, en ros/kärlek, och svaret, pepparsprej/rädsla/hat, blir det ett mer cyniskt samhälle än så.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #611 skrivet: 09 september, 2012, 19:30:42 »
Tack för inlägg Leif. Och Michael också. Men ... vill man inte betala 20 futtiga kronor för häftet så måste man inte. Ripoff? Nej nej ...

Visserligen inte. Men att kalla det "deluxe"?

Nä, men ta det ordet som ett skämt.
Vill man inte ha omslagen som mina goda vänner Oddbjörn och Magne nu skickar ut över hela världen från sina samlingar så är det ju bara att låta bli att köpa denna utgåva för ett par tior extra. Det är valfritt.
Själv är jag jätteglad och imponerad över att ett par riktiga fans och samlare, och som sagt goda vänner till mig, fått bidra till en dylanplatta  -_-  Förstår inte denna negativitet   :huh:

Ja ja, ok då. Fuck art, let´s dance!
Micke B.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #612 skrivet: 09 september, 2012, 19:32:31 »
Elston// Personligen hade jag hellre sett mer kontemporära bilder, men det är inte bilderna som retar mig. Det är dessutom jättekul att dina kompisar får visa upp sina samlingar (OBS ingen sarkasm), men jag tycker att man kunde fyllt de tomma sidorna (50% av häftet) med något annat än linjer. En essä av någon stilsäker författare, texterna eller lite liner notes om varje spår, t.ex.

Hade jag vetat att det skulle vara till hälften tomt hade jag inte köpt "deluxeutgåvan". Jag förutsatte att det förutom bilder också skulle innehålla någon form av text eller information men tji fick jag. Jag måste väl få ventilera den besvikelsen utan att anklagas för att vara negativ?
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #613 skrivet: 09 september, 2012, 19:34:22 »
Tycker det är fantastiskt roligt att Oddbjörn och Magne, båda mycket goda vänner till mig, har bidragit till det lilla häftet. Heia heia!!!   :d2:  :party:  :d5:

Jo, men det är inte dom jag syftar på. Jag tycker Sony tillverkade en deluxe i blasé. Inten extra Radio Hour, eller texter, eller bilder, eller video-dvd or whatever.
Häftet kommer bara att ligga där om inte nån ger mig ett tips vad jag ska ha det till. och tänk att räkna ut innerkartongen som ska hålla allt på plats i ytterkartongen i denna deluxe! Nä, tacka vet jag Modern Times deluxe!
Micke B.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #614 skrivet: 09 september, 2012, 19:39:29 »
Elston// Personligen hade jag hellre sett mer kontemporära bilder, men det är inte bilderna som retar mig. Det är dessutom jättekul att dina kompisar får visa upp sina samlingar (OBS ingen sarkasm), men jag tycker att man kunde fyllt de tomma sidorna (50% av häftet) med något annat än linjer. En essä av någon stilsäker författare, texterna eller lite liner notes om varje spår, t.ex.

Hade jag vetat att det skulle vara till hälften tomt hade jag inte köpt "deluxeutgåvan". Jag förutsatte att det förutom bilder också skulle innehålla någon form av text eller information men tji fick jag. Jag måste väl få ventilera den besvikelsen utan att anklagas för att vara negativ?

Jag vill inte "anklaga" någon för något som helst, men jag skulle nog säga att det är rätt negativt att skriva:

"För övrigt tycker jag deluxe-utgåvan var det största bluffen sedan Refats doktorshatt. En tom anteckningsbok. Vad fan är det?"

Men jaja, alla tycker vi olika, antar jag ...
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you