möjligtvis menar dom att sonys marknadsförings avdelning kan läggas ner pgv att skivorna säljer sig själva...
Ungefär så.
När det gäller en artist som Dylan, bygger marknadsföringsfolket upp komplicerade strategier där själva skivsläppet föregås av månader av marknadsföring i flera steg. Först "läcker" det ut att en ny skiva är på väg, sedan kommer mer information ut allteftersom. Tanken är att varje nytt "avslöjande" ska återges av pressen. Någonstans mitt i processen får branschfolk och pålitligt pressfolk lyssna under särskilda omständigheter och de tillåts att i viss mån vidarebefordra sina intryck. Hela processen är tänkt att öka den skivköpande allmänhetens intresse för skivan så mycket att släppet blir en stor händelse.
Ungefär så har det gått till när Dylan släppt en ny skiva i rätt många år. Strategin känns väldigt anpassad efter hur saker såg ut på 1990-talet, men anses tydligen fortfarande fungera så bra att Sony är beredd att betala någon bra för att hitta på nya sätt att marknadsföra i förväg. Jag förstår dem. Om all information om skivan är känd när skivan är klar (ofta ungefär ett halvår innan släpp), då är det stor risk att själva släppet bara möts med ett "jaha?", vilket kan vara förödande om man vill sälja skivor. I en tid när skivförsäljningen störtdyker, erbjuder en artist som Dylan fortfarande säkra intäkter, då hans publik i hög grad fortfarande köper skivor.
Jag tror att David Hidalgos avslöjande till en obskyr lokaltidning var en olyckshändelse som inte ingick i Sonys marknadsföringsstrategi. Eller kanske var det ett innovativt marknadsföringsknep?
Hatten av, Tobias. Suverän analys och förklaring! Nu är jag med på banan igen
. Det där är tricks långt bortom min förmåga att uppfatta.
Hursomhelst och i klartext what-the-fuck, skivan är på väg. Jag kommer att köpa den innan den är släppt, som vanligt.