Författare Ämne: Tempest  (läst 295160 gånger)

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #210 skrivet: 02 augusti, 2012, 18:22:46 »
Tycker det lilla låter fantastiskt bra, han är idag en otroligt bra gammal bluesman
men jag hoppas ju på några tunga balader med...

Håller helt med. Tycker han är utmärkt som bluessångare. Bluesformatet passar hans (nuvarande) röst och sångstil!

Här är en videonsnutt från filmen, och precis som någon nämner låter det väääldigt mycket Muddy Water's "Mannish Boy" och Bo Diddley's "I'm a Man", vilket inte alls är illa  :d5:
Gillar verkligen det (lilla) jag hör  :d2:

Hoppas han hinner göra en renodlad bluesplatta innan han lämnar in  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #211 skrivet: 02 augusti, 2012, 18:40:43 »
Ja, inte har jag nåt emot detta, tvärtom.
Bob har varit "a blues man" under hela sin "karriär", och insåg dessutom redan som tjugoåring att han skulle få vänta tills han blev mycket äldre innan han verkligen skulle kunna sjunga blues.
Och jag tycker nog att han är på god väg    -_-   :mellow:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #212 skrivet: 02 augusti, 2012, 19:33:00 »
 :santa2: :d2: It's All Good   :d5: :d6: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #213 skrivet: 02 augusti, 2012, 20:08:08 »
Klart Dylans röst passar för blues.
Personligen hamnar inte fotostatblues på min topplista över vad Dylan helst bör göra.
Hur bra det än må låta så föredrar jag en lite mer akustiskt baserad platta med Idiot Wind/If You See Her Say Hello-pastischer än en skiva med Im a Man/Wifes Hometown-pastischer.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Senast ändrad: 02 augusti, 2012, 20:44:37 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #215 skrivet: 02 augusti, 2012, 20:56:03 »
Kanske lite klyscha numera det här med Bobs frasering, men jag måste verkligen säga att orden sitter som smäck. Det är vasst!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #216 skrivet: 02 augusti, 2012, 22:41:49 »
"Early Roman Kings" låter förstås nästan precis som Bo Diddleys "I'm A Man" och Muddy Waters svar på denna, "Mannish Boy". Ännu en gammal blueslåt, med ny text av Dylan. Svårt att säga så mycket om det. Det hör till numera. Det hade förvånat stort om inte några sådana låtar slunkit med även denna gång. Dessa låtar är sällan några höjdpunkter på sina respektive skivor och ibland känns de mest som utfyllnadsspår (utan att vara i närheten av gamla, bluesiga utfyllnadsspår som "Pledging My Time", men det är inte 1966 längre). I allmänhet innehåller de dock något som gör dem värda ett antal genomlyssningar.
Förhandssnacket hade bl a nämnt att mycket på skivan lät nytt och fräscht. Det kan mycket väl stämma. Det finns nio spår vi inte hört. Det kan vara värt att hålla förväntningarna nere och vara en smula skeptisk till de beskrivningar som kommit hittills. De är från välvilliga skribenter som hört skivan under mycket speciella omständigheter (en genomlyssning i hörlurar, inga anteckningar, mycket hysch-hysch och en känsla av att det här är något unikt).
Vad gäller "Early Roman Kings" kan jag egentligen inte säga så mycket. Jag lyssnade på det fragment vi har en gång i natt och tänker nog avstå från att lyssna igen innan vi har en mer komplett version. Välbekant musik, ilskna ord om några personer som i alla fall inte var antikens närmast mytologiska tidiga romerska kungar. Rösten lät helt ok, men jag hoppas låten håller för en speltid på över fem minuter. Bo och Muddys låtar begränsade sig till tre minuter.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #217 skrivet: 02 augusti, 2012, 23:09:32 »
Nu twittrar Robert Hilburn, f d LA Times-skribent som skrivit mycket om Dylan och intervjuat honom några gånger, om "Tempest".

https://twitter.com/roberthilburn

"It's 24 hours since I heard the upcoming BOB DYLAN album and at it's still streaming through my head non stop. Marvelous."  7:32 PM - 2 Aug 12 via web

"Among fave lines from new Dylan album, part 1 : I wear dark glasses to cover my eyes; there're secrets in them I can't disguise " 5:51 AM - 2 Aug 12 via web

Citatet i andra tweeten jag citerade får mig att tänka på "Abandoned Love":
"Everybody’s wearing a disguise
To hide what they’ve got left behind their eyes"
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #218 skrivet: 03 augusti, 2012, 00:12:52 »
"Early Roman Kings" låter förstås nästan precis som Bo Diddleys "I'm A Man" och Muddy Waters svar på denna, "Mannish Boy". Ännu en gammal blueslåt, med ny text av Dylan. Svårt att säga så mycket om det. Det hör till numera. Det hade förvånat stort om inte några sådana låtar slunkit med även denna gång. Dessa låtar är sällan några höjdpunkter på sina respektive skivor och ibland känns de mest som utfyllnadsspår (utan att vara i närheten av gamla, bluesiga utfyllnadsspår som "Pledging My Time", men det är inte 1966 längre). I allmänhet innehåller de dock något som gör dem värda ett antal genomlyssningar.
Förhandssnacket hade bl a nämnt att mycket på skivan lät nytt och fräscht. Det kan mycket väl stämma. Det finns nio spår vi inte hört. Det kan vara värt att hålla förväntningarna nere och vara en smula skeptisk till de beskrivningar som kommit hittills. De är från välvilliga skribenter som hört skivan under mycket speciella omständigheter (en genomlyssning i hörlurar, inga anteckningar, mycket hysch-hysch och en känsla av att det här är något unikt).
Vad gäller "Early Roman Kings" kan jag egentligen inte säga så mycket. Jag lyssnade på det fragment vi har en gång i natt och tänker nog avstå från att lyssna igen innan vi har en mer komplett version. Välbekant musik, ilskna ord om några personer som i alla fall inte var antikens närmast mytologiska tidiga romerska kungar. Rösten lät helt ok, men jag hoppas låten håller för en speltid på över fem minuter. Bo och Muddys låtar begränsade sig till tre minuter.

Huh? Begränsade sig Muddys låtar till tre minuter? På skiva? Live? Eller var de med i Melodifestivalen?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #219 skrivet: 03 augusti, 2012, 00:40:50 »
Huh? Begränsade sig Muddys låtar till tre minuter? På skiva? Live? Eller var de med i Melodifestivalen?

Blev lite otydligt. Syftade på Bo Diddleys "I'm A Man" och Muddy Waters "Mannish Boy", låtarna "Early Roman Kings" musikaliskt verkar bygga på, som i sina originalinspelningar var runt tre minuter. Sedan kunde åtminstone Muddy i liveversioner sträcka ut låten över betydligt längre tid.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #220 skrivet: 03 augusti, 2012, 01:17:05 »
Huh? Begränsade sig Muddys låtar till tre minuter? På skiva? Live? Eller var de med i Melodifestivalen?

Blev lite otydligt. Syftade på Bo Diddleys "I'm A Man" och Muddy Waters "Mannish Boy", låtarna "Early Roman Kings" musikaliskt verkar bygga på, som i sina originalinspelningar var runt tre minuter. Sedan kunde åtminstone Muddy i liveversioner sträcka ut låten över betydligt längre tid.

Menar väl det. Var det nåt som de gamla bluesgubbarna INTE gjorde så var det väl att begränsa sig i tid. De tidiga, som t ex Charley Patton, spelade ju gärna samma låt 10-15 minuter live. Eller längre. Sen kom 78-varvaren, och samma låt slutade på tre minuter, som sagt. För att den måste.

Att tidsbegränsa en blueslåt?
Jag förstår inte, Tobias.

Dessutom håller jag nog med Anders. Mer blues från Bob. Och då, givetvis, utan funderingar på låtars längd.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #221 skrivet: 03 augusti, 2012, 01:22:37 »
"Early Roman Kings" låter förstås nästan precis som Bo Diddleys "I'm A Man" och Muddy Waters svar på denna, "Mannish Boy". Ännu en gammal blueslåt, med ny text av Dylan. Svårt att säga så mycket om det. Det hör till numera. Det hade förvånat stort om inte några sådana låtar slunkit med även denna gång. Dessa låtar är sällan några höjdpunkter på sina respektive skivor och ibland känns de mest som utfyllnadsspår (utan att vara i närheten av gamla, bluesiga utfyllnadsspår som "Pledging My Time", men det är inte 1966 längre). I allmänhet innehåller de dock något som gör dem värda ett antal genomlyssningar.
Förhandssnacket hade bl a nämnt att mycket på skivan lät nytt och fräscht. Det kan mycket väl stämma. Det finns nio spår vi inte hört. Det kan vara värt att hålla förväntningarna nere och vara en smula skeptisk till de beskrivningar som kommit hittills. De är från välvilliga skribenter som hört skivan under mycket speciella omständigheter (en genomlyssning i hörlurar, inga anteckningar, mycket hysch-hysch och en känsla av att det här är något unikt).
Vad gäller "Early Roman Kings" kan jag egentligen inte säga så mycket. Jag lyssnade på det fragment vi har en gång i natt och tänker nog avstå från att lyssna igen innan vi har en mer komplett version. Välbekant musik, ilskna ord om några personer som i alla fall inte var antikens närmast mytologiska tidiga romerska kungar. Rösten lät helt ok, men jag hoppas låten håller för en speltid på över fem minuter. Bo och Muddys låtar begränsade sig till tre minuter.

Som så många gånger med Bob, något som vid en första anblick ser ut att vara självklart, refererar i själva verket till något helt annat. Men, jag tror inte vi ska utesluta kopplingen till de ursprungliga romerska kungarna heller, det finns säkerligen flera lager.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #222 skrivet: 03 augusti, 2012, 02:21:36 »
Menar väl det. Var det nåt som de gamla bluesgubbarna INTE gjorde så var det väl att begränsa sig i tid. De tidiga, som t ex Charley Patton, spelade ju gärna samma låt 10-15 minuter live. Eller längre. Sen kom 78-varvaren, och samma låt slutade på tre minuter, som sagt. För att den måste.

Att tidsbegränsa en blueslåt?
Jag förstår inte, Tobias.

Dessutom håller jag nog med Anders. Mer blues från Bob. Och då, givetvis, utan funderingar på låtars längd.

Jag säger inte att man ska tidsbegränsa en blueslåt, absolut inte. Det finns många blueslåtar jag skulle önska höra i timmar. Det kräver dock att det finns något extra i framförandet, musiken eller texten för att man ska hålla intresset uppe under längre tid. Samma begränsning gällde Charley Patton. Han kunde inte hålla sin publik kvar om han inte levererade. Och det som funkar live är inte det som funkar på skiva.
Vad gäller "Early Roman Kings" har jag ingen aning om hur det är. Som jag skrev lyssnade jag på det tillgängliga fragmentet en gång och tänker inte lyssna igen innan vi har en mer komplett version. De två verser jag hörde lät helt ok, men helhetsintrycket var splittrat. Bra sång, men lite för välbekant musik. Jag har ingen aning hur låten i sin helhet under fem minuter och den kan mycket väl vara en höjdare. Eller också ännu en "Someday Baby" (ok, men inget jag lyssnar ofta på). Vi får se.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #223 skrivet: 03 augusti, 2012, 10:31:09 »
Fast egentligen är det väl oväsentligt hur lång en låt är. Eller en film, för att tänka på R&C. Det är vi som är så obsessed av hur många minuter Highlands, eller Tempest, eller Early Roman Kings är.
Så länge verket ifråga förmår hålla intresset uppe hos åhöraren/åskådaren förstås, som du skriver, Tobias.
Det var väl i samband med just R&C, vill jag minnas, som Bob sa nåt i stil med att great art is supposed to stop time (för att nu göra en Jonah Lehrer ...).
Och visst är det så. När man fångas av ett konstverk, vare det en sång, en film eller en tavla, så stannar tiden.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #224 skrivet: 03 augusti, 2012, 10:51:36 »
Fast egentligen är det väl oväsentligt hur lång en låt är. Eller en film, för att tänka på R&C. Det är vi som är så obsessed av hur många minuter Highlands, eller Tempest, eller Early Roman Kings är.
Så länge verket ifråga förmår hålla intresset uppe hos åhöraren/åskådaren förstås, som du skriver, Tobias.
Det var väl i samband med just R&C, vill jag minnas, som Bob sa nåt i stil med att great art is supposed to stop time (för att nu göra en Jonah Lehrer ...).
Och visst är det så. När man fångas av ett konstverk, vare det en sång, en film eller en tavla, så stannar tiden.

Håller med dig, men den snutt av Early Roman Kings fångade inte mig, och den stannade verkligen inte tiden.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.